Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Robin's multiplex zeeaquarium

Er zit een sticker op van 2017. Of is dat de tht😄
Helaas of gelukkig gaat de technologie zeer snel,en worden elk jaar wel nwe pompen uit gevonden. Met zeer veel voordelen bv wifi regelbaar energie zuinige pompen bv mijn deltec 600i gebruikt maar 11 watt .dat was vroeger heel wat meer .
DeBBK gebruiken heel wat meer stroom en doen in mijn ogen het zelfde .
Gelijk of je met een Opel of een Ferrari een boodschap gaat doen de uitkomst is gelijk .behalve het gemak en de kosten
 
Kan ik dit bijvoorbeeld met een scalpel wegsnijden en op een steksteentje lijmen? Graag jullie advies.
Wegsnijden is geen optie.
Wat je wel kan proberen is met een kniptang voorzichtig aan basis van de poliep een deel van de steen wegknippen als het lukt dus niet de poliep zelf maar net onder zijn stam zodat ie heel blijft en weer op een steen gelijmd kan worden als dat wenselijk is.
 
Wegsnijden is geen optie.
Wat je wel kan proberen is met een kniptang voorzichtig aan basis van de poliep een deel van de steen wegknippen als het lukt dus niet de poliep zelf maar net onder zijn stam zodat ie heel blijft en weer op een steen gelijmd kan worden als dat wenselijk is.
Waarom is weg snijden geen optie als ik vragen mag? Vanwege het gif dat ze kunnen afscheiden?
Voor mij is de hoofdzaak dat ze niet het hele rif overnemen. Op een steentje lijmen is leuk maar volgens mij is het absoluut geen bijzondere soort hoor. De kans is dus groter dat het weggegooid wordt.
 
Waarom is weg snijden geen optie als ik vragen mag? Vanwege het gif dat ze kunnen afscheiden?
Dat is het.
Als ik ze zou willen verwijderen zou ik het met de kniptang doen.
Soms lukt het ook met een schroevendraaier als de steen niet heel hard en massief is maar dan zou het gedaan kunnen worden als je hem eruit haalt waardoor je die makkelijker kan hanteren.

Edit:
Ik was vergeten te zeggen dat wanneer je zoiets doet jezelf moet goed beschermen met handschoenen en een bril.
 
Waarom is weg snijden geen optie als ik vragen mag? Vanwege het gif dat ze kunnen afscheiden?
Voor mij is de hoofdzaak dat ze niet het hele rif overnemen. Op een steentje lijmen is leuk maar volgens mij is het absoluut geen bijzondere soort hoor. De kans is dus groter dat het weggegooid wordt.
Ik zelf haal ze gewoon weg onderwater met een pincet ,pak de voet knijp hem vast beetje schudden en met 1 ruk trek ik ze los ,daarna doe ik ze in een bekertje water zodat ze onder water blijven . Doe ik pas 46 jaar zo .dus geen buttons boven water houden en met je gezicht erbij !!! Heb zelf 🙏🏻nog nooit iets gehad . Daarna in het toilet of stekken op een steentje met supers Gleu Yel . Let op onder water werken dus met een bakje water .
 
Vanmiddag heb ik eens een forse waterwissel gedaan van meer dan 50%. Ik ben zo klaar met dat hoge nitraat en koralen die sterven. Op de een of andere manier oogt de bak een stuk frisser na de wissel maar dat kan ook tussen mijn oren zitten😃
20230915_152030.jpg20230915_152045.jpg
En na de waterwissel
20230915_211448.jpg
Zondag het water eens testen. Ben erg benieuwd.
 
Een waterwissel is in mijn ogen altijd goed voor de dieren , deze zie je helemaal opfleuren. Indien uiteraard goed zout en de juiste temperatuur wordt gebruikt, en dat is met deze temperaturen geen probleem.
Hans aupers Seven Seas ,wisselde toen die tijd wel 80 procent hij had 5000 liter min op voorraad dus ging de wissel heel snel de dieren stonden dan ook vol open .
 
Een waterwissel is in mijn ogen altijd goed voor de dieren , deze zie je helemaal opfleuren. Indien uiteraard goed zout en de juiste temperatuur wordt gebruikt, en dat is met deze temperaturen geen probleem.
Hans aupers Seven Seas ,wisselde toen die tijd wel 80 procent hij had 5000 liter min op voorraad dus ging de wissel heel snel de dieren stonden dan ook vol open .
Ik heb de waterwissel met vers zeewater gedaan. Dit was al een hele onderneming in mijn kleine appartementje.

Ik heb me voorgenomen om vanaf nu eens in de 2 weken 10% water te wisselen. Ik heb zout van ocean nutricions. Is dit kwalitatief goed zout? Mijn lfs had niets anders maar zweert bij dit merk.
 
Ik heb de waterwissel met vers zeewater gedaan. Dit was al een hele onderneming in mijn kleine appartementje.

