Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke zandhapper nemen?

Fladder

Senior Forumlid
Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een leuk koppel zandhapper voor een bak van 1.30x0.60x0.60.
Enige wat ik niet zou willen is een type die het zand hoog in de bak mee neemt en dan over de koralen uitstrooit :D

Wat zou een beetje een mooie/leuke zijn die ook nog een mooie kans op overleven heeft in een aquarium en niet in een half jaartje vermagerd en verhongerd.

Als het van hoogte laten vallen van het zand een probleem is, kies dan geen Valenciennea strigata(Blauwstreep zandhapper). Het mooi en sterk visje en een harde werker, het zand blijft mooi wit. Wil zo af en toe het zand wel eens een 30 cm mee omhoog nemen alvorens het te laten vallen. Ik heb geen gevoelige koralen als
fungia op de bodem staan, doopvont en de rest van de koralen kan er goed tegen. Paar keer in de week zand af blazen.

als het niet perse om zand reinigen gaat is een koppel jack in the box ook een prachtige aanwinst.

Als het van hoogte laten vallen van het zand een probleem is, kies dan geen Valenciennea strigata(Blauwstreep zandhapper). Het mooi en sterk visje en een harde werker, het zand blijft mooi wit. Wil zo af en toe het zand wel eens een 30 cm mee omhoog nemen alvorens het te laten vallen. Ik heb geen gevoelige koralen als
fungia op de bodem staan, doopvont en de rest van de koralen kan er goed tegen. Paar keer in de week zand af blazen.
Dit is inderdaad 1 van de mooie die ik bekeken heb, dat ze vaak vermageren (gelezen in de database) hield me eigenlijk meteen tegen, valt wel mee dus?
En ik heb (en komt nog wat meer) wel koralen op de bodem staan, wil er nog een mooie doopvont bij hebben.
Ik had tot voor kort een phalaena en die liet het heel kort bij de bodem weer los, op de een of andere onduidelijke reden is hij dood gegaan na een half jaar. Gek genoeg niet mager oid maar groeien deed hij ook niet.

Ohjee, dit antwoord moet mijn vrouw niet zien hoor......dit zijn haar persoonlijke favorieten. :D
Heb jij ervaring met deze? Blijven namelijk ook hoog op de lijst staan maar weet niet of ze nu echt zo schuw zijn of dat ze dat maar sporadisch zijn.
En hun nemen het zand niet hoog de bak in?

als het niet perse om zand reinigen gaat is een koppel jack in the box ook een prachtige aanwinst.
Het gaat in deze wel om het schoonhouden van het zand maar dit is wel een soort die ik erin zou willen hebben.
Moet alleen straks nog nakijken of het samen gaat met de gekozen zandhapper.
Ik hoor van iedereen dat dit inderdaad een schitterende aanwinst moet zijn en al helemaal in een koppel.

Valenciennea strigata die heb ik ook. Pracht beestje om te zien. Houdt er inderdaad van om alles op hoge hoogte mee te nemen en lekker te laten dwarrelen.
Bij mij is die wel wat afgevallen helaas. Maar hij gaat nu wel met de pot mee eten, dus ik verwacht dat het wel goed komt.

Valenciennea strigata die heb ik ook. Pracht beestje om te zien. Houdt er inderdaad van om alles op hoge hoogte mee te nemen en lekker te laten dwarrelen.
Bij mij is die wel wat afgevallen helaas. Maar hij gaat nu wel met de pot mee eten, dus ik verwacht dat het wel goed komt.

Je kan beter de puelaris nemen. Dat zijn de beste want die blijven tenminste vlak bij het zand en gaan niet met een bek vol zand de hoogte in. Een koppel is het beste en leukste. Bij het inzetten zijn het gevoelige en zenuwachtige vissen, maar eenmaal gewend niet schuw meer.

Grt. Mark

Je kan beter de puelaris nemen. Dat zijn de beste want die blijven tenminste vlak bij het zand en gaan niet met een bek vol zand de hoogte in. Een koppel is het beste en leukste. Bij het inzetten zijn het gevoelige en zenuwachtige vissen, maar eenmaal gewend niet schuw meer.

Grt. Mark
klopt ik heb er ook 2 helaas geen koppen en in tegenstelling tot de blauwstreep blijft die heerlijk laag aan de grond.
Enig nadeel ze verzetten bergen zand haha maar wel lachen als je ziet hoe ze zich te pleuris werken in de bak. In begin idd schuw nu niet meer.

ik heb deze;

http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=279&taal=ned&GroepID=20&HoofdgroepID=1

neemt al het voer aan heeft een holletje gebouwd waar hij de hele dag druk mee is en ik heb hem nog geen zand mee naar boven zien nemen.

