Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vraag over Aqua Medic verwarming

ReefTankProject

ZeewaterForum lid
Ok dus ik had deze Aqua Medic Heater in gedachten om te gebruiken, je moet dan ook een controller kopen. Tot zover geen probleem.

Maar i wil twee heaters, de reden waarom is een ander verhaal. Maar moet ik dan ook twee controllers kopen? Is een beetje zonde. Ze hebben ook een controller met twee poorten, in de beschrijving staat om een heater en een bodemverwarming tegelijk te sturen. Maar kan ik daarmee ook twee gewone heaters sturen?

En is Aqua medic een beetje een deftig merk? Ze verkopen heel veel produkten maar dat wil soms niet meteen zeggen dat ze in orde zijn.
 
Ligt er aan wat je bedoeling is met twee heaters.
Wil je een bak verwarmen met twee heaters dan kan dat met een controller. Mits de controller het totaal vermogen aankan.

Wil je twee los van elkaar draaiende aquaria verwarmen, dan zijn twee controllers nodig. (Of een controller met twee sensoren en twee individueel te regelen uitgangen.)

Die controller met bodemverwarming, is niet voor snelle verwarming geschikt. Meende meer ontworpen voor laag vermogen verwarming tijdens de zomer periode bij zoet water bakken.
 
Ligt er aan wat je bedoeling is met twee heaters.

Stel je hebt 300 Watt nodig voor je bak, dan wou ik een 100 en een 200. Als ik een 300 neem en die gaat defekt in de 'aan' stand en blijft verwarmen is dit mss dodelijk, en als die 200 blijft verwarmen kan die nooit de tank overhitten in zn eentje. Ook als die 200 stuk gaat en ik ben van huis, dan kan die 100 nog een beetje helpen zodat de bak niet helemaal onderkoelt raakt.

Ander de 100 euro in een heater + controller steken en een apart klein goedkoper backup heatertje gebruiken ipv twee controllers te halen.
 
Ik zou een aquamedic temp controler halen en voor back up een een 100w Heater nemen.
Niet moeilijker maken als t is😉
 
Een Titan heater die kapot gaat verwarmd niet meer.
Het probleem dat je schetst zou zich dan juist in de controller moeten afspelen.
Precies, er zit geen thermostaat in die verwarming, die zit juist in die controller.
je dekt op die manier wel enigszins tegen een defecte (uit) verwarming, dat hij aan blijft staan niet.. dat regelt de controller, en daar heb je er dan maar 1 van, dus beide heaters blijven dan aan. Nou is zo’n controller best betrouwbaar, maar wat bijvoorbeeld zou kunnen gebeuren, is dat de sensor van de controller per ongeluk droog komt te staan. Dan gaan beide heaters aan, en niet meer uit...de controller heeft wel een alarm... maar als de luchttemperatuur boven de bak redelijk binnen specs is... dan gaat get alarm niet af. Wel echt worst case scenario....
 
Niets is full proof, maar denk een heater met controller is as safe as it gets. Is mn eerste zoutwater tank dus weeg de opties af tussen wat is echt nodig en wat is betaalbaar. Toch al bedankt voor de input, Simpel houden en alles goed opvolgen is de boodschap.
 
Ik draai nu al een poosje een 50 watt op 370L en dat gaat goed.
Ik wil er nog 1 van 50watt bijhalen, voor als er 1 stuk gaat.
Overhitten als hij blijft hangen gaat met 50watt niet lukken, en met 2 als er 1 helemaal stuk gaat, koeld het niet af.
 
Ga dan op zoek naar een occasion aquarium controller.
Een twee of drie uitgangen met elk een heater van 100 watt.
Is de temperatuur te laag, zeg 0.2 graden, schakel je 1 heater in.
Na half uur ;
Stijgt de temperatuur niet, doe je niks.
Daalt de temperatuur nog, schakel je een tweede erbij.
Voor de derde idem dito.
Eventueel neem je ook een tweede sensor, die je dan als input voor de 2 en / of 3e verwarming neemt.

Zou je ook eenvoudiger met twee of drie elementen met thermostaat kunnen instellen
 
Bij mij thuis is het 20/21 graden overdag en in de nacht 19 graden, pompen geven natuurlijk ook warmte af. Wat hij doet als het 20 graden vriest buiten en binnen is het 17 graden in de nacht moet ik nog bekijken, 300 watt heb ik natuurlijk wel achter de hand. En hij staat ook tegen een kouden muur aan :)

370 inclusief sump ja..
 
Hier ook maar 50 watt op 200 liter, en volgens mij gebruikt @Tanne ook maar 50 watt.

Alle opvoerpompen / stromingspompen etc geven best wat warmte af. Om van je verlichting nog maar niet te spreken ;)
Ik moet juist eerder koelen...
 
