Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Het water is nog steeds wel helder hoor, maar niet meer kraakhelder in de lichtval van de lampen. Ik kan dan de chelaat halveren (voegde sowieso maar 0,15 ppm per dag toe en dat nog maar 3x), maar mn ijzer is nog 0, dus hoe krijg ik dat dan omhoog?

Van de reagent B wist ik niet, dacht dat het alleen voor titrant D van de kalium test gold. Zal er op letten.

Als mn water niet helder is voeg ik vaak Easy Life toe, dat werkt erg goed, maar kan ik dat gewoon gebruiken icm met de DSR-methode? Of verstoor ik dan de verhoudingen.

Ijzer kan je alleen meten binnen 1 uur na doseren. Anders blijf er na 24u nog amper een meetbare 0,02ppm aanwezig.
0,15ppm is een maximale "veilige"* dag dosering om fosfaat te verlagen. Als spore element doe je 0,02ppm per dag

Buiten DSR gebruik ik NIKS.
Daar gaat het juist om, basaal en simpel resultaat behalen. Niet flesje dit en flesje dat en daarbij door de bomen het bos niet meer zien.
Kies je ervoor anders te werken, dat staat je geheel vrij.

Uiteraard kijk ik mee als je bepaalde voordelen in een middel ziet. Maar kan daar niet in adviseren, simpelweg omdat ik die producten niet gebruik en de werking hiervan dus ook niet weet.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Ijzer kan je alleen meten binnen 1 uur na doseren. Anders blijf er na 24u nog amper een meetbare 0,02ppm aanwezig.

Buiten DSR gebruik ik NIKS.
Daar gaat het juist om, basaal en simpel resultaat behalen. Niet flesje dit en flesje dat en daarbij door de bomen het bos niet meer zien.
Kies je ervoor anders te werken, dat staat je geheel vrij.

greetings, GlennF
Ok, maar hoe kom ik dan ooit aan de targetwaarde van 0,15? En moet ijzer dan elke dag worden bijgevuld? Is dan een waarde met grote pieken en dalen lijkt me. Kun je wat meer over de achtergrond uitleggen? Want ik snap het idee erachter niet helemaal en ook niet hoe ik dit in de praktijk het best kan toepassen. Is toch weer anders dan met de andere stoffen.

Ik weet dat jij niks gebruikt maar ik vind easy life een fijn product en hebt t nog staan ;) Maar als t de rest door de war zou gooien zou ik t niet gebruiken :)

Laatst bewerkt:
Ok, maar hoe kom ik dan ooit aan de targetwaarde van 0,15? En moet ijzer dan elke dag worden bijgevuld? Is dan een waarde met grote pieken en dalen lijkt me. Kun je wat meer over de achtergrond uitleggen? Want ik snap het idee erachter niet helemaal en ook niet hoe ik dit in de praktijk het best kan toepassen. Is toch weer anders dan met de andere stoffen.

Ik weet dat jij niks gebruikt maar ik vind easy life een fijn product en hebt t nog staan ;) Maar als t de rest door de war zou gooien zou ik t niet gebruiken :)

Ijzer is zeer reactief en bind zich met van alles. Die target is tevens het maximale toegestane dosis wat je doseert en is alleen meetbaar binnen de tijd frame van 1 uur
Het verschil met de andere stoffen is dat ijzer word gebruikt als een fosfaat binder op dit doseer niveau.
Dus het is niet haalbaar dit continu op 0.15ppm te houden. Als spore element is een dosering van 0.02ppm per dag genoeg.

greetings, GlennF

Ok, bedankt voor de uitleg. Maar IJzer is dus wel een stof die echt elke dag ingebracht dient te worden?

