Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

welk osmose apparaat?

Robhut

ZeewaterForum lid
hoi,

Ik kom verschillende betaalbare osmoseapparaten tegen, kunnen jullie mij een aanrader aanwijzen?
deze kwam ik tegen, misschien zijn er nog andere.

verder zou ik graag advies krijgen over de opslagvaten voor water, het type weet ik al, alleen vind ik de keuze van de inhoud lastig. bak plus sump 350 liter

Dennerle professional 190
Aqua Medic easy line 190
D-D osmose apparaat 189L/D
Dupla Osmose-apparaat RO190

gr. Rob Hut
 
eea is ook afhankelijk wat je van plan bent mbt waterwissels. Dus of je aan waterwissels doet, of niet.
Van bovenstaande apparaten heb ik geen kennis.
Maar een goed apparaat heeft ook een DI filter.
Wij hebben alleen maar spullen van osmoseapparaat.nl (SUper service(
dit zou een leuke zijn: https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapparaat-nl/osmosetoestel-50-di.html
(of een maatje groter)
Eentje met een boosterpomp is alleen maar fijner. maar niet noodzakelijk. hangt een iets ander prijskaartje aan.

Zorg iig dat je 4 filters hebt
Sedimentfilter
Koolfilter
RO Membraan
DI-filter
 
eea is ook afhankelijk wat je van plan bent mbt waterwissels. Dus of je aan waterwissels doet, of niet.
Van bovenstaande apparaten heb ik geen kennis.
Maar een goed apparaat heeft ook een DI filter.
Wij hebben alleen maar spullen van osmoseapparaat.nl (SUper service(
dit zou een leuke zijn: https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapparaat-nl/osmosetoestel-50-di.html
(of een maatje groter)
Eentje met een boosterpomp is alleen maar fijner. maar niet noodzakelijk. hangt een iets ander prijskaartje aan.

Zorg iig dat je 4 filters hebt
Sedimentfilter
Koolfilter
RO Membraan
DI-filter
uiteraard ga ik waterwissels doen, zelf dacht ik aan een 100 litervat voor osmose en een 50 litervat voor zeewater, maar dat is de gedachte van een leek, dus weet niet zo goed wat handig is. een di filter is dus aan te reden, tnx
 
Heel goed dat je het gewoon vraagt.
Goed osmose water is gewoon super belangrijk als basis.

Absoluut een DI filter. De waterkwaliteiten verschillen in Nederland enorm. Maar een DI is geen overbodige luxe.
De vervangingsfilters zijn ook betaalbaar. ( membraam is altijd wat duurder. bij ieder apparaat)

Wij hebben voor onze bak (rond de 700 liter) een osmose ton van 100 liter. (vierkante slimline waterton van de Hornbach). Hier hebben we een vlottertje ingemaakt zodat hij zelf bijvult en stopt als je er water uit haalt. (vlottertje en toebehoren ook te koop bij osmoseapparaat.nl).

Voor het wisselen van water gebruiken we een witte ton met rode deksel van 50 liter. daar maken we het zoutwater in aan, en dan wisselen. 50 liter eruit in een zelfde lege ton, en 50 erin. (zo weten we dat wat we eruit halen dezelfde hoeveelheid is als we erin doen.
 
En als ik dan nog een tip mag geven. Pak er een met een TDS meter. Deze kunnen ook vaak naderhand bijgeplaatst worden.
Deze meet de kwaliteit van het water. En dan weet je wanneer je de filters moet vervangen.

 
En als ik dan nog een tip mag geven. Pak er een met een TDS meter. Deze kunnen ook vaak naderhand bijgeplaatst worden.
Deze meet de kwaliteit van het water. En dan weet je wanneer je de filters moet vervangen.

tnx goede tip, neem aan dat je dan 2 tonnen hebt van 50 liter
 
Klopt inderdaad. we hebben 2 tonnen.
We hebben toevallig ook nog een 300 liter vat. Het is een sta in de weg. Maar heel soms wel erg handig bij grote waterwissels

( let op dat je voor zout aanmaken ook een verwarming en stromingspompje ( gewoon een goeiekoop ding van BlueMarin ofzo) nodig hebt))
 
Klopt inderdaad. we hebben 2 tonnen.
We hebben toevallig ook nog een 300 liter vat. Het is een sta in de weg. Maar heel soms wel erg handig bij grote waterwissels

( let op dat je voor zout aanmaken ook een verwarming en stromingspompje ( gewoon een goeiekoop ding van BlueMarin ofzo) nodig hebt))
verwarming en pompje wist ik, lijst bijna compleet dan kan ik rustig aan gaan kopen en beginnen:):)
 
Die osmopure is ineens wel een topper, ik heb die zelf ook.
Voor mijn 750 liter bak, gebruik ik een 20 liter ton om osmosewater aan te maken. 1 keer per week ongeveer. Ik heb een vat van 45 liter voor zout water en als backup voor grotere wissels een 120 liter vat. Ik heb een "mobiele" vlotter, die ik van vat naar vat kan verplaatsen.
100 liter osmose voorraad lijkt me niet nodig als je mss 15 l per week gebruikt.
 
Hoi Rob, ik heb nog wel een osmose apparaat liggen, mij was die te klein en heb hem 1 dag gebruikt (190liter/dag). Verder is alles nog zo goed als nieuw. Als je geïnteresseerd bent mag je een pb sturen.
 
He da's handig ik was net opzoek naar deze informatie!
maakt het nog uit waar je de osmose installatie hangt kwa hoogte? moet het boven de opvang bak hangen of is het prima instaat om naar boven te pompen?
 
Even een algemeen puntje voor degene die een 2de hands osmoseapparaat aanschaffen. Als het juist afgekoppeld word en het membraam is nog nat, zal je het nog kunnen gebruiken. Maar in hoeverre zijn de filters en membraam nog goed?
de toestellen die je soms ziet passeren op foto, losgekoppeld en geen ventieltjes op alle slangetjes daar bestaat de kans dat het membraam zijn beste tijd heeft gehad, door uitdroging. Dan heb je al een stevige kost en is het in veel gevallen beter om een nieuw toestel te kopen.

Nog een tip, koop een navulbaar DI patroon en koop ineens 5kg hars, je bent veel goedkoper af dan dat je voorgevulde patronen koopt.

Als je het helemaal af wil maken, na het DI patroon nog een Si patroon.
 
Hoi Rob, ik heb nog wel een osmose apparaat liggen, mij was die te klein en heb hem 1 dag gebruikt (190liter/dag). Verder is alles nog zo goed als nieuw. Als je geïnteresseerd bent mag je een pb sturen.

Hoi Rob, ik heb nog wel een osmose apparaat liggen, mij was die te klein en heb hem 1 dag gebruikt (190liter/dag). Verder is alles nog zo goed als nieuw. Als je geïnteresseerd bent mag je een pb sturen.
 
Bovenaan