Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

ik heb in de calculator streefwaarden neergezet dit is voor een mixed reef een goede middenweg , ben je er niet mee eens of heb je andere visie, "then be my guest" .. je mag net zoveel experimenteren. ik leg niks op.... DSR is een flexibele tool om jou doel te bereiken.

ook hier geld.... jou koralen keus bepaald wat je kan permiteren om te doen en laten.
Ok, wist niet dat ze al in de calculator stonden ;) mooi :)

Mn DSR-pakket met stoffen en testsets is binnen! De doos zit nog dicht, eerst maar eens de bak klaar gemaakt voor de nieuwe fase.

Ik heb vanavond een grote onderhoudsbeurt gedaan, ramen schoonmaken, algen en wieren plukken, los vuil wegblazen en met een wattenfilter eruit filteren, pompen schoonmaken, water bijvullen, skimmer schoonmaken, dat soort dingen. Heb nu ook het wervelbedfilter eruit gehaald omdat ik dus overga op DSR en heb een volle dosis easy life gedoseerd. Water was kristalhelder, is natuurlijk even troebel geweest door fijn vuil en easy life en is nu weer kristal helder. Extra pomp met watten draait nog mee en de watten worden al weer lekker bruin.

Morgen de doos uitpakken en een volle meetsessie doen en de eerste toevoegingen inbrengen.

Handig lijstje, met formules gelijk in een blad gezet van de calculator je ben weer goed bezig bedankt!

Gr. Karel

Aangepast ! Foutje van tapatalk die haalt weleens verkeerde "quote" data binnen.

Ok, wist niet dat ze al in de calculator stonden ;) mooi :)

Leren werken met de calculator en weten wat je ermee kan is 80% van de basis waar DSR voor staat.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Handig lijstje, met formules gelijk in een blad gezet van de calculator je ben weer goed bezig bedankt!

Gr. Karel

Alles op z'n tijd karel. Ik zal het ook gaan verwerken.
Ik heb net van oibobo een mooie nieuwe feature toegestuurd gekregen voor de DSR calculator. Dit ga ik zeker verwerken. (Dit is het opslaan van gemeten data)
Moet wel tijd maken, want ik was al bezig met een 2 talige versie die eerst af moet.

greetings, GlennF

Let op bij het gebruik van redsea potassium test !

RedSea Reef Care Potassium test
zorg ervoor dat titrant D van de potassium test boven de 25graden celcius is. Als dat niet het geval is vorm zich kristallen op de bodem van de fles, wat de test totaal onbetrouwbaar maak, maar ook toekomstige test resultaten worden erdoor beinvloed, omdat de concentratie niet meer klopt.

greetings, GlennF

Waarom pak je de testset van salifert niet? Dan heb je er geen last van.

Persoonlijk vindt ik alle testen van salifert fijner en beter als alle andere die beschikbaar zijn. Daarnaast ben ik over het algemeen niet te spreken over de producten van RedSea...

Waarom pak je de testset van salifert niet? Dan heb je er geen last van.

Persoonlijk vindt ik alle testen van salifert fijner en beter als alle andere die beschikbaar zijn. Daarnaast ben ik over het algemeen niet te spreken over de producten van RedSea...

He frank,
Toen ik met DSR begon was redsea de enige met een potassium test.
Aangezien het mijn referentie is en ik het al langer gebruikt weet ik precies wat het doet. Ik heb nog steeds die test staan en zelfs nog een andere die ik heb gehad van een vriend die stopte. Dus voorlopig blijf ik die gebruiken. We gooien niks weg hier.

Zo zie je dat de werkelijke test intervallen in DSR wel reuze meevallen, want deze test heb ik nu al sinds feb2012 staan en het is maar voor 2/3 gebruikt

Test was 35 euro. Gaat zeker 2 jaar mee (misschien langer)
=17,50 per jaar.

Redsea PO4 test is ook een referentie voor mij, omdat de andere testen naar mijn idee de lage waarden niet of nauwelijks meten.
Mochten de testen bijna op zijn zal ik de andere goedkopere testen zeker evalueren.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Tapatalk maak er wel eens een zooitje van ! Aangepast !

greetings, GlennF
Haha, ok ;)

Aangepast ! Foutje van tapatalk die haalt weleens verkeerde "quote" data binnen.

Leren werken met de calculator en weten wat je ermee kan is 80% van de basis waar DSR voor staat.

greetings, GlennF
Ja, dat zal de uitdaging voor de komende tijd worden. De testen goed uitvoeren en de uitkomsten goed in de praktijk brengen.

zorg ervoor dat titrant D van de potassium test boven de 25graden celcius is. Als dat niet het geval is vorm zich kristallen op de bodem van de fles, wat de test totaal onbetrouwbaar maak, maar ook toekomstige test resultaten worden erdoor beinvloed, omdat de concentratie niet meer klopt.
Als je de fles 10 minuten in je broekzak stopt voor het testen, is dat genoeg om alle kristallen weer in oplossing te laten gaan.

