U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
de spijker op z'n kop slaat.
Laat Frank het maar niet lezen
Wanneer we een blauw potje van €38,50 kopen waar ca 88% water uit Coburg en 12% azijn inzit daar zet men geen vraagtekens![]()
de spijker op z'n kop slaat.
Laat Frank het maar niet lezen
Wanneer we een blauw potje van €38,50 kopen waar ca 88% water uit Coburg en 12% azijn inzit daar zet men geen vraagtekens![]()
Hoi Twan,
Haha, zo erg is Frank ook weer niet hoorlieeef
Gr Ray
Ik lees het wel twan.
Volg dit topic ook aandachtig alswel DSR. Ook bij deze twee methodieken is het concept of idee erachter goed.
Maar toch ongeacht de gevolgde methodiek of de kennis die iemand heeft, we weten allen dat er altijd een factor blijft bestaan waarvan het van top naar nop kan gaan :biggrin:.
Thanks Ray!! Maar vergis je niet, hahaha...![]()
Van top naar nop ....... hebben alle methoden .... dus zou niet exclusief zijn voor triton of dsr....ik denk dat de hand van de aquarium de belangerijkste factor is in het herkennen van de signalen. Maar metingen kunnen helpen dit eerder te lokaliseren dan de meesters dat zouden kunnen.
Verstuurd van mijn GT-I9295
Metingen kunnen idd helpen wat zaken te lokaliseren. Hoewel de metingen nu bij triton uitgebreider worden wordt het wel interessanter. Echter de prijs van zo'n uitgebreidere meeting en toevoegingen is het wel langzaam een feit aan het worden dat het toch een iets duurdere methodiek wordt als voorheen gedacht. Maar goed, dat neemt niet weg zoals ik al schreef dat het concept wat wordt aangeboden en het idee erachter niet verkeerd is.
Wat belangrijk is dat de kosten structuur iets transparanter wordt. Dan heeft een ieder de keus of hij kiest voor volledige toepasssing of delen van de triton methode. Op z'n minst een richtlijn. Dat meten op dat niveau een voordeel kan zijn daar twijfel ik niet aan.
De benadering van Triton is sowieso anders dan bestaande methoden.
Het afzeiken van de Triton methode dient geen enkele doel, behalve een gemiste kans om de hobby te verrijken. Commerciel of niet, het kan een verrijking zijn.
Verstuurd van mijn GT-I9295
De benadering van Triton is enkel bijzonder door de meetapparatuur. Het is gewoon een verzameling van methodes (balling, wierenfilter, mechanisch filteren) die al in het verleden succesvol zijn bevonden voor het zeeaquarium houden. Verder niets. De verrijking zit hem in het mogelijkerwijs kwalitatief en uitgebreider kunnen meten.
Wat iets bijzonders maakt naar mijn mening zijn eigen ontwikkelde methodes zoals DSR en of vooral Zeo. En de kenners weten wel als ik over zeo spreek wat ik daarmee bedoel....

Die klepjes raken altijd verstopt.
Het maakt in principe ook niet uit waar je ze plaatst, op de aanzuig - of uitloopkant.
Wat je moet proberen is de opstelling zo te plaatsen, dat er geen water vanuit de sump terug kan hevelen naar de vaatjes, en andersom dat de vaatjes niet kunnen leeghevelen in de sump.
Ik neem aan dat de vaatjes op de grond staan?
Dan hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de uitloop slangetjes niet in het water van de sump steken,
en de aanzuig-slangetjes langer zijn dan de uitloop-slangetjes, gerekend vanuit het waterniveau in de vaatjes.
Als dat 10 liter vaatjes zijn, is dat niveau denk ik een stuk hoger dan de hoogte waarop de uitloop-slangetjes uitkomen
Succes.
(misschien is juist wel het probleem dat ze soms door kristalvorming juist open blijven staan).
Dat is eigenlijk ook precies wat er gebeurd, maar dat vormt op de plaats waar ze nu zitten geen probleem.
Wat betreft hevelwerking heen of terug, lijkt me bij de meeste slangendoseerpompen ook geen probleem. Waarschijnlijk wordt de slang in alle posititie waarin de rotor stil kan staan, wel door een van de rolletjes dicht gedrukt.
Dat is niet wat de meeste gebruiksaanwijzingen vertellen, daar wordt ook voor gewaarschuwd.
Het is ook juist door eventuele kristallisatie in de slangetjes, dat ze niet helemaal afgesloten worden.
Nu zal dat niet zo vaak voorkomen, maar de kans en dus het risico bestaat.
Enig probleem dat je een eventuele slangbreuk (bij periodiek vervangen is de kans daarop minimaal) in je pomp zou kunnen krijgen, is hevelen vanuit je sump. Ook dit is eenvoudig te voorkomen door je doseerpomp boven sumpniveau te plaatsen
Niet in de opstelling van Ray. In die opstelling hevelen de flessen leeg. En waarschijnlijk is dat ook één van de redenen dat Ray de waardes in het aquarium niet stabiel kan krijgen met als uitschieter een verhoging van ruim 2000 mg/l natrium in 2 maanden tijd.
Vandaar een veilige opstelling zodat je die factor kan uitsluiten.

Dan is het gevaar van hevelwerking naar de sump toe groot.
Klepjes op die manier plaatsen werkt ook niet, de hevelwerking is richting sump.
De klepjes dienen als een terugloop beveiliging.
Dat is .... als de uitloop-slangetjes in de sump uitkomen.
Misschien, als die mogelijkheid bestaat, een optie om de uitloop-slangetjes direct in het aquarium uit te laten komen?
Op een plekje waar veel stroming is?
En anders de flessen laag plaatsen, op de vloer, op dezelfde hoogte als de sump.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.