Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

wat maakt kraan water ongeschikt voor het gebruik van een zeewateraquarium

monstertje

Senior Forumlid
Hallo,

ik ben benieuwd naar jullie gefundeerde mening van welke stoffen er nou in kraanwater zit waar ik echt last van ga krijgen wanneer ik over zou stappen op dit kraanwater

ps

ik heb dit test rapport opgevraagd bij Vitens en de silicaat veel mij heel erg mee 2.99 Mg per liter.

gr

Bekijk bijlage WZ05_Pb. Engelse Werk.PDF

Wat ook veel voorkomt in kraanwater is Nitraat en Fosfaat.
Dat zijn 2 elementen die je zeker niet teveel in je aquarium wilt hebben.
Als je teveel silicaat opbouwt en niet afbreekt krijg je kiezelalg.
Tevens zitten er nog veel meer slechte elementen in kraanwater.
Beter is dus of natuurlijk zeewater of aangemaakt zeewater met osmose water.

Groet Jurgen

Als ik kijk naar de lijst de waardes voor nitraat en fosfaat dan vind ik deze niet slecht, er even van uitgaande dat mg/l een vergelijkbare eenheid is als ppm. Heb je al een fosfaat of nitraat overschot dan liever niet gebruiken natuurlijk.

Silicaat kun je middels silicaatfilter verwijderen.

Verder vind ik het moeilijk beoordelen. Er zitten organische stoffen in en chemische middelen, of deze hoeveelheden schadelijk zijn weet ik niet.

Er zijn leden die leidingwater gebruiken dus het kan wel. Een vergelijkbaar topic is eerder geweest zal ongetwijfeld meer info in staan.

9 jaar lang deze hobby uitgevoerd met alleen maar kraanwater en zonder noemenswaardige problemen daar ook altijd mooie aquariums mee gehad. Of kraanwater geschikt is hangt af van het gebied / waterleidingbedrijf en of je als aquarist weet hoe te handelen met en bij bepaalde waarden.

Klein voorbeeld: silicaat en fosfaat in kleine marge in het leidingwater zijn eenvoudig te filteren met bijv Rowaphos.

Ik adviseer dus niet aan hobbyisten om dus maar blindelings kraanwater te gebruiken, maar met verdieping in het geleverde leidingwater en gedegen kennis (van o.a. mogelijke hulpmiddelen enz.) is het zeker niet onmogelijk.

Ik ben van mening dat het er ook nog vanaf hangt wat voor soort aquarium je wilt houden.

Het zal bij een tank met softies en lps koralen minder van toepassing zijn dan bij een tank met overwegend SPS koralen.

groet
Adri

Ik denk ook dat voor sps men moet oppassen met kraanwater. Weet wat je toevoegt. De ervaring leert dat het hier snel mis kan gaan. Ik zou het zekere voor t onzekere nemen en het niet gebruiken

Ik denk ook dat voor sps men moet oppassen met kraanwater. Weet wat je toevoegt. De ervaring leert dat het hier snel mis kan gaan. Ik zou het zekere voor t onzekere nemen en het niet gebruiken

Dennis bekijk het dagboek eens (een jubileum van Remi)

Grt,

Martin,

Zou de risico's niet nemen, gezien water niet het duurste kant van de hobby is en misschien wel belangrijkste component. Het wisselt van gebied, maar ongeveer Vitens 0.68 per m3, Dunea 1.06 per m3 ,....

Ga ik doen Martin.
Ik geloof ook wel dat t kan. Ik vind t persoonlijk nogal een risico.

Nog een paar jaar Dennis en dan heb jij ook zoveel meer ervaring opgedaan dan weet jij ook wat kan en niet kan!!

Grt,

Martin.

wat je kan doen is een 10-tal liter kraantjeswater nemen, dit mengen met het zout dat je normaal gebruikt en opsturen naar Triton. Zo krijg je een idee welke waarden je hebt.

Ik gebruik nu ook al een jaar leidingwater. En ik zie geen verschil. En heb ook geen slechte ervaring. Ik gebruik wel rowafos in een wervelbed. Nu een jaar met sps'en bezig te zijn gaat het nog steeds super goed.

Ben ermee begonnen na een bezoek bij remi. Wat 1 prachtige bak met mooi volgroeide sps'en. En mits dat we niet ver uit elkaar wonen. Dacht ik van waarom niet.

Ik sluit mij wel aan bij de rest. Het hangt 9 van de 10 af van de regio waar je woont.

Grtz Dice

Ik gebruik alleen maar kraanwater, ik weet gewoon niet beter.

Als je het kan drinken, kan je het ook voor het aquarium gebruiken!!!!

rattenvergif kun je ook eten !!!

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die bak van jou
laat eens wat foto's zien?!

in het verleden ook mooie bakken gehad met alleen kraanwater
tegenwoordig met alle sps in je bak zou ik het niet zo maar aanraden, zeker niet als beginner zijnde
in geval van nood (plotseling snel water nodig) zou ik het wel gebruiken
laatst een keer meteen een wissel moeten doen ('n verkeerd product toegevoegd)
had geen osmose voorhand, dus kraanwater moeten gebruiken
geen nadelige gevolgen gehad

rattenvergif kun je ook eten !!!

ik vroeg om een gefundeerde mening, misschien kunt u zeggen uit de toegevoegde pdf welke stoffen waarom dodelijk en of schadelijk zijn?

Alleen de opmerking die u maakt daar helpt u niemand mee.

Laatst bewerkt:
ik vroeg omgevundeerde mening, misschien kunt u zeggen uit de toegevoegde pdf welke stoffen waarom dodelijk en of schadelijk zijn en waarom.

Alleen de opmerking die u maakt daar helpt u niemand mee.

lees is ff terug ,misschien dat je hem dan snapt, was niet aan jou gericht.

Back
Bovenaan