Ik heb me voorgenomen om vanaf nu eens in de 2 weken 10% water te wisselen. Ik heb zout van ocean nutricions. Is dit kwalitatief goed zout? Mijn lfs had niets anders maar zweert bij dit merk.
Hestel. Ik heb zout van aquarium systems 'reef crystals'
 
Vanmiddag heb ik mijn waterwaardes getest. De 50% waterwissel heeft absoluut een positieve invloed gehad.
Ph 8
Kh 8.5
No3 25 (dus de helft minder)
Po4 0 dus weer po4+ op de doseerpomp gezet.
Ca 410
Mg 1275 dus ga ietsje ez trace toevoegen
Salinity 1024
Temperatuur 25.6

Binnenkort ga ik nog eens een 50% waterwissel doen maar dan met synthetisch zeewater. Vanaf nu ga ik eens per 2 weken zo'n 15% water verversen. Ik sta echt te kijken van het positieve effect!
Overigens maak ik nog steeds gebruik van carbon v/s om het nitraat te laten zakken. Alle beetjes helpen.
 
Na maanden aanmodderen met een nitraatgehalte van 50+ ppm kan ik nu met trots mededelen dat het nitraat nu 5ppm is💪💪💪

Ik heb werkelijk vanalles geprobeerd om het nitraat onder controle te krijgen oa: Dsr ez-carbon, Dsr carbon v/s, reef fuel, etc. Niets van dit deed het nitraat echt zakken in mijn bak. Enkel het fosfaat werd steeds naar 0 getrokken met een nog grotere onbalans tot gevolg...

Uiteindelijk heb ik meerdere forse waterwissels gedaan van 50% met als resultaat dat het nitraat tussende 10 en 25ppm bleef steken. Veel minder dus maar nog steeds aan de hoge kant.
Ik kreeg de tip om eens een weekje dagelijks Ocean art reef balance te doseren. Dit bleek de gouden tip. Meer bacteriën toevoegen bleek de sleutel om het nitraat eindelijk onder de 10ppm te krijgen.
De overige waardes zijn ook prima te noemen dus hoop ik dat ik eindelijk aan stabiliteit kan werken en wellicht over een aantal weekjes weer wat koraaltjes kan plaatsen.

Het is me overigens nog steeds een raadsel hoe het nitraat plotseling zo ontzettend hoog kon worden. Ik meet wekelijks en het was altijd keurig tussen de 5 en 10ppm. Ineens was het 50+! Geen dode vissen gehad en voeren doe ik ook spaarzaam.
20230901_221741.jpg
 
Na maanden aanmodderen met een nitraatgehalte van 50+ ppm kan ik nu met trots mededelen dat het nitraat nu 5ppm is💪💪💪

Ik heb werkelijk vanalles geprobeerd om het nitraat onder controle te krijgen oa: Dsr ez-carbon, Dsr carbon v/s, reef fuel, etc. Niets van dit deed het nitraat echt zakken in mijn bak. Enkel het fosfaat werd steeds naar 0 getrokken met een nog grotere onbalans tot gevolg...

Uiteindelijk heb ik meerdere forse waterwissels gedaan van 50% met als resultaat dat het nitraat tussende 10 en 25ppm bleef steken. Veel minder dus maar nog steeds aan de hoge kant.
Ik kreeg de tip om eens een weekje dagelijks Ocean art reef balance te doseren. Dit bleek de gouden tip. Meer bacteriën toevoegen bleek de sleutel om het nitraat eindelijk onder de 10ppm te krijgen.
De overige waardes zijn ook prima te noemen dus hoop ik dat ik eindelijk aan stabiliteit kan werken en wellicht over een aantal weekjes weer wat koraaltjes kan plaatsen.

Het is me overigens nog steeds een raadsel hoe het nitraat plotseling zo ontzettend hoog kon worden. Ik meet wekelijks en het was altijd keurig tussen de 5 en 10ppm. Ineens was het 50+! Geen dode vissen gehad en voeren doe ik ook spaarzaam.
Bekijk bijlage 624155
Hoi ik heb hetzelfde probleem.
Ik ga deze manier ook toepassen.
Bedankt voor de tip!
 
Succes Jeffrey. Ik ben benieuwd of het jou ook lukt. Let wel op dat geen aquarium hetzelfde is hè! Wat bij mij goed werkt, kan bij jou misschien niet aanslaan...
Ik heb dezelfde methodes als jouw gebruikt.
Zonder resultaat.
Nitraat blijft te hoog en Fosfaat is gewoon 0.
Dus ik ga het proberen ik ben benieuwd.
 
Ik heb dezelfde methodes als jouw gebruikt.
Zonder resultaat.
Nitraat blijft te hoog en Fosfaat is gewoon 0.
Dus ik ga het proberen ik ben benieuwd.
Fosfaat gewoon even bijvoegen dan pakt hij de no3 aan om stabiliteit te krijgen .
Andersom ook fosfaat te hoog vaak no3 te laag bijvoegen.
Dan komt er resultaat
 
Fosfaat gewoon even bijvoegen dan pakt hij de no3 aan om stabiliteit te krijgen .
Andersom ook fosfaat te hoog vaak no3 te laag bijvoegen.
Dan komt er resultaat
Dat ga ik ook doen fosfaat toevoegen.
Ik had het gelezen dat je die ook toevoegd.
Ik had al wat meer gevoerd maar geen resultaat.
 
Fosfaat gewoon even bijvoegen dan pakt hij de no3 aan om stabiliteit te krijgen .
Andersom ook fosfaat te hoog vaak no3 te laag bijvoegen.
Dan komt er resultaat
Ik begrijp de theorie maar dit werkte in mijn bak ook niet. Het fosfaat heb ik een paar weken op 0.6 gestuurd zonder resultaat. Uiteindelijk werkte alleen de forse waterwissels en als laatste zetje de Reef balance.
 
Bovenaan