Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Robin's multiplex zeeaquarium

Robin-S

ZeewaterForum lid
Nu de bouw van mijn toekomstige zeeaquarium in de eindfase zit, werd het eens tijd om een dagboek aan te maken!

Na weken zwoegen aan mijn diy multiplex aquarium begint het er eindelijk wat op te lijken. Vandaag alles strak afgekit en mijn sump klaargemaakt om in het meubel te zetten.
Aankomende week ga ik aan de slag met de afdekplaten (wordt een dichte bak) en hoop ik het leidingwerk en de elektra te kunnen voltooien. In de tussentijd wil ik vast een liter of 100 osmosewater gaan maken.
Hopelijk kan ik de bak gaan vullen binnen nu en 2 weken😃
De afmetingen zijn 160x60x60wh. De bak en de sump zijn waterdicht gemaakt met 5 lagen epoxy. De glasdikte is 12mm. Foto van de 2 vaks sump volgt nog.
20220918_131704.jpg
IMG-20220918-WA0001.jpeg
 
Wel benieuwd wat je kwa verlichting gaat doen met een dichte bak? Is natuurlijk ook wat je kwa hitte gaat doen. Ik had als eerste bak ook een dichte bak waarvan ik de kappen er altijd af had omdat het anders te warm werd. Vraag is natuurlijk ook wat je erin wilt gaan houden. Bak en meubel zien er wel heel netjes uit.

Grt Marco
 
Nu de bouw van mijn toekomstige zeeaquarium in de eindfase zit, werd het eens tijd om een dagboek aan te maken!

Na weken zwoegen aan mijn diy multiplex aquarium begint het er eindelijk wat op te lijken. Vandaag alles strak afgekit en mijn sump klaargemaakt om in het meubel te zetten.
Aankomende week ga ik aan de slag met de afdekplaten (wordt een dichte bak) en hoop ik het leidingwerk en de elektra te kunnen voltooien. In de tussentijd wil ik vast een liter of 100 osmosewater gaan maken.
Hopelijk kan ik de bak gaan vullen binnen nu en 2 weken😃
De afmetingen zijn 160x60x60wh. De bak en de sump zijn waterdicht gemaakt met 5 lagen epoxy. De glasdikte is 12mm. Foto van de 2 vaks sump volgt nog.
Bekijk bijlage 596715
Bekijk bijlage 596716
Ziet er mooi uit.
En welkom hier op het forum.
 
Het ziet allemaal zeker prachtig uit naar mijn mening! Maar ik heb een vraagje. Mocht het ooit gebeuren dat je water op de vloer krijgt....heb je de onderkant van het meubel ook met epoxy afgewerkt of iets anders?
 
heb je geen kam nodig op je overloop? anders ben je binnen de kortste keren je vissen en andere spullen kwijt waar je slecht bij kan daarna.
 
Wel benieuwd wat je kwa verlichting gaat doen met een dichte bak? Is natuurlijk ook wat je kwa hitte gaat doen. Ik had als eerste bak ook een dichte bak waarvan ik de kappen er altijd af had omdat het anders te warm werd. Vraag is natuurlijk ook wat je erin wilt gaan houden. Bak en meubel zien er wel heel netjes uit.

Grt Marco
Er komen 4 wifi gestuurde Hvp led balken in. Ik ben voorlopig nog niet van plan om me aan moeilijke sps koralen te wagen. De Hvp lampen zouden 1 van de weinige lampen zijn die in een gesloten bak kunnen.
 
Het ziet allemaal zeker prachtig uit naar mijn mening! Maar ik heb een vraagje. Mocht het ooit gebeuren dat je water op de vloer krijgt....heb je de onderkant van het meubel ook met epoxy afgewerkt of iets anders?
Dankje👍
De onderste laag en de gehele binnenkant van het meubel heb ik meerdere keren in de epoxy gezet en daarna 2x afgelakt.
Mijn vorige 2 meterbak (zoetwater) was eigenlijk een grotere kopie van deze bak. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal en mijn oude meubel gaf geen krimp.
 
