Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vierkant aquarium, project nummer 3 :)

Ronald81

Senior Forumlid
Zo, dit wordt alweer mijn derde dagboek :)

Automatisch dus ook mijn derde aquarium.


Ik heb een nieuw plan wat ik tot uitvoering wil gaan brengen waarvoor ik zeker wel wat adviezen en ideeën kan gebruiken..

Het idee is om een vierkante bak te gaan gebruiken, dit is het enige wat vast staat in m’n hoofd. De bak zal vanaf alle kanten zichtbaar zijn. Zelf zat ik aan de maten 80 x 80 te denken, de hoogte staat nog even open… Denk dat 50 hiervoor wel leuk kan zijn..

Het idee is om een dichte bak te maken, dus verlichting in een kap, waardoor ik volgens mij automatisch bij T5 uitkom van maximaal 24 watt (qua afstand in de bak).

Tevens wil ik er geen sump onder, ik wil dus een intern filter systeem. En hier komt gelijk het knelpunt, aangezien de bak van alle kanten zichtbaar is wil ik dit intern filter systeem in het midden van de bak. In dit “filtervak” wil ik alle apparatuur wegwerken (eiwitafschuimer, pompen, thermostaat).

Tevens wil ik de stroomkabels netjes wegwerken, zelf zie ik dan alleen als optie om ook een gat in de bodem in het filtervak te laten boren, hierdoor een pvc pijp tot boven het wateroppervlak waardoor de stroomkabels dan vervolgens kunnen lopen.

Ik wil dan het rif om het filtervak heen opbouwen. Het filtervak zelf denk ik met pur rondom bewerken om het zo natuurlijk mogelijk te laten lijken.

Alleen wil ik natuurlijk het filtervak zo klein mogelijk maken omdat ik natuurlijk zo min mogelijk ruimte wil verliezen.

Dus zit ik druk te speuren naar een zo klein mogelijke eiwitafschuimer die toch minimaal aan de capacieteit kan voldoen (als de bak een waterhoogte krijgt van 50cm dan gaat het om 320 liter).

Tevens wil ik de stromingspompen ook proberen in het filtervak weg te werken..

Maar ik denk dat mijn eerste speurtocht uit zal gaan naar een zo klein mogelijke eiwitafschuimer.

Dus mijn eerste “missie” is om eigenlijk alle apparatuur welke geschikt is voor een 320 liter bak bij elkaar te sprokkelen maar tevens moet alles zo klein mogelijk zijn..

Ik zit dus te kijken naar b.v. “hang on” eiwitafschuimers, echter heb ik gewoon niet super veel verstand van alle soorten en typen en merken.. dus graag advies / meningen hierin. :)

Misschien moet ik deze wel juist helemaal niet gebruiken.. wie o wie?
 
Laatst bewerkt:
Ik kom bijvoorbeeld op een van deze modellen uit:

Turboflotor 750
http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tb750/

Midiflotor
http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/midi/

Beide modellen zouden geschikt moeten zijn voor 320 liter.
Het verschil wat ik tussen beide kan ontdekken is dat de een met een "normale" pomp aangedreven wordt en de ander alleen met een luchtpomp.

Tevens moet ik natuurlijk rekening houden met hoeveel er boven het wateroppervlak uitkomt, omdat ik een dichte bak wilt, echter kan ik hier niks over vinden.

Dus mocht iemand in bezit zijn van een van deze afschuimers, hoeveel steekt ie boven het wateroppervlak uit?

En wat zou jullie keuze zijn?

Bedankt!
 
Is er een reden waarom je geen sump wil ?
Je zou voor stroomkabels wel een gat in de bodem maken. Dan is volgens mij het gat nuttiger besteed als doorvoer naar een sump.
Zelf zou ik, in jou geval, kiezen voor 2 gaten in de midden van de bak. Eentje voor afvoer en eentje voor opvoer. Dit geeft minimaal plaatsverlies in de bak en het voordeel dat de techniek in een sump veel toegankelijker en dus makkelijker te onderhouden is.
 
