Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zee Aquarium Ronald Verbeek

Prachtige foto's Ronald......alleen...op welke kleurinstelling staat jou camera ingesteld??? De plaatjes zijn zo donker en ongelovelijk paars!! Verder prachtige koralen die je aangeschaft hebt!!

Heel mooi! Zoals ik laatst al tegen je zei: wat dat betreft is het een nadeel een pygo te hebben zwemmen, die ziet dit moois als visvoer. Vooral die rode Ricordea is schitterend!

Wat een schitterende dieren! Verméérderen dat spul!

Maar de kleuren zijn óf vertekend door de camera óf je gebruikt een extreem hoog percentage (Ultra_)blauw licht (óf beide) : dat is ook te zien aan de kleur van je vissen.

Dus als je het niet erg vindt: neem ik de foto's van jou met een korreltje zout. (en zelfs dán zijn ze al mooi genoeg)

Ronald,

in hoeverre komen de kleuren van de foto's overeen met de waarneming van het menselijk oog? De opmerking van Peter kunnen we dan direct taxeren.

JP zei:
Ronald,

in hoeverre komen de kleuren van de foto's overeen met de waarneming van het menselijk oog? De opmerking van Peter kunnen we dan direct taxeren.
Beste JP,

Die komen niet overeen, en in werkelijkheid zijn ze zelfs nog mooier.:D :D Er zijn vele mensen die altijd maar weer twijfelen aan de kleuren die ik in mijn bak heb, velen heb ik ook inmiddels bij mij op bezoek gehad die dat niet konden geloven. Laat de mensen maar spreken die mijn bak in het echt gezien hebben. Voor de mensen die problemen met kleuren hebben op hun scherm kunnen ook is kijken of ze de instellingen van hun monitor wel goed hebben staan.

JP, Arjen T en PeterDB komt allen, en neem u camera mee hmmmm dat rijmt ook nog. Ben benieuwd wat jullie er voor plaatjes mee maken.

ArjenT zei:
Dat klinkt als een uitnodiging!!!! ;)
Dat klopt Arjen, had je niet gedacht he. Nee even zonder dollen Arjen, je bent van harte welkom. Maar de eerste die komt is Raymond dat heb ik hem beloofd. Omdat ik deze week door ziekte hem helaas moest afbellen, moet ik op korte termijn eerst met hem een afspraak maken. Of misschien een idee dat jullie samen komen. Mail me anders je tel nummer maar door dan kunnen we wat afspreken. Maar nogmaals je bent van harte welkom.

Ronald Verbeek zei:
Ha die Dennis, wat bedoel je hier nu weer mee. Mijn aquarium zit op slot hoor:D :D
Das nou jammer....dan wil ik wel een keertje langskomen om al dat moois van dichtbij te beschouwen. Ik sluit netjes achteraan de rij aan ;)

Re: Zee Aquarium Nadron

Ronald,

Dit is een uitermate mooi zeeaquarium, hiervoor mijn wardering.

Maar, hoe bekom je die kleuren en hoe kan je die behouden? Kan je daarover iets meer vertellen. Hoeveel ververs je, welk zout gebruik je, gebruik je enkel maar die drie potten van Tropic Marine e.z...

Pierre zei:
Misschien dat nadron dat hier eens haarfijn uit wil leggen ???

Denk dat er een hoop mensen zijn die zich dit afvragen namelijk.

Het betreft drie potten van Tropic Marine

Bio calcium
Bio magnesium
Bio strontium

De uitleg van de werking ervan laat ik aan de experts nodig, voor de ervaringen is het aan de gebruikers.

India zei:
Ronald,

Dit is een uitermate mooi zeeaquarium, hiervoor mijn wardering.

Maar, hoe bekom je die kleuren en hoe kan je die behouden? Kan je daarover iets meer vertellen. Hoeveel ververs je, welk zout gebruik je, gebruik je enkel maar die drie potten van Tropic Marine e.z...
Hoi India,

Hier dan nog een keer de lijst.

Dit zijn de waarden in mijn Aquarium

Zout gehalte heb ik echt strak 1026 met een goede geijkte meter en gemeten met een temperatuur van 25 graden.
Mijn zoutgehalte meet ik 2 keer in de week en 1 keer na het verversen.

Ph s'ochtends 8,27 gemeten
Ph s'avonds 8,48 gemeten

Mijn Ph controller, de sonde daarvan ijk ik iedere maand en heb daar nauwelijks verloop in.

