Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zesstreep lipvis en Vermited snail

Jimmy 525XL

Reefer sinds 2010
Wat zijn jullie ervaringen met het houden van één zesstreep lipvis?
Ik worstel al een tijdje met toch heel wat Vermited snails van de kleine soort in mijn bak. De bumblebee slakjes hou ik moeilijk in leven en nu las ik laatst dat een zesstreep lipvis deze Vermited snail ook zou aanpakken. Anderzijds lees ik dat ze behoorlijk agressief zijn en je beter bezint voor je begint met dit visje. Ik heb ook nog eens meerdere poetsgarnalen.
Ik vind het een mooi visje en wil het graag proberen, maar ben toch benieuwd naar de ervaringen hier.
Alvast bedankt om te delen!

Lipvissen pakken vermetid snails niet echt aan. Het is wel zo dat als je de vermetid slakkenhuisjes kapot maakt een lipvisje soms de slak die erin zit opeet (dat heb ik eens meegemaakt met mijn oude Pseudocheilinops Ataenia, maar het is niet altijd zo geweest, dus het is geen wondermiddel tegen vermetid snails).
De zesstreep lipvis staan er ook om bekend dat zij agressief kunnen zijn, ook al geldt dat niet voor alle exemplaren, maar is misschien iets om rekening mee te houden.

heb zelf 2 zesstreep lipvissen en 5 bumblebee snails. lang verhaal kort, heb nog steeds vermetids. wat me wel opvalt is dat het mider is geworden maar dit kan door vanalles komen, voer minder, stabielere nutrienten e.d.

heb zelf nog niet eerder gelezen dat zesstreep lipvissen vermetids zouden eten trouwens...

Hier zwemt al jaren een zesstreep rond, zonder enige vorm van agressie naar andere of nieuwe vissen l.
Ook geen problemen met garnalen of zo.

Betreffende de vermited snails:
Naast de bestrijding van, zul je ook de oorzaak moeten aanpakken.
Dus vooral zwerfvuil voorkomen en detrus van de decoratie verwijderen.

Dus o.a. naar je stroming kijken om te voorkomen dat zwerfvuil op je decoratie neerslaat, met regelmaat vuil afhevelen, inzetten van een vliesfilter of power filter.
verbetering van je doorstroming naar de sump, etc.

Daarnaast kun je de buisjes van de vermited snails die vastzittende lagere dieren irriteren dichtplakken met een epoxy of aan de basis kapot maken.

Bedankt allen voor jullie ervaringen!

Ik hoor zowel succesverhalen als toch vooral problemen met deze visjes. Uiteindelijk denk ik maar dat ik ervan af zie. Als ik eentje zou toevoegen wil ik hem ook graag kunnen houden en niet weer moeten gaan uitvangen omdat hij alles opjaagt.

Wellicht is een spitssnuit of blauw gestippelde kleine kogelvis een veiligere keuze. Daarvan heb ik ook al successen gelezen.

Ik heb echt veel te veel van die Vermiteds om stuk voor stuk dicht te maken, bovendien ook allemaal niet eens te bereiken. Ik moet echt een natuurlijke bestrijding vinden.

Sinds enkele maanden heb ik wel RS Reefwaves aangeschaft. Daarmee is de afvoer van detritus ook al veel verbeterd. Als ik eerder had geweten dat deze pompen zo stil zijn, had ik er beter eerder in geïnvesteerd. 😃

Bedankt allen voor jullie ervaringen!

Ik hoor zowel succesverhalen als toch vooral problemen met deze visjes. Uiteindelijk denk ik maar dat ik ervan af zie. Als ik eentje zou toevoegen wil ik hem ook graag kunnen houden en niet weer moeten gaan uitvangen omdat hij alles opjaagt.

De andere kant van dit verhaal is dat je het eigenlijk gewoon wel moet doen. Het is een prachtige vis en ik heb er zelf ook enkel goede ervaringen mee. Daarentegen hoor ik ook uit eerst hand verhalen dat het wat minder gaat.

Maar wat vooral belangrijk is:
Deze vis kan enorm eigenwijs en druk zijn. Dit betekend dat als je een val met voer in het water hangt, dat je hem er binnen 12 uur gegarandeerd uit hebt. Zo een vis vang je soms binnen 5 min omdat hij enorm nieuwsgierig is.

Dus ik zou hem wel gewoon kopen. Wellicht kun je een LFS zoeken die er meerder heeft zitten en als je hem dan 10 euro extra betaald wil hij er vast wel eentje uitkiezen en testen die wat minder "recalcitrant" is.

Ik zelf, ga er ook nog eentje kopen. Ik vind ze prachtig en wil er sowieso eentje in de bak. Ik zou dan een winkel hier in de buurt vragen om mee te denken.

