Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is jullie favoriet/meest nuttige boek?

staticgirl

ZeewaterForum gebruiker
Ik was wel benieuwd wat nu over het algemene favoriete/meest nuttige boek is van iedereen? Is er een aquariumbijbel die we bijna allemaal in de boekenkast hebben staan? Ik hoor het graag.

Mijn favoriete boek is een boek van Holger Windelov aquariumplanten.

Tropisch zeeaquarium door Frank de Graaf
Laatste druk is uit 1981 .
Dat boek daar ben ik verliefd op .
Old school rifaquaria houden :-)
Maar vooral om dat er hè uitgebreid instaat wat nu zeewater is :-)
Groetjes Rob Charite

Windelov is dat die Deen die de meest vreemde planten op de markt zet?

Mijn favoriete boeken zijn de reeks van Nilsen en Fossa

@jan weet het niet zeker, maar ik denk het wel. (niet echt uitgepluist) Het boek wat ik heb is heel oud en de afbeeldingen zijn illustraties. En daarom vind ik hem eigenlijk wel heel speciaal.

Reef invertebrates van Calfo and Fenner.
Bevat een berg informatie.

Mijn favoriete was de dikke vandalen, maar die heb ik de deur uitgedaan..................... de vrouw weet toch alles beter :p

Boeken zijn vaak achterhaald... in het algemeen geschreven... niet specifiek genoeg op diverse onderwerpen... zonde van je geld naar mijn mening.

Het kastje waar je nu achter zit, daar moet je de info vandaan halen (forums, google, etc.)... gaat sneller, kunt specifieker meer informatie vergaren, up-to-date omtrent laatste technieken, meer info omtrent diverse gebruikte technieken, meer foto's, etc, etc...

Voor 90% zeker mee eens!
Ik denk dat je idd zoals Frank ook al aangeeft, op het internet vele malen meer en specifieker informatie kunt opdoen als dat in de boeken het geval is:) Vooral omdat je bv op forums ook echt gerichte vragen kunt stellen!
En vooral door de dagboeken te lezen kan je erg veel theori ervaring mee op doen, bv welke vissen gaan wel en niet samen, welke koralen gaan vaak dood in een korte tijd, welke vissen zijn lastig, vooral dit soort zaken kan je goed volgen in ander mans dagboeken;)

Zelf denk ik dat de boeken meer voor de fun is of voor mensen die geen internet hebben of er niet mee om weten te gaan (jaja, ze bestaan:p) Zelf vind ik het rifaquarium (weet niet meer van wie) een erg leuk en zeer leerzaam boek:biggrin:

Ben het er mee eens dat je tegenwoordig meer opzoekt op internet.
Toch vind ik een boek wel handig voor inspiratie en om me rustig te verdiepen in div koralen/vissen/scapes/ziekten. Vooral als je eenmaal een goed boek hebt waar nuttige informatie in staat.

Boeken zijn vaak achterhaald... in het algemeen geschreven... niet specifiek genoeg op diverse onderwerpen... zonde van je geld naar mijn mening.

Het kastje waar je nu achter zit, daar moet je de info vandaan halen (forums, google, etc.)... gaat sneller, kunt specifieker meer informatie vergaren, up-to-date omtrent laatste technieken, meer info omtrent diverse gebruikte technieken, meer foto's, etc, etc...

Dat is wel zo, maar Calfo en Fenner gaan zo diep op de materie in dat je die maar weinig online vindt.
Het kost dan veel tijd om te zoeken.

Ik heb zoveel boeken, allemaal wel soms handig.

Vroeger had je van die tijdschriften van Tetra, maar die stopten toen in het Nederlands. Ben er zelf toen ook mee opgehouden, om die te sparen. Maar ik heb ze nog steeds bewaard

Wat Rob zegt Frank de Graaf, ja die twee delen, staat een boel in, kan je nog steeds van leren.

Maar het blad wat nu te koop is. ONS ZEEAQUARIUM, daar moet je gewoon lid van zijn, super blad

Groet Goodle

Een boek welke bij mij nog op de verlanglijst staat is het boek van Oliver lucanus, Below water the amazon. Hoewel ik persoonlijk op aquariumgebied de amazon niet zo heel aantrekkelijk vind. Vond ik het boek van Oliver wel zo mooi vanwege de biotopen, natuurlijk begroeingen, sfeer foto's. Foto's die je eigenlijk maar heel weinig tegen komt op zoetwater gebied.
http://www.belowwater.com/

Betreft zeewater ben ik jammer genoeg nog niet echt een leuk boek tegen gekomen. Heb nog wel enkele tijdschriften van het aquarium waar genoeg informatie in te vinden is. Geweldig blad ook.

"Book of coral propagation" van Anthony Calfo.
Daar staat meer informatie in dan dat je op internet kan vinden.

buiten dat is Anthony gewoon een toffe vent.

Da's inderdaad een tof boek.

Invertebrates van Brusca en Brusca.
Maar da's alleen als je je echt verveeld. Taaie kost, maar machtig interessant.

Bijlagen

• images.jpeg
    images.jpeg
    5,1 KB · Weergaven: 558
Het is maar wat je wil weten, en hoe diep je erop in wil gaan. Persoonlijk vind ik de boeken van Arno klumpers erg handig. Zeker qua vissen niet te groot en 95% van wat je moet weten staat er in. Vooral het vissen deel is in mijn ogen een aanrader, omdat je niet in het diepe wordt gegooit met te veel vissen welke schitterend zijn, maar of onhoudbaar of niet aan te komen.

"Book of coral propagation" van Anthony Calfo.
Daar staat meer informatie in dan dat je op internet kan vinden.
QUOTE]

Het is wat zoeken, maar onlangs dit boek kunnen aangeschaffen. Juist door de manier waarop het geschreven is heel goed bruikbaar voor onze hobby. Praktisch benadering met voldoende diepgang, zonder dat het te wetenschappelijk wordt.
Absolute aanrader!

Laatst bewerkt:
Het is wat zoeken, maar onlangs dit boek kunnen aangeschaffen. Juist door de manier waarop het geschreven is heel goed bruikbaar voor onze hobby. Praktisch benadering met voldoende diepgang, zonder dat het te wetenschappelijk wordt.
Absolute aanrader!

Inderdaad een toffe boek, zeer informatief en leuk geschreven. Jammer dat het niet meer geprint zal worden. Mocht je dus zo een boek vinden dan direct kopen zou ik zeggen!

Verder mogen Reef Invertebrates van Calfo en Aquarium Corals van Erik Borneman er ook wezen, top boeken naar mijn mening.

Wat nuttig betreft, Practical Coral Farming is een aanrader als je veel stekt

Back
Bovenaan