Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Witte bolletjes/eitjes

Tramontana

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

In mn nano tankje met frostbite clownvisjes heb ik een aantal dagen al een paar witte bolletjes aan het raam.

Iemand een idee, hoop stiekem op eitjes van mn bodemslakken.

Maar goed, weghalen of niet?

Bijlagen

• 16124451441342803795313179170787.jpg
    16124451441342803795313179170787.jpg
    69 KB · Weergaven: 84
Ik heb ze ook, al jaren. Geen idee wat het zijn. Het zijn iig geen eitjes want ze komen niet uit.
Ze blijven zitten waar ze zitten totdat ik ze een keer verwijder. Ze doen niks, of iig niks kwaad.

Ze lijken op de eieren van de Nerite slakken in zoetwater. Die komen ook niet uit in een aquarium omdat ze andere omstandigheden nodig hebben zoals bijvoorbeeld brakwater.

Misschien heb je wel een soort Nerite in je bak. Ze komen ook in zeewater voor

Cool! Thanks!
Wat geleerd vandaag.

Ik heb een stuk 10 Nerita polita dan wel albicilla slakken. Dus dat verklaard.
Maar deze eitjes, lijken nooit uit te komen. Ze zitten ook vaak op stromingspompen, die maak ik vaker schoon dan dat te uitkomen...
Ik heb ook nog nooit "babyslakjes" van deze soort rond zien kruipen.
Ik ga eens grasduinen of ik wat meer kan vinden over de voorplanting van deze dieren.

Hele goeie algeneters btw. (Over)leven ook lekker lang in het aquarium.

Ah, als ze al uitkomen, dan schiet het nog niet op: "Each egg capsule may have more than 30 eggs. These hatch into free-swimming larvae that only later settle down to develop into snails."

Vrij zwemmende larven, beter bekend als visvoer, dan wel filterdrap, dan wel gehakt in een pomp...

Cool! Thanks!
Wat geleerd vandaag.

Ik heb een stuk 10 Nerita polita dan wel albicilla slakken. Dus dat verklaard.
Maar deze eitjes, lijken nooit uit te komen. Ze zitten ook vaak op stromingspompen, die maak ik vaker schoon dan dat te uitkomen...
Ik heb ook nog nooit "babyslakjes" van deze soort rond zien kruipen.
Ik ga eens grasduinen of ik wat meer kan vinden over de voorplanting van deze dieren.

Hele goeie algeneters btw. (Over)leven ook lekker lang in het aquarium.
Aha!
Ik heb die slakken nooit gehad in mijn zoutwateraquaria dus heb ik ze daar nooit gezien.
Wel toen ik zoetwateraquaria had tot mijn ergernis.
Voortreffelijke algeneters maar de ruiten en de decoratie zaten er helemaal onder.

Had je deze slakken expres aangeschaft of heb je ze ontdekt op je levende stenen?

Met opzet aangeschaft. In totaal heb ik iets van 10 verschillende soorten slakken in mijn opruimploeg.
De Nerita's leggen af en toe hier en daar wat eieren. Het is niet zo dat alles steeds onder zit, gelukkig.

En voor zover ik nu heb gezien zijn zoet en zout niet hetzelfde geslacht:
Zout = Nerita
Zoet = Neritina

Geheel niet verwarrend verder...

Laatst bewerkt:
Gehele lijstje is als volgt:

Astralium calcar
Cerithium caeruleum
Cerithium stercusmuscarum
Cittarium pica
Monetaria annulus
Monetaria moneta
Nassarius grephiterus
Nassarius incrassatus
Nassarius vibex
Nerita albicilla
Pictocolumbella ocellata
Trochus histrio
Tectus fenestratus
Turbo bruneus
Turbo fluctuosus

Laatst bewerkt:
Gehele lijstje is als volgt:

Astralium calcar
Cerithium caeruleum
Cerithium stercusmuscarum
Monetaria annulus
Monetaria moneta
Nassarius grephiterus
Nassarius vibex
Nerita albicilla
Pictocolumbella ocellata
Trochus histrio
Tectus fenestratus
Turbo bruneus
Turbo fluctuosus
Wow!
Dankjewel voor het delen!
Ik heb even wat foto's van sommige slakken opgezocht. Er zitten prachtige exemplaren tussen.

Back
Bovenaan