Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Dat ziet er goed uit Bas!

Zag laatst ook iemand met deze Cbond platen. Dat zag er strak uit. Nog ff bas en hij is vol :).

Die loclines heb je uit japan, maar sera heeft nu in zijn nieuwe 130 bak ook loclines. Kon je niet van sera aan komen?

Oke duidelijk! Ik ga ervan uit dat je de snappers op de c-bond schroeft al dan niet bevestigd op een andere manier, want naar mijn weten is alu niet magnetisch! Succes met klussen!

De magneetsnappers bestaan uit een magneetkant en een blindplaat. En die is gelukkig wel magnetisch... ;)

Ik monteer die blindplaten aan de binnenkant van de C-bond plaat.. Et voilà!

Dank je en jij ook succes met de bak!

Dat ziet er goed uit Bas!

Zag laatst ook iemand met deze Cbond platen. Dat zag er strak uit. Nog ff bas en hij is vol :).

Die loclines heb je uit japan, maar sera heeft nu in zijn nieuwe 130 bak ook loclines. Kon je niet van sera aan komen?

Nog ff ja.. ;)

Ik heb ze uit hong kong vandaan en toen ik ze zich kon ik ze wel elders betrekken, maar het echt locline spul is rete duur. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar goedkopere opties...tja, ik ben en blijf een echte Hollander, hè! :rolleyes: ;)

En de eerste kilo zout is een feit:

ImageUploadedByTapatalk1374603160.590755.jpg

En 18 kilo later:
ImageUploadedByTapatalk1374603183.545173.jpg

Helaas is nu de emmer leeg, dus moet eerst nog een beetje zout gaan kopen...

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Kijk dat gaat al ergens op lijken! Mooi materiaal wat je gaat gebruiken het heeft wat weg van trespa (zo op de foto's te zien)
En dat zout ja dat gaat hard met vullen hahaha

Gr. Jeroen

Na mijn werkdag vandaag ben ik even bij een adres geweest waar ik straks de bekleding van mijn frame en lichtkap ga halen. Het materiaal is c-bond en het is 3 mm dik. Verkrijgbaar in meerdere kleuren, maar het mag duidelijk zijn dat ik voor wit ga. Ik twijfelde nog tussen mat en hoogglans. Maar na het zien van het materiaal ga ik voor mat. Kreeg nog een mooie grote staal mee:

Ben je niet bang dat dit materiaal, vanwege de beperkte dikte, straks verschrikkelijk gaat resoneren? Hier was dat met dun trespa wel het geval, later heb heb ik er aan de binnenzijde alsnog watervastmultiplex tegen geplakt. Ik zou daar nu vast rekening met houden.

Kijk dat komt weer een stap dichter in de buurt.
Leuk man.
Snel emmer erbij hale. ;-)

Groetjes wesley

Kijk dat gaat al ergens op lijken! Mooi materiaal wat je gaat gebruiken het heeft wat weg van trespa (zo op de foto's te zien)
En dat zout ja dat gaat hard met vullen hahaha

Gr. Jeroen

Ja, langzaam aan wordt het wat.. ;)
Daar heeft het wel wat van weg idd, maar ik verwacht dat dit steviger is dan trespa.

Ja, zo'n dure emmer gaat er snel doorheen met vullen helaas...

Ben je niet bang dat dit materiaal, vanwege de beperkte dikte, straks verschrikkelijk gaat resoneren? Hier was dat met dun trespa wel het geval, later heb heb ik er aan de binnenzijde alsnog watervastmultiplex tegen geplakt. Ik zou daar nu vast rekening met houden.

Ik verwacht niet dat de platen gaan resoneren, want dan zou er iets in de sump/bak zijn wat resoneert tegen het frame. Tot op heden is dat nog niet het geval. Zowel de sump als de bak staat op 2 cm foam en ik heb bijvoorbeeld preventief alvast de ecomax pomp op siliconenslang gezet. Maar goed, ik heb er simpelweg nog geen ervaring mee. Ik ga er vanzelf achterkomen denk ik dan.. :rolleyes:

Ik wil de platen met magneetsnappers vastzetten en zo'n grote plaat zal zeker vastzitten met 5 snappers. Dus zou zeggen dat resoneren niet mogelijk is dan. Hoe had jij je trespa bevestigd en waardoor ging het bij jou resoneren?

Wat ik nog wel wil doen is in ieder geval de binnenkant van de platen beplakken met geluidsisolatie platen om eventueel geluid vanuit de sumpruimte zoveel mogelijk te dempen.

Dat gaat de goede kant op, ga je dagboek zeker bijhouden. ;)

Vandaag aan het einde van de ochtend even pauze genomen van mijn werk en ff snel naar Ocean & Lake gereden voor nieuw zout. Helaas hadden ze geen emmers meer, dus maar een zak van 10 kg meegenomen. Naast zout ook naar gelijk biopellets meegenomen voor mijn deltec wervelbedfilter.

