Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke stromingspompen en waarom?

Welke stromingspomp?

• Jecod/jebao

• Maxspect gyre

• Ecotech mp40

• Tunze

• Ai nero

• anders namelijk…

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Davy053

ZeewaterForum lid
Hallo iedereen wederom weer een poll 😁

Ik ben benieuwd waar jullie voorkeur van stromingspompen naar toe gaat en waarom?

Ik ben zelf op mijn mixed reef ander half jaar geleden begonnen met 2x Mp40qd van ecotech omdat ik deze pompen er het beste uit vind zien en vanwege de battery backup. Ik merkte dat 2 wat te weinig waren dus heb ik er later 2 bij gehaald alleen vond de lps de 4x mp40 niet zo fijn dus zijn er later weer 2 uit gegaan en vervangen voor 2x maxspect gyre 350 cloud.

Grote nadelen van deze pompen vind ik dat je de mp40 niet kan sturen. Daarin tegen kun je de gyre alle kanten op sturen alleen verliest de gyre al heel snel zijn kracht en moet je hem al erg snel schoonmaken/ harder zetten.

Leuke poll. Ik heb nu de complete Maxspect Gyre 350 set met wifi controller draaien. Pas een jaar in gebruik. Maar ben daar niet echt tevreden over. Vaak storing, verbinding kwijt, geen goede stroming. Bij een mini slakje of wat zwevend voer stopt de gyre al meteen en kan je hem schoonmaken. Kortom. Veel geld voor zo’n set. Geef mij volgende keer maar weer gewoon regelbare Jecod/Jebao pompjes. Die kosten 1/3 van de prijs en doen het bijna altijd. Gewoon lekker simpel!

Laatst bewerkt:
2 x The PANTA RHEI Hydro Wizard 42.
duur , maar heel veel stroming door de hele bak (180 x 80 x 70 )

van het type set and forget…..maak ze een maal per jaar schoon….

en dat was ik nog vergeten , met de nieuwe silencerblok muisstil……

Laatst bewerkt:
Ik heb "anders" aangeduid want voor mij heeft elk type pomp zijn typisch stromingspatroon en zijn eigen meerwaarde.
Ik heb :
2x Panta Rhei ECM42 op de zijwand die lineaire stroming geeft over het gehele reef en deels ook naar de oppervlakte toe
3x Ai Nero 5 verdeelt over de achterwand die een brede zachte stroming naar voren geeft
1x Tunze Stream 3 op de achterwand horizontaal onderin het rif om achter het rif te blazen
1x Tunze 6095 linksboven op de achterwand richting oppervlakte en richting overloop

Al de pompen draaien op hun specifiek programma en dat zorgt er voor dat er zeer wilde momenten zijn in het rif maar ook momenten waar het zeer rustig is, op die manier probeer ik iedereen tevreden te houden wat niet eenvoudig is in een mixed reef. Oppervlaktestroming is naar mijn idee een aspect van stroming die zeer vaak vergeten wordt maar naar mijn mening van vitaal belang is.

Mijn bak is 200x80x70 ter referentie.

Grtz,
Matthijs

Heb de maxspect gyre 350 set gehad en (onder garantie) 2x de controller vervangen.
Pompen zijn erg storingsgevoelig en vervuilen snel. Toen de laatste keer de controller weer kapot ging uiteindelijk maar opgegeven en de ecotech gekocht. Had ik veel eerder moeten doen, lekker robuust en makkelijk schoon te maken.
Ben het eens dat het niet kunnen richten een nadeel is, had eigenlijk meerdere MP10 aan moeten schaffen.

Ik ben begonnen met 2 Gyre 330 maar had veel moeite met de ideale 'random' stroming te vinden.
Vervolgens overgestapt naar 1 Gyre 330 met 2 Jeboa SLW 20/30, begon er al wat meer op te lijken. (Deze liggen ondertussen ook al terug in de doos)
Nu momenteel geen Gyre's meer enkel 2 Jeboa SOW 20/30 samen met mijn Tunze Wavebox die koralen leuk laat mee golven.
Ik veronderstel dat de Jeboa's nu ook wel eens gaan mogen schuiven voor iets anders want de stroming is nog steeds niet optimaal naar mijn zinnen, te weinig variatie.

