Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Weet iemand wat dit is?

Kili

ZeewaterForum lid
Dit beestje zat in mijn sump onder een steen en een in de eiwitafschuimer. Weet iemand wat dit kan zijn en of dit schadelijk is voor mij of mijn bak?:rolleyes:
Is maar klein, ca. 0.5 cm.

forum.jpg

Staat er direct uit je bak halen want die vreet al je koraal op?
Nee er staat dat ze niet altijd even reefsafe zijn.
Waarom zeg ik dat? Omdat het bekend is dat brokkelsterren in sommige gevallen nog wel eens aan LPS kunnen snoepen.
Dus bang maken? Nee maar wel eerlijk zijn.

Kortom aan de OP om elders onderzoek te doen ipv af te gaan op de mensen op dit forum.

Mijn bak zit bomvol van deze sterretjes.
Ik denk dat ze met hun armen voeding vangen uit de waterkolom want ze zitten vooral op de voet van de stromingspompen en reiken van daaruit in de stroming met hun armpjes. Best lollig.
Ik heb deze nog nooit ergens aan het koraal opgemerkt. Denk dat deze sterretjes i.i.g. safe zijn en een aanwinst voor de diversiteit in de bak.

Staat er direct uit je bak halen want die vreet al je koraal op?
Nee er staat dat ze niet altijd even reefsafe zijn.
Waarom zeg ik dat? Omdat het bekend is dat brokkelsterren in sommige gevallen nog wel eens aan LPS kunnen snoepen.
Dus bang maken? Nee maar wel eerlijk zijn.

Kortom aan de OP om elders onderzoek te doen ipv af te gaan op de mensen op dit forum.
Over het algemeen is de stelregel die ik toepas: bij twijfel eruit halen, want beter voorkomen dan genezen. Dus het eerste bericht lees ik wel als gooi hem niet in de bak/haal hem eruit.

Dit is ook de eerste keer dat ik dit hoor over brokkelsterren, en ik lees toch genoeg overal en nergens.
Heb er hier zelf ook tientallen in de bak, en zelfs op koralen die niet lekker gaan zie je ze niet. Dus durf uit ervaring ook wel te zeggen dat ze geen problemen opleveren, zijn naar mijn mening vooral erg goede opruimers om te hebben in de bak.

Oud topic'je van op dit forum, maar we hebben dit al besproken +20 jaar geleden :)
Zoals met alles zijn de meningen hierover verdeeld, dus lees het even door en doe wat voor jou het beste voelt.

Brokkelsterren schadelijk of niet?

Zoals met alles zijn de meningen hierover verdeeld, dus lees het even door en doe wat voor jou het beste voelt.

Precies wat ik er mee wilde zeggen.
Kan problemen geven, hoeft niet.
Maarja jammer dat het gelijk als onzin bestempeld moet worden is jammer.

Back
Bovenaan