Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Martin, Bas, Jeroen, Denise en Bas, Sufboerke en Feije: dank voor de complimenten!

Denise en Bas: de resultaten spreken voor zich, daarbij vind ik het licht heel erg mooi. Ik kan de Atlantiks alleen maar aanraden.

Vanmorgen stond de DHL nog eerder dan aangekondigd bij mij voor de deur, ik ben een heleboel boeken rijker:

veelboekjes.jpg

Apetrots!

hoi Tanne
ziet er goed uit, wij hebben er gelijk een besteld bij Arie
zullen het met plezier lezen

gr. Hans en Ria
Hans en Ria, veel plezier ermee! Leuk te horen dat jullie ook een boekje gaan kopen :)

Gaaf Tanne, leuke verassing van een bezorgbedrijf om een keer EERDER te komen ;)
Inderdaad een hele verrassing. Kwam goed uit, daardoor heb ik vandaag de tijd gehad om te zorgen dat de groothandels de boeken snel in huis hebben :)

Pffff... Wat een warmte! Misschien maar tussen de vissen gaan zitten: 25 graden. Hier in huis is het 28,5....

Bijlagen

• overz145.jpg
    overz145.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 109
Heey wat een warnte he.
Hoe houd jij je bak op temperatuur.
Groetjes wesley

Heey wat een warnte he.
Hoe houd jij je bak op temperatuur.
Groetjes wesley
Aquariumkoeler. En daarbij goed opletten op het energieverbruik van de apparatuur.

Knappe jongen als je daar nog tussen past.... :rolleyes:
Als ik op de rand ga zitten kan ik nog pootje baden... ;)

Hahaha Tanne misschien wel makkelijk als je airco gaat plaatsen in je woning, dan heeft iedereen er profijt van :p

Groet, Michael
Gewoon lekker naar buiten, het zijn maar een paar dagen per jaar die zo warm zijn. En het tienvoudige verbruik... ;-)

Tanne net je boek gekocht en even wat door zitten lezen wat een mooi geschreven boekje iedereen moet het zo kunnen lezen en gebruiken.
Het leest lekker door zonder gekke moeilijke worden dat in veel boeken wel staan elke leek moet zo kunne starte.
Gaaf.

Groetjes wesley

Prachtige bak !

Tanne net je boek gekocht en even wat door zitten lezen wat een mooi geschreven boekje iedereen moet het zo kunnen lezen en gebruiken.
Het leest lekker door zonder gekke moeilijke worden dat in veel boeken wel staan elke leek moet zo kunne starte.
Gaaf.

Groetjes wesley
Graag gedaan Wesley, bedankt voor het compliment. Ik heb geprobeerd een boekje te schrijven wat voor iedereen begrijpelijk is, zonder dingen te 'versimpelen'. Diepgang met weinig woorden, zeg maar. Blij dat je er plezier van hebt :)

Prachtige bak !
Bedankt Oebie. Ik doe m'n best en de vissen zien er allemaal gezond uit, wat wil je nog meer? :)

hoi Tanne

leuk boekje, leest makkelijk en je kan er veel uithalen
mooie foto's ook.

moet eigenlijk een vervolg krijgen
gr. en een fijne dag
Hans en Ria
Bedankt Hans en Ria, ik hoop dat jullie er veel plezier aan beleven. Ik heb het in elk geval met veel plezier geschreven :)

welke vissen zitten er allemaal in?

prachtige bak en collectie vissen
er zit toch wat redelijk vis in? gaat dat goed zo?
Steven, dank voor de complimenten :)

Hier een nieuw vislijstje:
1 Doryramphus janssi - zeenaald

2 Chromis cyanea - blauw Caribisch juffertje
2 Liopropoma carmabi - zuurstok-dwergbaarsje
12 Pseudanthias bartlettorum - Bartlett's Anthias
1 Serranocirrhites latus - vlagbaarsje
3 Apogon leptacanthus - blauwoogje
2 Amphiprion ocellaris - driebands anemoonvis
1 Nemateleotris magnifica - pijlvisje
1 Gobiosoma oceanops - poetsgrondel
1 Halichoerus chrysus - gele lipvis
1 Pygoplites diacanthus - pauwkeizer
1 Chaetodontoplus septentrionalis - blauwgestreepte keizer
2 Paracentropyge multifasciata - traliedwergkeizer
2 Chaetodon mitratus - koraalvlinder
1 Chaetodon tinkeri - koraalvlinder
2 Zebrasoma flavescens - gele zeilvindoktersvis
2 Zebrasoma gemmatum - gespikkelde doktersvis

Totaal 37 stuks, valt dus wel mee ;)

Het gaat goed zo, de truc is te zorgen dat de koralen goed groeien, die nemen veel afvalstoffen op. Juiste gehaltes calcium, KH etc zijn noodzakelijk, maar uiteraard ook een flinke afschuimer, een fosfaatfilter en een wervelbedfilter met biopellets. De bak draait gewoon op de methode uit mijn boekje. Stabiliteit is de sleutel is mijn ervaring.

Laatst bewerkt:
Mooi boekje Tanne. Heldere uitleg. topjes
Dank je wel Annieka. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.

Vandaag eens een klusje aangepakt wat al eerder had gemoeten: de balling-zouten anders gaan toevoegen.

Ik voeg dagelijks 520 ml 'KH' toe en zo'n 210 ml van een Ca/Mg/Sr-oplossing. Omdat het verbruik nog steeds toeneemt, moest ik steeds vaker nieuwe oplossingen maken.

Gemak dient de mens, dus ik heb nu een vat van 20 liter voor KH en de Ca heb ik 'hooggeconcentreerd' gemaakt: wat eerst in 5 l werd opgelost, past ook in 1 liter. Ik hoef nu dus nog maar 42 ml van de nieuwe Ca/Mg/Sr-oplossing toe te voegen. De oude vaatjes waren niet doorzichtig waardoor ik soms pas enkele dagen te laat bijvulde, niet goed voor de stabiliteit. Gelukkig had ik nog een jerrycan staan die ik ooit bij een verhuizing gebruikte en Spa levert voor 25 cent ook bruikbare spullen ;)

Dit had ik veel eerder moeten doen :)

Bijlagen

• balling-nieuw.jpg
    balling-nieuw.jpg
    41 KB · Weergaven: 62
Back
Bovenaan