Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Heren,

Als ik nog ergens mee kan helpen... Laat maar horen!

gr Marcel
Marcel, mocht dat zo zijn laat ik 't je weten... Sowieso zal ik mijn ideeën en de resultaten hier in mijn dagboek vermelden en Glenn vragen dat ook te doen, al dan niet als kopie uit z'n eigen dagboek. In elk geval bedankt voor het aanbod! :)

Is het mogelijk om hier een apart onderwerp over te starten met wat uitleg en bevindingen etc (indien jullie dit willen uiteraard), daar ik met een soortgelijk probleem bij een Goniopora zit.
Marian, ik doe 't liever in m'n eigen dagboek, daar is dit onderwerp tenslotte begonnen. Ik weet niet wat voor Gonio met welk probleem jij hebt, maar als het om een uitgebleekte G. stokesi gaat is de kans groot dat de oorzaak elders ligt: ondervoeding. Vooral G. stokesi moet ERG veel voedsel krijgen, krijgen ze dat niet, worden de tentakels korter, het weefsel lichter en sterven ze uiteindelijk.

Dit lijk idd een mooie study case....

De 2 koralen heb ik geissoleerd en wacht je bezoek af.

Verstuurd van mijn GT-I9295
Donderdag gaan we aan de slag! Ik ben benieuwd!

:pHey Tanne ik vind je bak zo al prachtig ,maar als het spulletje helpt hebben we hier allen wat aan suc6 gr jaap
Jaap, ik heb in een Duits blad (ik weet niet meer zeker of het de Das Aquarium, Koralle of Meerwasseraquarianer was) ooit gelezen over het transplanteren van zoöxanthellen naar uitgebleekte koralen. Als donorkoraal werden bruine schijfanemonen gebruikt, deze werden geïrriteerd, de bruine drap die dan vrijkomt afgezogen, slijmdraden verwijderd en het overgebleven water met daarin zoöxanthellen werd in de gastheer (het uitgebleekte koraal) geïnjecteerd.

Ik ben benieuwd of de methode met het flesje Phycopure ook gaat werken. Dat zou een meer 'cleane' foolproof methode kunnen zijn. Aan mijn bak zelf zie ik (nog) geen merkbaar verschil sinds het toedienen maar ik kan me voorstellen dat we de koralen van Glenn er letterlijk mee kunnen redden. Ik zie het als een leuk project en meteen als reden om de bakken van Glenn eens te gaan bekijken, dat staat al lange tijd op mijn lijstje :)

Bedankt nog voor het compliment trouwens Jaap :)

Hey tanne

Vlede week een lezing van jou mee mogen maken.
En moet je zeggen vond het interessant en toch weer dingen van geleerd.
Als hoogtepunt zeker het inbrengen van nieuwe vissen.

Ben ook heel benieuwd naar dit nieuwe flesje wat je nu gaat uitproberen.
Ga dit zeker volgen
Gr. Bas

Heey tanne klinkt goed het flesje erg benieuwd wat het echt gaat doen.
Gaat je dagboek en die van glenn goed in de gaten houden.
Je bak ziet er weer prachtig uit zeg.

Groetjes wesley

Marian, ik doe 't liever in m'n eigen dagboek, daar is dit onderwerp tenslotte begonnen. Ik weet niet wat voor Gonio met welk probleem jij hebt, maar als het om een uitgebleekte G. stokesi gaat is de kans groot dat de oorzaak elders ligt: ondervoeding. Vooral G. stokesi moet ERG veel voedsel krijgen, krijgen ze dat niet, worden de tentakels korter, het weefsel lichter en sterven ze uiteindelijk.
Min of meer berustend op een misverstand aan mijn zijde. Ik was er niet zeker van of je het gebruik van Phycopure in jouw aquarium en het gebruik ervan bij de Goniopora en Scolymia van Glenn en de daartoe behorende handelingen / resultaten / ervaringen wel of niet tezamen wilde nemen en of de verslagen hierover eventueel ook apart te volgen zouden zijn. Ikzelf was voornamelijk nieuwsgierig naar de handelingen en bevindingen aangaande de Goniopora. Ik begrijp nu dat Glenn in zijn dagboek ook verslag zal doen over de Goniopora (en Scolymia) alleen, zodat jouw aquarium en de twee koralen van Glenn toch ook apart te volgen zijn.
(nb: geen stokesi, mogelijk wel tijdelijk ook ondervoed, maar vnl. een te drastische en te snelle wijziging van een wat te hoge naar een te lage fosfaatwaarde, maar dat terzijde verder)