Verplicht is het niet. Ik heb ook jarenlang zonder gewerkt.
Je koralen gaan er niet dood als je niet doseerd

greetings, GlennF

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het, met het toch wel ruim doseren van ijzer als fosfaatverwijderaar ijzer in het DSR systeem, nog lukt om gele koralen te houden, zonder dat deze binnen de kortste keren om kleuren naar groen.

wat ik begrepen heb is dat ten eerste gele koralen op een zeer arm PO4 en NO3 millieu gedijen.
iets wat ik dus nu niks mee doet omdat ik juist hoger zit.
aan de andere kant pas je weer ijzer toe om fosfaat weer laag te houden. dus ergens daar tussen in is er een balans te vinden.

op dit moment zijn de DSR gebruikers onder te verdelen in 3 groepen:
1- de groep die hun fosfaat/nitraat niet onder controle krijgen (te hoog) ( de ijzer gebruikers )
2- de groep die te arm zijn gaan draaien en daardoor geen kleur en groei meer zien in de bak. ( de Fosfaat en nitraat gebruikers)
beiden leiden uiteindelijk tot koraal sterfte.
3- de groep die aan het fine tunen is om de optimale waarde te zoeken.

momenteel heb ik geen gele soorten in de bak zitten, omdat ik weet dat die lastig zijn en ik niet de ideale omstandigheden voor heb.
in DSR lig mijn prioriteit om zoveel mogelijk het koralen bestand in stand te houden.
eenmaal de koralen begrijpend kan je in DSR gaan finetunen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het, met het toch wel ruim doseren van ijzer als fosfaatverwijderaar ijzer in het DSR systeem, nog lukt om gele koralen te houden, zonder dat deze binnen de kortste keren om kleuren naar groen.

wat ik begrepen heb is dat ten eerste gele koralen op een zeer arm PO4 en NO3 millieu gedijen.
iets wat ik dus nu niks mee doet omdat ik juist hoger zit.
aan de andere kant pas je weer ijzer toe om fosfaat weer laag te houden. dus ergens daar tussen in is er een balans te vinden.

op dit moment zijn de DSR gebruikers onder te verdelen in 3 groepen:
1- de groep die hun fosfaat/nitraat niet onder controle krijgen (te hoog) ( de ijzer gebruikers )
2- de groep die te arm zijn gaan draaien en daardoor geen kleur en groei meer zien in de bak. ( de Fosfaat en nitraat gebruikers)
beiden leiden uiteindelijk tot koraal sterfte.
3- de groep die aan het fine tunen is om de optimale waarde te zoeken.

momenteel heb ik geen gele soorten in de bak zitten, omdat ik weet dat die lastig zijn en ik niet de ideale omstandigheden voor heb.
in DSR lig mijn prioriteit om zoveel mogelijk het koralen bestand in stand te houden.
eenmaal de koralen begrijpend kan je in DSR gaan finetunen.

Ik moet zeggen dat ik voordat ik Dsr gebruikte een mooie felle gele leder had hij fluorideerde bijna toen was mijn fosfaat 0 en nitraat 25 nadat ik mijn fosfaat ging verhogen naar 0,08 werd die groen met bruine poliepen en daarna ben ik mijn nitraat gaan verlagen naar 2-5 ppm hierna is die eigenlijk groen achtig geworden en de poliepen krijgen ook meer een groene kleur dus het geel is helemaal weg

Voor dat ik Dsr gebruikte je ziet in het midden de felle gele kleur
atu4u8e9.jpg

En op dit moment
sedupyze.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ik moet zeggen dat ik voordat ik Dsr gebruikte een mooie felle gele leder had hij fluorideerde bijna toen was mijn fosfaat 0 en nitraat 25 nadat ik mijn fosfaat ging verhogen naar 0,08 werd die groen met bruine poliepen en daarna ben ik mijn nitraat gaan verlagen naar 2-5 ppm hierna is die eigenlijk groen achtig geworden en de poliepen krijgen ook meer een groene kleur dus het geel is helemaal weg

Voor dat ik Dsr gebruikte je ziet in het midden de felle gele kleur

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Een échte gele sinularia flexibilis kom je ook niet zo vaak tegen. Zelf heb ik wel zo'n uniek exemplaar die geel is en blijft :).

Dat wat jij hebt gehad is altijd al een groene geweest en geen gele. Dat het koraal geel (zeg maar gerust wit) van kleur was, was omdat het koraal al niet in de beste omstandigheden leefde. Dit is ook duidelijk te zien op de eerste foto's.

