Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zes meter's Angel's reef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijft een top bak

En het blijft me verbazen hoeveel effect een achtergrond kan hebben. Paar weken terug had ik het hele dagboek gelezen. Eerlijk gezegd vond ik de nieuwe opbouw een stap terug, maar toen even een simpele achtergrond vervangen was.... super
PS
Ook mooi bedacht zijn die koraaltjes op de zandbodem. Dit zijn de normale zeeveren/gorgonen?

Mvg,
Roy
Hee Roy elke bak evalueert, op den duur veranderd er zoveel zoals verandering van achterwand en wat denk je van de aqua scape,door de groei van de koralen geeft dit een heel ander beeld in de loop der tijd.We hebben onlangs nog drie grote koralen verwijderd waaronder een paarse Stylo van 50 cm diameter,deze koralen zien er op de toppen mooi uit maar inwendig is het dood door lichtgebrek.......wat ik bedoel is dat je soms in moet grijpen om het rifje leefbaar te houden en teveel "dode" volume moet weghalen om plaats te bieden voor nieuw leven.De gorgoontakken staan op steentjes in de zandbodem waarbij de voetjes van de gorgonen vrij blijven van het zand om afsterven te voorkomen. Groeten Pieter

Dank je Tanne,een stukje vakwerktopjesmet weinig woorden allesomvattend.......
Pieter, het mooie is dat ik dat stukje niet geschreven heb. Ik heb ze niet eens getipt op het filmpje. Jouw bak is zo bijzonder dat dat blijkbaar niet eens nodig is. Ik zal binnenkort eens een beter filmpje maken, dan neem ik mijn statief ook mee.

Hoe is het met de gemmatums?

Pieter, het mooie is dat ik dat stukje niet geschreven heb. Ik heb ze niet eens getipt op het filmpje. Jouw bak is zo bijzonder dat dat blijkbaar niet eens nodig is. Ik zal binnenkort eens een beter filmpje maken, dan neem ik mijn statief ook mee.

Hoe is het met de gemmatums?
Hey Tanne,dan moet het stukje tekst van Joost zijn en heeft hij hier in de dagboeken zitten neuzen anders kan hij nooit de details weten.
Twee weken geleden zat Chingchai ook hier in de dagboeken te spitten...

De gemmatums hebben het beneden in de filterruimte naar hun zin samen met de vier gele dokters vormen ze een schooltje en eten erg goed.
Aangezien ze in een ruimte zitten waar weinig activiteiten zijn en weg spurten bij iedere beweging die ze waarnemen heb ik voor de raam de rolluik automatisch gemaakt,deze is van 8 tot 17 uur open,zodat de bewegingen van op staat zichtbaar worden met als gevolg dat ze nu al minder schrikachtig zijn.De gemmatums en gele dokter(tjes)zijn nog erg klein en ben dus bang dat wanneer we de gemmatums inzetten in de 6 meter dat ze flink op hun donder krijgen van de aanwezige doktersvissen.
Richard stelt voor om de gemmatums tegelijk met de vier kleine gele zeilvinnen te introduceren zodat de aandacht van de reeds aanwezige doktersvissen verdeeld wordt,hier zet ik mijn twijfels bij want deze gele rakkers zijn eigenlijk de schoonmaakploeg voor de vier meter bak in de filterruimte...we zien wel.

Voor een nieuw filmpje ben je hier erg welkom,de koffie staat klaar.

Groeten Pieter

prachtig pieter en richard
het rif ziet er mooi gezond uit in het filmpje is de groei ook goed te zien
al jullie harde werk wordt nu beloont
zijn jullie nu tevreden over de verlichting of staan er nog veranderingen op de planning??
ook ben ik benieuwd of de fyto toevoegingen het resultaat geeft wat jullie wensen??
ik kom graag weer eens kijken
gr robert en petra

prachtig pieter en richard
het rif ziet er mooi gezond uit in het filmpje is de groei ook goed te zien
al jullie harde werk wordt nu beloont
zijn jullie nu tevreden over de verlichting of staan er nog veranderingen op de planning??
ook ben ik benieuwd of de fyto toevoegingen het resultaat geeft wat jullie wensen??
ik kom graag weer eens kijken
gr robert en petra
Hey Robert altijd welkom hier maar dat weet je,jouw bak staat er ook perfect bij.