In de winter kan de bak gesloten en in de zomer weer geopend toch😉 zo ben ik ook van plan te houden. Heb zelf Giesemann pulzar G3 en die kan ook in een gesloten bak. Ik blijf jou volgen. Ben erg benieuwd naar jouw rifscaping. Wens alvast succes!👍🏻
 
Hierbij alvast een voorzichtige foto van mijn machine kamer. Het leidingwerk moet nog aangelegd worden. Alle elektra komt achter een ander deurtje in mijn meubel. Geheel afgesloten van de 'natte' ruimte.
Het is een 2 vaks sump met een waterhoogte van ongeveer 20cm. Dit is een eerste setup. Wellicht veranderd er nog wel wat.

Groetjes Robin20220920_213423.jpg
 
Er komen 4 wifi gestuurde Hvp led balken in. Ik ben voorlopig nog niet van plan om me aan moeilijke sps koralen te wagen. De Hvp lampen zouden 1 van de weinige lampen zijn die in een gesloten bak kunnen.
HVP werken idd top in een gesloten kap .
Super mooi licht ook 4 is denk ik te weinig,
Heb er zelf 6 in hangen en de koralen doen het goed .
 
Eindelijk is het zover! Ik ben officieel begonnen aan de opstart fase.

Nadat de bak en de rest van het systeem helemaal klaar was, heb ik vorige week het systeem 2 dagen laten draaien met gewoon leidingwater. Vervolgens heb ik alles weer leeg laten lopen en de bak en sump van binnen nog 1 keers afgenomen met een azijn oplossing.
Ik was in de tussentijd al begonnen met het maken van osmosewater. Dit ging zo tergend langzaam dat ik besloot om mijn osmose apparaat ook maar mee te nemen naar mijn werk. Het heeft bijna een week geduurd voordat ik de benodigde 550 liter had. Ik had geen haast en dit gaf me mooi de gelegenheid om bijvoorbeeld alvast de de stenen te lijmen tbv de scape.
Het lijmen van het dode steen is goed gelukt. Ik heb dit met purschuim gedaan. Na het uitharden heb ik de overtollige pur weggesneden en beschermd met een lekker dik papje epoxy. De epoxy heb ik vervolgens ingestrooid met filterzand wat een verbluffend goed resultaat gaf. Je ziet echt bijna niet waar de stenen gelijmd zijn.

Voordat ik het dode steen in de bak plaatste, heb ik de bodem eerst beschermd met plexyglas platen. Al het steen bij elkaar weegt best wel wat en de bodem mag absoluut niet beschadigen door de drukpunten. Better safe than sorry!

Inmiddels was de bak vol met osmosewater en kon het zout er in. Ik heb gekozen voor Aquaforrest reef salt. Bijna de hele 22kg emmer is in de bak gegaan en mijn refractometer geeft nu keurig 1024/1025 aan. De temperatuur is iets hoger dan 25 graden wat nog wel iets mag zakken. Er hangt namelijk nog geen verlichting boven de bak en de kap zit er ook nog niet op.
Na de boel een paar uur te laten draaien heb ik de 40kg levend steen toegevoegd. In totaal zit er nu zo'n 85 a 90kg steen in de bak.

Nu is het zaak om de puntjes op de i te zetten. Zo is bijvoorbeeld het snoer van de linker stromingspomp te kort. Hier moet ik dus een verlengkabel voor aanschaffen. Hij draait gelukkig wel mee maar op een ander stopcontact. De rechter stromingspomp ( Sicce xstream) vind ik teveel lawaai maken evenals de Deltec 1455 skimmer. Vooral de laatste bromt als een gek en is irritant aanwezig in de woonkamer. Hij werkt overigens wel naar behoren. De rechter stromingspomp en de afschuimer heb ik gebruikt gekocht en zullen uiteindelijk dus wel vervangen worden.

Ik ben blij dat de cyclus nu echt begonnen is. Ik voeg nu dagelijks 25ml Ocean art reef balance toe en voor de rest laat ik de boel lekker een aantal weken rijpen.

Tot de volgende update
Groeten Robin20221010_181712.jpg
 
De eerste week van de opstart zit erop. Alles lijkt naar behoren te werken en de eiwitafschuimer + powerfilter doen goed hun best. De temperatuur heb ik nu stabiel op 24.4 graden wat mij goed lijkt nog zonder verlichting en levende have.

