Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zes meter's Angel's reef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Pieter wat zijn jullie ervaringen met sps koralen enkel onder de LED pendants? Vind dit wel erg mooi met de schitteringen maar ben bang voor veel schaduw werking op de sps koralen.

Mvg, Sander
De pendanten geven mooi licht Sander maar het is erg belangrijk welke graden lenzen er toe gepast worden,je kan het licht voor diepe bakken bundelen of kiezen voor meer verspreiding.

Groeten Pieter

En tot mijn verbazing vond ik nog een koraaltje waarop enkele poliepen zichtbaar waren (ergens onderaan in het midden) ... Pieter zoekt nu naarstig naar een visje die ook die laatste poliepen diep in het koraal aanpakt :p

Acropora species by Frode Numan, on Flickr

en gewoon omdat het zo mooi was, deze als afsluiting. Gaat vast weer helemaal goed komen met je koralen Pieter thumbs up

sps corals by Frode Numan, on Flickr

Ledverlichting is met die blauwe koralen wel heel lastig fotograferen .... mocht je weer op HQI overgaan - kom ik weer wat foto's maken ..:cool: :p
Frode nog bedankt voor de prachtige foto's het verhaal klopt precies......

Groeten Pieter

Frode nog bedankt voor de prachtige foto's het verhaal klopt precies......

Groeten Pieter

Het was weer genieten Pieter. Ben erg benieuwd hoe jullie over de belichting gaan beslissen.
Ik mag niet klagen met twee Razors... Hoewel ik de Atlantiks nog mooier licht vind geven...maar toen vanochtend het zonnetje weer even in mijn bak scheen...dat is zo mooi, daar kan misschien idd alleen een sterke HQI in de buurt komen.

He blondie

Ga je toch weer beginnen.
Alles is gemetseld met vele kilo,s cement.

Als je gaat beginnen mag ik als groot verbruiker zeker vertellen dat je Reef-bond moet gebruiken.
Al verschillende merken gebruikt, maar alleen deze is tot nu toe de beste.

Kom een keerje weer langs, altijd gezellig

Mvg OHC
Blondie??volgens mij is ie net zo zilver als de zilveren bal in Lingo......maar je weet het nooit met een dameskapper..........welkom terug Silver.

Groeten Pieter

Weer een oodinium besmetting beneden in twee bakken#$@&^%*&.
Een Keizer(Conspicillatus)de nieuwkomer welke drie weken beneden zwom is de aansteker,deze is ook terug gegaan naar de groothandel voor behandeling maar het mocht niet meer baten,het is erg snel gegaan en hier baal ik enorm van &$$%^#*&@#.
Twee vissen hebben het goed te pakken en een lipvis heeft helemaal niets.Deze twee ga ik van het weekend behandelen.
Een Doktersvis overleden.
Direkt de twee bakken afgesloten van het hoofd cirquit en nu maar hopen dat de parasiet zich niet verder uitbreidt naar de rest.......Ben bang dat het te laat is maar we zien wel.Leuke hobby hebben we toch...........

Groeten Pieter

Heb je echt oodinium (fluweel ziekte) of is het cryptocarion irritans ( zoutwater variant van witte stip)!

Het is in ieder geval stevig balen Pieter. Het lijkt wel of de groothandel geen belang ziet in het uitbannen van deze ziekten. Want als je kale bakken hebt zoals daar, kan je met drie bakwissels in ca 2 weken alle vis vrij hebben van deze parasieten.
Het zou in mijn ogen niet nodig moeten deze ziekten met nieuwe vis te introduceren. En een zeeaquarium heeft normaal gesproken bij de start een periode die lang genoeg is om de parasiet in de bak te laten uitsterven...

Hopen dat de schade meevalt en het snel onder controle is Pieter!!

Nogmaals bedankt voor je goede zorgen!!!

Ik heb vandaag gekeken. Het lijkt me Oodinium, maar, en ik zal sommigen voor het hoofd stoten, niks ernstigs. Ik heb hier en daar een stipje gezien. Als dit alles is na een paar weken valt het mij alleszins mee. Natuurlijk erg zonde van de vissen die gesneuveld zijn maar ik maak me geen zorgen om de vissen in de grote bak. 'Hands of' en het komt allemaal goed.

Voor wat betreft de groothandel: uitbannen uit enkele bakken moet geen probleem zijn, maar bedenk wel dat het daar om slechts enkele tientallen systemen gaat waar wekelijks/dagelijks talloze importen in plaatsvinden. Met een voorraad van wellicht tienduizenden vissen is zelfs dat al geen sinecure. Onderdrukken is het beste dat ze daar kunnen doen naar mijn idee. Afgezien van de uitstekende zorg die de vissen in de groothandel krijgen is het aan de winkelier de 'puntjes op de i' te zetten middels verdere behandeling en preventie.