Bekijk bijlage 365546Bekijk bijlage 365547
Deze kristallen moeten niet aanwezig zijn.
Het moet 100% een homogeen vloeistof zijn!

greetings, GlennF
Betekent dat dat die vloeistof altijd boven de 25 graden moet zijn en nooit eronder? Hoe krijg je dat voor elkaar? Anders haal ik idd wel de salifert test voor potassium.

Hoeft t niet continu boven 25 graden te bewaren. Als je t gaat gebruiken de neergeslagen kristallen even oplossen door t flesjes op te warmen in broekzak of even onder een warme (niet loei warm) kraan te houden. Lost duidelijk zichtbaar op na verwarmen.
K zou niet met een andere test gaan meten omdat er nog geen referentie is naar een andere test. Waardes kunnen tussen testen nog al eens verschillen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Als je de fles 10 minuten in je broekzak stopt voor het testen, is dat genoeg om alle kristallen weer in oplossing te laten gaan.

Bekijk bijlage 365546Bekijk bijlage 365547
Deze kristallen moeten niet aanwezig zijn.
Het moet 100% een homogeen vloeistof zijn!

greetings, GlennF

goed lezen wat ik schrijf.... in mijn texten zijn (meestal) het antwoorden van meeste (voor de hand liggende) vragen al verwerkt.

Ik schrijf in oplossingen en niet in problemen.

Laatst bewerkt:
Hoeft t niet continu boven 25 graden te bewaren. Als je t gaat gebruiken de neergeslagen kristallen even oplossen door t flesjes op te warmen in broekzak of even onder een warme (niet loei warm) kraan te houden. Lost duidelijk zichtbaar op na verwarmen.
K zou niet met een andere test gaan meten omdat er nog geen referentie is naar een andere test. Waardes kunnen tussen testen nog al eens verschillen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

juist !

ik doe niet voor niks de testen erbij vermelden.... juist omdat ik die testen "geijkt" heb in DSR! en dus ermee bekend bent.
ga je met andere testen werken dan praten we langs elkaar bij problemen en is het zoeken naar een speld in een hooiberg. (teveel onbekende componenten)

Het nadeel onder de warme kraan houden is, dat de etiketjes op de fles er na een paar keer niet meer uitzien.

Laatst bewerkt:
Nou, hier moet t mee lukken! ;) Overgenomen van een mede-aquariaan. Alleen nog geen ph-testje, maar dat komt nog. Eerste stap meteen gedaan, zoutgehalte op peil gebracht. was net 1 puntje te laag (34 ppt).

20131207_160155.jpg

Nou, hier moet t mee lukken! ;) Overgenomen van een mede-aquariaan. Alleen nog geen ph-testje, maar dat komt nog. Eerste stap meteen gedaan, zoutgehalte op peil gebracht. was net 1 puntje te laag (34 ppt).

Bekijk bijlage 365974
Mooi voor jou, wel jammer dat ze hun bak stopte voordat ze eraan kon beginnen door onverziene prive omstandigheden.
In dit stadium niks aan fosfaat en nitraat doseren, tot de algen weg zijn.
De rest mag je op peil brengen.

greetings, GlennF

Ziet er proffesioneel uit hoor! Zeker een goede optie voor ons volgende bakkie. Zal alleen kh e ca op peil houden met een kalkreactor (verzadigings principe) de rest kan mooi over de P3. En wat betreft al die testen van salifert, ben nu een jaar bezig met red sea...ik had voor die prijzen van testsetjes beter nieuwe koralen kunnen halen en salifert gebruiken...alvast een goede leer voor de volgende keer.

Mooi voor jou, wel jammer dat ze hun bak stopte voordat ze eraan kon beginnen door onverziene prive omstandigheden.
In dit stadium niks aan fosfaat en nitraat doseren, tot de algen weg zijn.
De rest mag je op peil brengen.

greetings, GlennF
Ok, dat wist ik niet, dat is zeker vervelend!

Klopt het dat er wat bruin bezinksel in de Amino-oplossing zit? Of komt dat omdat ie een tijdje uit de koelkast is geweest.

Ziet er proffesioneel uit hoor! Zeker een goede optie voor ons volgende bakkie. Zal alleen kh e ca op peil houden met een kalkreactor (verzadigings principe) de rest kan mooi over de P3. En wat betreft al die testen van salifert, ben nu een jaar bezig met red sea...ik had voor die prijzen van testsetjes beter nieuwe koralen kunnen halen en salifert gebruiken...alvast een goede leer voor de volgende keer.

Ja, tis een behoorlijk pakket zo ;) Ik ga zeker eens kijken naar een reactor als er budget voor is, dat is wel beter en handiger. Over Salifert/Red Sea, ik vind het moeilijk te bepalen wat nou beter is, dus heb gewoon het advies van Glenn gevolgd voor elke stof welk merk te kiezen. Red Sea is idd wel heel erg prijzig.

Back
Bovenaan