Wat de verlichting betreft,we zitten nog te wachten op 6 van de nieuwe generatie Dif ledlampen vijf hangen er al tussen de Atlantik,s,prachtige ledlampen met verstelbare voet en een stuk kleiner dan de vorige.Dichter kan je HQI niet benaderen.

Richard heeft de afgelopen weken de techniek onder handen genomen in de filterruimte,kan je zeggen dat daar erg veel werk in gaat zitten.

De fytoplankton is hoofdzakelijk voor de Deep in the blue dus voor de kubus met NPS koralen,het is eigenlijk van levensbelang.Nu komt er wel iets in het grote systeem ivm de koppeling maar het is puur bedoeld voor de NPS.

Groeten Pieter

Het koppeltje vlindervissen de austriaccussen zitten nu 6 weken in de bak en eten geen vervangend voer....maar ze zijn wel supergezond

Is er door deze poliepen eters schade merkbaar aan de SPS?Nee de SPS koralen staan er gezonder bij maar dat komt door de grote hoeveelheid aan SPS koralen en alles vertoond overdag de poliepen,zelfs na een bezoekje van de vlinders.
De vlinders zoeken het meest aan de onderzijde van de tafel koralen op zoek naar allerlei ongedierte zoals platwormen en dergelijke en dat is alleen maar gunstig.Wat de toekomst gaat brengen met de koraalvlinder is niet te voorspellen maar we hadden wel wat negatieve inpact op de koralen verwacht betreft het uitstaan van de poliepen wat tot heden uitblijft.
Aangezien we weinig ervaring hebben met vlindervissen die uitsluitend leven van poliepen en alles wat rond de koralen zit zijn we tot nu toe best tevreden over deze prachtige vissen.

Groeten
Pieter

.

Het staat er schitterend bij Pieter. Hier de foto die ik van een van je dieren maakte...

Bijlagen

• heremiet2_a.jpg
    heremiet2_a.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 27
Blij te horen dat ze het goed doen Pieter.....in een kleinere bak met minder koralen zou je er niet zo makkelijk mee wegkomen denk ik....misschien toch maar die Melapturussen bestellen:p?
grtz Joeri
Het koppeltje vlindervissen de austriaccussen zitten nu 6 weken in de bak en eten geen vervangend voer....maar ze zijn wel supergezond

Is er door deze poliepen eters schade merkbaar aan de SPS?Nee de SPS koralen staan er gezonder bij maar dat komt door de grote hoeveelheid aan SPS koralen en alles vertoond overdag de poliepen,zelfs na een bezoekje van de vlinders.
De vlinders zoeken het meest aan de onderzijde van de tafel koralen op zoek naar allerlei ongedierte zoals platwormen en dergelijke en dat is alleen maar gunstig.Wat de toekomst gaat brengen met de koraalvlinder is niet te voorspellen maar we hadden wel wat negatieve inpact op de koralen verwacht betreft het uitstaan van de poliepen wat tot heden uitblijft.
Aangezien we weinig ervaring hebben met vlindervissen die uitsluitend leven van poliepen en alles wat rond de koralen zit zijn we tot nu toe best tevreden over deze prachtige vissen.

Groeten
Pieter

.

Het staat er schitterend bij Pieter. Hier de foto die ik van een van je dieren maakte...
Ha het fotomodel is heel goed gelukt voor je boek Tannetopjesdeze heremiet scharrelt al een hele tijd rond in de wierenbak.Bedankt weer voor je bezoekje gisteren.Heb gisteravond nog even tien van deze Caribische jongens aangeschaft en zitten nu ook in wierenbak en verhuizen binnenkort naar de 6 meter om wat aan de kleine slakkenplaag te gaan doen.De achterwand zit op sommige plekken vol met slakken eitjes....

