Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zelf een aquarium Bouwen

Johnnyp

New member
Dag Samen,

Ik wil zelf een aquarium bouwen en wel een van volglas met verstevigings ribben, de maten zijn als volg 180x60x70 (LxDxH) de dikte word 12mm van exstra helder glas.
Nu is het al enige tijd geleden dat ik dat gedaan heb, en de bouw van zo'n bak is ook geen probleem, wat wel een probleem vormt is waar moeten de gaten geboord worden voor de aan en afvoeren van slangen en electrakabels etc.

In mijn oude aquarium had ik een gat van 4 cm in de bodem links achter, dit beperkte mijn afvoer tot een plek, ik was zelf nu aan het denken om meerdere afvoeren te maken, achter links ,rechts en in het midden, dit zelfde voor de toevoeren maar dan bovenin.
Geen idee of dit verstandig is, en waar mee moet ik verder nog rekening mee houden, denk aan kalkdosering, denitrificatiefilter etc.
Affijn, kan eigenlijk wel wat hulp gebruiken bij het ontwerp en vooral advies waar ik rekening mee moet houden,....

Mvg John

Hoi Johnny,

Knap dat je dat zelf aandurft om een bak te gaan lijmen en boren. Ik heb zelf een paar jaar geleden geleden een bak ontworpen en laten lijmen door iemand die daar een stuk beter is dan mij. Hier wat tips die ik toen handig vond in het ontwerpen van de bak.

Aangezien jou lengte, en hoogte zou ik zeker aanraden om inderdaad die verstevigingsribben aan te maken. Daarnaast zal ik je aanraden om in het midden een trek strip te maken die je langste wanden bij elkaar houd.

Persoonlijk ben ik zelf daarnaast altijd fan van een overloop, omdat dan bij lekkage van de fitting je bak niet helemaal leeg loopt. Je kunt een overloop eenvoudig maken met 2 schotten in een hoek en gaten in de bodem. Of in het midden met 3 schotten. Een tweede optie zou zijn om ergens bovenin een doos te maken en dan gaten te boren in de zijkant en de pvc buizen via daar door te laten lopen.

Persoonlijk zou ik minimaal twee pijpen hebben en nog liever 3. 1 normale overflow, en 1 nood overloop die recht naar beneden de sump in loopt en dan lekker veel lawaai maakt. Die derde is dan voor mijn eigen gemoedsrust als back up, mochten de andere twee ooit verstopt raken. Voor de diameter en doorstroming vond ik deze site.

PVC diameters en debieten

Verder zou je nog een gat kunnen boren voor je terugvoer ergens in een zijwand maar keuze. Houd er wel rekening mee dat je dan druk leidingen gebruikt en de fitting verlijmd voor het pvc, anders kun je te maken krijgen met een gesprongen leiding.

Voor de kabels kun je inderdaad een kabel doorvoer maken in de bak, maar de kabels kun je met zo goed ook aan de achterkant laten, de bak zou ik persoonlijk niet strak tegen de muur willen plaatsen, aangezien je misschien nog magneten en dergelijke wilt plaatsen voor stromingspompen. Als je voor ecotec MP40's of gyres gaat heb je dan sowieso al een paar centimeter ruimte nodig achter je bak vanwege de hoogte van de magneten.

Je hebt dus redelijk wat keuze vrijheid in opties, maar die trek strip en overloop zou ik als een must beschrijven.

Vele succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Dag Aquafish,

Die middenstrip, ja dat is nog een goede, was die helemaal vergeten.
Verder uit jou antwoord maak ik op dat alles nog veel hetzelfde is gebleven als voor 23 jaar geleden toen ik gestopt ben met zeewater-aqurium, had toen ook een aquarium van 180x60x50 (LxDxH) ook zelf gemaakt.
Wat mij toen vaak stoorde zijn die aan en afvoeren van slangen en buizen en kabels
Waar ik wel veel veranderingen in zie is verlichting, toendertijd gebruikte men hogedruk kwiklampen om het aantal lumen te krijgen die nodig zijn voor de koralen, met natuurlijk die mooi blauwe tl lamp om de gele gloed te compenseren van die lampen.
(Een gat boren in de zijwand.) waarom niet op dezelfde wijze als de afvoer? binnen die twee schotten en dan de pijp gewoon over die overloop laten komen?

Mvg John

Back
Bovenaan