Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Robin's multiplex zeeaquarium

Ik begrijp de theorie maar dit werkte in mijn bak ook niet. Het fosfaat heb ik een paar weken op 0.6 gestuurd zonder resultaat. Uiteindelijk werkte alleen de forse waterwissels en als laatste zetje de Reef balance.

Hier werkt het ook de bacterieen toevoegen allen heb ik zeobak. En nu zakken de waardes ook
 
Ik begrijp de theorie maar dit werkte in mijn bak ook niet. Het fosfaat heb ik een paar weken op 0.6 gestuurd zonder resultaat. Uiteindelijk werkte alleen de forse waterwissels en als laatste zetje de Reef balance.
Niet elke bakje is gelijk … zelf werk ik al jaren met balans en elixer met grote tevredenheid, ik voeg niks bij !
waterwissel 15 procent per maand
 
Alweer een poosje niets meer gepost in mijn dagboek. Toch valt er genoeg te vertellen.

Ondanks al mijn inzet en investeringen gaat het simpelweg nog steeds niet goed met mijn aquarium. Het ene probleem volgt het andere op. Nu zit de bak bijvoorbeeld weer vol met groene haaralg. 2 kuren flux rx achter elkaar zorgden helaas ook niet het gewenste effect. Zodoende besloot ik om het meer op een natuurlijke manier aan te pakken en heb ik vorige week een zeehaas, een scutus unguis en wat andere slakken toegevoegd.

Wat mij ook nog steeds zorgen baart is dat er totaal geen groei van de koralen is en dat ze zichtbaar moeite hebben om te overleven. Dit deed me doen besluiten om vorige week voor het eerst een icp test op te sturen. De testresultaten waren eigenlijk nog niet eens zo schokkend slecht. Ik moest hier en daar wat elementen bijsturen maar geen overschot aan zware metalen oid. Wat wel naar voren kwam is dat het water ietwat troebel was wat tot par verlies kan leiden. Het stond al een wat langere tijd op mijn verlanglijstje maar deze week heb ik een nieuwe Clarisea sk5000 gekocht en vandaag geïnstalleerd.

20240120_103748.jpg
20240120_171501.jpg
Hopelijk gaat dit filter ervoor zorgen dat het water weer kraakhelder wordt!

Wat nog meer opvalt in mijn aquarium is dat er totaal geen verbruik is van kh, ca en magnesium. In de opstart periode en kort daarna gebruikte mijn bak bijvoorbeeld meer dan 1 liter dsr ez buffer per maand. Nu staan er meer koralen in dan een jaar geleden en heb ik al meer dan een half jaar geen kh toegevoegd. 0.0 dus! Ik doe wel om de 3 weken een waterwissel van 25%.
Ik kreeg de tip om het eens over een andere boeg te gooien. Ik heb de Dsr ez lijn deze week vervangen door Modern reef rks.
20240113_162726.jpg
Ik doseer nu dagelijks erg kleine hoeveelheden om het systeem eraan te laten wennen. Hopelijk bevordert dit de groei en neemt het verbruik ook weer toe uiteindelijk. Ik zou graag wat meer koralen in mijn bak willen maar als alles dood gaat is dit natuurlijk erg zonde van het geld. Om heel eerlijk te zijn is mijn laatste hoop gevestigd op de Modern reef rks. Ik zou het anders ook echt niet meer weten...

Natuurlijk is het niet alleen maar kommer en kwel. Het visbestand doet het echt supergoed. Zo goed dat ik een aantal weken geleden een koppeltje mandarijn pitvisjes heb geïntroduceerd. Deze doen het ook uitmuntend!

Dit is hoe de bak er momenteel bij staat. Ik weet dat je in deze hobby niets moet overhaasten maar had toch gehoopt dat de bak wat 'verder' zou zijn na 15 maanden.
20240113_181959.jpg
Dit was hem weer voor vandaag. Met een beetje geluk heb ik over een paar weken beter nieuws te vertellen en durf ik het aan om weer wat koraaltjes te kopen.

Groeten Robin
 
Hoi Robin, ik denk dat je misschien wat snel wilt. Ik was in het begin net als jij en heb er behoorlijk wat geld tegen aan gegooid en heb met middeltjes geklooid om groei te krijgen. Maar ik kan je verzekeren dat het beter is om geduldig te wachten en een routine op te bouwen. Onze aquaria gedijen op stabiliteit en ik denk dat je misschien nu iets te hard het probeert en wil dat het groeit, waardoor je te veel tegelijk veranderd. Het is waarschijnlijk met de goede bedoelingen, maar de regeling van de complete chemie veranderen tezamen met een dikke nutriënten export creëren met een clarisea vraagt om problemen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat wanneer ik te veel deed het aquarium het slechter deed dan wanneer ik te weinig deed.