Blij te horen dat ze het goed doen Pieter.....in een kleinere bak met minder koralen zou je er niet zo makkelijk mee wegkomen denk ik....misschien toch maar die Melapturussen bestellen:p?
grtz Joeri
Dat klopt Joeri mijn verstand zegt niet doen de koralen worden dan te zwaar belast..... maar een koppel Melapterrussen is erg mooi.

Groeten
Pieter

Laatst bewerkt:
Vorige week vrijdag heb ik met vrouw en kinderen dit spectaculaire rif mogen bewonderen. Mijn zoontje was nog meer geïnteresseerd in de vuurtjes in de open haarden, maar ik hield mijn ogen liever op de koralen en vissen.

De eerste blik op de 6m bak vond ik gelijk indrukwekkend, niet alleen qua afmeting maar ook qua kleurenrijkdom van vissen en koralen en de fraaie vormen waarin de koraalkolonies zijn gegroeid. Daarna werd ik gebiologeerd door de details. Mooi om te zien dat vissen zich in een bak van deze afmeting meer natuurlijk gaan gedragen- meer zoals ik dat tijdens mijn duik en snorkeltochten in de Rode zee heb gezien. De vlagbaarsjes zwemmen echt in een groep rond een koraalpilaar, chromisjes houden zich schuil tussen takken van een Pavona en de C. austriacussen mogen zich gewoon te goed doen aan de koraalpoliepen.

Piet leuk om je even gesproken te hebben. Ik vond het bijzonder om te horen dat de koraalvlinders en vijlvisje de koralen eerder goed lijken te doen dan kwaad omdat ze ook ook parasieten eten. Dank dat je dit bijzondere aquarium met ons wilt delen. Hieronder een paar foto's die ik heb gemaakt.

6 meter angel reef.jpgDSC06225.jpgDSC06226.jpgDSC06204.jpg

Ha het fotomodel is heel goed gelukt voor je boek Tannetopjesdeze heremiet scharrelt al een hele tijd rond in de wierenbak.Bedankt weer voor je bezoekje gisteren.Heb gisteravond nog even tien van deze Caribische jongens aangeschaft en zitten nu ook in wierenbak en verhuizen binnenkort naar de 6 meter om wat aan de kleine slakkenplaag te gaan doen.De achterwand zit op sommige plekken vol met slakken eitjes....
Dank je Pieter. Ik ben inmiddels weer een aardig eindje verder... Ik ben benieuwd waar het schip strandt!

Vorige week vrijdag heb ik met vrouw en kinderen dit spectaculaire rif mogen bewonderen. Mijn zoontje was nog meer geïnteresseerd in de vuurtjes in de open haarden, maar ik hield mijn ogen liever op de koralen en vissen.

De eerste blik op de 6m bak vond ik gelijk indrukwekkend, niet alleen qua afmeting maar ook qua kleurenrijkdom van vissen en koralen en de fraaie vormen waarin de koraalkolonies zijn gegroeid. Daarna werd ik gebiologeerd door de details. Mooi om te zien dat vissen zich in een bak van deze afmeting meer natuurlijk gaan gedragen- meer zoals ik dat tijdens mijn duik en snorkeltochten in de Rode zee heb gezien. De vlagbaarsjes zwemmen echt in een groep rond een koraalpilaar, chromisjes houden zich schuil tussen takken van een Pavona en de C. austriacussen mogen zich gewoon te goed doen aan de koraalpoliepen.

Piet leuk om je even gesproken te hebben. Ik vond het bijzonder om te horen dat de koraalvlinders en vijlvisje de koralen eerder goed lijken te doen dan kwaad omdat ze ook ook parasieten eten. Dank dat je dit bijzondere aquarium met ons wilt delen. Hieronder een paar foto's die ik heb gemaakt.