Een van de verkopers in mijn LFS was heel open.
Een zesstreep komt er bij hem nooit meer in. Zonder ophouden bleef hij jagen op elke nieuwe vis in zijn bak.
Hij heeft hem er anderzijds pas uitgekregen na een verhuis van de volledige inhoud. Nooit ofte nooit meer herhaalde hij… wel eerlijk, maar ook weer een individuele ervaring, waar het bij anderen wel prima gaat. Zo kom je dus tot een topic als dit. 🤷🏼‍♂️😅

Hij raadde me wel een kogelvisje aan voor de vermiteds als alternatief voor de bijenslakjes, maar die waren net niet binnen.
Met lege handen dus buiten, maar wel eerlijk geadviseerd. Zo heb ik het toch liefst. Welke vis er ook komt, komt van hen.

Ik herken de agressie van een zesstreep niet, sterker nog als de juffertjes de boel weer op stelten zet, dan springt Lippie (zo heet hij) er weer tussen om de boel te bedaren. Vermetids eet de mijne in iedergeval niet.

Wat betreft kogelvisjes moet je wel rekening houden dat ze wel eens een hapje uit een vin van andere vissen kan nemen. Dat was wel mijn ervaring. Na een paar maanden was dat wel gelukkig over. Wel een super leuk beestje was het.

Ik heb inmiddels, in een door omstandigheden veel te kleine bak, zo'n 3 maanden een lipvis, 2 clowngobies, een azurjuffer en een gramma loretto heel dicht op elkaar zitten. Gaat helemaal prima. De azur juffer en clowns pakken elkaar nog wel wel eens. De zesstreep kijkt nergens naar om en doet z'n ding. Is samen met de gramma loretto de rustigste.

Bij mij heeft een valentini kogel met veel plezier alle vermited snails opgegeten al zou ik nooit aanraden om voor het bestrijden van een plaag een valentini kogel te nemen. Kogelvissen zijn dieren met speciale wensen en gaan niet samen met zomaar elk soort koraal, vis, slak of garnaal. Als je het internet afspeur dan kom je veel verhalen tegen van agressieve dwergkogelvisjes die niet van andere dieren in de bak af kunnen blijven, mijn ervaring is dat als je het dier voldoende voer en gericht voer dat het een hele speciale en vredige toevoeging is voor een aquarium met veel koralen, vissen, garnalen en slakken.
Het belangrijkste om rekening mee te houden is dat het vooral trage eters zijn die rustig 30 seconden achter een stukje mysis aan zwemmen voordat hij het pakt waardoor hij vaak te laat is en het voer al opgegeten is door de andere dieren. 1 of 2 keer per week een mossel in de bak helpt om ervoor te zorgen dat hij voldoende eet en de andere dieren met rust laat. Hier zwemt hij al zeker 4 jaar rond en ik zie hem heel af et toe aan een koraal "nippen" maar ik heb nog nooit schade kunnen ontdekken.

Ik heb trouwens ook sinds een klein jaartje een 6streep lipvis en dat is wel een drukke zwemmer maar zeker niet agressief.

Zelf ook al een tijd een zesstreep rond zwemmen. Zeer drukke zwemmer en prachtig om te zien. Ik heb bij de lfs een zo klein mogelijke uit gezocht gezien de kans dat ze dan nog wat minder agressief zijn en makkelijker aanpassen aan de bak. Heel af en toe betrap ik hem soms op een bepaalde flank houding, maar zie nooit beschadigde vinnen bij andere vissen.

Heb nooit het idee gehad dat lippie achter vermitted snails aan ging, wel ander klein spul incl flatworms.

Ik heb zelf ooit een melanurus ingezet mede omdat ik dacht dat die vermitted snails zou pakken. Dus niet. Ik ben het nu met een flinke sloot Engina mendicaria (bumble bee snail) te lijf aan het gaan. Dat lijkt wel te werken.

Door de wisselende verhalen zou ik wegblijven bij een Pseudocheilinus Hexataenia (zesstreep). Mijn inziens een te groot risico.

Bedankt voor de verschillende interessante inzichten.
Voorlopig denk ik me nog wat te gaan inlezen over het kogelvisje. Toch ook weer een goede ervaring met de vermiteds zie ik. Tenzij ik 100 bijenslakjes introduceer zie ik daar niet echt een oplossing in.
Voordeel is wel dat er in de bak voor de rest niet echt iets last van lijkt te hebben. Er is dus geen haast bij…

Hey Jimmy, heb je ondertussen het kogelvisje geplaatsts? of heb je iets anders gedaan aan de vermited snails?

Dag Jef
Uiteindelijk heb ik een kogelvisje gehaald. Ik weet al niet meer van voor of na dit topic. Het is al even geleden. 😅
Het kogelvisje is wel terug naar de winkel gegaan. Hij pitste soms wel aan de vermiteds, maar ik weet niet of het echt een verschil maakte. Wat hij wel deed was de poten van mijn sugarcane garnalen afbijten. Tegen dat ik het in de gaten had, was het al te laat helaas.
Na een poosje dus ingeruild voor toch maar een zes-streepje. Gelukkig! gaat dat bij mij vrij goed.
Bij introductie van een nieuwe vis, hang ik een tijdje een spiegeltje tegen de zijruit. Dat leidt goed af.
Ik denk dat het lipvisje ze ook soms wel pakt, maar uiteindelijk is het vooral verbeterd met de nieuwe ReefWaves denk ik.
Suc6!

Back
Bovenaan