Het uitbannen - bij groothandel of winkelier - is een kwestie van de ruimte en de tijd die ze er in willen steken, en dus geld. Net als bij de hobbyist overigens.
Maar in mij ogen moet de verkopende partij zorgen voor de levering van een goed (gezond) 'product'.

Maar bij een systeem als van Pieter hier, waar een kapitaal aan vissen zwemt, tja, daar zou je als hobbyist misschien moeten overwegen om (drie aparte) quarantaine bakken te hebben om deze parasieten uit te kunnen sluiten. Maar tja, dat weten we allemaal...

Pieter is al zorgvuldiger met de introductie van nieuwe vissen dan de meeste van ons (kunnen) zijn.

Het lijkt wel of de groothandel geen belang ziet in het uitbannen van deze ziekten. Want als je kale bakken hebt zoals daar, kan je met drie bakwissels in ca 2 weken alle vis vrij hebben van deze parasieten.
Het zou in mijn ogen niet nodig moeten deze ziekten met nieuwe vis te introduceren. En een zeeaquarium heeft normaal gesproken bij de start een periode die lang genoeg is om de parasiet in de bak te laten uitsterven...

De 3-R's, dus geld. Plain and simple.

Het uitbannen - bij groothandel of winkelier - is een kwestie van de ruimte en de tijd die ze er in willen steken, en dus geld. Net als bij de hobbyist overigens.
Maar in mij ogen moet de verkopende partij zorgen voor de levering van een goed (gezond) 'product'.

Dat is dus niet altijd zo. Wat ik laatst vernomen heb en waar ik eigenlijk best van schrok was dat als een winkelier een bestelling plaatst voor vissen bij de groothandel, de bestelling wordt geleverd, maar bij aankomst blijkt dat er wat vissen zijn overleden dat je dan als winkelier even goed de rekening kunt betalen. Voor dode vissen :confused:

Laatst bewerkt:
Alles een beetje onder controle Pieter?!

Alles een beetje onder controle Pieter?!
Ha Silver,zit eigenlijk te wachten dat je weer opstart met je dagboek,komt er tenminste weer leven in de brouwerij;).
Alles stabiliseerd hier beter dan verwacht maar het is nog steeds op het randje,afwachten dus maar alle vissen zijn in ieder geval zeer actief.

We hebben de twee Tunze Masterstreamers 6580 maten 34x23x16.5 cm. Vervangen voor de nieuwe uitvoering,de vorige 80.000ltr.Masterstreamers gaven lang niet wat opgeven was aan stroming.
DE nieuwe uitvoering geschikt voor Aquaria met meer dan 20.000 ltr. Zijn ware monsters die een enorme waterverplaatsing geven...
Voordeel;goed instelbaar,bij korte puls geven ze een behoorlijke golfslag over hele lengte van de bak.
De hulpstreamers 3xtunze 30.000 Ltd en de twee red devils 14.000 ltr. Kunnen uit de bak,dus minder pompen.
Nadeel;stroomverbruik 290-420 watt.
Er moet nog gezocht worden naar een externe ophanging vanwege het geluid.

Groeten team OHC

PS. Richard is al drie dagen thuis met een longontsteking........van harte beterschap.

Ai wat jammer dat je op maandag dicht bent;) Ik moet maandag voor een sollicitatiegesprek in Vlaardingen wezen. Had ik het nou maar net op dinsdag gepland;)

Dan had ik deze bak eindelijk in t echt kunnen zien.

Kom je toch gewoon een dag te laat op je sollicitatie...wat is er nou belangrijker :p

Haha, nou als je al een jaar thuis zit dan weet ik wel wat belangrijker is ;)

Ja, sorry, gelukkig kan je er om lachen...maar veel succes. Zonder werk zitten, dat is waardeloos.

En als je werkt vind in Vlaardingen...elke pauze genieten bij de openhaard ;)

Ja, sorry, gelukkig kan je er om lachen...maar veel succes. Zonder werk zitten, dat is waardeloos.

En als je werkt vind in Vlaardingen...elke pauze genieten bij de openhaard ;)

Tsja, je moet er ook wel op een luchtige manier mee proberen om te gaan. Gaan zitten kniezen heb ook weinig zin, ik leef nog, ben nog gezond dus ja.

Haha, dan ga ik zeker vaak langs inderdaad;)

Het rif in "under construction"....linkerrif gedeelte ongeveer 2 mtr. zijn we aan het verwijderen,daar komt een nieuwe opbouw,voordat het zover is blijft het linkergedeelte leeg om op een makkelijker manier vissen uit te kunnen gaan vangen.
Het vissen bestand gaat veranderen,alle slopertjes,dus ook alle keizers op het koppeltje Clarionnensis gaan eruit.
Het doel is toch om over te stappen naar een mix SPS\LPS wat nu helaas niet mogelijk is......
Wordt vervolgd.....

Voor alle vissen is al een goed onderkomen gevonden.

Groeten Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan