Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

wat maakt kraan water ongeschikt voor het gebruik van een zeewateraquarium

Lees dit voor de grap eens
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...4-hormonen-oestrogenen-in-ons-drinkwater.html
Dat is maar een klein stukje van wat er in leiding water zit .
er staan genoeg artikelen over het effect op de diertjes die in water leven .
wie maakt zich dan nog druk om silicaten :)
daarbij bevat leiding wAter al de nodige zouten .
wil je zeewater goed opbouwen met alles wat koralen vissen en andere diertjes nodig hebben
heb je een schone fundering ( osmose wAter ) en een goed zout .
Zo krijg je de minste onverklaarbare problemen .
groetjes Rob Charite

Ons Nederlands drinkwater is kwalitatief erg goed en chemisch zuiver.

Vergelijk het qua smaak etc. met Spanje en/of Zuid Frankrijk en dan snap je waarom men dáár altijd flessen bronwater uit de supermarkten koopt.

Helaas is niet overal in Nederland van dezelfde kwaliteit dus is het lastig om aan te geven of het bij welke woonplaats geschikt is om het te gebruiken voor een Zeewater-aquarium.
Uit je overzicht zie ik geen hoge of vreemde waardes al moet ik toegeven dat ik van de opgave (onderaan) geen mening kan hebben want buiten Legionella weet ik niet wat het precies inhoudt. Geen chemische stoffen maar wel bacterie-soorten neem ik aan.

Ik woon in Almere en daar hebben we gewoon heel goed leidingwater wat ik dan ook gebruik in mijn bak. Die is nu dan wel recentelijk zoetwater maar óók in de vele jaren van zoutwater. Ik heb er nooit problemen mee gehad, zelfs geen silicaatalg.
Dit was in mijn begintijd in Amsterdam Centrum wel anders. Daar gebruikte ik ook leidingwater (geen andere keuze ook trouwens) maar daar had ik altijd wel een of andere alg vorm. Was kwalitatief ook heel anders dus. Zal niet alleen het water zijn geweest want de hele hobby ging toen wel heel anders (droog/nat bioloog) .

De hoeveelheid zouten in het drinkwater vallen na het toevoegen van het benodigde zeezout volkomen weg dus daar zie ook niet echt een probleem.

Resume: Bij een normale goede koralenbak durf ik jouw drinkwater prima te gebruiken. Wil je het helemaal in eigen controle hebben, zal je gebruik moeten maken van een osmose-apparaat.
De absolute noodzaak zie ik daar niet van maar... als ik de ambitie zou hebben om net zo'n kwaliteit koralenbak te hebben als bijv. Tanne en zo zijn er nog wel een paar op dit forum, dan zou ik ongetwijfeld ook met osmosewater werken. Onder het motto baat het niet, schaadt het niet :)

Gr Jan
Koloniegetal 22 °C **
per ml

[TD="width: 14%"] <1

[/TD]
[TD="width: 14%, colspan: 2"] <1

[/TD]
[TD="width: 14%"] 250

[/TD]
[TD="width: 14%"] 52

[/TD]
[TD="width: 14%"] 100

[/TD]

[TD="width: 14%"] Coliformen 37° C ***

[/TD]
[TD="width: 14%"] kve 100 ml

[/TD]

[/TD]

[/TD]
[TD="width: 14%"] 2

[/TD]
[TD="width: 14%"] 56

[/TD]
[TD="width: 14%"] 0.1

[/TD]

[TD="width: 14%"] Escherichia coli 37 °C ***

[/TD]

[/TD]

[/TD]

[/TD]

[/TD]
[TD="width: 14%"] 56

[/TD]

[/TD]

[TD="width: 14%"] Enterococcen ***

[/TD]
[TD="width: 14%"] per 100 ml

[/TD]

[/TD]

[/TD]

[/TD]
[TD="width: 14%"] 3

[/TD]

[/TD]

[TD="width: 14%"] Clostridium perfringens ***

[/TD]

[/TD]

[/TD]

[/TD]

[/TD]
[TD="width: 14%"] 7

[/TD]

[/TD]

[TD="width: 14%"] Aeromonas 30 °C

[/TD]
[TD="width: 14%"] per 100 ml

[/TD]
[TD="width: 14%"] <10

[/TD]
[TD="width: 14%, colspan: 2"] <10

[/TD]
[TD="width: 14%"] <10

[/TD]
[TD="width: 14%"] 13

[/TD]
[TD="width: 14%"] 1000

[/TD]

[TD="width: 50%, colspan: 4"] Aeromonas 37 °C

[/TD]
[TD="width: 50%, colspan: 4"] per 100 ml

[/TD]

[TD="width: 14%"] Legionella

[/TD]
[TD="width: 14%"] kve/liter

[/TD]
[TD="width: 14%"] <100

[/TD]
[TD="width: 14%, colspan: 2"] <100

[/TD]
[TD="width: 14%"] <100

[/TD]
[TD="width: 14%"] 4

[/TD]
[TD="width: 14%"] 99

[/TD]

[TD="colspan: 8"][/TD]

Ik gebruik al jaren kraanwater (thuis) en omkeerosmose/ionenwisselaar-water (werk). Met alle typen water prima ervaringen. Bacterien in kraanwater zijn hooguit lekker voor je sponzen en koralen, mits ze in goede gezondheid zijn. In Utrecht is het water ook prima, mits je waterleiding niet een dag oud is (koper). Fosfaat en silicaat zijn slechts in geringe mate aanwezig en zijn makkelijk te verwijderen (denk aan ijzeroxiden e.d.). Nitraat is in een goed opgezet aquarium ook geen probleem. De meeste andere ionen in zoet water vallen in het niet wanneer er zout bijgegooid wordt.