Afgelopen dinsdag had ik lichte paniek. Ik merkte dat het pompvak in de sump ineens veel minder water bevatte. Na uitvoerig controleren op eventuele lekkages kwam ik tot de conclusie dat het water gewoon verdampt was. Er zat immers nog geen kap op de bak. Uiteraard heb ik het waterniveau snel weer op peil gebracht met osmose water. Het bleek dat ik na 2 dagen ruim 9 liter moest bijvullen. Na wat zoeken op google bleek dit vrij normaal met een open bak.
Diezelfde avond heb de afdekkap op de bak geplaatst met als gevolg dat het waterniveau nu praktisch op peil blijft. Wat een verschil!

Vandaag heb ik de verlichting geïnstalleerd en getest. Het aansluiten en pairen met wifi ging super gemakkelijk. Ik heb zelf steunen gemaakt voor de 4 Hvp led balken zodat deze mooi op de rand van de bak kunnen rusten. Eigenlijk vind ik de verlichting best mooi. Het zijn natuurlijk geen superdeluxe fancy led armaturen van duizenden euro's maar ik ben zeer te spreken over het resultaat. Op onderstaande foto branden de blauwe leds op 80 en de witte op 60%. Na het testen heb ik ze weer uitgezet. Over een week of 2a3 ga ik de verlichting langzaam opvoeren.
20221016_155750.jpg20221016_160912.jpg
De snoeren en adapters worden vanzelfsprekend nog wat beter weggewerkt.

Groeten Robin
 
Prachtige aquascape! Mooi al die, bruggen, openingen, doorkijken die je gemaakt hebt met je steen.
Dankjewel! De eerste opzet lijkt geslaagd maar over vooral de linkerhoek ben ik nog niet helemaal tevreden. Wellicht gaat het er wat beter uit zien als er wat koralen op staan.
Ik zit volop in de opstart fase dus stenen verplaatsen zou nu nog mooi kunnen.
 
Mooie opzet!
Bromt je afschuimer al minder? Afschuimers willen vaak wel wat tijd (en spul om af te schuimen) nodig hebben voor ze stil zijn. Hij hoeft ook niet op 100% te draaien eh :)

Een afgedekte bak ben ik zelf ook groot fan van, scheelt zoveel verdamping!
 
Dankjewel!

De afschuimer heeft geen controller en draait dus altijd op volle toeren. Hij doet uitstekend zijn werk maar is erg luidruchtig. Het is mijn eerste zeeaquarium dus heb eigenlijk geen idee of dit zo hoort. Je hoort het pompje duidelijk brommen. Ik dacht dat Deltec juist wat stillere afschuimers maakte.
 
Je afschuimer (Deltec 1455) stamt nog uit de tijd dat AC pompen mainstream waren.

Verder produceert een afschuimer op 3 vlakken geluid dat als echt hinderlijk kan worden ervaren:
- de 50Hz brom van de AC pomp (AquaBee maakt sterke pompen, maar niet per se stille, dat kan dus een reden zijn van de duidelijke brom);
- de luchtaanzuig. Op deze afschuimer is dat alleen een kraantje. (Je zou dit heel veel stiller kunnen krijgen met een demper zoals Royal Exclusive ze gebruikt, maar met zelf wat te knutselen kom je ook een heel eind);
- resonantie, trillingen van de pomp die weer worden overgedragen (en versterkt) door je sump en kast.

Wat hoor je nog als je de luchttoevoer afsluit?
Oorverdovende stilte? Dan weet je dat je iig iets met een lucht aanzuigdemper moet doen.

Geluid/resonantie vanuit je pomp kan meerdere oorzaken hebben:
- naaldrad is vervuild (= onbalans) of beschadigd (= onbalans) => onbalans veroorzaak trillingen
- rotor is beschadigd en draait dus niet meer 'geruisloos' => vibraties
- lagers van de rotor zijn versleten, idem.
 
Dankjewel!

De afschuimer heeft geen controller en draait dus altijd op volle toeren. Hij doet uitstekend zijn werk maar is erg luidruchtig. Het is mijn eerste zeeaquarium dus heb eigenlijk geen idee of dit zo hoort. Je hoort het pompje duidelijk brommen. Ik dacht dat Deltec juist wat stillere afschuimers maakte.
De huidige type zijn bijna geruisloos bv 600 i
Degene die je heb draaien hoort nu in het museum 🙈
 
Bovenaan