MarcC zei:
Is er een reden waarom je geen sump wil ?
Ja, het aquarium komt op een hoogte van ongeveer 40 cm te staan, dus een echte "werkruimte" is er niet onder.
Tevens slechte ervaring mee in het verleden (ik had het heveleffect wat te laat ontdekt ;) )

MarcC zei:
Je zou voor stroomkabels wel een gat in de bodem maken. Dan is volgens mij het gat nuttiger besteed als doorvoer naar een sump.
Zelf zou ik, in jou geval, kiezen voor 2 gaten in de midden van de bak. Eentje voor afvoer en eentje voor opvoer. Dit geeft minimaal plaatsverlies in de bak en het voordeel dat de techniek in een sump veel toegankelijker en dus makkelijker te onderhouden is.
Helemaal mee eens!

Maar mijn streven is toch echt om geen sump te gaan gebruiken.
 
Ik denk dat een vierkante bak met alle techniek wel mogelijk is, maar dat je je verkijkt op hoeveel ruimte er eigenlijk nodig is voor zoiets.


Als je een beetje bak over wilt houden, zul je mi een stuk groter moeten gaan....
 
Ronald81 zei:
Ja, het aquarium komt op een hoogte van ongeveer 40 cm te staan, dus een echte "werkruimte" is er niet onder.
Ah OK, dan sluit ik mij volledig aan bij de re van Shiva.
 
Shiva FRP zei:
Ik denk dat een vierkante bak met alle techniek wel mogelijk is, maar dat je je verkijkt op hoeveel ruimte er eigenlijk nodig is voor zoiets.
Ja, daarom dit topic / deze vragen.
Het moet mogelijk zijn, echter hoe klein mogelijk kun je het "filtervak" maken.

Shiva FRP zei:
Als je een beetje bak over wilt houden, zul je mi een stuk groter moeten gaan....
Dit is ook een mogelijkheid uiteraard, de bak is nog niet besteld... :)

Maar laten we er even vanuit gaan dat het gewoon deze maat bak wordt, dus 320 liter.

Als je dan het even heel simpel bedenkt, stromingspomp(en) onderop, afschuimer erboven, thermostaat ernaast...

Zou een filter vak van 20 x 20 dan niet groot genoeg moeten zijn? Ik denk namelijk dat de eiwitafschuimer het grootst (in de breedte) zal zijn, en volgens de specs zijn de eiwitafschuimers die ik hierboven noemde 15cm breed.

Wat zie ik over het hoofd?

Afgezien van het feit dat als ik bij de pomp(en) wil ik eerst alles eruit moet halen ;)
 
Ronald81 zei:
Ja, daarom dit topic / deze vragen.
Het moet mogelijk zijn, echter hoe klein mogelijk kun je het "filtervak" maken.
Ik denk van niet, daarom reageerde ik ook op het topic/deze vragen ;)


Ronald81 zei:
Dit is ook een mogelijkheid uiteraard, de bak is nog niet besteld... :)

Maar laten we er even vanuit gaan dat het gewoon deze maat bak wordt, dus 320 liter.

Als je dan het even heel simpel bedenkt, stromingspomp(en) onderop, afschuimer erboven, thermostaat ernaast...
Ik zie niet in hoe dat zou gaan passen....


Ronald81 zei:
Zou een filter vak van 20 x 20 dan niet groot genoeg moeten zijn? Ik denk namelijk dat de eiwitafschuimer het grootst (in de breedte) zal zijn, en volgens de specs zijn de eiwitafschuimers die ik hierboven noemde 15cm breed.
Wat is de hoogte van alle apparatuur die je wilt plaatsen? Je moet ook rekening houden met het feit dat er ruimte verloren gaat door doorvoerkoppelingen en dat alles vrij van elkaar moet hangen (om resonanties te voorkomen).

Ronald81 zei:
Wat zie ik over het hoofd?

Afgezien van het feit dat als ik bij de pomp(en) wil ik eerst alles eruit moet halen;)
Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om het anders te doen...