Als je nog niets gekocht hebt zou ik voor een Schego titanium heater gaan, die van Aqua Medic willen nog wel eens gaan lekken op de zwarte dop waar de kabel naar binnen gaat.

Bij Schego heb ik nog nooit gehoord dat dit gebeurd.
 
Als je nog niets gekocht hebt zou ik voor een Schego titanium heater gaan, die van Aqua Medic willen nog wel eens gaan lekken op de zwarte dop waar de kabel naar binnen gaat.

Bij Schego heb ik nog nooit gehoord dat dit gebeurd.

Gelukkig was dat een productie fout en hebben niet alle exemplaren daar last van.

Schuif de zwarte dop opzij. Op de kopse kant gaat de kabel in de staaf, aan de zijkant zit een schroefgaatje waarmee de kabel gepositioneerd werd tijdens het waterdicht maken.
Ooit is er een batch geweest waarbij vergeten werd dit schroefgaatje ook waterdicht te maken.
 
Ook ik heb deze controller al jaren werkt perfect als dubbele controle heel simpel de controller stuurt een andere controller aan en de de verwarming aan stuurt lijkt ingewikkeld maar toch simpel
 
Als je een simpele heater controller wil de INKBIRD ITC-306T. Deze heeft 2 heating pluggen.
Echter als je er 2 titanium heaters aandoet zal je initiële logica niet werken.
Als de heater stukgaat blijft deze uit en als de controller om wat voor reden stuk gaat zou deze kunnen blijven verwarmen.

Je zou dus 2 gewone heaters kunnen insteken en deze op een licht hogere temp zetten dan de controller. Mocht deze stuk gaat en op verwarmen blijven hangen dan zet de heater zichzelf uit voordat het echt te heet word.
Gaat de heater stuk en blijft op verwarmen hangen zal de controller deze uitzetten.
Of je hangt deze Inkbird aan een Apex/GHL en deze zetten het uit als het te warm word. Of je gaat triple redundant, beetje overkill 😅 ,waarbij je gewone heaters in de inkbird hangt en deze aan een Apex/GHL.
3687518045_54527b96bf_z.jpg

:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Een grote verwarming brengt het risico mee op oververhitting bij een defecte thermostaat. Inderdaad heb ik jaren lang op mijn 600 liter systeem met een 50 W verwarming gewerkt. Nu heb ik die niet meer in gebruik: ik heb een koeler die ook kan verwarmen.

Pas op met de AM titanium verwarmers: een deel daarvan lekt zware metalen, waaronder koper. De meest veilige optie is een goede glazen verwarming (bijv Visitherm of Eheim/Jäger) met eigen thermostaat. Deze dan aansluiten op een electronische thermostaat. Op die manier is het risico mocht één van beide thermostaten blijven hangen slechts heel gering op oververhitting. Zelf zou ik liever twee kleinere verwarmingen dan één grote gebruiken om dezelfde reden.
 
Een grote verwarming brengt het risico mee op oververhitting bij een defecte thermostaat. Inderdaad heb ik jaren lang op mijn 600 liter systeem met een 50 W verwarming gewerkt. Nu heb ik die niet meer in gebruik: ik heb een koeler die ook kan verwarmen.

Pas op met de AM titanium verwarmers: een deel daarvan lekt zware metalen, waaronder koper. De meest veilige optie is een goede glazen verwarming (bijv Visitherm of Eheim/Jäger) met eigen thermostaat. Deze dan aansluiten op een electronische thermostaat. Op die manier is het risico mocht één van beide thermostaten blijven hangen slechts heel gering op oververhitting. Zelf zou ik liever twee kleinere verwarmingen dan één grote gebruiken om dezelfde reden.
Kijk dat bedoel ik gewoon dubbel veiligheid
 
Een grote verwarming brengt het risico mee op oververhitting bij een defecte thermostaat. Inderdaad heb ik jaren lang op mijn 600 liter systeem met een 50 W verwarming gewerkt. Nu heb ik die niet meer in gebruik: ik heb een koeler die ook kan verwarmen.

Pas op met de AM titanium verwarmers: een deel daarvan lekt zware metalen, waaronder koper. De meest veilige optie is een goede glazen verwarming (bijv Visitherm of Eheim/Jäger) met eigen thermostaat. Deze dan aansluiten op een electronische thermostaat. Op die manier is het risico mocht één van beide thermostaten blijven hangen slechts heel gering op oververhitting. Zelf zou ik liever twee kleinere verwarmingen dan één grote gebruiken om dezelfde reden.
Oeps, dan zal ik die van mij maar snel eens gaan na kijken/vervangen.
Ik heb bij mijn aquarium deze controller plus verwarmer bij gekregen, ik heb nog een van tetra liggen van 7 jaar terug van een ander aquarium.
zijn hier ook problemen mee bekend?
 
Bovenaan