En als ik zo het steen en het koraal bekijk van de tweede foto is je bak er alleen maar op vooruit gegaan sinds je de DSR methode volgt...

Een échte gele sinularia flexibilis kom je ook niet zo vaak tegen. Zelf heb ik wel zo'n uniek exemplaar die geel is en blijft :). ..... Frank wanneer ga jij die gele stekken ????

Dat wat jij hebt gehad is altijd al een groene geweest en geen gele. Dat het koraal geel (zeg maar gerust wit) van kleur was, was omdat het koraal al niet in de beste omstandigheden leefde. Dit is ook duidelijk te zien op de eerste foto's. ......... Hier ben ik het mee eens !

En als ik zo het steen en het koraal bekijk van de tweede foto is je bak er alleen maar op vooruit gegaan sinds je de DSR methode volgt......... no comment
...

Ik heb voor een tijd terug een stek aan iemand gegeven, alleen hij besefte schijnbaar niet dat dit best een waardevol stuk was. En daar wil ik het verder even bij laten...

Maar als ik een stek heb laat ik je dat wel weten. Ik heb nu twee boompjes waar bij elk twee dikke vertakkingen, deze dient eerst nog wat groter te worden voordat ik 'm weer ga stekken. Een groene heb ik ook ooit gehad, deze groeit sneller dan de gele. De groene stelt naar mijn idee ook wat minder hoge eisen aan de kwaliteit van het water dan de gele.

Ik heb voor een tijd terug een stek aan iemand gegeven, alleen hij besefte schijnbaar niet dat dit best een waardevol stuk was. En daar wil ik het verder even bij laten...

Maar als ik een stek heb laat ik je dat wel weten. Ik heb nu twee boompjes waar bij elk twee dikke vertakkingen, deze dient eerst nog wat groter te worden voordat ik 'm weer ga stekken. Een groene heb ik ook ooit gehad, deze groeit sneller dan de gele. De groene stelt naar mijn idee ook wat minder hoge eisen aan de kwaliteit van het water dan de gele.

haha.... ik zit er al lang genoeg achter (de hobby) om te weten hoe bijzonder het is.

een fotootje hier zo het onderwerp helemaal compleet maken.

haha.... ik zit er al lang genoeg achter (de hobby) om te weten hoe bijzonder het is.

een fotootje hier zo het onderwerp helemaal compleet maken.

In het echt is hij iets geler, maar hier is een foto van het koraal in mijn 150x60x60 bak;

gele sinularia.jpg

Goedenavond ,

Ook ik vandaag dan eindelijk officieel begonnen met de DSR methode, zal mijn bevindingen hier posten en eventuele vragen die er zeker gaan komen met jullie delen.

De doos met spullen stond al twee weken klaar maar het wachten was op een mooie startdatum die precies op de juiste dag viel, vandaag dus zondag 15 december 2013.

Groeten,

Eric

Verplicht is het niet. Ik heb ook jarenlang zonder gewerkt.
Je koralen gaan er niet dood als je niet doseerd

greetings, GlennF
Ok, Ijzer dus gebruiken als middel om Fosfaat te verlagen, en niet als doel op zich zien (behalve bij bijzondere koralen die daar om vragen).

Afgelopen zondag 1e testsessie gehad, afgelopen dinsdag begonnen met doseren. Overmorgen dus weer nieuwe testsessie, maar nu een kleine tussentestronde (na 5 etmalen dus).

Saliniteit: na 1 dosering van 145 gr NaCl keurig van 34 naar 35.
KH: na 3 dagen 5 gr. NatriumBicarbonaat keurig met 1 punt per dag van 6 naar 9,4.
Fosfaat: 4x 0,15ppm (1,2 ml) IJzer gedoseerd, maar Fosfaat nog steeds op 0,12.

Water was iets minder helder, mss door bacterien door IJzer, 1 dosering Easy Life toegevoegd (op eigen initiatief dus). Als dat niet helpt misschien een weekje actieve kool inbrengen? Heb nog een wervelbedfilter, maar kan ook in een zakje in de sump doen.

