Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zes meter's Angel's reef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja, ik zie bij andere bakken ook duidelijk het verschil in groeisnelheid en diepte van de kleuren. Ik heb er zelf best spijt van dat ik LED heb nu. LED heeft naast lager energieverbruik echter nog een voordeel, minder warmteontwikkeling. Ik koel zelf namelijk met ventilatoren ipv koeler.

Ik ben zeer benieuwd en kom graag nog een keer kijken wat dit gedaan heeft... :-)

Tja, ik zie bij andere bakken ook duidelijk het verschil in groeisnelheid en diepte van de kleuren. Ik heb er zelf best spijt van dat ik LED heb nu. LED heeft naast lager energieverbruik echter nog een voordeel, minder warmteontwikkeling. Ik koel zelf namelijk met ventilatoren ipv koeler.

Ik ben zeer benieuwd en kom graag nog een keer kijken wat dit gedaan heeft... :-)
Ralph,grote aquariums alleen verlicht met led worden saai,je mist iets......en buiten dat houden steenkoralen veel meer van HQI verlichting omdat er praktisch geen schaduwdelen meer zijn.
De vissen zijn onder HQI ook veel mooier bijvoorbeeld de gele dokters zij dan ECHT geel.
Het valt mij op dat je nog weinig ziet van grote bakken die overgeschakeld zijn naar led....
Altijd welkom Ralph,je zou ook een gecombineerd lichtplan kunnen maken.

Groeten Pieter

Update;
ondanks het warme weer is de maximale temperatuur met de HQI in de bak 25gr.
De koeler staat wel constant te draaien terwijl dat met de alleen led niet het geval was....
Het vermogen van de koeler is wel 1.5 kw. Wat wel bij het verlichtingsplan opgeteld moet worden.

Door het inbrengen van een nieuwe bodem is het fosfaat gehalte behoorlijk in een korte tijd opgelopen naar1.16.
Er draait inmiddels 7 Kilo Fosfaatverwijderaar verdeeld over 2 reactoren mee.
Dit is een punt van aandacht dus regelmatig meten.

Calcium is te hoog opgelopen door al het kalkwater uit de kalkreactoren bij het aanvullen en vernieuwen van het substraat.
De kalkreactor staat tijdelijk wat lager ingesteld en de KH word met de hand bij gebufferd met KH+
Dat wil zeggen elke week 1kg. om deze op 7 te houden.

De clarion keizers koppel welke gekweekt zijn en hun nog jonge leven hiervoor nog nooit een koraaltje gezien hebben blijkt toch een utopie te zijn want ze hebben de LPS ontdekt,het zit nu eenmaal in hun genen......

Groeten Pieter

Hoe komt het dat het fosfaat zo hoog is geworden door de inbreng van een nieuwe bodem ?
Komt dat uit de nieuwe bodem of werd er fosfaat omgezet door de bacterien uit de oude bodem

Update;
De koeler staat wel constant te draaien terwijl dat met de alleen led niet het geval was....
Het vermogen van de koeler is wel 1.5 kw. Wat wel bij het verlichtingsplan opgeteld moet worden.

Groeten Pieter

Tja, bij led moet je verwarming erbij tellen. Lood om oud ijzer. Gezien het klimaat in Nederland heb je bij onze hobby vaker de verwarming aan staan als de koeler....

Ik zou de koeler pas in bedrijf laten gaan bij een watertemperatuur van 27,5. Een watertemperatuur van 25 graden is prima en totaal niet zorgwekkend in welke vorm dan ook.

De temperatuur in mijn bak was gisteren 27,3. Ik ga me pas zorgen maken als ik ergens bij 29 graden zit.

Laatst bewerkt:
Even wat recht zetten..
Het fosfaat is 0,16 en niet 1,16…...

Update;

Door het inbrengen van een nieuwe bodem is het fosfaat gehalte behoorlijk in een korte tijd opgelopen naar1.16.
Er draait inmiddels 7 Kilo Fosfaatverwijderaar verdeeld over 2 reactoren mee.
Dit is een punt van aandacht dus regelmatig meten.

Calcium is te hoog opgelopen door al het kalkwater uit de kalkreactoren bij het aanvullen en vernieuwen van het substraat.
De kalkreactor staat tijdelijk wat lager ingesteld en de KH word met de hand bij gebufferd met KH+
Dat wil zeggen elke week 1kg. om deze op 7 te houden.

De clarion keizers koppel welke gekweekt zijn en hun nog jonge leven hiervoor nog nooit een koraaltje gezien hebben blijkt toch een utopie te zijn want ze hebben de LPS ontdekt,het zit nu eenmaal in hun genen......

Groeten Pieter

Tja, bij led moet je verwarming erbij tellen. Lood om oud ijzer. Gezien het klimaat in Nederland heb je bij onze hobby vaker de verwarming aan staan als de koeler....

Ik zou de koeler pas in bedrijf laten gaan bij een watertemperatuur van 27,5. Een watertemperatuur van 25 graden is prima en totaal niet zorgwekkend in welke vorm dan ook.

De temperatuur in mijn bak was gisteren 27,3. Ik ga me pas zorgen maken als ik ergens bij 29 graden zit.
Frank de aan en afvoer van de koeler zit in de zes meterbak en naar het filter is 12 meter naar de filterruimte,tel daar de wierenbakken,zeepaardenbak,de deep in the blue zeg maar de NPS bak en de andere bakken aan toe dan zit daar een water volume van ongeveer 5000 ltr. In deze bakken meet ik bij warm weer een temperatuur verhoging van 1tot2graden,waar ik rekening mee moet houden.

Groeten Pieter

Wat hebben jullie weer wat geweldigs weggezet.....chapeau!!!!

29 graden?? Ik denk dat de barletorum anthiassen en wat garnalen dat niet overleven bij Pieter...

Tja...er staat daar binnen nog wel wat meer warmte af te geven natuurlijk. Of staan de openhaarden en gaskachels zomers niet aan :p

Ps...mijn bak komt nu overdag met alleen led ook boven de ingestelde temperatuur. De verwarming hoeft deze maanden dus nauwelijks mee te draaien. En bij een aquarium in de huiskamer gaat een deel van de warmte 's winters natuurlijk ook gewoon in het huis...misschien niet de meeste efficiënte vorm van verwarming, maar het scheelt wel iets in de stookkosten ;) Koeling heeft dat voordeel nooit...

Een koele kelder of warmtewisselaar in de bodem zou misschien kosteneffectief kunnen zijn?

Hoe komt het dat het fosfaat zo hoog is geworden door de inbreng van een nieuwe bodem ?
Komt dat uit de nieuwe bodem of werd er fosfaat omgezet door de bacterien uit de oude bodem
Het fosfaat is inmiddels gedaald tot een aanvaardbaar niveau Otto.
In bijna elk substraat als bodem bedekking zit fosfaat in,zelfs in het z.g.n. levend zand....
Wil je een redelijke fosfaat vrije bodem bedekking inbrengen zal je deze eerst drie weken over osmose water moeten laten druppelen maar dat is hier met deze grote hoeveelheid niet te doen.

Groeten Pieter

[video=youtube_share;KsSgRajXYz8]http://youtu.be/KsSgRajXYz8[/video]

Laatst bewerkt:
Super mooi weer geworden... Zal me vader eens contacten om weer eens een bezoekje te komen brengen... [emoji3]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan