Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Hoi Tanne, je bak staat nog steeds prachtig, ondanks het hoge nitraat. Het lijkt alsof de doopvont iets meer geknepen staat maar dat kan net het moment zijn geweest.

Wat betreft Chingchai, de koralen vind ik niet echt flitsend van kleur maar het vissenbestand maakt het meer dan goed.
Ik vind het een beetje de Saxby van het Oosten maar dan met leuker publiek voor de bak. :)

Tanne, je bak ziet er top uit erg mooie kleuren! Die bak van het filmpje is erg indrukwekkend jij heb deze bak toch wel eens live gezien? Wat vond/vind je van deze bak?

Gr. Jeroen

Blijft topbak en de foto,s van de vissen die uit je hand eten zijn geweldig.
Dank je wel. Ik vond het ook zo bizar dat ze Valonia eten. De meeste vissen kijken daar normaal niet naar om...

Hoi Tanne, je bak staat nog steeds prachtig, ondanks het hoge nitraat. Het lijkt alsof de doopvont iets meer geknepen staat maar dat kan net het moment zijn geweest.

Wat betreft Chingchai, de koralen vind ik niet echt flitsend van kleur maar het vissenbestand maakt het meer dan goed.
Ik vind het een beetje de Saxby van het Oosten maar dan met leuker publiek voor de bak. :)
Jan Willem, dank je voor 't compliment :) De doopvont stond iets meer geknepen, één van de twee multifasciata's is niet altijd even lief. Meestal staat hij beter.

Wat Chingchai betreft: een oosterse David Saxby zou je hem wel een beetje kunnen noemen. Toen ik jaren geleden bij hem was, was ik ook het meest onder de indruk van het visbestand, echt ongelooflijk...

Jouw bak wordt ook mooier en mooier!!!

Tanne, je bak ziet er top uit erg mooie kleuren! Die bak van het filmpje is erg indrukwekkend jij heb deze bak toch wel eens live gezien? Wat vond/vind je van deze bak?

Gr. Jeroen
Jeroen, dank je wel. Ik heb Chingchai's vorige bak gezien, zie boven. Ik vond de bak erg indrukwekkend maar denk dat zijn huidige bak nog mooier is. Het niveau van perfectie en de aandacht voor details zijn echt onovertroffen. Eigenlijk wil ik eens gaan kijken, eens goed orienteren wat er mogelijk is qua vrije tijd, tickets, kosten et cetera. Zou een erg mooie vakantie opleveren (zeg ik nu ik net twee weken terug ben van vakantie ;)). Het bizarre aan Chingchai's aquarium is het niveau van perfectie, geld speelt geen rol en hij heeft iemand fulltime in dienst voor onderhoud aan de bak.

Hier , hier en hier de berichten die ik er over postte toen ik er was, dit was alweer zo'n vier jaar geleden :)

Zeker!

Zojuist even water getest: KH 6, Ca 440, fosfaat 0,03, nitraat tussen 12 en 24. Ik ga dit nauwgezet volgen, want ik wil het nitraatgehalte beslist niet naar 0, de ondergrens ligt voor mij ergens tussen 5-10 mg/l.
Hee Tanne .
Mooi om te horen (lezen ) dat er meerdere zijn die de absolute nul lijn negeren of heilig verklaren .
ik zelf houdt een waarde ergens tussen de 2 mg en 5 mg/l .
Daar boven en onder heeft mn aqaurium nog wel eens de neiging om wat paarse flap te ontwikkelen .
Buiten het feit dat de koralen boven de 5 mg/l bruiner worden en onder de 2 mg/l ? fletser .
Dit is niet op enig onderzoek gebaseert overigens :-P
groetjes rob charite

Hee Tanne .
Mooi om te horen (lezen ) dat er meerdere zijn die de absolute nul lijn negeren of heilig verklaren .
ik zelf houdt een waarde ergens tussen de 2 mg en 5 mg/l .
Daar boven en onder heeft mn aqaurium nog wel eens de neiging om wat paarse flap te ontwikkelen .
Buiten het feit dat de koralen boven de 5 mg/l bruiner worden en onder de 2 mg/l ? fletser .
Dit is niet op enig onderzoek gebaseert overigens :-P
groetjes rob charite
Rob, da's valse bescheidenheid. Jij baseert jouw idee op ervaringen en dat is ook een vorm van onderzoek.

