Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoetermeers Rif(je)

Eric_Lots

Senior Forumlid
Hallo,

Ik ben Eric en al heel lang verbonden aan alles wat aquarium etc te maken heeft. Ook al een jaar of zes lid van dit forum.
Zeebak, zoetwaterbak in alle vormen en maten, alles heeft de revu gepassert maar nu weer terug naar zeewater.

Mijn laatste zeebak was 130 X 50 X 50 die in 2002 plaats moest maken voor een dressoir in de kamer. Daarna kleiner gegaan met zoetwater. Deze bak heb ik 7 jaar gehad zonder noemenswaardige problemen.

Nu is het toch weer zeewater geworden in de vorm van 100 X 45 X 50.
Ik weet zijn niet de ideale maten maar ik heb gewoonweg niet meer ruimte.
Zit een beetje tussen een nano en groot model in zeg maar.

Ik heb mijn MP omgebouwd naar Zeewater, het volgende is veranderd en/of gewijzigd:

Verlichting aangepast, T5 toegevoegd.
Overloop erin gemaakt 32/40 doorvoer.
Sump geplaats 70 X 35 X 35
Eiwitafschuimer: Turboflotor 1000, pomp OR 2500
Opvoerpomp: Eheim 2000 ltr
Stroming: 3200 liter korali + de opvoer.
Verwarming: 300 watt Eheim

Ik ben opgestart met 25 kilo vers levend steen en natuurlijk zeewater.
In het filter heb ik voor tijdens de opstart een Eheim 2211 staan met Rowaphos, kijk wel hoe lang ik dit erin hou.
Heb niet zoveel ervaring met Rowphos, wel veel gelezen hierover.

De bak draait nu 48 uur en meet nog niets.

Temp: 25 grd
Nitriet: 0
Nitraat: 0
Phosfaat: 0
CA: 410

Ik schat in uit ervaring dat de pieken zeker nog gaan komen en wacht rustig en geduldig af wat er gaat gebeuren.

Stroming moet ik nog even gaan bekijken hoe dit in de praktijk uit gaat pakken.

De doorvoer heb ik asymetrisch neergezet, dus de overloop niet in het midden van de bak, anders krijg je zo een steenkolos in het midden.
Zoals je in mijn opbouw kunt zien heb ik rechts veel zwemruimte gecreerd.

Ik ben sowieso beperkt in de dierenkeus ivm de afmetingen van de bak.
Maar we gaan zeer zorgvuldig te werk en kijken wat er in mijn bak een beetje bij elkaar gaat komen en passen.

Zoals ik onder techniek al heb gepost doet de afschuimer nog steeds niet helemaal wat die moet doen, nog steeds geen bruin of zelfs maar lichtgekleurd water in de beker ???? Wie weet raad.

Op of aanmerkingen zijn van harte welkom, zeker als er nieuwe technieken zijn. (lees bv over wodka methode etc etc 10 jaar geleden gooide men jenever in de bak)
Maar goed ik hoor het wel.

Probeer foto's te plaatsen.

groet
Eric

Bijlagen

• Ombouw2kl.jpg
    Ombouw2kl.jpg
    53 KB · Weergaven: 1.182
  • Ombouw3kl.jpg
    Ombouw3kl.jpg
    60 KB · Weergaven: 1.183
  • Ombouw4kl.jpg
    Ombouw4kl.jpg
    51,7 KB · Weergaven: 1.186
  • Proefdraaienkl.jpg
    Proefdraaienkl.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 1.184
  • Techniekkl.jpg
    Techniekkl.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 1.188
Foto van de opstart

Bijlagen

• Opstartkl.jpg
    Opstartkl.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 1.175
Hoi

Ja klopt onderstel is een punje van aandacht geweest.
Maar met een nieuw onderstel had ik beter een hele nieuwe bak kunnen kopen. Nu heb ik gewoon lekker geknutselt.

Ik heb het helemaal beplakt met folie en de sump heb ik afgeschermd met plexiglas zodat er zo min mogelijk condensvorming is in het kastje.

Condens van de sump loopt terug via het plexiglas.

Ik heb proefgedraait met verlichting en moest 3 liter water per week bijvullen, ga er dus vanuit dat het zowel aardig werkt.

Ik heb alleen een foutje gemaakt met de deurtjes, die had ik opgemeten met een leeg aquarium, vrij strak gemeten.
Nu de bak gevuld is passen ze niet meer Brrrrrr, scheelt een mm of zo
Even nieuwe laten maken maar. Staat wel zo netjes twee deurtjes ervoor.

Groet
Eric

Hallo,

Eindresultaat met deurtjes en een foto van doorkijk vanaf de zijkant.

Gr
eric

Bijlagen

• Eindrkl.jpg
    Eindrkl.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 45
  • overzijkantkl.jpg
    overzijkantkl.jpg
    120,8 KB · Weergaven: 27
Ziet er goed uit Eric !

