Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke vis geschikt voor welk formaat aquarium

Bengel

ZeewaterForum lid
Hallo,
misschien een vreemde vraag, of niet goed gezocht.
Ik vraag me af of er een richtlijn is of er voor vissen een minimale grootte bakmaat is. Kan bijv. een salarias fasciatus/Henkie in een bakmaat van 70×50×50 verantwoord gehouden worden? Of is de minimale bakformaat groter, die je nodig hebt. Ik snap natuurlijk wel dat je in zo'n bakmaat, geen vis houd die 30 cm wordt. Volgens aquavisie zou bijv. een Amphirion occelaris die 11 cm wordt, minimaal een lengte aquarium moeten hebben van 140 cm. Terwijl die vaak kleiner gehouden wordt.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Gr. Bengel
 
Een Henk moet prima kunnen in zo’n maat, gewone clowns ook zeker. Dokters, vlinders, keizers allemaal eigenlijk niet.

Voor wat inspiratie zou je het dagboek van Mooneater kunnen bekijken, hij heeft exact zo’n maat bak.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik bedoel meer een database voor zout water vissen, zoals aquavisie meer voor zoetwater is.
 
Je moet ook kijken naar het gedrag van vissen, een anemoonvis leeft een groot deel van z’n leven ook in een zeer klein gebied (in en rond de anemoon. In mijn 1,60m bak komen ze niet verder dan de helft.

Een dokter zwemt graag een trekt echt, daarvoor is 1,6m weer niet ruim dat is 1x slaan met de staart.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb eindelijk de database van hier ondekt en ga ook nog op de andere links kijken. Klinkt misschien raar dat ik hier al naar kijk, voor ik een aquarium heb. Maar ik vind het erg interessant allemaal.
 
Bovenaan