Ik ben begonnen met 2 Gyre 330 maar had veel moeite met de ideale 'random' stroming te vinden.
Vervolgens overgestapt naar 1 Gyre 330 met 2 Jeboa SLW 20/30, begon er al wat meer op te lijken. (Deze liggen ondertussen ook al terug in de doos)
Nu momenteel geen Gyre's meer enkel 2 Jeboa SOW 20/30 samen met mijn Tunze Wavebox die koralen leuk laat mee golven.
Ik veronderstel dat de Jeboa's nu ook wel eens gaan mogen schuiven voor iets anders want de stroming is nog steeds niet optimaal naar mijn zinnen, te weinig variatie.
Bevalt die wavebox een beetje? Ik heb hier ook is naar gekeken ik vind die stroming super mooi.

Het lijkt me lastig om echt zon wave stroming te creëren ook omdat je zit met de stroming van de uitvoer van returnpomp en eventuele andere stromingspompen.

Zie hier een filmpje van mijn voorbeeld 😁🤣 Echt prachtige stroming!

hier nu coral box quiet pumps.
Plus : Goedkoop , muisstil , eenvoudig schoonmaken , veel stroming.
Min : zeer snel vuil en geeft dan veel minder debiet.
Voor de coral box had ik maxpect gyre 280 , nadeel hiervan vond ik dat ze erg aanwezig zijn vanwege de afmetingen , snel vuil en dan minder opbrengen , storings gevoelig zijn met bv kleine slakjes.

@Davy053 ik denk niet dat ik de Wavebox er snel zal uithalen.
Ze maakt wel wat geluid, niet overdreven maar je hoort ze wel.
Als je veel stroming hebt zou ik ze niet aanraden want dan ga je haast geen effect meer zien of minimaal, zoals je ook kan zien op je filmpje staat er een Euphyllia achteraan rechts op het eiland waar wel stroming op zit.

Ik heb altijd dezelfde stromingspomp gehad (ik ben begonnen in Jan 2009) namelijk een Tunze 6085.
Voordeel zeer betrouwbaar en goede stroming, ook als deze vuil is. Redelijk goed schoon te maken.
Nadeel is dat de pomp wat bromt, zeker nu ik een fluisterstille opvoerpomp heb hoor je hem iets. De wens is om ooit een fluisterstille stromingspomp te hebben met dezelfde eigenschappen.

Veel negatieve reacties hier over de gyre modellen…
Ik heb sinds een jaar ongeveer 2 reefwave 45 van Red Sea en ben daar bijzonder tevreden van. Fijne stroming, gebruiksvriendelijk, veel mogelijkheden, erg stil en eerlijk, ik heb ze nog nooit schoongemaakt, maar dat ga ik kortelings wel eens doen, gewoon omdat ik denk dat het nu echt wel eens moet maar niet omdat ik krachtverlies bemerk…
Ook niet goedkoop, maar ook geen Phanta Rhei.
Het nadeel? Het zijn wel flinke joekels vind ik.

Hier 4 stuks van de gyro's 350.
Vind het een zalige stroming en zeer krachtig.
Elke keer als ze gereinigt zijn moet ik ze terug op 10% zetten of alles vliegt de bak uit.
Dan om de 2 weken ofzo 10% er bij en eenmaal aan de 90% na 4 maand ongeveer is het tijd om ze nog eens uit te kuisen.

Ik heb 2 keer de red sea reefwave 45 en een Coral box quiet pomp in m’n aquarium hangen. Héb hierdoor genoeg stroming in m’n bak.
Voordeel vind ik van beide pompen dat ze heel stil zijn.
Grootste nadeel van de reefwave vind ik dat er snel kleine slakjes in kunnen komen. (Zitten trouwens wel een soort netjes bij wat je erover kunt schuiven wat dit zou moeten verminderen)
Nadeel van de Coral box is dat hij snel vervuilt raakt waardoor hij wat minder krachtig wordt.
Zelf reinig ik de stromingspompen om de 3 maanden.

Heb hier 2 jump gyres van maxspect samen met 2.tunze pompen acherin de hoek bij de overloop. Werkt perfect, gyres zijn goed te programmeren en schoonmaken doe ik door de rotors te wisselen met de extra rotors die bijgeleverd worden, de buitenkant doe ik met een elektrische tandenborstel wanneer ik het nodig vind.

Ik heb op dit moment de 2x Maxspect gyre 350 in combinatie met de nieuwe cloud controller. Ik vind de stroming die ze produceren echt super. maar ik iri me kapot aan het geluid. Ik merk dat als ze boven de 50% vermogen draaien ze zeker hoorbaar zijn. Ik streef naar een zo stil mogelijk systeem. maar op dit moment is mijn systeem alles behalve stil door deze stromingspompen.