In totaal heb ik nu zo'n 22 kg zout opgelost. En ik zit nu netjes op het juiste zoutgehalte.

ImageUploadedByTapatalk1374694744.967826.jpg

Gelijk maar de pellets toevoegen:

ImageUploadedByTapatalk1374694803.264185.jpg

Ook heb ik vast wat levend steen in de bak gedaan om iets te hebben om naar te kijken. Bovendien heeft de schuimer dan ook wat te doen.. ;)

ImageUploadedByTapatalk1374694894.651345.jpg

ImageUploadedByTapatalk1374695033.281659.jpg

Was zelf toch nog niet helemaal tevreden over het geluid van vallend water vanuit de overflow in de sump. Dit overheerste teveel. Oorzaak zat 'm in het feit dat het water recht naar beneden viel. Door nu een stukkie pijp er tussen te zetten met twee 45 graden knietjes maakt het water geen vrije val meer. En hierdoor is het watergeluid nagenoeg teruggebracht naar niet langer hoorbaar! Lekker als dat soort dingen lukken!! :)

Kijk is en daar leg het eerste steen.
Gaat alles voor de rest na wens bas.
Heb je al een stuk ontmanteld van je rsm.
Groetjes wesley

Kijk is en daar leg het eerste steen.
Gaat alles voor de rest na wens bas.
Heb je al een stuk ontmanteld van je rsm.
Groetjes wesley

Ja ti's het eerste steen wat de bak ziet...heb naast dit beetje nog een speciekuip vol staan en natuurlijk het steen in de RSM. Of alles naar wens gaat..mwah...het gaat allemaal een beetje langzaam door drukte op het werk, maar ook prive hebben we een behoorlijk drukke agenda. Maar goed..we komen er wel!

Nee, heb nog niks van de RSM ontmanteld. Dat is het eerste wat ik komende week moet gaan doen. Ben inmiddels allemaal restjes pvc aan het verzamelen wat ik straks in mijn bak kan leggen/zetten om de koralen op te plaatsen als ik het rif onder de koralen vandaan haal. Ook kunnen de vissen schuilplaatsen vinden in het pvc.

Inmiddels ook besloten om mijn huidige koralenbestand flink te gaan snoeien. Het is allemaal behoorlijk uitgedijd en dat maakt het plaatsen lastig straks in de nieuwe bak. Met name van de leders en de gorgonen zal ik flink wat stekken maken. Ook zal ik een aantal van mijn groene oren als stekken gaan aanbieden. Ook de paarse stylo moet eraan geloven! Hij is mooi groot geworden maar van onderen wit geworden door te weinig licht. Ga kijken of ik van het grote stuk een aantal mooie stekken kan maken. Zelf houd ik dan 1 a 2 stukjes en die mogen dan weer uitgroeien tot mooie grote koralen.

Was zelf toch nog niet helemaal tevreden over het geluid van vallend water vanuit de overflow in de sump. Dit overheerste teveel. Oorzaak zat 'm in het feit dat het water recht naar beneden viel. Door nu een stukkie pijp er tussen te zetten met twee 45 graden knietjes maakt het water geen vrije val meer. En hierdoor is het watergeluid nagenoeg teruggebracht naar niet langer hoorbaar! Lekker als dat soort dingen lukken!! :)[/QUOTE]

Prima toch, een andere oplossing: pijp rechtdoor onderwater in een gafzak laten uitkomen, helemaal geen geluid en tevens filter voor zweefvuil.

gr. Marcel

zo net even het hele dagboek door gelezen, wat een werk...hahaha. maar zeker leerzaam dit is er een die blijf volgen.

P.s. complimenten met je nieuwe bak ziet er al veel belovend uit.

zo net even het hele dagboek door gelezen, wat een werk...hahaha. maar zeker leerzaam dit is er een die blijf volgen.

P.s. complimenten met je nieuwe bak ziet er al veel belovend uit.

Da's een beste klus geweest om het helemaal te lezen! ;)

Dank voor het compliment! topjes

Was zelf toch nog niet helemaal tevreden over het geluid van vallend water vanuit de overflow in de sump. Dit overheerste teveel. Oorzaak zat 'm in het feit dat het water recht naar beneden viel. Door nu een stukkie pijp er tussen te zetten met twee 45 graden knietjes maakt het water geen vrije val meer. En hierdoor is het watergeluid nagenoeg teruggebracht naar niet langer hoorbaar! Lekker als dat soort dingen lukken!! :)

Prima toch, een andere oplossing: pijp rechtdoor onderwater in een gafzak laten uitkomen, helemaal geen geluid en tevens filter voor zweefvuil.

gr. Marcel[/QUOTE]

Was ook een optie geweest, maar ik heb juist deze sumpindeling gekozen zodat ik zonder gafzakken kon werken! Bedankt voor het meedenken, Marcel!

Back
Bovenaan