Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is jullie favoriet/meest nuttige boek?

Het is maar wat je wil weten, en hoe diep je erop in wil gaan. Persoonlijk vind ik de boeken van Arno klumpers erg handig. Zeker qua vissen niet te groot en 95% van wat je moet weten staat er in. Vooral het vissen deel is in mijn ogen een aanrader, omdat je niet in het diepe wordt gegooit met te veel vissen welke schitterend zijn, maar of onhoudbaar of niet aan te komen.
Mee eens !! gewoon goed en met veel kennis geschreven ,en heel belangrijk in gewoon te begrijpen nederlands !!!
 
Boeken zijn vaak achterhaald... in het algemeen geschreven... niet specifiek genoeg op diverse onderwerpen... zonde van je geld naar mijn mening.

Het kastje waar je nu achter zit, daar moet je de info vandaan halen (forums, google, etc.)... gaat sneller, kunt specifieker meer informatie vergaren, up-to-date omtrent laatste technieken, meer info omtrent diverse gebruikte technieken, meer foto's, etc, etc...

Sorry frank, ik ben het maar ten dele met je eens!

Neem als voorbeeld LED
Met deze Techniek genaamd LED schijnt het zo te zijn dat je momenteel met 20 tot 40% van de energie kosten het zelfde resultaat kunt bereiken als conventionele verlichting. Aldus een aantal vermeldingen op internet. Alles wordt gestaaft met enige grafiekjes en berekeningen je zou hierbij bijna geloven dat LED een tover middel is.

Het is misschien een beetje erg flauw voorbeeld maar ik vindt juist het internet NIET mijn favoriete boek.
Ik zal het uitleggen!
Hoewel ik er wel heel veel info op kan vinden vindt ik er ook heel veel Halve- of ON-waarheden.
Het controleren van deze info is bijna niet te doen.

Een boek wordt echter heel vaak geschreven door iemand met een behoorlijke kennis van het onderwerp.
Ik kan er dus een beetje op rekenen dat geschreven is behoorlijk te vertrouwen is (Met de kennis van dat moment natuurlijk) Tevens is door mijn dissectie het lezen op internet veel inspannender als een goed gedrukt boek.

Dat je op internet vervolgens op veel punten nog veel meer info of nieuwere info kunt verkrijgen heb je helemaal gelijk in.

Maar om de eerste twee redenen gaat daarom mijn voorkeur toch uit naar een gedrukt boek als ik ga spreken over wat vindt je favoriet.

Op dit momenteel is mijn favoriet: "Book of coral propagation" van Anthony Calfo.
(Zeker omdat het hoewel je diep in de stof gaat het toch nog duidelijk te lezen/begrijpen is)

Maar zeker de boeken van Arno Klumpers staan hoewel al iets verouderd ook grijp klaar in de kast.
Een eerste info over een dier is hieruit al heel verduidelijkend!
 
Deel 1 t/m 6 van Fossà en Nilsen zijn onmisbaar.

Lees ze en veel vragen op dit forum zijn niet meer nodig!!!!!

(Helemaal eens met het commentaar van Edwin hierboven)
 
Laatst bewerkt:
Aan internet als bron heb je pas wat als je beschikt over een goed referentiekader. Dat doe je op door goede boeken te lezen en daarnaast te kijken en luisteren naar ervaringen van anderen.

Ik ben het geheel met Edwin en Paul eens.
 
En Tanne,

Welk Boek is op dit moment jouw Favoriet?

Welk boek zou ik volgens jouw onder de Kerstboom moeten vinden???

Wij (de kinderen) krijgen van Sinterklaas altijd speelgoed / knutselspullen en onder de kerstboom krijgen we allemaal van de Kerstman een mooi boek.
 
Edwin, eigenlijk nog steeds de 6-delige serie van Fossa/Nilsen. Overigens is een deel geheel herschreven: aanrader.

Verder is het eigenlijk (vind ik dan) erg interessant meer te leren over ecologie in z'n algemeenheid, je leert zo eenvoudiger dingen in je aquarium te interpreteren. Ik kan alleen zo gauw niet op een goed boek hierover komen, afgezien van zware Engelstalige universitaire kost (Bijv 'Ecology' door Begon, Townsend en Harper).

Nog een tip: Ratgeber meerwasserchemie van Armin Glaser!

Dan nog een tip: het blad 'Koralle' is natuurlijk bekend, maar wat m.i.veel beter en meer handson is, is 'der meerwasseraquarianer'. Is nog goedkoper ook.
 