Kh 10 die heb ik eindelijk ruim een halfjaar zeer stabiel.
De Kh meet ik bijna iedere dag.

Ca waarde is bij mij altijd tussen de 480 en 540 mg/l.

Mg waarde is (net weer even gemeten) 1420 mg/l.

Fosfaat is niet meetbaar bij mij.

Om je eerlijk te zeggen meet ik mijn Nitriet en Nitraat nooit meer. Dat heb ik een hele tijd gedaan maar ja de waarden waren altijd zeer laag dus ben daar mee gestopt. Natuurlijk eens in de maand a twee maanden meet ik het nog wel eens maar ze zijn altijd heel laag.

De Temperatuur van mij water is in de ochtend 25,5 en s'avonds als het licht net uit is 26,5. Het een en ander houd word geregeld door mijn koeler, die slaat aan als de temperatuur boven de 25 komt.

Als zout gebruik ik Reef Cristals

Mijn toevoegingen zijn.
----<<rekening houdend met natuurlijk de inhoud van mijn bak>----
Bio Calcium om de dag 5 maatschepjes
Bio Magnesium iedere dag 2 maatschepjes
Bio Strontium 3 maatschepjes om de 2 weken.

Pro coral Iod
Pro coral Iodine 8 druppels per dag

Kaliumjodid Fluor 10 druppels per dag
Stylo-Pocci Glow 10 Druppels per dag

Energy element 1, 2, en 3

Als voer krijgen mijn vissen Spirulina en Spectrum rode kogeltjes als droog voer. En Artemia en Mysis als diepvries voer. Verder voer ik 1 keer in de 2 weken bosmide. Vinden mijn steenkoralen ook lekker.

Mijn ramen maak ik iedere dag schoon en dat is op deze manier dan ook een klus die zo klaar is.

Als kool gebruik ik Amtra Ultra Carbon. Omdat dit niet zo agressief is en nauwelijks fosfaat bevat. Dit komt weer ten goede voor mijn pumping Xenia.
Kool gebruik ik maar 1 keer in de twee maanden. En dan maar voor 1 dag. Dit kool gooi ik niet meteen weg ik spoel het goed om in osmose water na gebruik en kook het dan uit in osmose water.

Zoals ik al eerder verteld heb gebruik ik 2 keer 400 watt HQI 14000 kelvin
En 4 keer PL Osram 67 24 watt kleur Blauw.

En sinds kort hangen er bij mij nu 4 T5 lampen bij.

Ronald Verbeek zei:

Zout gehalte heb ik echt strak 1026 met een goede geijkte meter en gemeten met een temperatuur van 25 graden.
Mijn zoutgehalte meet ik 2 keer in de week en 1 keer na het verversen.

Ca waarde is bij mij altijd tussen de 480 en 540 mg/l.

.
Ronald; merk je het verschil in zoutgehalte, je had eerst toch 1024, als ik naar je Ca waarde kijk is deze aan de hoge kant. Ik zou dit niet iedereen aanbevelen om ook na te streven.

Jan Harbers zei:
Ronald; merk je het verschil in zoutgehalte, je had eerst toch 1024, als ik naar je Ca waarde kijk is deze aan de hoge kant. Ik zou dit niet iedereen aanbevelen om ook na te streven.
Hoi Jan,

Klopt, ik merk inderdaat het verschil in mijn zoutgehalte. Ik merk het voornamelijk aan mijn Montipora's en Stylopora's die staan echt veel mooier uit. Maar sinds ik mijn zoutgehalte op deze hoogte gebracht heb, gebruik ik ook de sporen elementen van 1, 2, en 3.

Het vervelende is dat je altijd twee of meerdere dingen tegelijk doet, zodat je niet voor 100% kunt zeggen waar het nu door komt. Eigenlijk zou je dus dan weer een tijdje moeten stoppen met toevoegen om het zeker te weten.

Ca waarde is inderdaat aan de hoge kant, maar meestal ligt die waarde rond de 480. Ik ben daarom ook druk aan het denken en meten en afstellen om deze waarde toch weer op een mooie hoogte te krijgen.

Ronald Verbeek zei:
Hoi Jan,

Klopt, ik merk inderdaat het verschil in mijn zoutgehalte. Ik merk het voornamelijk aan mijn Montipora's en Stylopora's die staan echt veel mooier uit. Maar sinds ik mijn zoutgehalte op deze hoogte gebracht heb, gebruik ik ook de sporen elementen van 1, 2, en 3.

