Beste Glenn,
Met het oog om een zo constant mogelijk milieu te creëren wil ik zoveel mogelijk doseren met een doseerapparaat.
Ik wil een 4-kanaals doseerapparaat gebruiken.
De vraag is, welke stoffen kan ik doseren met doseerunit en welke niet. En.....welke stoffen mag ik allemaal bij elkaar gooien?
Kwestie om zoveel als mogelijk te doseren met 4 kanalen.
Magnesium, calcium en Kh hou ik stabiel met mijn kalkreactor. Po4 en nitraat hou ik stabiel met mijn voergedrag en onderhoudsintensiteit.
Schiet er nog over Sr, Fe, Jodaat, Boor en Kalium.
Grtjs
Dominique
1- Bij het gebruik van een kalk reactor die ruim bemeten is kan het alsnog gebeuren de een waarde scheef loop.
Dit kan je handmatig aanvullen of corrigeren.
Mocht het steeds gebeuren, dan kan die betreffende stof op een doseerpomp.
Eigenlijk moet alles wat je continu moet corrigeren en het verbruik al een tijd vast ligt op een doseerpomp.
fosfaat en boor zou ik niet doen, omdat de fosfaat kan doorschieten en boor eenmaal op niveau stabiel blijft of een ander bron van herkomst heeft.
Kalium wordt eenmaal op niveau gebracht gestaagd gebruikt en is handmatig bij te houden.
Wat ik zelf op de doseer heb is
Kh,Ca, Sr, Carbon, ijzer, jodide.
PO4 en nitraat doe ik handmatig indien nodig.
Het combineren van stoffen is bij sommige mogelijk maar in de eerste instantie niet aan te raden.
Als het verbruik veranderd, of als je het verkeerd berekend heb kan je het restant weggooien.
Pas als je langere tijd een stabiel verbruik heb bepaald zou ik het combineren.
Ik heb ervaren dat je niet meer flexibel bent als je de stoffen gaat combineren.
Stel je combineert ijzer met jodide in een container.
Na een meting blijkt dat de ene meer gewenst is dan de andere. Dan is je voorraad onbruikbaar. Of je moet een complexe bereking gaan doen om het aan te passen. Dat heb ik geprobeerd en de lol was er gauw af.
Het zijn van de klein dingen die dan irritatie veroorzaken, waardoor het minder leuk wordt en dingen nalaat, daar moet je voor oppassen.
Dat gezegd hebbend
Deze stoffen kunnen in bijelkaar
Fe en jodide
Ca en Mg
Carbon en Nitraat ( geen eigen ervaring)
Nitraat en Fosfaat mogen NIET samen !
Verder heb ik het niet uitgezocht, omdat ik dit toch niet combineert vanwege de beperkingen van het combineren. In DSR draai het om snel en adequate te kunnen reageren zonder de bovengenoemde beperkingen die je jezelf oplegd.
Bij het handmatig doseren heb ik registratie/turf tabel gemaakt die je kan gebruiken om de doseringen te registreren.
Hiermee bepaal je hoeveel ppm je van de arof per keer wilt doseren en dat doe je dan steeds aftekenen.
Het tabel zit in tab blad 2 van de calculator. Deze kan je uitprinten.
Verstuurd van mijn GT-I9295