Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Werking afschuimer

FrankvdB

ZeewaterForum lid
Ik heb dus een vraag... wat haalt de eiwitafschuimer nou wel, en wat haalt hij niet uit het water? En kan je afschuimer bijvoorbeeld ook te groot zijn?

Zomaar eens benieuwd naar!

Je afschuimer haalt afval uit je bak (uitwerpselen, eten,...), VOOR het door de stikstofcyclus in NO3 en PO4 wordt omgezet.

Je afschuimer kan wel te groot zijn, maar de meeste merken overdrijven met de capaciteit van hun afschuimers.
Het is zowat een ongeschreven regel dat je luchtaanzuig 2x zo groot moet zijn dan het aantal liters in je bak voor de visbezetting die we in ons aquarium hebben. Wat eigenlijk meestal teveel vis is 😊 .
Een te grote afschuimer trekt je bak te arm en we weten ondertussen ook wel dat er iets van NO3 en PO4 nodig is om onze koralen te laten groeien, het hoeft daarvoor niet altijd meetbaar te zijn.
Ik vind het persoonlijk nuttig om een afschuimer met regelbare pomp te hebben, dan kan je hier bijsturen al naargelang je meer vissen inbrengt of je bak meer begint te verbruiken. Mijn afschuimerpomp draait nu op 44% vermogen.

Een eiwitafschuimer schuimt eiwitten af.
Deze komen in je water door voeding, uitwerpselen, dode dieren, etc.
Het is te vergelijken met de schuimkoppen op het strand als het wat harder waait.
Doordat de afschuimer een dikke schuimkop maakt, blijven er ook vaak wat grotere delen plakken, welke niet per se eiwitten zijn.

In het schuim zit ook iets water en zout. Zeker als de afschuimer nat staat afgesteld, zal je de zoutwaarde van je aquarium ook moeten controleren en bijsturen.
Daarnaast kan een afschuimer ook in lichte mate macro en micro elementen afschuimen. Deze worden weer bijgevuld wanneer je het zout corrigeert.

het doel van de afschuimer is dus het verwijderen van afvalstoffen voordat deze afbreken in NO3 en PO4.

Duidelijk verhaal heren, dus hij haalt eigenlijk geen nitraat en fosfaat zelf weg? Feitelijk als ik dus met een te grote afschuimer werk en een minimale doorstroming is de opbrengst minder?

Mijn systeem is 300 liter bruto dus hooguit 250 netto en heb de bubble king double cone 180 er op staan onder het mom als je het doet dan maar goed, maar mijn opvoerpomp staat minimaal haha ik heb mijn nitraat vrij hoog dus vandaar dat ik in deze hoek wat ging zoeken.

Die Bubble King is overkill.
In tegenstelling tot de meeste fabrikanten, geeft Royal Exclusive weldegelijk de juiste capaciteit van de afschuimers.
Deze is voor 500 liter. Ook al zal je de pomp wat zachter zetten, dan nog zal deze afschuimer moeite hebben om alles uit het water te halen, simpel omdat er te weinig troep in het water zit waar hij z'n schuim mee kan maken. Het is allemaal best een gebalanceerd proces, er zomaar iets op zetten werkt vaak niet optimaal.

Je gedachtegang om nitraat naar beneden te krijgen via je afschuimer is wel een goede, immers welke zooi er afgeschuimd wordt, wordt niet meer omgezet naar nitraat.

PS.
Wel gave honden in je foto!

Duidelijk verhaal heren, dus hij haalt eigenlijk geen nitraat en fosfaat zelf weg? Feitelijk als ik dus met een te grote afschuimer werk en een minimale doorstroming is de opbrengst minder?

Mijn systeem is 300 liter bruto dus hooguit 250 netto en heb de bubble king double cone 180 er op staan onder het mom als je het doet dan maar goed, maar mijn opvoerpomp staat minimaal haha ik heb mijn nitraat vrij hoog dus vandaar dat ik in deze hoek wat ging zoeken.
Nee, je afschuimer haalt geen NO3 en PO4 uit je water.

Maar je afvalstoffen moeten wel tot bij je afschuimer geraken om ze eruit te halen.