Ik speel nu met het idee om ze te vervangen voor 2 x red sea reefwave 45. Echt ben ik bang dat deze ook te veel geluid maken.
de ervaringen die ik op het internet vind zijn namelijk erg wisselt. ik kom aardig wat meldingen tegen waarin word geclaimd dat ze ook luid zijn.
Is er iemand die deze wissel heeft gedaan of mij over de streep kam trekken?

Ik heb op dit moment de 2x Maxspect gyre 350 in combinatie met de nieuwe cloud controller. Ik vind de stroming die ze produceren echt super. maar ik iri me kapot aan het geluid. Ik merk dat als ze boven de 50% vermogen draaien ze zeker hoorbaar zijn. Ik streef naar een zo stil mogelijk systeem. maar op dit moment is mijn systeem alles behalve stil door deze stromingspompen.

Ik speel nu met het idee om ze te vervangen voor 2 x red sea reefwave 45. Echt ben ik bang dat deze ook te veel geluid maken.
de ervaringen die ik op het internet vind zijn namelijk erg wisselt. ik kom aardig wat meldingen tegen waarin word geclaimd dat ze ook luid zijn.
Heb je al geprobeerd om de beschermkappen/hulzen waar de rotors in draaien een millimeter uit het motorhuis te trekken .
Daarmee draaien de rotors vrijer , bij de mijne werkte dat iig perfect en waren ze geruisloos.
16896832369778854937857246247007.jpg
Bijgaand fantastische tekening 🤭
Helpt dat niet dan kan je het zelfde met de rotors ook doen.

Laatst bewerkt:
Hier ook idd bij 2 de behuizing halve mm naar buiten en vaseline overal aan.

Ik moet wel zeggen ik heb 2 generaties en die van de nieuwere generatie waar er een rubber ook rond de rotor zit hoor je helemaal niet.

De oudere generatie moest ik hier zo doen.

Ik heb MP 10 en MP 40 gehad . Waren makkelijk te reinigen met een extra wet part. Nadeel vond ik dat ze echt goed moeten gepositioneerd zijn om geen lawaai te maken en dan waren ze nog luidruchtiger dan de maxspect 330 die ik nu draaien heb . Is wel meer werk om deze te reinigen en moet ook frequenter gebeuren dan de ecotech pompen om hun debiet te blijven behouden. 1 maal per maand is voldoende bij mij.

Mss een tip wat ik ook wel eens durf doen als ik geen zin heb om ze te kuisen.

Ik houde gewoon een vaatwas borstel tegen de pompen terwijl ze draaiden.
Hierdoor krijg je instant reiniging :ROFLMAO:

Ikzelf heb ook altijd bijzonder veel geïnvesteerd in het geluidsniveau van mijn bak die midden in de woonkamer staat en ook veel irritaties gaf in huis. Vooral ‘s avonds rustig op de bank en rond het gebrom op de achtergrond…
RE opvoerpomp en skimmer gekocht, jaren gedraaid met veel te lichte Tunze’s en uiteindelijk alsnog een gat in de muur gekapt en de ganse sump naar buiten verhuisd.
Na lang twijfelen een aangeboden set Maxspect 350 overgenomen om toch wat te doen aan de beperkte stroming. Voor mijn gevoel waren deze niet in orde en heb ik de verkoper meteen gevraagd deze terug te nemen. Zeker omdat de ene nog meer een jagend geluid maakte dan de andere.
Dus de vergelijking is wellicht moeilijk, maar na nog een jaar twijfels toch in overleg met mijn LFS online 2 Reefwaves gekocht bij CFS. Zo kon ik ze bij ontevredenheid op basis van de wetgeving rond online verkoop zonder meer terugsturen. (Mss een goede tip voor je)
Maar tot grote opluchting ben ik zeer tevreden over deze pompen! Ik hoor ze heel stilletjes als ze optrekken tot boven de 60%, maar zij zijn ook het enige aan mijn bak wat iets van geluid maakt.
Daarom wel beter de 45 dan 25 misschien, maar in mijn ervaring niet over twijfelen.
Ik ben heel tevreden met de pompen. Erg duur, maar voor mij zijn ze het waard geweest. 😉

Back
Bovenaan