Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vierkant aquarium, project nummer 3 :)

Bas Arentz zei:
denk je niet dat dit door de zeovit komt, misschien een te snelle verarming?
Is natuurlijk een mogelijkheid, echter treft het alleen de nieuwe koralen op dit moment, dus dat vind ik dan wel apart, juist omdat deze de "super" kleuren vertonen lijkt het me dat die juist uit een "arme omgeving" komen.

Tevens draai ik zeovit alsof ik een bak van 200 liter heb (de bak is iets meer dan 600 totaal) en hoopte hiermee een grote schok uit te sluiten.

Gelukkig gaan tot nu toe alle andere koralen gewoon prima...

zijn het stukken uit een zeo kweek.ik heb ook al een paar keer stekken gehad uit een zeo bak en het zelfde probleem.ik gebruik geen zeo

gr

Ronald81 zei:
Is natuurlijk een mogelijkheid, echter treft het alleen de nieuwe koralen op dit moment, dus dat vind ik dan wel apart, juist omdat deze de "super" kleuren vertonen lijkt het me dat die juist uit een "arme omgeving" komen.

Tevens draai ik zeovit alsof ik een bak van 200 liter heb (de bak is iets meer dan 600 totaal) en hoopte hiermee een grote schok uit te sluiten.

Gelukkig gaan tot nu toe alle andere koralen gewoon prima...

Zou zomaar kunnen dat ze uit een zeo omgeving zijn gekomen, nog maar even wachten dus met dit soort aankopen tot de bak helemaal op de zeo zit ;)

Weer even wat fototjes..

De gele is ondertussen overleden, heb er 4 kleine topjes van kunnen stekken welke het nog wel doen, laten we hopen dat het goed komt daarmee...

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    159,5 KB · Weergaven: 32
  • 2.jpg
    2.jpg
    276,2 KB · Weergaven: 27
  • 3.jpg
    3.jpg
    200,7 KB · Weergaven: 24
  • 4.jpg
    4.jpg
    217 KB · Weergaven: 20
Mathijs zei:
Dat ziet er gelikt uit.

Dit wordt een topbak.:goed:
Dankje :o

Waterwaarden er maar weer even tegen aan:

KH: 7
CA: 484
MG: 1280
NO3: 0
NH4: 0
NO2: 0
PO4: 0
CU: 0
PH: 8.08

PH en KH heb ik toch nog geen goede balans in op de een of andere manier (is nu toevallig best redelijk maar de KH schommelt teveel).
Heb vandaag een nieuwe "uitlaat" op de kalkreactor gezet in de hoop de boel nu wat stabieler te houden.

Ook speel ik met het idee om een nieuwe afschuimer aan te schaffen...

Op dit moment (kan zomaar weer omslaan ;) ) twijfel ik tussen een ATB cone mini of een BBK mini...

twijfel twijfel twijfel ...

AquaThomas zei:
haha schitterend toch :D hebben ze zich nog nooit vergist en zout water geproefd? :p
Ook dat gaat er zonder na te denken in ja bij ze, erg apart :D

Hier trouwens de laatste aanwinsten (weliswaar al een tijdje geleden gekocht maar moesten nog op de foto)...

Bijlagen

• 14.jpg
    14.jpg
    613,2 KB · Weergaven: 21
  • 13.jpg
    13.jpg
    678,3 KB · Weergaven: 14
  • 12.jpg
    12.jpg
    709,9 KB · Weergaven: 14
  • 11.jpg
    11.jpg
    608,3 KB · Weergaven: 16
  • 10.jpg
    10.jpg
    632,8 KB · Weergaven: 26
Zojuist even een aantal metingen gedaan van ca en mg, ben er niet heel blij mee want er gaat (volgens mij) iets niet goed..

Waarden in bak:
ca: 540
mg: 1200
kh: 6.5

Ik stond op het punt om water te verversen (gisteren aangemaakt en gemengd, heeft een nachtje met pompje gestaan om goed te vermengen) en dit ook maar even gemeten. Ik gebruik overigens een osmose filter gevolgd door een silicaat filter met KorallenZucht zout, waarden:
ca: 460
mg: 1480
kh: 6.5
ph: 8.3

Het zout lijkt mij dus in orde.