Ik wil niet lelijk doen hoor, begrijp me niet verkeerd :) !

Ik denk dat je een vak van minstens 40*40 nodig hebt, waarschijnlijk groter als je ook nog een kalkreactor of bijvulautomaat of... wilt plaatsen.
Een hoogte van 50 cm zal dan wel voldoende zijn denk ik, echter als je een klein vakje aanhoud van 20*20 zul je het hier mi niet mee redden....
Hoe hoog zijn de afschuimertjes die je wilt proberen? Als je dan ook nog wilt dat de schuimerbeker onder waterniveau blijft (estetische redenen?), zal het waterniveau nog verder moeten zakken.

Grtjs, Shiva!
 
Hoogte is inderdaad nog een punt ja.

Ik zag net pas in het pdf''je op de site van aquamedic dat de afschuimer geen 40cm maar 65 cm hoog was (in de korte omschrijving was de hoogte blijkbaar aangegeven zonder de beker). Dus dit is nog een struikelpunt ja.

En je zegt: "schuimerbeker onder waterniveau blijft"
Bestaan die dan? Zo ja, welke fabrikant maakt deze, kan ik daar ook is over neuzen..

Zelf was mijn idee dat de schuimerbeker gewoon boven het waterniveau zit maar wel onder de lichtkap blijft, ik denk dat je dat ook bedoelde eigenlijk..

En nee, ik begrijp je zeker niet verkeerd! :) :)

Alleen als ik bv. lees dat ATI afschuimers heeft gemaakt die in een juwel filter passen bv, en ik hier ook een juwel bak nog heb staan denk ik, dat moet zelf ook te fabriceren zijn, toch... ;)
 
Ronald81 zei:
En je zegt: "schuimerbeker onder waterniveau blijft"
Bestaan die dan? Zo ja, welke fabrikant maakt deze, kan ik daar ook is over neuzen..
Ik bedoelde onder het waterniveau van de showbak, zodat de beker niet er bovenuit steekt....
 
Shiva FRP zei:
Ik bedoelde onder het waterniveau van de showbak, zodat de beker niet er bovenuit steekt....
Of ik begrijp je niet goed, of lees het verkeerd, of begrijp je juist wel goed..

Onder het waterniveau is zoals ik het begrijp ook echt onder water. Ik dacht dat dit niet kon? Ik dacht dat de beker altijd boven het water komt?
 
Misschien wat Shiva bedoelt, is dat je de waterstand in dat ene compartiment lager hebt dan in de bak zelf. Bijvoorbeeld door een overloopsysteem en dan zou je inderdaad ook je afschuimer lager kunnen plaatsen.

Hier een geweldige tekening van mijn paintkunsten :D
 

Bijlagen

  • lijn afschuimer.bmp
    10,6 KB · Weergaven: 181
Laatst bewerkt:
thijs zei:
Misschien wat Shiva bedoelt, is dat je de waterstand in dat ene compartiment lager hebt dan in de bak zelf. Bijvoorbeeld door een overloopsysteem en dan zou je inderdaad ook je afschuimer lager kunnen plaatsen.

Hier een geweldige tekening van mijn paintkunsten :D
Hoe kan je dit dan realiseren?
Naar mijn idee zal het water altijd in dat middenvak altijd stijgen tot het gelijk ligt met het waterniveau eromheen? (dus in zijn totaliteit iets dalen)...
 
Niet als je het hele vak dicht maakt aan de onderkant en dat er alleen maar via de bovenkant water langs kan lopen. Zeg maar een echt overloop vak. Hierin zet je ook een opvoerpomp en die pompt het water uit het vak weer je bak in.

Het klinkt makkelijk, maar zo'n idee als wat jij schetst vind ik zelf helemaal niet makkelijk. Ik wens je in ieder geval succes.
Groeten Thijs
 
Oh.. oke.. misschien leg ik het wel te moeilijk uit dan...

Weer even bij het begin beginnen anders..

Ik had eerst een bak met een sump, in deze sump stonden een eiwitafschuimer, een opvoerpomp en een thermostaat.