Edwin, eigenlijk nog steeds de 6-delige serie van Fossa/Nilsen. Overigens is een deel geheel herschreven: aanrader.


Ik heb dan denk ik de 1 na laatste druk. (nog niet de herschreven versie verwacht ik) dus ik denk niet dat de kerst man mij hierom een nieuwe versie gaat kopen!

Verder is het eigenlijk (vind ik dan) erg interessant meer te leren over ecologie in z'n algemeenheid, je leert zo eenvoudiger dingen in je aquarium te interpreteren. Ik kan alleen zo gauw niet op een goed boek hierover komen, afgezien van zware Engelstalige universitaire kost (Bijv 'Ecology' door Begon, Townsend en Harper).


Waarschijnlijk is dit boek met mijn dissectie een te zware kost?!


Nog een tip: Ratgeber meerwasserchemie van Armin Glaser!

Dit boek ken ik nog niet! Is het boek ook in Engels te verkrijgen? Ik heb gemerkt dat Duitstalige boeken voor mij wat lastiger zijn!


Dan nog een tip: het blad 'Koralle' is natuurlijk bekend, maar wat m.i.veel beter en meer handson is, is 'der meerwasseraquarianer'. Is nog goedkoper ook.

Daar moet ik dan waarschijnlijk maar eens een abonnement op nemen Hoewel het is wel in het Duits
 
Verder is het eigenlijk (vind ik dan) erg interessant meer te leren over ecologie in z'n algemeenheid, je leert zo eenvoudiger dingen in je aquarium te interpreteren.
topjes

Nog een tip: Ratgeber meerwasserchemie van Armin Glaser!
Daar moet ik nog eens achteraan gaan.

Dan nog een tip: het blad 'Koralle' is natuurlijk bekend, maar wat m.i.veel beter en meer handson is, is 'der meerwasseraquarianer'. Is nog goedkoper ook.
Ik heb ze allebei, kan deze opmerking geheel ondersteunen.



Ik hoop vanaf februari/maart 2013 iets te kunnen vertellen over hetgeen hieronder staat. De pre-order is verzonden, de lege factuur (bevestiging) is binnen, nu de daadwerkelijke rekening en het boek nog.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    79 KB · Weergaven: 42
  • 2.jpg
    2.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 48
Daar moet ik dan waarschijnlijk maar eens een abonnement op nemen Hoewel het is wel in het Duits
Ecology: het is echt een wetenschappelijk boek, niet in het bijzonder over zee/riffen. Als je een keertje hier bent kan je het eens doorbladeren om een idee te krijgen. Het is erg interessant, maar ook echt pittige kost. Het boek toont ook aan dat biologie een exacte wetenschap is, je wil niet weten hoeveel wiskunde erbij komt kijken... Maar zelfs al pik je maar 10% op, is het erg interessant. Ik ben natuurlijk wel bevooroordeeld ;)

Glaser: zover ik weet alleen in het Duits. Een Engelse vertaling is m.i. welkom, maar ik weet niet van plannen. Het is helder en thematisch geschreven, maar je zult af en toe een woordenboek nodig hebben.

Als je het Duits enigszins kunt lezen, kan ik je in elk geval de MA (meerwasseraquarianer) aanraden. De artikelen zijn helder, no-nonsense en erg praktisch. Koralle heeft meestal (veel) mooier fotowerk, maar inhoudelijk vind ik dat blad vaak óf te oppervlakkig, óf te theoretisch. Eigenlijk lees ik meestal alleen de artikelen van Ellen Thaler en daarnaast nog 1 of 2 artikeltjes. De MA lees ik meestal in z'n geheel. Overigens kan je de Koralle (als coral magazine) gratis op je iPad lezen via de standaard kiosk-app.

MA: http://www.dermeerwasseraquarianer.de
Glaser: http://www.dermeerwasseraquarianer.de/html/buch-meerwasserchemie.html
(zie nu pas dat ze van dezelfde uitgever zijn)

topjes
Ik hoop vanaf februari/maart 2013 iets te kunnen vertellen over hetgeen hieronder staat. De pre-order is verzonden, de lege factuur (bevestiging) is binnen, nu de daadwerkelijke rekening en het boek nog.
Ben benieuwd, hoewel het Duitse meerwasserlexikon (waarmee Knop verder niks van doen heeft) niet zaligmakend is, moet ik nog zien of hij het overtreft.
 