Ik zie dat je verstandig bent geweest en een pvc buis hebt gebuikt voor de contructie.
Zelf had ik mijn pilaar met ty-rips aan elkaar gemaakt maar die breken na twee jaar.
Nu staat die bij mij ook vast met een pvc buis en twee potten speed-glue.

Ben benieuwd naar het vervolg,

Groeten van een dorpsgenoot.

Hoi,

Ja die pilaren zijn wel leuk alleen de pilaar voor de overloop vind ik achteraf te hoog, wil eigenlijk wel een plateautje hebben daar om een mooie leder of iets dergelijks te plaatsen.
Maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen, denk toch gewoon een stukje afzagen.

We draaien nu vijf dagen, dus het vervolg zal nog wel even op zich laten wachten, geduld en nog eens geduld.

Waarden na vijf dagen:

Zout: 1022
Nitrit: 0
Phosfaat: tussen de 0 en 0,03
PH: 8,2 s'morgens gemeten.

Belichting op het moment zes uur per dag half en van die zes uur twee uur vol, wordt langzaam uitgebouwd.

Levende wezens op dit moment, een joekel van een krab in een steen. Komt goed gaat erop zeker uit !!!!
En bij het levend steen zat een steen met sterpoliepen (fel groen) die al leuk uitstaan, hoop dat ze opstart overleven.

Gr.
Eric

Hallo,

Wat een spontaniteit komt er uit het steen zetten na rrn dag of tien.

Een steen met zowaar een oortje en de al eerder genoemde sterpoliepen zijn zich aan het vermeerderen. Nog een steentje ondekt met bruine sterpoliepen.

Allemaal erg leuk, maar wat ik had bij eerdere opgestarte zeebakken zoals nitriet, nitraat en phosfaat heb ik nog niet gemeten.

We wachten maar geduldig af, zie overigens wel dat de stenen wat groenig beginnen te worden.

Ik heb de indeling iets veranderd de pvc constructie wat ingekort zodat het PVC niet meer te zien is. Denk zelf over een week of twee a drie de bodembedekking te plaatsen.

Schuimer begint nu ook eindelijk wat donker "thee" te produceren.

Hier een overzichtsfoto van de nieuwe indeling en het oortje/sterpoliepen.

Groet,
Eric.

Bijlagen

• Oortje.JPG
    Oortje.JPG
    94,2 KB · Weergaven: 1.041
  • Nieuwoverzicht.JPG
    Nieuwoverzicht.JPG
    81,4 KB · Weergaven: 1.045
Hallo,

Vandaag alweer de tweede waterwissel toegepast.
25 liter ververst.
Er is wat bruine alg aanwezig die met verversen zoveel mogelijke verwijderd.
Verlichtingstijd aangepast naar 8 uur en 5 uur alles aan.

De sterpoliepen die mee gekomen zijn met het steen doen het goed en tel nu 25 stuks waren er 16. Oortje doet het ook goed.

Op een andere steen kom er een soor xenia opzetten, het is nog te klein om te fotograferen. Komt goed.

De krab loopt af en toe heel voorzichtig door de bak maar krijg 'm niet op de foto. Het is niet zo een harig ding maar meer een soort met rode oogjes en helemaal glad, geen idee welke het is.

Waarde heden ochtend:

Nitraat: 0.02
Ca: 400
PH: 7.9
Zout: 1021 (ben ik aan het verhogen met de waterwissels)

Ga even een KH setje aanschaffen zodat ik daar ook zicht op krijg.

PS ik ga en nieuwe camara aanschaffen dus wie weet eerdaags mooie(re) foto's

Groet
Eric

Hallo

Even een update maar weer, daar zijn dagboeken voor toch.
Al is het maar dat ik het zelf straks terug kan lezen.

Na de tweede waterverversing het zoutgehalte aangepast naar boven.

Verlichtingstijd verlengd.

Ik zit midden in de bruine alg (soort goud alg) periode, het is wel makkelijk weg te poetsen.

Vandaag zag ik alleen een beetje roodalg opkomen met van die belletjes erin (cyano), heb ik tijdens eerdere opstart nooit zo snel gezien.
Zal ook wel weer weg gaan.

Maar ja de ene bak is de andere niet toch...

Waardes vandaag:

Nitraat: 0 tot een te verwaarloosde uitslag.
Zout: 1024
PH: 8.2
KH: 8.0
CA:370

Nog een note mbt de afschuimer, blijft een soort theekleur afschuimen, zit welliswaar niets in de bak maar toch. Uit het steen zou toch meer moeten komen denk ik ?

Zou dit komen doordat ik ook filter over Rowaphos ?
Wie het weet mag het zeggen...;)

Kreeg vissen aangeboden, deze uiteraard afgeslagen...