We kunnen trots zijn op het drinkwater in Nederland.

Laatst bewerkt:
Tim,

Zou je in de toegevoegde pdf (eerste bericht) willen kijken, dit is een rapport van Vitens van mijn pompstation waarop ik aangesloten ben. Ik heb ook een recenter rapport maar daar is silicaat niet in meegenomen/gemeten dit omdat het waterbedrijf daar maar 1 keer per jaar op test (geen wettelijke norm)

De verschillen tussen beide rapporten zijn verder minimaal.
Ik zie verder geen zorgelijke dingen toch ben ik benieuwd naar jouw op en aanmerkingen, en of ik iets over het hoofd zie

Ik gebruik al jaren kraanwater (thuis) en omkeerosmose/ionenwisselaar-water (werk). Met alle typen water prima ervaringen. Bacterien in kraanwater zijn hooguit lekker voor je sponzen en koralen, mits ze in goede gezondheid zijn. In Utrecht is het water ook prima, mits je waterleiding niet een dag oud is (koper). Fosfaat en silicaat zijn slechts in geringe mate aanwezig en zijn makkelijk te verwijderen (denk aan ijzeroxiden e.d.). Nitraat is in een goed opgezet aquarium ook geen probleem. De meeste andere ionen in zoet water vallen in het niet wanneer er zout bijgegooid wordt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die bak van jou
laat eens wat foto's zien?!

Ik wil het wel laten zien, maar ik heb de ballen verstand van fotografie.

Wie wil me helpen dan? Jij?

in het verleden ook mooie bakken gehad met alleen kraanwater
tegenwoordig met alle sps in je bak zou ik het niet zo maar aanraden, zeker niet als beginner zijnde
in geval van nood (plotseling snel water nodig) zou ik het wel gebruiken
laatst een keer meteen een wissel moeten doen ('n verkeerd product toegevoegd)
had geen osmose voorhand, dus kraanwater moeten gebruiken
geen nadelige gevolgen gehad

Tim,

Zou je in de toegevoegde pdf (eerste bericht) willen kijken, dit is een rapport van Vitens van mijn pompstation waarop ik aangesloten ben. Ik heb ook een recenter rapport maar daar is silicaat niet in meegenomen/gemeten dit omdat het waterbedrijf daar maar 1 keer per jaar op test (geen wettelijke norm)

De verschillen tussen beide rapporten zijn verder minimaal.
Ik zie verder geen zorgelijke dingen toch ben ik benieuwd naar jouw op en aanmerkingen, en of ik iets over het hoofd zie

Ik heb ernaar gekeken en het ziet er aardig uit. Wel wat silicaat, maar zoals Marjan aangaf kun je dat met ijzer verwijderen. Stikstof is laag, dus prima. De calcium- en KH-waarden zijn netjes en goed voor je koralen. Er zit ook wel wat koper en zink in, net als enkele andere metalen, maar niet teveel. Ik zou dit water zeker voor mijn aquarium durven gebruiken.

Water van onder de Utrechtse heuvelrug is inderdaad prima water .
Vergeleken de rest van Europa inderdaad prima drink water . Met de nadruk op Drink
maar ik zou best wel eens de uitdaging met je aan willen gaan om eens een half jaar lang ( stug volhouden ) Zoetermeers of Haags leiding water te gebruiken . Ik denk dat jouw
bak er dan toch iets anders uit ziet .
Groetjes Rob Charite

ik heb half jaar lang kraanwater in zaanstad gebruikt..
Calcium is redelijk hoog, en silicaat, maar hier had ik eigenlijk standaard een wervelbed vol met diakat voor..
Totaal geen issues

Hier in Belgie zitten we vaak met meer dan 1000 ms kraanwater.....
Mijn osmosewater heeft in het beste geval rond de 60 à 70 ms , en nog nooit enig last gehad van bruine smeeralg ten gevolge van het water.
Enige nafiltering heb ik nog nooit gebruikt.
Ik vind het dan ook schromelijk overdreven als ik in menig topic lees dat de raad word gegeven om het gebruikte hars en/ of silicaatfilter te vervangen als de waterwaarde wat hoger dan 0 ms wordt.
Volgens mij niet meer of minder dan een doelbewust verspreid puur commercieel belang.
Volgens mijn persoonlijke ervaring is een aquarium ook als een kind; hoe meer je het verwend ,hoe meer het ook verwacht en met hoe minder het genoegen zal nemen , m.a w. een bak waarvoor altijd het zuiverste R.O. water wordt gebruikt ,zal ,door gewenning ,problemen krijgen met smeeralg ,als daar ook maar weinig wordt van afgeweken.

Het tropisch zeeaquaruim houden word volgens mij toch wat kunstmatig complex gehouden ....waarvoor ,kunnen we wel raden.
Jammer dat dit vooral ten koste van de beginners gaat.

Ik heb ernaar gekeken en het ziet er aardig uit. Wel wat silicaat, maar zoals Marjan aangaf kun je dat met ijzer verwijderen. Stikstof is laag, dus prima. De calcium- en KH-waarden zijn netjes en goed voor je koralen. Er zit ook wel wat koper en zink in, net als enkele andere metalen, maar niet teveel. Ik zou dit water zeker voor mijn aquarium durven gebruiken.

Hoe kan je silicaat met ijzer uit het water filteren want zo wel ijzer als silicaat zijn positief geladen?

Back
Bovenaan