Hoeveel keer je per uur je inhoud effectief door je sump pompt speelt ook mee, dus je opvoerpomp.
Een duidelijke regel is er niet. De ene zegt dat hetzelfde debiet van je afschuimer voldoende is, de andere gaat voor x aantal keer.
Bij mij zal dit tussen de 5 à 7 maal per uur zijn.

Wat meestal een groter "probleem" is, is de rifopbouw en voldoende en varierende stroming in je bak.

Heb je een rif met vele dode punten, qua stroming, dan krijg je daar ophoping van etensresten, uitwepselen. En zal je meer NO3 en PO4 krijgen omdat dit vuil niet bij je afschuimer geraakt. Mechanische filtering in je sump, watten, gafzakken een vliesfilter,... vangt ook al veel vuil.

Die Bubble King is overkill.
In tegenstelling tot de meeste fabrikanten, geeft Royal Exclusive weldegelijk de juiste capaciteit van de afschuimers.
Deze is voor 500 liter. Ook al zal je de pomp wat zachter zetten, dan nog zal deze afschuimer moeite hebben om alles uit het water te halen, simpel omdat er te weinig troep in het water zit waar hij z'n schuim mee kan maken. Het is allemaal best een gebalanceerd proces, er zomaar iets op zetten werkt vaak niet optimaal.

Je gedachtegang om nitraat naar beneden te krijgen via je afschuimer is wel een goede, immers welke zooi er afgeschuimd wordt, wordt niet meer omgezet naar nitraat.

PS.
Wel gave honden in je foto!
Het is zoals Patrick zegt. In het geval van BBK kan je de voorgeschreven liters best respecteren.

Maar algemeen, als je afschuimer teveel oversized is gaat deze geen goed schuim kunnen maken en werkt ie niet goed. Is ie gewoon te groot en niet regelbaar dan trek je je bak gewoon te arm.
Dat heb ik ooit ook gehad. Ik dacht, ik koop me een te grote 2de hands BBK, toen nog niet regelbaar. Mijn bak was gewoon te arm aan NO3 en PO4.

Anders moet je op youtube eens zoeken bij BRStv. Die hebben veel korte maar ook uitgebreidere filmjes over hoe de juiste afschuimer te kiezen, hoe in te stellen.

Hmz weer wat stof tot denken, dus voor nu sowieso mijn opvoerpomp wat opschroeven zodat ik meer flow heb door mijn sump. Dan eens kijken voor een slagje kleinere afschuimer! Iemand verder nog tips voor een fijne afschuimer, mijn maat heeft octo die is tevreden, las over nyos ook goede verhalen of gewoon een bbk double cone 150 dan?

Rifopbouw is overigens wel vrij luchtig en heb overal wel stroming, ik ga eens kijken hoe of wat. Leuk project weer, een slag kleiner past misschien ook fijner in de sump haha dit is echt een kneiter namelijk.

@Patrick, tnx dat zijn kees & sjors onze engelse bulldoggen

Wat tegenstrijdige berichten, maar ik mis ook een belangrijk onderdeel in dit verhaal; je tank voorzien van voldoende zuurstof, welke weer in verhouding staat met Ph waarde.

Wat tegenstrijdige berichten, maar ik mis ook een belangrijk onderdeel in dit verhaal; je tank voorzien van voldoende zuurstof, welke weer in verhouding staat met Ph waarde.
Denkfout.
Beluchten leidt tot uitdrijven van CO2, en dát is van invloed op de pH.
Doe je dit in een gesloten onderkast, recirculeert de (CO2-rijke) lucht en helpt het niet veel.

Hetzelfde geldt omgekeerd natuurlijk ook voor O2 inbreng (geen invloed op pH-waarde trouwens).

Denkfout.
Beluchten leidt tot uitdrijven van CO2, en dát is van invloed op de pH.
Doe je dit in een gesloten onderkast, recirculeert de (CO2-rijke) lucht en helpt het niet veel.

Hetzelfde geldt omgekeerd natuurlijk ook voor O2 inbreng (geen invloed op pH-waarde trouwens).
Oké👍🏼

Ik heb mijn opvoerpomp van 25% naar 75% gezet, waterniveau staat meteen wat hoger ook. Ben benieuwd wat er nu gebeurd! Hij krijgt zo veel sneller het water door de sump heen

Back
Bovenaan