Afgelopen zondag 1e testsessie gehad, afgelopen dinsdag begonnen met doseren. Overmorgen dus weer nieuwe testsessie, maar nu een kleine tussentestronde (na 5 etmalen dus).

Saliniteit: na 1 dosering van 145 gr NaCl keurig van 34 naar 35.
KH: na 3 dagen 5 gr. NatriumBicarbonaat keurig met 1 punt per dag van 6 naar 9,4.
Fosfaat: 4x 0,15ppm (1,2 ml) IJzer gedoseerd, maar Fosfaat nog steeds op 0,12.

Water was iets minder helder, mss door bacterien door IJzer, 1 dosering Easy Life toegevoegd (op eigen initiatief dus). Als dat niet helpt misschien een weekje actieve kool inbrengen? Heb nog een wervelbedfilter, maar kan ook in een zakje in de sump doen.

Het verlagen van fosfaat gaat niet in een aantal dagen. Zeker niet als het uit het steen komt lekken , daar gaat een tijdje overheen. Geheel afhankelijk van hoeveel en hoe diep het erin zit.

greetings, GlennF

Hierbij mijn testresultaten:

De waardes zijn flink laag, dit komt mijns inziens denk ik ook door de lage zoutwaarde. Ik begrijp niet goed waarom dat zo laag is geworden. Een maandje geleden stond het nog op 35.

Bekijk bijlage 367405

ik heb hem maar ff naar hier verplaatst. (de Calculator topic is voornamelijk voor updates en calculator gerelateerde vragen)
graag in het bewust "X" invullen bij niet gemeten waarden, dan zijn er geen misverstanden daarover.

hier worden je koralen niet blij van .....

in de eerste instantie zou ik het zout gehalte met een normale zout opkrikken en dan gaan meten wat je nog mist. (hiermee lopen de meeste waarde ook mee).
daarna gaan bijsturen op DSR wijze.
Andere mogelijkheid is direct DSR gaan corrigeren, maar dan moet je alles gaan meten ook kalium en eventueel strontium, boor e.d.

Laatst bewerkt:
Ok, excuus.

Hoe reken ik precies uit hoeveel gram zout ik nog nodig heb?

Ik wil sowieso helemaal overgaan op DSR alleen ik heb hier nog wat zout staan van Red Sea Coral Pro.

Bekijk bijlage 367405

ik heb hem maar ff naar hier verplaatst. (de Calculator topic is voornamelijk voor updates en calculator gerelateerde vragen)
graag in het bewust "X" invullen bij niet gemeten waarden, dan zijn er geen misverstanden daarover.

hier worden je koralen niet blij van .....

in de eerste instantie zou ik het zout gehalte met een normale zout opkrikken en dan gaan meten wat je nog mist. (hiermee lopen de meeste waarde ook mee).
daarna gaan bijsturen op DSR wijze.
Andere mogelijkheid is direct DSR gaan corrigeren, maar dan moet je alles gaan meten ook kalium en eventueel strontium, boor e.d.

Het verlagen van fosfaat gaat niet in een aantal dagen. Zeker niet als het uit het steen komt lekken , daar gaat een tijdje overheen. Geheel afhankelijk van hoeveel en hoe diep het erin zit.

greetings, GlennF
Ok, ik heb wel gedurende de hele opstart een wervelbedfilter met Seachem Seagel erin gehad (fosfaatverwijderaar dus onder andere). Die is er nu 2 weken uit. Ik testte toen nog met Salifert, dus weet niet hoe hoog het fosfaat toen was (mat enkel 0), maar zou het nog te maken kunnen hebben dat die fosfaatverwijderaar plotseling uit het systeem is?

Ik blijf dan in ieder geval 0,15 ppm IJzerchelaat per dag doseren en houd in de gaten of er geen waas in het water komt. Is zo'n bacterienexplosie overigens "erg"? Of zijn het enkel goede bacteriën.

Back
Bovenaan