Bekijk bijlage 341770Bekijk bijlage 341771Bekijk bijlage 341772Bekijk bijlage 341773
Mooie foto's Maarten, jouw observaties van het gedrag van de vissen deel ik geheel, dit zie je maar zelden zo!

Bekijk bijlage 341770Bekijk bijlage 341771Bekijk bijlage 341772Bekijk bijlage 341773
Dank je voor de foto's Maarten en deze uitstekende analyse,we weten dat we met sommige dieren op het randje zitten maar tot op heden gaat het goed.Leuk je even gesproken te hebben en tot weerziens. Groeten Pieter

Ben heel benieuwd Tanne hoe het boekwerk er uit ga zien,zodra het uit gegeven word ben ik een van de eerste die het aan ga schaffen....wanneer kom je met je statief langs?

Het koppeltje dokters de Gemmatums gaan volgende week de 6 meter in.....ze eten erg goed en zijn wat dikker geworden.

We (Richard) hebben de voormalige zandzwevelbed filter inhoud 80 liter zeewater 4 dagen geleden weer in gebruik gesteld maar nu gevuld met 5 liter Rhowafos,fosfaat nu 0,02 en dat is te zien aan de kleuren van de koralen.

Groeten
Pieter

Ben heel benieuwd Tanne hoe het boekwerk er uit ga zien,zodra het uit gegeven word ben ik een van de eerste die het aan ga schaffen....wanneer kom je met je statief langs?

Het koppeltje dokters de Gemmatums gaan volgende week de 6 meter in.....ze eten erg goed en zijn wat dikker geworden.

We (Richard) hebben de voormalige zandzwevelbed filter inhoud 80 liter zeewater 4 dagen geleden weer in gebruik gesteld maar nu gevuld met 5 liter Rhowafos,fosfaat nu 0,02 en dat is te zien aan de kleuren van de koralen.

Groeten
Pieter
Kan niet wachten de gemma's te zien zwemmen Pieter. Volgende week of de week erna zal ik met m'n statief langskomen. Deze week nog even rustig aan, erg drukke periode gehad.

Wat het boekwerkje betreft: de eerste drukproeven zijn nu naar mij onderweg, het schrijven is één ding, de organisatie er omheen is voor mij een heel leerproces... Leuk te horen dat je er één wil hebben!

Kan niet wachten de gemma's te zien zwemmen Pieter. Volgende week of de week erna zal ik met m'n statief langskomen. Deze week nog even rustig aan, erg drukke periode gehad.

Wat het boekwerkje betreft: de eerste drukproeven zijn nu naar mij onderweg, het schrijven is één ding, de organisatie er omheen is voor mij een heel leerproces... Leuk te horen dat je er één wil hebben!
De Gemma's moeten misschien nog even wachten,ze zitten onder de witte stip...:cool:

Natuurlijk schaf ik een exemplaar aan van het boekwerk ben heel benieuwd hoe je er tegen aan kijkt Anno 2013.... Je kan veel van het Forum halen maar een boekje is toch altijd mooier....

Er staat in de bak een aantal Hydnophora of te wel pukkelkoraal de grootste is ongeveer zestig centimeter doorsnede.
Op deze koralen was de laatste tijd behoorlijk wat planaria waar te nemen,deze koralen netelen zo enorm dat geen enkele vis het waagt om het weefsel aan te raken,we hebben ze er maar op laten zitten want het koraal toonde geen schade.....Nu zijn ze brand schoon niet een planaria meer te ontdekken,het koppeltje vlindersvissen de Austriacussen hebben ontdekt dat ze best wel lekker smaken,deze vissen hebben totaal geen last van het netel gif.Nog even en we moeten planaria in de bak toe gaan voegen...

Groeten Pieter

Foto update.

Bijlagen

• 5.jpg
    5.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 39
  • 6.jpg
    6.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 39
  • 7.jpg
    7.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 38