Ik wil je niet betichten of de les lezen maar wil je alleen adviseren. Hopelijk kan je er iets mee.
 
Als ik zo je bak bekijk zou ik zeggen het verbruik naar de kalkalgen aan je achterwand en op de stenen is gegaan?
Kwa koralen heb je weinig verbruikers op de montipora plaat na.
 
Hoi Robin, ik denk dat je misschien wat snel wilt. Ik was in het begin net als jij en heb er behoorlijk wat geld tegen aan gegooid en heb met middeltjes geklooid om groei te krijgen. Maar ik kan je verzekeren dat het beter is om geduldig te wachten en een routine op te bouwen. Onze aquaria gedijen op stabiliteit en ik denk dat je misschien nu iets te hard het probeert en wil dat het groeit, waardoor je te veel tegelijk veranderd. Het is waarschijnlijk met de goede bedoelingen, maar de regeling van de complete chemie veranderen tezamen met een dikke nutriënten export creëren met een clarisea vraagt om problemen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat wanneer ik te veel deed het aquarium het slechter deed dan wanneer ik te weinig deed.

Ik wil je niet betichten of de les lezen maar wil je alleen adviseren. Hopelijk kan je er iets mee.
Bedankt voor de wijze les👍
Misschien heb je gelijk; misschien ook niet. Er is een tijdje geweest dat ik op het punt stond om de stekker eruit te trekken wegens tegenvallende resultaten. Toen heb ik ook erg weinig aan de bak gedaan naast het reguliere onderhoud en kwijnde de bak steeds verder weg.

Er is iets aan de hand met mijn aquarium en probeer door sommige dingen te veranderen/verbeteren de weg naar boven weer te vinden. Ik heb in het afgelopen jaar voor honderden euro's aan koralen in de kliko kunnen gooien. Iedere keer probeerde ik het weer opnieuw maar zag na een aantal dagen al dat de stukken het niet gingen redden.
Mijn huidige manier van reefen was dus blijkbaar niet de goede! Vandaar dat ik het anders aan wil pakken. Dat ik soms teveel in 1 keer wil veranderen kan wel kloppen ja...
 
Bedankt voor de wijze les👍
Misschien heb je gelijk; misschien ook niet. Er is een tijdje geweest dat ik op het punt stond om de stekker eruit te trekken wegens tegenvallende resultaten. Toen heb ik ook erg weinig aan de bak gedaan naast het reguliere onderhoud en kwijnde de bak steeds verder weg.

Er is iets aan de hand met mijn aquarium en probeer door sommige dingen te veranderen/verbeteren de weg naar boven weer te vinden. Ik heb in het afgelopen jaar voor honderden euro's aan koralen in de kliko kunnen gooien. Iedere keer probeerde ik het weer opnieuw maar zag na een aantal dagen al dat de stukken het niet gingen redden.
Mijn huidige manier van reefen was dus blijkbaar niet de goede! Vandaar dat ik het anders aan wil pakken. Dat ik soms teveel in 1 keer wil veranderen kan wel kloppen ja...
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad en ook van alles geprobeerd. Ik ben gestopt met de middeltjes en ben overgegaan op 10% waterwissel per week. Trouw aan discipline en het gaat nu echt beter. Behalve dat ik nog last heb van algengroei op dode plaatsen in de bak zoals ruiten en pompen. Ruiten moet ik echt iedere dag schoonmaken.
Ik heb wel altijd verbruik gehad van kh, ca en mg. Soms veel en dan weer weinig. Ik ben trouw aan 1 merk voor zout en toevoegingen.
Mijn aquarium is nu 24 maanden oud en dat is nog steeds jong te noemen. Mijn motto klopt nog steeds: geduld is een schone zaak.
Succes en heb geduld zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Robin,in de uitslag van de ICP komt een PH van 7,85 naar voren wat erg laag is.Ik zou deze omhoog brengen zodat deze in de ochtend minimaal 8 is(liefst nog wat hoger).Grote kans dat je verbruik dan omhoog gaat.
 