Inderdaad verklaar ik de nullijn niet heilig, de extra stabiliteit die iets verhoogde waarden geven vind ik erg prettig. Een interessant bericht over verhoogde nitraatgehalten vind je onder meer hier: http://www.korallenzucht-wendel.de/gb/korallen/zuchtanlage.html

dit is echt wel grappig om te lezen :)
Een van mn overtuigingen is :
Dat als je ze geeft wat ze echt nodig hebben ?
De window of oppertunity groter wordt en daarvoor vergevings gezinder :)
Dat strookt echt wel met dat verhaal .
los van het feit dat de nieuwste apparatuur niet per definitie de beste resultaten geeft .
Refererend naar het t5 verhaal.
kortom .
keep it simpel is nog steeds de beste optie .
groetjes Rob Charite

dit is echt wel grappig om te lezen :)
Een van mn overtuigingen is :
Dat als je ze geeft wat ze echt nodig hebben ?
De window of oppertunity groter wordt en daarvoor vergevings gezinder :)
Dat strookt echt wel met dat verhaal .
los van het feit dat de nieuwste apparatuur niet per definitie de beste resultaten geeft .
Refererend naar het t5 verhaal.
kortom .
keep it simpel is nog steeds de beste optie .
groetjes Rob Charite

Je zou het kunnen vergelijken met het kweken van planten, daarbij gebruik je ook meer 'meststoffen' dan ze in veel gevallen in de natuur zouden krijgen. Nadeel is alleen dat veel algen van deze stofjes ook blij worden, maar met het juiste spectrum en veel begrazing valt dat prima in toom te houden. Ik ben er in elk geval erg tevreden over om op deze manier te werken.

Het grote voordeel is dat er altijd 'genoeg' is en de koralen niet bij een paar dagen onoplettendheid (vakantie...) het moeilijk krijgen. In de natuur liggen de gehalten weliswaar duidelijk lager dan in onze aquaria, maar is er wél een continue aanvoer. Dat laatste is er in onze aquaria niet.

Wel probeer ik de gehalten enigszins in toom te houden. Wat 'nieuw' is is dat ik nu wat meer serieus bezig ben met een aantal koolstofbronnen de hoeveelheid macroleven te vergroten. Doel is zo een nog grotere biomassa te krijgen, door de grotere productie daarvan verwacht ik ook meer eitjes en larfjes van deze dieren. Dit kan alleen maar van voordeel zijn voor de gezondheid van de dieren. Ik ben nu ongeveer een maand bezig hiermee, ik zie onder meer de zeenaald 's ochtends vaker en fanatieker tussen het zand scharrelen naar voedsel.

Ik gebruik hiervoor onder meer Fauna Marin Reef Vitality, tesamen met wat huis-tuin-en-keukenmiddeltjes. Tot nu toe nog geen enkele negatieve reactie van de dieren, algengroei en cyano is in het grote aquarium nauwelijks aan de orde: verlichting met een geweldig spectrum en een flink aantal grazers (dokters, egels, slakken) zorgen daar wel voor.

Nog een update: ik heb een aantal nieuwe visjes besteld:
- groepje Pseudanthias cooperi

11636_AaEz25nMgL.jpg

(foto van Meerwasserlexikon)

en... een vriendje voor:

attachment.php

(foto uit mijn aquarium)

Geduld is een schone zaak :)