Gr
Eric

Hoi Eric je bent goed op dreef he, leuk met die stenen maar blijft het allemaal wel overeind? ik heb het de laatste tijd wel meer gezien. ik ben heel benieuwd hoe het verder met je bakkie gaat lopen.
heel veel succes.
greetz
Edski

Update:

Vanmorgen waardes gemeten:

Nitraat: 0.1
Zout: 10.23
CA: 390
PH: 8.0 (s'morgens)
KH: 8

Sinds donderdag een hermietkreeft erin en drie kleine keniaboompjes.

De Heremiet heeft echt in twee dagen al het alg van de stenen gehaald, verbaas me iedere keer weer dat die beesten dat zo snel voor elkaar krijgen.

De reden dat de heremiet erin zit is dat ik eigenlijk geen dokter erin wil hebben, bak is een 1.00 45 50 dus als je zo een grote vis erin houdt gaat dat straks ten kost van twee of drie kleinere wat ik wel leuker vind.
Hoop dat dit voornemen overeind blijft de algengroei is leidend hierin.

Bak draait nu 3 1/2 week en gaat eigenlijk best aardig.
Verdamp 5 liter water per week wat allersinds acceptabel is, bijvul bakje gemaakt met een druppelaar (slangetje/kraantje) op de sump en het bijvulwater loopt er zo weer in.

Mocht het zo blijven dan kan er misschien voor de kerst een koppeltje annemoonvisjes in, bak zit dan op ongeveer 9 weken.

Bodem zit er nog niet in, zal wel januari worden.

Zal als het licht aan is nieuwe foto's plaatsen van "japie" de kreeft.

Gr
Eric

He Eric,

leuke opzet met die pilaarconstructie.
Dat verhaal met de afschuimer, daar ben je vast niet de enige in. Bij mj precies hetzelfde. Het verzameld theekleurig afvalwater en op het moment dat je het apparaat wat droger afsteld doet het niets meer. Ik denk dat we daar gewoon mee moeten doen.

Plaats gauw nog is wat foto's.

Succes

Hoi Wouter,

Zit ook nog geen bezetting in met vissen, wil dat zo lang mogelijk uitstellen.
Hoewel de kids al schreeuwen om "nemo's" ;)
Dus de afschuimer heeft nog niet zoveel werk, ben wel benieuwd straks wat die doet met vissen.
Lucht staat wel helemaal open nu.

Hierbij gelijk maar wat nieuwe foto's, 1 kenia wil nog niet erg hetgeen op de foto te zien is. zijn broertjes of zusjes. Maar zal ongetwijfeld wel gaan komen.

Groet
Eric

Bijlagen

• 09-12-2007-1.JPG
    09-12-2007-1.JPG
    93,2 KB · Weergaven: 842
  • 09-12-2007-2.JPG
    09-12-2007-2.JPG
    98,4 KB · Weergaven: 838
  • 09-12-2007-3.JPG
    09-12-2007-3.JPG
    81,4 KB · Weergaven: 841
  • 09-12-2007-4.JPG
    09-12-2007-4.JPG
    91,5 KB · Weergaven: 850
  • 09-12-2007-5.JPG
    09-12-2007-5.JPG
    82 KB · Weergaven: 854
Nog een paar foto's

Bijlagen

• 09-12-2007-7.JPG
    09-12-2007-7.JPG
    83,6 KB · Weergaven: 814
  • 09-12-2007-8.JPG
    09-12-2007-8.JPG
    91,1 KB · Weergaven: 21
hoi eric,

ziet er goed uit

ga dit zeker even volgen

ben ook zeer benieuwd hoe je dat met die druppelaar hebt gemaakt

binnen kort ook een heremiet kreefje aanschaffen denk, om de laaste alg weg te krijgen

mooie ombouw trouwens

Hallo dagboek en anderen,

Vandaag de waardes maar weer eens gemeten.

PH: 8.3 (s' avonds)
KH: 6 a 7
Zout: 1023

Bak doet het goed. KH is iets aan het zakken, weekje aankijken of die nog meer gaat zakken anders misschien bufferen

Kreeft doet lekker zijn werk, valt me alleen op dat die niet vlak onder het wateroppervlak komt.
Op de waterrand groeit best wel veel alg, zou dat wel graag weg willen hebben. weet dat een dokter dat doet.
Waar doe je goed aan he, een dokter erin of een salarias tegen de alg
liever geen van beide ?!?!? Wachten tot het vanzelf weggaat ook een idee !

Ledertjes en oortjes doen het goed.

Morgen water verversen en de bodem schoonzuigen, kijken wat er nog neerslaat en dan misschien volgende week een bodem erin :).

Dat was die weer

Groet
Eric

Bak doet het goed. KH is iets aan het zakken, weekje aankijken of die nog meer gaat zakken anders misschien bufferen
Meet hem morgen nog maar eens na het verversen. ;)

Waar doe je goed aan he, een dokter erin of een salarias tegen de alg
Ik zou beginnen met een salarias.

Back
Bovenaan