Hoi Robin,in de uitslag van de ICP komt een PH van 7,85 naar voren wat erg laag is.Ik zou deze omhoog brengen zodat deze in de ochtend minimaal 8 is(liefst nog wat hoger).Grote kans dat je verbruik dan omhoog gaat.
Dat klopt Niels. Ik schrok daar ook van. Ik meet zelf wekelijks ph. Met druppeltest en digitaal en kwam steevast op 8.2.

Dat was 1 van de redenen om over te stappen op Modern reef rks. Dit zou de ph ook een boost moeten geven. Ik heb ook voor betere ventilatie in mijn meubel gezorgd. Hopelijk gaat het ph hiermee omhoog. Ik ga straks mijn testrondje doen.
 
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad en ook van alles geprobeerd. Ik ben gestopt met de middeltjes en ben overgegaan op 10% waterwissel per week. Trouw aan discipline en het gaat nu echt beter. Behalve dat ik nog last heb van algengroei op dode plaatsen in de bak zoals ruiten en pompen. Ruiten moet ik echt iedere dag schoonmaken.
Ik heb wel altijd verbruik gehad van kh, ca en mg. Soms veel en dan weer weinig. Ik ben trouw aan 1 merk voor zout en toevoegingen.
Mijn aquarium is nu 24 maanden oud en dat is nog steeds jong te noemen. Mijn motto klopt nog steeds: geduld is een schone zaak.
Succes en heb geduld zou ik zeggen.
Hoi Wim. Ons verhaal klinkt inderdaad vrijwel hetzelfde. Doordat ik een half jaar lang Dsr gebruiker ben geweest ging ik er vanuit dat waterwissels niet nodig waren. Toen ik door een veel te hoog nitraat gehalte enkele 50% waterwissels heb gedaan zag mijn bak er ineens een stuk gezonder uit.
Nu is alles al weken redelijk in balans en doe ik om de 3 weken een wissel van 25%. Ik merk absoluut dat dit de stabiliteit ten goede komt.

De algen krijg ik nog niet echt onder controle. Het wordt wekelijks wel steeds iets minder. Ik probeer zoveel mogelijk handmatig weg te halen maar op sommige plekken kom je er gewoon niet bij. Hopelijk gaan de zeehaas en scutus me hierbij helpen!
 
De algen krijg ik nog niet echt onder controle. Het wordt wekelijks wel steeds iets minder.
Euhm, ik zou zeggen wekelijks iets minder = controle. Je hebt nu de overhand, houden zo.
Wekelijks iets minder is een uitstekend tempo, ook houden zo.
Ik ben het dus ook helemaal eens met de reactie van @AquaFish.

Wat betreft pH, als jouw probe netjes is geijkt. D.w.z. op pH 7 en 9 of 7 en 10, ijkvloeistoffen op 25C en iedere stap lang genoeg gewacht op stabiliseren van de waarde. Dan is er geen reden om die meting niet te vertrouwen.

Wanneer op de dag meet jij je pH? Verschil tussen 's ochtend voor je lampen aangaan en 's avonds voor je uit gaan kan rustig 0,3-0,4 zijn.

Gooi dat druppeltestje ajb weg. An sich onbetrouwbaar en totaal verschillende meetmethoden vergelijken heeft geen voordelen, alleen maar nadelen.
pH test door een ICP lab, zou ik niet serieus nemen. Sample is lang onder weg, luchtbel erbij in is genoeg om die meting nietszeggend te maken. Er is een hele goede reden dat de grote ICP aanbieders geen pH meten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inderdaad ook van mening dat water wissels beter zijn dan middeltjes voor de stabiliteit. Daarbij is frequentie belangrijker dan kwantiteit is mijn ervaring. Als ik iedere week 20% vervang of iedere maand 80% doet het aquarium het beter met die wekelijkse wissel. Volgens mij heeft BRStv hier ook een investigates over.

Als je nog een hele makkelijke fix voor je pH zoekt raad ik de wegwerp CO2 scrubber aan van Aquaforest. Bij mij gaat het ding zeker een aantal maanden mee. In combinatie met mijn refegium met een simpel lumiri lampje blijft de pH altijd boven de 8 zonder middeltjes.
 