Je zou het kunnen vergelijken met het kweken van planten, daarbij gebruik je ook meer 'meststoffen' dan ze in veel gevallen in de natuur zouden krijgen. Nadeel is alleen dat veel algen van deze stofjes ook blij worden, maar met het juiste spectrum en veel begrazing valt dat prima in toom te houden. Ik ben er in elk geval erg tevreden over om op deze manier te werken.Het grote voordeel is dat er altijd 'genoeg' is en de koralen niet bij een paar dagen onoplettendheid (vakantie...) het moeilijk krijgen. In de natuur liggen de gehalten weliswaar duidelijk lager dan in onze aquaria, maar is er wél een continue aanvoer. Dat laatste is er in onze aquaria niet.Wel probeer ik de gehalten enigszins in toom te houden. Wat 'nieuw' is is dat ik nu wat meer serieus bezig ben met een aantal koolstofbronnen de hoeveelheid macroleven te vergroten. Doel is zo een nog grotere biomassa te krijgen, door de grotere productie daarvan verwacht ik ook meer eitjes en larfjes van deze dieren. Dit kan alleen maar van voordeel zijn voor de gezondheid van de dieren. Ik ben nu ongeveer een maand bezig hiermee, ik zie onder meer de zeenaald 's ochtends vaker en fanatieker tussen het zand scharrelen naar voedsel.Ik gebruik hiervoor onder meer Fauna Marin Reef Vitality, tesamen met wat huis-tuin-en-keukenmiddeltjes. Tot nu toe nog geen enkele negatieve reactie van de dieren, algengroei en cyano is in het grote aquarium nauwelijks aan de orde: verlichting met een geweldig spectrum en een flink aantal grazers (dokters, egels, slakken) zorgen daar wel voor.Nog een update: ik heb een aantal nieuwe visjes besteld:- groepje Pseudanthias cooperi
11636_AaEz25nMgL.jpg
(foto van Meerwasserlexikon)en... een vriendje voor:
attachment.php
(foto uit mijn aquarium)Geduld is een schone zaak :)

Bericht komt niet helemaal goed over;echt mooie anthiassen Tanne,hoop dat er nog een schooltje bij de import voor mij overblijft.Dit een van weinige ECHT rode anthiassen.....

Groeten Pieter

Bericht komt niet helemaal goed over;echt mooie anthiassen Tanne,hoop dat er nog een schooltje bij de import voor mij overblijft.Dit een van weinige ECHT rode anthiassen.....

Groeten Pieter
Pieter, ze zouden bij ons beiden zeker niet misstaan. En zover ik begrepen heb, zijn ze fel genoeg om gecombineerd te worden met andere fellere soorten zoals de bartlettorums... Ik ben benieuwd!

Haha dus toch! Kon ook niet uitblijven in die parenclub bak van jou! :)

Groet,

Marcel
Haha, misschien moest ik zelf ook even aan het idee wennen, maar je hebt gelijk. Afgezien van de verkrijgbaarheid is dit echt een ideale vis voor in een rifaquarium, ik had dit totaal niet verwacht...

Regenachtige zaterdag, dus een paar nieuwe foto's :)

Bijlagen

• seriatopora_14.9.13.jpg
    seriatopora_14.9.13.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 99
  • koralen14.9.13d.jpg
    koralen14.9.13d.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 111
  • squamosa14.9.13.jpg
    squamosa14.9.13.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 104
  • alveopora14.9.13.jpg
    alveopora14.9.13.jpg
    50,7 KB · Weergaven: 97
  • koralen14.9.13b.jpg
    koralen14.9.13b.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 98
En nog eentje.

Gisteren heb ik de ruit met het mes goed schoongemaakt dus nu kan ik weer uren genieten :)

Bijlagen

• koralen14.9.13a.jpg
    koralen14.9.13a.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 152
Heey tanne ziet er weer gelikt uit zeg heel erg mooi.
Blijft een prachtige bak zeer mooi.
En dat uren genieten dat kan zeker wel als je daar voor zit.

Groetjes wesley

Geweldig tanne
Ik kan er geen genoeg van de krijgen
En dat onder led
Top :eek:

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk

Erg mooie foto's Tanne, zullen mooie nieuwe aan winsten zijn voor je bak raakt hij niet een keer vol :cool:
Met wat voor huis tuin en keuken middeltjes kan je het micro leven vergroten?

