Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

waarom een afschuimer in nano bakjes??

Helemaal met je eens, maar uitdrijving van Co2 gebeurt wel als de stroming voldoende is en de water oppervlakte breekt.

ik ben van mening dat het dalen van de Kh en daling van de Ph door oa slechte uitdrijving van co2 zeer fluctureerd ,niet wenselijk dus ,mijn keuze zou het niet zijn

een grote bak waaruit het water gehaald kan worden ten behoeve van de verversing lijkt mij bijna een must

ik ben van mening dat het dalen van de Kh en daling van de Ph door oa slechte uitdrijving van co2 zeer fluctureerd ,niet wenselijk dus ,mijn keuze zou het niet zijn

een grote bak waaruit het water gehaald kan worden ten behoeve van de verversing lijkt mij bijna een must

ik ververs standaard elke week 20% met vers aangemaakt zeewater (Red sea coral pro)

voor uitdrijving van co2 gebruik ik altijd een luchtpomp met bruissteentje , heb veel stroming door de bak en ook het oppervlaktewater beweegt behoorlijk.

Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik ook geen afschuimer. Ik heb een Dennerle marinus nano er gebruik dus hun systeem, een oppervlakte skimmer die het geskimde water weer terug blaast in de bak. Verder heb ik nog extra stromingspomp voor extra waterbeweging zodat het oppervlakte water nog meer in beweging is.

Niets dan last en miserie gehad met die bakjes :mad::mad: komen en niet meer in voor zoutwater.

grtz Guy

Niets dan last en miserie gehad met die bakjes :mad::mad: komen en niet meer in voor zoutwater.

grtz Guy

Op mijn beurt.. ik heb er alleen maar plezier van gehad... maar het is veel werk. Zeker dubbel zo veel werk dan een grote bak.

Ik heb een stelregel dat
- als je geen vissen in je Nano doet, dan kun je zonder eiwitafschuimer en met veel waterwissels wel rond komen.
- Als je 1 of meer vissen hebt van welk formaat dan ook... dan MOET er een afschuimer op.

En de een in het hier mee eens en de ander niet... Ik zou dit aanhouden. Ik heb zo 4 bakken draaien en die doen het perfect.

vindt ook dat een afschuimer niet nodig is op kleine bakjes.

Ik ben zelf wel onervaren maar een maat van mij heeft 3 bakken waarvan 2 aqua40 en die draaien beide 2 jaar zonder afschuimer en in beide zitten annemoonvissen.

ben nu zelf begonnen en ben ook niet van plan het erop te zetten. wel zal ik elke week veel water verversen en de kraamlaag verwijderen.

WAt ik altijd mis in dit soort discussies is diepte .
Er wordt wel gesproken over de verschillende manieren van een nano " runnen " maar niet wat er nu precies in die
Nano zit .
Ik zelf ben ook van het kaliber dat je een nano rustig zonder afschuimer kan laten draaien maar water verversen van een goede kwaliteit is een must !!
Dit om de nitraat waarde laag te houden .
Krijg je dat voor elkaar ?? Dan is een afschuimer functieloos .
Echter heb ik het dan over een nano met wat makkelijke koraaltjes en weinig tot geen vis .
Zou je steen koraaltjes willen gaan houden en meer vissen dan eigenlijk kan in zo,n klein bakje ?? Dan is een afschuimer in mijn ogen onmisbaar .
maar goed dat is een koeler dan ook :)
Nog erger wordt het als we bijvoorbeeld non fotosynthetische koraaltjes gaan houden in een nano .
Dan komt er zoveel " voedings" druk op de bak dat je eigenlijk niet meer zonder afschuimer kan :)

Ect ect .
Daarbij kan een afschuimer ook wat beginners foutjes parreren
IK zelf gebruik overigens wel een afschuimer .
Puur om de reden dat ik nogal zwaar voer
Groetjes Rob charite

Je hebt gelijk het ligt er helemaal aan hoe je zelf je bak houd en wilt houden.

mijn punt was alleen dat ik (stille frustratie) altijd en overal graag voor informatie kom bij een bepaalde grote winkel en dat ze je vertellen dat het niet anders kan dan met een afschuimer te werk gaan. terwijl ik het tegendeel heb gezien bij iemand die het zelfde bakkie heeft dat ik graag zou willen(Wat koraal of anemonen met 2 annemoonvissen) ben nog een starter en dit is het enige topic dat er overgaat.