Vandaag is het precies 1 week geleden sinds mijn laatste bericht en wat een wereld van verschil!
De Clarisea doet zijn werk uitstekend en heeft ervoor gezorgd dat het water nu kraakhelder is. De elementen die ik volgens de icp test tekort kwam heb ik volgens hun formule op peil gebracht. Op de 1 of andere manier lijkt het alsof de bak meer 'sprankeld'. De koralen lijken het wat beter te doen en tonen meer kleur. Waarschijnlijk heeft de Modern reef rks hier ook wel een aandeel bij.

De betere ventilatie in mijn meubel (sump ruimte) zorgt ervoor dat de skimmer opeens een veel betere opbrengst geeft. Dit had ik niet verwacht na het aansluiten van de Clarisea. Vanmiddag heb ik nog een Ati Co2 scrubber aangesloten op mijn Deltec 1000i. Ik ben benieuwd of dat ook nog wat effect gaat geven als in een wat hogere en stabielere ph.

De algen lijken nu echt op hun retour. Het rif is vrijwel schoon. Alleen op de achterwand en overloop zit nog wat. Het glas blijft ook langer schoon. Persoonlijk denk ik dat dit allemaal positieve effecten zijn van het rollenfilter. De zweefalgen worden er immers ook uitgefilterd en blijven niet circuleren in de bak wat het voorheen wel deed.

Wat een verschil in slechts 1 week! Ik begin echt weer te genieten van de hobby en dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat toch👍
 
Fijn om te horen dat je het plezier in de hobby weer gevonden hebt Robin! Dat is toch wel het allerbelangrijkste van de hele hobby. Ook mooi om te horen dat je rollermat filter helpt. Nu even lekker niks doen in je bak (behalve consistent testen en water wissels) en dan weet ik zeker dat je weer kan gaan genieten.
 
Vandaag heb ik de bak eens onder handen genomen. Ik heb de filterrol voor het eerst vervangen, de stromingspompen goed gereinigd, de leders flink teruggesnoeid, de meeste aiptasia platgespoten en natuurlijk een waterwissel gedaan van 120 liter.

Na alle ellende en tegenslagen die ik met mijn aquarium heb gehad, kan ik nu met trots zeggen dat de bak het geweldig doet! Geen algen meer, nutriënten blijven zeer stabiel en er is nu zelfs aardig wat kh verbruik. Het calcium en magnesium verbruik blijft nog iets achter maar dat komt vanzelf goed als ik meer sps plaats. De laatste aanpassingen die ik aan mijn bak gedaan heb, hebben dus absoluut een positief effect gehad. De belangrijkste aanpassing is toch wel dat ik overgestapt ben naar Modern Reef rks. Sinds ik dat doseer is de bak met grote sprongen vooruit gegaan.

Het gaat zó goed met mijn bak dat ik het aandurfde om mijn allereerste Acropora's te introduceren. Het zijn kleine stekken (Spathulata ultra en een voor mij onbekende soort) maar heb goede hoop dat ze gaan aanslaan.

20240303_205351.jpg
20240303_205124.jpg
20240303_205136.jpg
20240303_205255.jpg
Dit is de voor mij onbekende frag...
20240303_210356.jpg
 
Vandaag heb ik de bak eens onder handen genomen. Ik heb de filterrol voor het eerst vervangen, de stromingspompen goed gereinigd, de leders flink teruggesnoeid, de meeste aiptasia platgespoten en natuurlijk een waterwissel gedaan van 120 liter.

Na alle ellende en tegenslagen die ik met mijn aquarium heb gehad, kan ik nu met trots zeggen dat de bak het geweldig doet! Geen algen meer, nutriënten blijven zeer stabiel en er is nu zelfs aardig wat kh verbruik. Het calcium en magnesium verbruik blijft nog iets achter maar dat komt vanzelf goed als ik meer sps plaats. De laatste aanpassingen die ik aan mijn bak gedaan heb, hebben dus absoluut een positief effect gehad. De belangrijkste aanpassing is toch wel dat ik overgestapt ben naar Modern Reef rks. Sinds ik dat doseer is de bak met grote sprongen vooruit gegaan.

Het gaat zó goed met mijn bak dat ik het aandurfde om mijn allereerste Acropora's te introduceren. Het zijn kleine stekken (Spathulata ultra en een voor mij onbekende soort) maar heb goede hoop dat ze gaan aanslaan.

Bekijk bijlage 631223
Bekijk bijlage 631224
Bekijk bijlage 631225
Bekijk bijlage 631227
Dit is de voor mij onbekende frag...
Bekijk bijlage 631228
 
Bovenaan