Gr. Jeroen

Heey tanne ziet er weer gelikt uit zeg heel erg mooi.
Blijft een prachtige bak zeer mooi.
En dat uren genieten dat kan zeker wel als je daar voor zit.

Groetjes wesley
Bedankt Wesley :) Ik heb het vaker gezegd, maar een paar jaar geleden had ik niet durven dromen over wat ik nu heb...

Even benieuwd: waarom is dit de ideale vis voor in een rifaquarium? Ti's in ieder een heel erg mooi visje!
Hij is inderdaad schitterend... Daarbij: ik heb hem één of twee keer aan een poliepje zien pikken, verder niks. Hij eet uitstekend mee, is vredelievend en eet glasanemonen. Enige nadelen: zoals alle koraalvlinders wat stipgevoelig en dan natuurlijk z'n verkrijgbaarheid.

Geweldig tanne
Ik kan er geen genoeg van de krijgen
En dat onder led
Top :eek:

Verstuurd van mijn GT-I9505 met Tapatalk
Robert, dank je wel. Jouw bak is ook schitterend. Onder HQI kreeg ik niet voor elkaar wat me nu onder LED prima lukt;)

Erg mooie foto's Tanne, zullen mooie nieuwe aan winsten zijn voor je bak raakt hij niet een keer vol :cool:
Met wat voor huis tuin en keuken middeltjes kan je het micro leven vergroten?

Gr. Jeroen
Jeroen, ooit raakt hij vol... Het lijstje vissen is best lang, maar ik zie bij alle vissen gewoon natuurlijk gedrag en door de vele koralen, de goede schuimer en de verdere opzet van mijn systeem (eigenlijk alles zoals ik in mijn boekje heb omschreven) blijven de waterwaarden prima.

Wat de huis tuin en keukenmiddeltjes betreft: ik heb een hekel aan geheimzinnigheid, maar degene van wie ik het recept heb wil het liever niet bekend hebben helaas... Het recept is een afgeleide van 'VSV' ofwel vodka, sugar, vinegar. Wat ik daarnaast gebruik is Fauna Marin Reef Vitality, 2 x per week een capsule. Let wel: ik gebruik óók biopellets dus ik doseer slechts heel weinig van beide andere koolstofbronnen. Het laatste wat je wil is een te arm aquarium (te weinig nitraat) of misschien nog erger een bacteriebloei die tot zuurstofgebrek leidt.

alles mooi op kleur tanne , prachtig om te zien.
Bedankt Glenn, bij jou lijkt ook alles heel goed te gaan, ben eigenlijk nog altijd benieuwd het eens te bewonderen... :)

Ziet er echt mooi uit tanne
heke mooie bak mooie koralen en super variatie aan vissen
gr bas
Dank je wel Bas. Bij jullie wordt het ook steeds mooier en mooier...

Zoals de meesten weten zit er een nano-aquarium aangesloten op mijn bak waarin een hengelaarsvis woont. Qua waterkwaliteit geen probleem maar qua plaagdieren is het een ander verhaal. Al tijden wordt dit bakje geterroriseerd door planaria. In de grote bak krijgen die door de keizers, vlinders, garnalen en de lipvis geen kans. In het kleine bakje des te meer.

Vandaag kreeg Arie m'n lang verwachte helper binnen: Chelidonura varians. Dit slakje eet alleen planaria en gaat hopelijk helpen bij de bestrijding. Voor 'normale' aquaria ongeschikt alleen al vanwege de sterke stroming. Ik hoop dat het slakje de plaag in kan perken maar niet geheel kan beëindigen: hij eet alleen maar platwormpjes. Mocht hij te effectief zijn (en dus dreigen te verhongeren) ga ik kijken hoe ik de groei van platwormpjes kan vergroten óf ga ik op zoek naar een ander adres voor hem :)

Ter vergelijk: de hengelaar is ondertussen 3,5 cm.

Bijlagen

• chelidonura.jpg
    chelidonura.jpg
    85 KB · Weergaven: 108
Back
Bovenaan