The Reef Aquarium Science, Art and Technology van Charles Delbeek en Julian Sprung. (Vol 3)
En dan met name hoofdstuk 4, 5 en 6 (blz 135 tot 401).
Alles over de physical en chemical parameters van het aquariumwater (4 en 5) en filtratie (6) zoals bijvoorbeeld ozon en UV-c en uiteraard het algenfilter in al z'n vormen, verschijningen en werkingen.

Lezen doe ik het niet echt meer, maar wordt nog wel regelmatig als naslag gebruikt, zo van hoe zat het ook al weer.
Nog steeds niet achterhaald ;)

M.v.g. Jimmy
 
Mijn meest nuttige boek heeft niks met aquaria te maken :). De Geboren Renner door Christopher Mcdougall. Heeft nl met mijn andere hobby te maken :)


De boeken van Stephen Hawking intrigeren mij nog steeds en is begrijpelijk leesvoer.
Heb ooit eens een begin willen maken in de quantum mechanika maar ben nooit verder gekomen dan 20 pagina's.
 
Voor de foto's het boek; Het levende rif, van National Geographic.
Voor de zeepaardjes; Seahorses a complete petowner's manual, van Frank Indiviglio
Voor ellende met alg en wier; Algae, a problem solvers guide, van (ben ik even kwijt)
Voor het opzoeken van namen van dieren; World atlas of marine fishes, en de world atlas of marine invertebrates, Kuiter en Debelius)
En natuurlijk; Het rifaquarium en meerdere van dit soort boeken voor het begin.

Ik heb nog veel meer boeken, en er staan er nog een hoop op mijn verlang lijstje.
Hier worden eerst de boeken nagekeken, alvorens het internet te raadplegen. :biggrin:
 
Heerlijk om in de tuin, in de zon, op je vrije zondagmiddag een echt boek te lezen.

Als werk maak ik websites en ben gewend te zoeken en leren op en van het Internet, maar soms gaat er gewoon niets boven een echt boek. Vaak zijn het hapklare brokken die netjes gesorteerd zijn. Even niet zoeken op 100 pagina's en fora's om dan nog meer ruis te filteren.

Ik heb nog niet heel veel zeewater lectuur, maar waar ik op het moment erg veel aan heb is Reef Secrets van Nilsen & Fossa.
Al twee keer gelezen voor het starten van mijn nano.

Als iemand nog een goed starters boek weet zonder 200 pagina's aan vissen, koralen en andere dieren (daar heb ik inmiddels meer dan genoeg van), maar enkel hoe goed op te starten enz. Ik houd me aanbevolen.
Vooral een wat technischer boek zou handig zijn. Bouwen van een sump, bouwen van leidingwerk, bouwen van een refugium. Daar ben ik ontzettend benieuwd naar.
Iemand een tip?
 
Je zou eens wat aquarianen moeten bezoeken. 10x 1 uur het systeem van anderen bestuderen met tekst en uitleg en je weet weer zoveel meer.
 
Je zou eens wat aquarianen moeten bezoeken. 10x 1 uur het systeem van anderen bestuderen met tekst en uitleg en je weet weer zoveel meer.
topjes omdat me de tijd ontbreekt ben ik niet zo duikerig in de boeken
 
ik lees graag de boeken van Arno Klumpers "tropisch zee aquarium" deel 1-3. staat veel info in
 
Verder is het eigenlijk (vind ik dan) erg interessant meer te leren over ecologie in z'n algemeenheid, je leert zo eenvoudiger dingen in je aquarium te interpreteren. Ik kan alleen zo gauw niet op een goed boek hierover komen, afgezien van zware Engelstalige universitaire kost (Bijv 'Ecology' door Begon, Townsend en Harper).

Daar ben ik het ook mee eens.
Ik heb ook boeken over oceanen, die niks met aquaria te maken hebben.
En daar kan je toch veel van leren.
Zoals; Oceaan dynamiek, verschillende habitaten, eigenschappen van water, invloeden van de zon en maan, onderzoeken, voedsel keten, de oorsprong van het leven, invloed van de mens, en nog veel meer. :biggrin:
 
Zijn de boeken van Arno Klumpers "tropisch zee aquarium" deel 1-3 nog ergens te bestellen?
 
Heb je een pb gestuurd waar je ze 2ehands vindt deel 1 en 3 en ook nieuw.
 
Bovenaan