Nu wil ik een bak zonder sump, dus de apparatuur in de bak zelf, waardoor de opvoerpomp komt te vervallen.

Eigenlijk wat ik dus wil is een eiwitafschuimer in het midden van mijn bak, echter wil ik deze niet zien, dus wil ik er wat omheenmaken wat ik kan bewerken en waar ik tegenaan kan stapelen.

Tevens had ik bedacht dat ik misschien wel onder de eiwitafschuimer (in geval van een hang-on, deze zijn niet zo diep hoopte ik) ook nog een of meerdere stromingspompen zou kunnen neerzetten.

Dit "filtervak" zoals ik het noem, is dus puur 4 platen plexiglas b.v. aan elkaar gelijmt met gaten erin zodat het water erin en eruit kan (zodat er dus geen zware druk om komt te staan) en dit "filtervak" zal dus hetzelfde waterniveau hebben als het water in de bak.

Ik ben nu dus alleen op zoek naar de juiste apparatuur waardoor alles zo klein mogelijk kan...

Hoop dat het nu wat makkelijker klinkt :)
 
Zoiets zeg maar:

Leuk dat paint :)

En voor de buis met stroom kan dan nog de thermostaat, alleen heb niet echt diepte in deze tekening dus heb hem maar weg gelaten :)
 

Bijlagen

  • voorbeeld.JPG
    voorbeeld.JPG
    31,6 KB · Weergaven: 45
Maar op jouw tekening komt de schuimbeker nog in het zicht. Dat wilde je toch juist niet?

En wbt dat waternivau; je zou toch gewoon het middenvak rondom kunnen voorzien van een overloopkam?
Dan kun je het water in het middenvak/sumpje op de ideale stand houden voor de schuimer.
 
Laatst bewerkt:
Shiva FRP zei:
Maar op jouw tekening komt de schuimbeker nog in het zicht. Dat wilde je toch juist niet?
De schuimbeker mag boven het water uitsteken, geen probleem, mits deze maar wel onder de lichtkap kan.. Was ik weer is niet duidelijk genoeg, sorry! :eek:

Shiva FRP zei:
En wbt dat waternivau; je zou toch gewoon het middenvak rondom kunnen voorzien van een overloopkam?
Dan kun je het water in het middenvak/sumpje op de ideale stand houden voor de schuimer.
Ja, bovenaan rondom een kam, goed idee :)
Maar onderin zitten er wel gaten in het "filtervak" zodat de pompen hun stroming naar buiten kwijt kunnen, dus denk ik niet dat ik de waterhoogte zeg maar kan afstellen, deze zal volgens mij altijd gelijk zijn met de rest van de bak omdat er onderin water vrij in kan lopen.

Ik zat trouwens net even te neuzen op de site van Tunze.. Als die maten kloppen die er staan dan denk ik dat het al de goede richting op gaat :)

Hier de link: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=NL&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter028

En dan gaat om deze: DOC Skimmer 9005
 
Ronald81 zei:
Maar onderin zitten er wel gaten in het "filtervak" zodat de pompen hun stroming naar buiten kwijt kunnen, dus denk ik niet dat ik de waterhoogte zeg maar kan afstellen, deze zal volgens mij altijd gelijk zijn met de rest van de bak omdat er onderin water vrij in kan lopen.
Als je de de uitgaande kant van de pompen combineert met een stukje pijp of slang en een doorvoerkoppeling hou je gewoon twee gescheiden gedeeltes.
 
Shiva FRP zei:
En wbt dat waternivau; je zou toch gewoon het middenvak rondom kunnen voorzien van een overloopkam?
Dan kun je het water in het middenvak/sumpje op de ideale stand houden voor de schuimer.
En vooral niet onbelangrijk is dat op die manier je oppervlaktewater door de afschuimer gaat. Daarin zitten, indien voldoende en goed gerichte stroming, de meeste afvalstoffen die we uit de bak willen. En er kan geen kaamlaag ontstaan.
 
Bovenaan