Bas: ik hoop dat je plezier zult hebben van de nieuwe ideeën. Ik vind het altijd erg leuk bij De Anemoon uitgenodigd te worden :)

Net terug van Glenn, schitterende bak heeft hij! De andere aquaria zijn ook mooi en interessant, maar het rifaquarium stak er met kop en schouders bovenuit :)

Bijlagen

• foto 1.JPG
    foto 1.JPG
    126,6 KB · Weergaven: 421
  • foto 2.JPG
    foto 2.JPG
    130,3 KB · Weergaven: 393
  • foto 3.JPG
    foto 3.JPG
    129 KB · Weergaven: 398
  • foto 4.jpg
    foto 4.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 397
  • foto 5.JPG
    foto 5.JPG
    141,9 KB · Weergaven: 398
En nog een paar, in een haarster zat een bijzondere gast!

Bijlagen

• st.jpg
    st.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 73
  • st1.JPG
    st1.JPG
    138,7 KB · Weergaven: 368
  • st2.JPG
    st2.JPG
    139 KB · Weergaven: 376
  • st4.jpg
    st4.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 80
Wat Glenn's koralen betreft: We gaan zien wat er gaat gebeuren...

Bijlagen

• bl1.JPG
    bl1.JPG
    130,3 KB · Weergaven: 386
  • bl2.JPG
    bl2.JPG
    109,2 KB · Weergaven: 79
Verbeter als ik iets gemist heb, maar waar is de controle hier? Hoe weet je dat als de 2 stukken daadwerkelijk vooruitgang boeken dat het komt door toevoeging van de zoox?

Tanne , leuk over de vloer te hebben gehad .
Jou mening over de staat van mijn bak waardeer ik als zeer.

Leuk om te zien hoe jij gefascineerd was van de dat grondeltje in de haarster.
Zo zie je weer waar jou passie ligt.:)

Wat betreft de wees kinderen zullen we zien wat ervan gaat worden.
Het zou wel leuk zijn als we zoiets kunnen wenden. Dit soort samenwerking brengt de hobby een stap verder.

Verbeter als ik iets gemist heb, maar waar is de controle hier? Hoe weet je dat als de 2 stukken daadwerkelijk vooruitgang boeken dat het komt door toevoeging van de zoox?

Helaas kunnen we dit niet wetenschappelijk gaan bewijzen en is het onze taak ook niet. We doen wat we kunnen zodat we de regel bevestig kunnen krijgen bij de volgende toepassingen.
Ergens moet er een aanzet zijn tot.

Een ding staat vast dit koraaltje zou er zonder ingreep niet bovenop komen. Alle zooxanthelen waren afgestoten door een te hoog fosfaat gehalte. Het staat al 6maanden te sukkelen en er is geen verbetering te zien.
Het enige gewijzigde variabel is dat ik het van de rif naar de stekkenbak verplaatst hebben en dat we het preparaat met de zooxanthelen hierin gedoseerd hebben.
Ik weet als geen ander hoe dit koraaltje erbij staat de laatste jaar. Dus een verandering ga ik zeker opmerken.
Status gonio = hopeloos
Status scoly = licht herstellende

schitterend zeg als ik dit hier op mag zeggen top bak mooie kleuren.. mooie foto's!!!
Dank je Sander. Ik was ook aangenaam verrast, een topbak op nog geen 20 km afstand :)

Tanne , leuk over de vloer te hebben gehad .
Jou mening over de staat van mijn bak waardeer ik als zeer.

