Hallo,
Ik ben Eric en al heel lang verbonden aan alles wat aquarium etc te maken heeft. Ook al een jaar of zes lid van dit forum.
Zeebak, zoetwaterbak in alle vormen en maten, alles heeft de revu gepassert maar nu weer terug naar zeewater.
Mijn laatste zeebak was 130 X 50 X 50 die in 2002 plaats moest maken voor een dressoir in de kamer. Daarna kleiner gegaan met zoetwater. Deze bak heb ik 7 jaar gehad zonder noemenswaardige problemen.
Nu is het toch weer zeewater geworden in de vorm van 100 X 45 X 50.
Ik weet zijn niet de ideale maten maar ik heb gewoonweg niet meer ruimte.
Zit een beetje tussen een nano en groot model in zeg maar.
Ik heb mijn MP omgebouwd naar Zeewater, het volgende is veranderd en/of gewijzigd:
Verlichting aangepast, T5 toegevoegd.
Overloop erin gemaakt 32/40 doorvoer.
Sump geplaats 70 X 35 X 35
Eiwitafschuimer: Turboflotor 1000, pomp OR 2500
Opvoerpomp: Eheim 2000 ltr
Stroming: 3200 liter korali + de opvoer.
Verwarming: 300 watt Eheim
Ik ben opgestart met 25 kilo vers levend steen en natuurlijk zeewater.
In het filter heb ik voor tijdens de opstart een Eheim 2211 staan met Rowaphos, kijk wel hoe lang ik dit erin hou.
Heb niet zoveel ervaring met Rowphos, wel veel gelezen hierover.
De bak draait nu 48 uur en meet nog niets.
Temp: 25 grd
Nitriet: 0
Nitraat: 0
Phosfaat: 0
CA: 410
Ik schat in uit ervaring dat de pieken zeker nog gaan komen en wacht rustig en geduldig af wat er gaat gebeuren.
Stroming moet ik nog even gaan bekijken hoe dit in de praktijk uit gaat pakken.
De doorvoer heb ik asymetrisch neergezet, dus de overloop niet in het midden van de bak, anders krijg je zo een steenkolos in het midden.
Zoals je in mijn opbouw kunt zien heb ik rechts veel zwemruimte gecreerd.
Ik ben sowieso beperkt in de dierenkeus ivm de afmetingen van de bak.
Maar we gaan zeer zorgvuldig te werk en kijken wat er in mijn bak een beetje bij elkaar gaat komen en passen.
Zoals ik onder techniek al heb gepost doet de afschuimer nog steeds niet helemaal wat die moet doen, nog steeds geen bruin of zelfs maar lichtgekleurd water in de beker ???? Wie weet raad.
Op of aanmerkingen zijn van harte welkom, zeker als er nieuwe technieken zijn. (lees bv over wodka methode etc etc 10 jaar geleden gooide men jenever in de bak)
Maar goed ik hoor het wel.
Probeer foto's te plaatsen.
groet
Eric
Ik ben Eric en al heel lang verbonden aan alles wat aquarium etc te maken heeft. Ook al een jaar of zes lid van dit forum.
Zeebak, zoetwaterbak in alle vormen en maten, alles heeft de revu gepassert maar nu weer terug naar zeewater.
Mijn laatste zeebak was 130 X 50 X 50 die in 2002 plaats moest maken voor een dressoir in de kamer. Daarna kleiner gegaan met zoetwater. Deze bak heb ik 7 jaar gehad zonder noemenswaardige problemen.
Nu is het toch weer zeewater geworden in de vorm van 100 X 45 X 50.
Ik weet zijn niet de ideale maten maar ik heb gewoonweg niet meer ruimte.
Zit een beetje tussen een nano en groot model in zeg maar.
Ik heb mijn MP omgebouwd naar Zeewater, het volgende is veranderd en/of gewijzigd:
Verlichting aangepast, T5 toegevoegd.
Overloop erin gemaakt 32/40 doorvoer.
Sump geplaats 70 X 35 X 35
Eiwitafschuimer: Turboflotor 1000, pomp OR 2500
Opvoerpomp: Eheim 2000 ltr
Stroming: 3200 liter korali + de opvoer.
Verwarming: 300 watt Eheim
Ik ben opgestart met 25 kilo vers levend steen en natuurlijk zeewater.
In het filter heb ik voor tijdens de opstart een Eheim 2211 staan met Rowaphos, kijk wel hoe lang ik dit erin hou.
Heb niet zoveel ervaring met Rowphos, wel veel gelezen hierover.
De bak draait nu 48 uur en meet nog niets.
Temp: 25 grd
Nitriet: 0
Nitraat: 0
Phosfaat: 0
CA: 410
Ik schat in uit ervaring dat de pieken zeker nog gaan komen en wacht rustig en geduldig af wat er gaat gebeuren.
Stroming moet ik nog even gaan bekijken hoe dit in de praktijk uit gaat pakken.
De doorvoer heb ik asymetrisch neergezet, dus de overloop niet in het midden van de bak, anders krijg je zo een steenkolos in het midden.
Zoals je in mijn opbouw kunt zien heb ik rechts veel zwemruimte gecreerd.
Ik ben sowieso beperkt in de dierenkeus ivm de afmetingen van de bak.
Maar we gaan zeer zorgvuldig te werk en kijken wat er in mijn bak een beetje bij elkaar gaat komen en passen.
Zoals ik onder techniek al heb gepost doet de afschuimer nog steeds niet helemaal wat die moet doen, nog steeds geen bruin of zelfs maar lichtgekleurd water in de beker ???? Wie weet raad.
Op of aanmerkingen zijn van harte welkom, zeker als er nieuwe technieken zijn. (lees bv over wodka methode etc etc 10 jaar geleden gooide men jenever in de bak)
Maar goed ik hoor het wel.
Probeer foto's te plaatsen.
groet
Eric