Deze had ik ook gezien maar keek er al gauw overheen omdat hij moeilijk te krijgen zou zijn.
De vrouw vond hem in ieder geval niet mooi haha, dan is er weinig kans van slagen :)

Ok, die neemt het dus nog wel eens hoog de bak in.
Dan ben ik toch wel bang voor de koralen die dat niet prettig vinden.
Hopen dat hij wat bijtrekt van het eten dan.

Grt. Mark
Ah top, de vrouw zal helemaal gelukkig zijn haha.
Ik heb filmpjes zitten bekijken van diverse soorten en deze heb ik inderdaad vrijwel alleen aan de bodem gezien.
Een koppel was zeker het idee :)

klopt ik heb er ook 2 helaas geen koppen en in tegenstelling tot de blauwstreep blijft die heerlijk laag aan de grond.
Enig nadeel ze verzetten bergen zand haha maar wel lachen als je ziet hoe ze zich te pleuris werken in de bak. In begin idd schuw nu niet meer.
Ah mooi, leuke dieren dus als ik je zo hoor. Nooit hommeles met zijn 2en als het geen koppel is?
Haha, als ik het zo lees kunnen we nog wel eens lachen om de dieren.

Nu nog even kijken of ze er al ingaan of nog een half jaartje wacht tot de nieuwe bak er is.
Wellicht dat ze iets te krap zitten in een meter bak?

Ik heb 2 Amblygobius phalaena's erin waar ik tevreden over ben.

Daar had ik er tot op een paar dagen geleden ook 1tje van in maar die is gaan hemelen op 1 of andere manier.
Mager was hij niet maar in een half jaar tijd ook niks gegroeid gek genoeg.

Valenciennea sexguttata is ook een mooie soort. Deze nemen een hap zand, blijven staan/hangen op de plek waar ze dan zijn. Gooien alles door hun kieuwen en gaan dan pas weer verder. Wel wat subtieler qua kleur dan de puellaris en bovengenoemde suggesties, maar zeker een mooie brave vis.

Dat is degene die je laatst heb laten zien of niet Tim?
Die hele witte met blauwe vlekken meen ik dat hij was.
Had hem ook gevonden in de database maar werd een beetje huiverig door het verhaal dat hij snel verhongerde ondanks de aanname van vervangend voer.
Vond het wel een mooie vis hoor, weet alleen niet of ik de oranje bij Cynthia nog uit haar hoofd krijg haha.

Volgens mij geldt voor alle zandhappers dat de kans erin zit dat ze vermageren door een tekort aan voedsel. Een 'vuile'bak lijkt me essentieel.
Ik heb die kleintjes, Signigobius biocellatus erg leuk gedrag en niet van die enorme zandverplaatsingen maar wel continue hapjes nemen.
De wardii vind ik de allermooiste maar heb er geen ervaring mee omdat ze me net te 'groot' worden voor mijn doel...

Ik heb je hele reactie gemist zie ik......
Ik hoorde Tim gisteren ook al zeggen dat je een erg leuk koppeltje in de bak had, hij had nu ook een koppel zitten, erg leuke dieren om te zien maar begreep dat het erg moeilijke eters zijn, heb je die ervaring ook?

De wardii is idd heel erg mooi maar zeker de grootte is iets waar je rekening mee moet houden als je in de nano kant wilt blijven :D

Mijn eerste koppeltje was al dood in het zakje toen ik ermee vanuit de winkel thuis kwam...
Volgens mij is het zaak dat je ze zsm na import in je bak hebt en je moet absoluut als zichtbaar koppel kopen. Als het niet matched dan maken ze elkaar dood!
Zoals je weet heb ik geen erg schone bak en ze vinden hier blijkbaar genoeg te eten. Ik heb ze nog geen toegeveogd voer zien eten!

Oh echt waar joh, dan kom je ook met een lekker humeur thuis.....
Maar nu gaat het dus lekker met ze, jij hebt ook een lekker groot bodemoppervlak voor ze, dat is ook een heel groot voordeel voor de dieren denk ik.

Ik had de valencia sexgruttata , 3 maanden in de bak gehad hij werd alsmaar magerder en bijgevoederd door bodem te injecteren heb niet mogen baten. Regelmatig getracht te achterhalen waarmee deze vis langer in het leven kan houden.
Welnu "niet dus" . Ik heb hem vrijdag 4 jan. dood uit de bak gehaald.
Jammer dat de handel exemplaren die haast niet te houden zijn nog verkopen met bij behorende smoesjes.

gr Fred

Back
Bovenaan