Leuk om te zien hoe jij gefascineerd was van de dat grondeltje in de haarster.
Zo zie je weer waar jou passie ligt.:)

Wat betreft de wees kinderen zullen we zien wat ervan gaat worden.
Het zou wel leuk zijn als we zoiets kunnen wenden. Dit soort samenwerking brengt de hobby een stap verder.

Het grondeltje is fantastisch. Ik bedacht me nog een verbeterpunt voor je gerichte voeren: meer fijn voer geven, zowel Fauna Marin (Ultramin F, Ultramin S, Ultraclam) als ook Cyclops en kreefteneitjes.

Ik ben heel benieuwd hoe de twee weeskinderen het zullen gaan doen :)

Duidelijk, ben benieuwd!
Ik ook! Het sluit enigszins aan op jouw onderzoek: hoe genees je gebleachte koralen? ;)

Zaterdag heb ik met Vincent een rondje gereden: Dabrowski was de eerste stop. Aangenaam verrast, maar ik heb me in weten te houden en heb niks gekocht :) Heerlijke koffie trouwens en ik vond het erg leuk te zien dat mijn boekje op de toonbank lag!

De tweede stop was bij MartinV, ik heb veel gelezen over zijn bijzondere manier van werken en wilde het graag eens in het echt zien. Elk aquarium is anders aldus Martin en ik ben het daar geheel mee eens. Het aquarium van Martin is een heel mooi aquarium maar ook heel anders dan bijvoorbeeld mijn aquarium. De bak van Martin oogt rustiger, vissen zijn voor hem meer bijzaak. De koralen (en ook de vissen!) waren kerngezond. Martin, nog bedankt voor de gastvrijheid, hopelijk hebben we volgende keer wat meer tijd, ik heb wel een beetje moeten doorrijden om bijtijds weer thuis te zijn.... ;)

Hieronder een paar foto's van de prachtige dieren uit Martin's aquarium.

Bijlagen

• martinv3.jpg
    martinv3.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 431
  • martinv4.jpg
    martinv4.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 423
  • martinv5.jpg
    martinv5.jpg
    98 KB · Weergaven: 430
  • martinv2.jpg
    martinv2.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 430
  • martinv1.jpg
    martinv1.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 431
En nog een paar foto's... Veel succes alvast met de verbouwing Martin, ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Bijlagen

• foto 5.jpg
    foto 5.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 438
  • martinv8.jpg
    martinv8.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 438
  • martinv9.jpg
    martinv9.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 433
  • martinv6.jpg
    martinv6.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 486
En nog een paar foto's... Veel succes alvast met de verbouwing Martin, ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Nog bedankt Tanne en Vincent voor het gezellige uurtje . Mocht je toevallig nog weer in de buurt komen altijd welkom !

Het gaat totaal wat anders worden, dit hebben jullie al meegekregen in het gesprek wat we gevoerd hebben.

Dus maar afwachten wat er komen gaat!!

Grt,

Martin.

Nog bedankt Tanne en Vincent voor het gezellige uurtje . Mocht je toevallig nog weer in de buurt komen altijd welkom !

Het gaat totaal wat anders worden, dit hebben jullie al meegekregen in het gesprek wat we gevoerd hebben.

Dus maar afwachten wat er komen gaat!!

Grt,

Martin.
Vol verwachting klopt ons hart ;-)

Zojuist heb ik wat foto's door het wateroppervlak gemaakt. Om de weerkaatsing van de leds te voorkomen heb ik een deksel van een zoutemmer gebruikt, het idee werkt leuk (wel licht, geen weerkaatsing) maar het geeft wel een vreemde blauwe gloed aan de foto's. De koralen staan er in elk geval op ;)

Bijlagen

• opp22.10.13i.jpg
    opp22.10.13i.jpg
    79,5 KB · Weergaven: 51
  • opp22.10.13h.jpg
    opp22.10.13h.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 56
  • opp22.10.13g.jpg
    opp22.10.13g.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 54
  • opp22.10.13f.jpg
    opp22.10.13f.jpg