Als starter is het jouw " plicht " om vragen te stellen :p
Gewoon blijven vragen dus !! hoe meer je leert hoe makkelijker het kan worden :)
Lezen lezen en nog eens lezen .
er zijn geneog goede (nano) fora op het net met veel info :)
Groetjes rob charite

Ik ben zelf wel onervaren maar een maat van mij heeft 3 bakken waarvan 2 aqua40 en die draaien beide 2 jaar zonder afschuimer en in beide zitten annemoonvissen.

ben nu zelf begonnen en ben ook niet van plan het erop te zetten. wel zal ik elke week veel water verversen en de kraamlaag verwijderen.
Ik hoop alleen van harte dat je niet het voorbeeld van je maat overneemt.........een aqua40......bruto 24 liter, en om daar dan anemoonvissen in te doen vind ik erg onverantwoord.
persoonlijk vind ik het wel nodig om een schuimer op dit soort bakjes te doen, kan zoals Rob aangeeft een aantal dingetjes/foutjes nog enigsinds opvangen.

Dus een nano zonder afschuimer valt of staat hoeveel water je wekelijks ververst. (en de grootte van de bezetting/voeren).
De vraag is hoeveel, of eigenlijk wanneer is het te weinig en wanneer is het te veel.

Kan uberhaubt te veel water verversen? Ben eens een super mooi klein bakje tegen gekome op het net, die verversde elke week bijna al het water met aangemaakt water. Heb je balans en bacteriën dan wel nodig?

Ik heb sinds kort een Dennerle nano marinus 30liter de complete set.
En bespeur toch en waas over mijn water.
Ik heb ook al een extra Hydor Koralia Nano voor wat extra stroming geplaatst aan het oppervlak.
Kan ik bij mijn bestaande systeem een extra eiwit afschuimer plaatsen?
Aangezien de meeste toch wel van een dergelijke grote zijn dat het amper past!

Ernesto

Dus een nano zonder afschuimer valt of staat hoeveel water je wekelijks ververst. (en de grootte van de bezetting/voeren).
De vraag is hoeveel, of eigenlijk wanneer is het te weinig en wanneer is het te veel.

Kan uberhaubt te veel water verversen? Ben eens een super mooi klein bakje tegen gekome op het net, die verversde elke week bijna al het water met aangemaakt water. Heb je balans en bacteriën dan wel nodig?
De grootste fout die je mijn inziens kan maken is een aquarium starten zonder te weten wat nou water of de dynamiek van water is !!
Laat staan dat we het over de nitrogene cirkel gaan hebben .
Als je die 2 begrippen beheerst ?? heb je dit soort vragen niet nodig .
Daarbij ?? meten is weten . sprak hij lichtelijk geirriteerd :p
Groetjes Rob charite

De grootste fout die je mijn inziens kan maken is een aquarium starten zonder te weten wat nou water of de dynamiek van water is !!
Laat staan dat we het over de nitrogene cirkel gaan hebben .
Als je die 2 begrippen beheerst ?? heb je dit soort vragen niet nodig .
Daarbij ?? meten is weten . sprak hij lichtelijk geirriteerd :p
Groetjes Rob charite

juu nu wordt ik geirriteerd..
De basis van de stikstofkringloop snap ik wel. Maar wat bedoel je nu met de "dynamiek van water"?

Bij veel nano's van bv nano reef hebben ze de filters of subjes gevuld met mangrove plant en wieren. Daar heb ik mijn bakje ook gebaseerd. Ik ga ees kijken of ik op vivarium tegen mangrove planten aan loop. Wieren zijn niet zo lastig te verkrijgen.

