Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

waarom een afschuimer in nano bakjes??

Hutchie

ZeewaterForum lid
Dit was mijn eigen gemaakte kleine nano, incl. afschuimer.
Het kan dus prima met afschuimer, ook al is dit bakje maar iets groter als een A4'tje, en je hoeft het niet eens te zien! :rolleyes:

(let alleen niet op de zeepaardjes, dat is niks voor een beginner.
En ook niet, aaahhhh wat zielig. Hier zijn ze nog heel klein, maar uiteindelijk hebben een bak van 180 liter gekregen.)

Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat een afschuimer prima kan in een klein bakje, en je hoeft hem niet eens te zien!

Maar.... Ik ben nog steeds van mening dat je een grotere bak ernaast moet hebben draaien, als je dit soort dingen gaat doen.
Want stel, je zou maar een keer al je water moeten verversen door een ongelukje, dan is die grote bak dus onmisbaar.
Je kan je beestjes moeilijk zeggen, "sorry ik met even water aan maken".
Klaar zetten kan ook niet, want je hebt ingedraaid water nodig, en dat is dus niet osmose water met een kwak zout. :eek:
Heb je dan ook nog een 350 liter bak staan want als er dan iets fout gaat in de 180 liter bak moet je ook dus ingedraaid water hebben. Vind dat wel erg ver gezocht dat je een grotere bak ernaast moet hebben. Tuurlijk heb je een serieus probleem als er iets heel heftigs gebeurd in je nano. Maar als die 180liter bak gaat lekken heb jij ook een serieus probleem. Lijkt wel of de “grote” jongens de nieuwelingen meer bang maken dan ze juist te ondersteunen en te motiveren om er het beste van te maken. Geloof dat als wij als starters de smaak te pakken krijgen en het een jaartje leuk draait vanzelf ook groter gaan. Dus blijf positief stimuleren zou ik zeggen.

Sneakimonky

Senior Forumlid
Heb je dan ook nog een 350 liter bak staan want als er dan iets fout gaat in de 180 liter bak moet je ook dus ingedraaid water hebben. Vind dat wel erg ver gezocht dat je een grotere bak ernaast moet hebben. Tuurlijk heb je een serieus probleem als er iets heel heftigs gebeurd in je nano. Maar als die 180liter bak gaat lekken heb jij ook een serieus probleem. Lijkt wel of de “grote” jongens de nieuwelingen meer bang maken dan ze juist te ondersteunen en te motiveren om er het beste van te maken. Geloof dat als wij als starters de smaak te pakken krijgen en het een jaartje leuk draait vanzelf ook groter gaan. Dus blijf positief stimuleren zou ik zeggen.
Je weet dat dit een bericht uit 2012 is he🤓

Bovenaan