Het vervelende is dat je altijd twee of meerdere dingen tegelijk doet, zodat je niet voor 100% kunt zeggen waar het nu door komt. Eigenlijk zou je dus dan weer een tijdje moeten stoppen met toevoegen om het zeker te weten.

Ca waarde is inderdaat aan de hoge kant, maar meestal ligt die waarde rond de 480. Ik ben daarom ook druk aan het denken en meten en afstellen om deze waarde toch weer op een mooie hoogte te krijgen.
Klopt helemaal Ronald......eigenlijk een ding tegelijk, heb je iets meer zekerheid. Belangrijkste is dat de dieren het goed doen!! En dat lukt jouw wel.

De Temperatuur van mij water is in de ochtend 25,5 en s'avonds als het licht net uit is 26,5. Het een en ander houd word geregeld door mijn koeler, die slaat aan als de temperatuur boven de 25 komt.
Maw, je koeler werkt bijna continu??

JP zei:
Maw, je koeler werkt bijna continu??
Ik heb het verkeerd neergezet, mijn koeler laat ik pas aangaan als het water 27 graden is. Mijn koeler staat al vanaf begin september uit.

Op dit moment is het zo dat als in 's ochtends in de schuur kijk het water 25,5 graden is. Dit wordt op temperatuur gehouden door 2 verwarmings elementen van 300 watt. 's avonds is het water niet veel warmer dan 26,5 graden.

Het een en ander wordt doormiddel van een temperatuur controller geregeld, waarbij de verwarming aanslaat als de temperatuur beneden de 25,5 graden is. En de koeler pas aangaat als het water warmer wordt dan 27 graden.

Ronald Verbeek zei:
Beste JP,

Die komen niet overeen, en in werkelijkheid zijn ze zelfs nog mooier.:D :D Er zijn vele mensen die altijd maar weer twijfelen aan de kleuren die ik in mijn bak heb, velen heb ik ook inmiddels bij mij op bezoek gehad die dat niet konden geloven. Laat de mensen maar spreken die mijn bak in het echt gezien hebben. Voor de mensen die problemen met kleuren hebben op hun scherm kunnen ook is kijken of ze de instellingen van hun monitor wel goed hebben staan.

JP, Arjen T en PeterDB komt allen, en neem u camera mee hmmmm dat rijmt ook nog. Ben benieuwd wat jullie er voor plaatjes mee maken.
Die komen niet overeen, en in werkelijkheid zijn ze zelfs nog mooier.:D :D Er zijn vele mensen die altijd maar weer twijfelen aan de kleuren die ik in mijn bak heb

Ronald, wat is hier werkelijkheid?

Als het menselijk oog hetzelfde waarneemt bij het kijken in jouw bak, dan bij het kijken naar jouw foto's, dan is er dus niks mis met je foto's die je hier post.
Blijft overeind dat jouw dieren extreem fel gekleurd zijn. Natuurlijk zijn het prachtige soorten, maar je beschijnt ze ook nog eens met extreem veel (ultra-) blauw licht. Vissen die lichtblauw horen te lijken, die lijken bij jou donkerblauw of paars. (zie bv. je witborstdokter). Doe maar eens een totaaloverzicht van je bak waar deze vis ook op is te zien.
Om de kleuren van jouw dieren te kunnen vergelijken met soortgenoten die in andere bakken worden gehouden, moet men in feite dus corrigeren.
En dat vergelijken van kleuren, dat doen we hier op het forum telkens maar weer. Dit omdat velen aan het proberen zijn om de kleuren uit de natuur te evenaren en in stand te houden.
De voortrekkers experimenteren met vele stoffen en nemen soms een verbetering waar. Volgers (zoals ik) profiteren ervan en boeken dan ook resultaten. Maar het plaatsen van meer (ultra-) blauw licht betekent voor mij niet dat er op het gebied van kleur in een bak een vooruitgang is geboekt.
Omdat jij zo ontzettend veel extra flesjes en poeders gebruikt zou makkelijk de verleiding kunnen ontstaan om dat te gaan nadoen. Velen streven toch naar de fellere kleuren die bij jou zichtbaar zijn. Zeker als er bij wordt gezegd dat dat de 'werkelijke' kleuren zijn.
Jouw toevoegingen lijken een mogelijkheid voor succes en velen zullen het gaan gebruiken zonder resultaat. Een paar extra blauwe lampen is een betere investering in dit geval.

Overigens vind ik jouw bak één van de mooiste van dit forum, maar (nogmaals) ik neem de kleuren met een korreltje zout.

Back
Bovenaan