Hallo,
Heb uw forum en reacties gelezen. De voor- en tegenstanders waren hevig in discursie.
Ik ben in het bezit van een Dennele Nano cube van 60 liter. Deze is compleet met 2 x filterpompen, 50 Watt verwarming, 2 x orginele Dennerle 11 Watt verlichting, thermometer en een 25 tal tropische vissen.
Heb nu enkele vragen:
1 kan ik dit bakje ombouwen tot een zeewater bakje?
2 Wat moet ik, als het ombouwen kan, nog aanschaffen?
Hartelijk dank voor uw reactie
Theet

Geachte Heer/mevrouw,
Ik ben al een tijdje op dit forum, maar ik weet niet hoe ik een berichtje of een vraag op dit forum moet brengen.
Misschien kunt u mijn helpen. hoe ik dat precies moet doen. Ik wil ook met een zeewater aquarium beginnen. Daarom heb ik een regio aan vragen.
Hartelijk dank,
Theet

Ik heb sinds kort een Dennerle nano marinus 30liter de complete set.
En bespeur toch en waas over mijn water.
Ik heb ook al een extra Hydor Koralia Nano voor wat extra stroming geplaatst aan het oppervlak.
Kan ik bij mijn bestaande systeem een extra eiwit afschuimer plaatsen?
Aangezien de meeste toch wel van een dergelijke grote zijn dat het amper past!

Ernesto

Ik ben zelf ook een beginner en ga me dus (nog) niet in de inhoudelijke discussie mengen.
Wel wil ik je graag melden dat als je de skimmer van je originele dennerlefilter goed afsteld er geen schijn van kans is dat je een film op je water krijgt, dit apparaatje werkt nl perfect hiervoor !
De beschrijving is niet de duidelijkste maar met een beetje pielen heb je hem goed.

mvg Dirk

Dit was mijn eigen gemaakte kleine nano, incl. afschuimer.
Het kan dus prima met afschuimer, ook al is dit bakje maar iets groter als een A4'tje, en je hoeft het niet eens te zien! :rolleyes:

(let alleen niet op de zeepaardjes, dat is niks voor een beginner.
En ook niet, aaahhhh wat zielig. Hier zijn ze nog heel klein, maar uiteindelijk hebben een bak van 180 liter gekregen.)

Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat een afschuimer prima kan in een klein bakje, en je hoeft hem niet eens te zien!

Maar.... Ik ben nog steeds van mening dat je een grotere bak ernaast moet hebben draaien, als je dit soort dingen gaat doen.
Want stel, je zou maar een keer al je water moeten verversen door een ongelukje, dan is die grote bak dus onmisbaar.
Je kan je beestjes moeilijk zeggen, "sorry ik met even water aan maken".
Klaar zetten kan ook niet, want je hebt ingedraaid water nodig, en dat is dus niet osmose water met een kwak zout. :eek:

Sinds nu een jaar hebben we van een geente bak een rekord 70 omgebouwd naar
zee water aquarium

Hier hangt aan verlichting boven:

4x pl : 11 watt
en sinds kort 1 armentuur van 40 leds.
Dit samen geeft bijzonder veel licht en genoeg om steenkoraal zoals hystrix te behouden.

Hier hebben we intern een tunze eiwit afschuimer opdraaien en dit schuimt af als een dolle. Voorheen zonder eiwit afschuimer gedraaid, maar de schommelingen van bevuiling was echt te merken aan bijvoorbeeld de poliepen die eerder dicht stonden etc..

Ik denk inderdaad zoals wel meerdere zeggen dat het eraan licht wat je wilt houden in de nano. Zelf ben ik van mening dat het veel stabieler is met een afschuimer. De koralen zijn mooier van kleur en staan mooier open sinds we er een afschuimer op hebben draaien.

We verversen een liter of 20 in de week. Maar al slaan we een weekje over is dit nog geen probleem en ik ben van mening dat dit echt door de afschuimer komt.

Het draait voor zo'n kleine bak echt stabiel en heb er veel meer lol van met afschuimer dan zonder. Iedere keer in de spanning als je op vakantie gaat zonder afschuimer omdat het water veel meer bevuild. Nee bij mij geen nano zonder afschuimer!

En dan wel een afschuimer met het liefste wat over capiciteiten

Back
Bovenaan