Ik snap niet hoe m'n mg zo gigantisch gedaald kan zijn, en denk zelf dat omdat de mg zo laag staat ik het ca-kh verband niet echt in orde krijg?
Wat nu te doen?
Eerst mg omhoog zien te krijgen?
Kalkreactor misschien tijdelijk uit of zachter?

of je testset klopt niet helemaal, daar hebben veel mensen last van, je mg waarde is niet problematisch laag hoor.

ook heb je erg veel calcium tegen een normale kh, dat zou ik wel aanvullen.

Testset kan uiteraard afwijken.
Echter omdat ik bij vers aangemaakt water wel de juiste waarden meet, dacht ik, er moet iets toch niet goed zijn.

Ik heb de kalkreactor maar even uitgezet.
Ik ben de KH aan het verhogen (en de ph aan het bufferen).
Ook breng ik de MG omhoog.

Op dit moment zie ik m'n ph ook wat omhoog schieten, van 8.01 naar 8.30 (overdag). Ook natuurlijk omdat de kalkreactor nu uitstaat kan deze waarde denk ik wat hoger staan.

Zal morgen de boel weer is meten.

Laatst bewerkt:
Ondertussen de boel weer aardig op de rit.
Even tijdelijk de kalkreactor uitgehad en alleen de kh en mg verhoogd.
Ondertussen staat de kalkreactor weer mee te draaien en lijkt alles weer in orde.

Nog steeds zwaar aan de twijfel over welke afschuimer te kopen. BBK of een ATB cone. Ook omdat de nieuwe bbk toch een dezer dagen te koop moet zijn, ben erg benieuwd naar de prijs en de werking.

Ook maar weer even wat foto's.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    705,4 KB · Weergaven: 41
  • 2.jpg
    2.jpg
    463,3 KB · Weergaven: 68
Ziet er goed uit Ronald!

De bak begint echt mooie kleuren te krijgen. En de stekjes zijn zo te zien flink gegroeid. Ik zou gaan gaan voor de bbk dat merk heeft zich tog al aardig bewezen;)

Groetjes Michael

dit word alweer een top bakkie succes verder ik vind het jammer dat je zo ver van me vandaag woont anders had ik graag een keer langs gekomen om het alles in het echt te aanschouwen

Bedankt voor de complimenten :)

Na lang twijfelen van de week de knoop doorgehakt, ik ga voor een bbk.
En niet zomaar 1 ;)

Vandaag opgehaald, ik ben in de buurt van m'n sump de komende uren te vinden ;)

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    285,3 KB · Weergaven: 29
Ronald81 zei:
Bedankt voor de complimenten :)

Na lang twijfelen van de week de knoop doorgehakt, ik ga voor een bbk.
En niet zomaar 1 ;)

Vandaag opgehaald, ik ben in de buurt van m'n sump de komende uren te vinden ;)
Weet u toevallig de prijzen van deze geweldige nieuwe BBK.? (b.v. de 250-300 versie)
Ik wacht al een tijdje op de prijzen.

Hij ziet er zeer mooi uit! (en uw bak ook ;))

Gr Thijs.

Laatst bewerkt:
Thijs. zei:
Weet u toevallig de prijzen van deze geweldige nieuwe BBK.? (b.v. de 250-300 versie)
Ik wacht al een tijdje op de prijzen.
Hoi Thijs,

De prijzen zijn nog niet bekend.
Deze is ook niet in de winkel gekocht.

Ik heb deze vanochtend bij Royal Exclusiv persoonlijk van Klaus Jansen "gekregen". Uiteraard is er een geldbedrag mee gemoeid maar ik heb geen idee wat de prijzen van deze apparaten straks worden.

Was trouwens een ontzettend leuke dag, mooi bedrijf en persoonlijke uitleg van Klaus Jansen denk ik ook best uniek.

De afschuimer stond daar in de testopstelling en Klaus liet zien wat er allemaal mee mogelijk is (qua instellingen). Wat een super service!

Daarna nog even een rondje door het bedrijf en de dag was comleet :)

Soms moet je is een beetje geluk hebben ;)

Bijlagen

• 5.jpg
    5.jpg
    293,4 KB · Weergaven: 74
  • 6.jpg
    6.jpg
    306,5 KB · Weergaven: 69
  • 7.jpg
    7.jpg
    204,8 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Dat moet een geweldige dag geweesd zijn. :D:D