U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
De verwerkingvan polyester geeft een enorme chemische stank wat we niet aandurven in een ruimte met de afschuimer.En trouwens we zijn niet zo'n voorstander van polyester.....Dit is trouwens niet zomaar een folie maar speciaal voor zeewater en erg dik.Hier later meer over.Richard/ Pieter,
waarom wordt er niet gepolysterd in de plaats van rubber folie? Is veel duurzamer toch.
:biggrin::biggrin::biggrin:A.s Dinsdag geeft Tanne hier een les voor studenten over marinebiologie,welke opgenomen gaat gaat worden,ben zeer benieuwd Tannetopjes.Wist jij wel......Sorry tanne ?????
:biggrin::biggrin::biggrin:A.s Dinsdag geeft Tanne hier een les voor studenten over marinebiologie,welke opgenomen gaat gaat worden,ben zeer benieuwd Tannetopjes.Wist jij wel......
Pieter
Mooi tochPieter, je schat me te hoog in...Het is een 2-vwo klas die van mij in het Engels biologie krijgt. Het gaat om ecosystemen, en hoe dieren en planten samenleven (of elkaar het leven zuur maken) en hoe ze zijn aangepast aan hun omgeving. Dan wel in het Engels, met vrij veel vrijheid voor de leerlingen zelf interessante beesten/verschijnselen uit te zoeken. Het idee is dat ik kort uitleg wat een koraalrif is, wat een koraal is, en ze op enkele onopvallende maar interessante dieren wijs. Daarna gaan ze zelf aan het werk met de opdrachten die ze hebben. Een uurtje later is de rust bij jou weer wedergekeerd
Voor promotiedoeleinden van onze school zal Ferdy, onze PR-medewerker, een deel van de les komen filmen. Ik heb 'm al tevoren verteld dat het aquarium wat mij betreft uitgebreid in beeld moet komen. Doel is te laten zien dat de tweetalige lessen niet enkel uit het boek gegeven worden. Daarbij is het aquarium wat mij betreft pure 'eye candy'. In elk geval nogmaals ontzettend bedankt voor je gastvrijheid actionactiontopjestopjes
Geen dank Tann,graag gedaan.Ditmaal was het een erg leuke groep met veel interesse voor het zeeleven....Hoe vond je de gescheiden Deep in blue bakken?Of heb je daar nog aan of opmerkingen over ter verbetering.Gisteren met een collega en een klas bij Pieter geweest. Schitterend weer zoals altijd. Wat de LED betreft: ongelooflijk dat 600 watt led zó veel licht geeft, ik had het niet verwacht!
Ik moet Pieter wel gelijk geven: optisch te blauw (nu 1 blauwe op 1 witte led, m.i. is 1 blauwe op 2 witte led beter/mooier). Ook mis ik de schittering in het door led verlichte deel van de bak. Het effect qua kleur is -afgezien van de te sterke blauwkleuring- fraai, vergelijkbaar met T5. Het licht lijkt wel wat minder diep door te dringen dan de 1000-watter die er eerst hing. Of dit voor de gemiddelde huiskamerbak relevant is betwijfel ik.
Binnenkort (een linkje naar) een filmpje van Pieters bak in mijn les
Pieter: weer ontzettend bedankt voor je spreekwoordelijke gastvrijheid!
Ben er nog niet uit.......Het is zeer verleidelijk om de verlichtingskosten met meer dan 50%te verminderen maar ik mis met LED de schittering in het water die HQI geeft.Laat deze LED 600w nog enige weken hangen om te kijken hoe de koralen reageren alvorens een beslissing te nemen.Pieter,
al wat meer ervaringen met de led verlichting?
mvg
de laatste update.
Nu alleen nog afwerken en verlichting er boven.
en weer 2500 liter erbij.
Hoe snel kan een mens veranderen................Vandaag de beslissing genomen om volledig naar LED over te schakelen.De zes meter nieuwe opzet gaan we volledig met 2400W LED verlichten.Week 18 is nog steeds de bedoeling om de bak leeg te gaan halen en het nieuwe eilanden rif te gaan inrichten volgens Richard.
De opvangbak voor de dieren vanuit de 6 mtr. in de filterruimte 4x1x0,60 staat nu met schoonmaakazijn in te draaien,hier komt 1800W LED boven te hangen.
Pieter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.