Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verander ik mijn filtersysteem?

Je zou die sponzen die je achterin hebt zitten wel in je waterwissel vuil water kunnen spoelen. Dus het water wat uit je aquarium komt, gewoon een paar x heen en weer. Zo gaat het grove vuil er wel af maar blijft je bacteriën cultuur het meeste erin zitten.

Heb zelf ook een waterbox cube 10 draaien, maar heb helemaal geen sponzen achterin 🙈
In het eerste vak heb ik een soort rekje hangen met filter watten en zakje actief kool. 2e vak onderin 10 bio ballen met erop cheato wier en tunze lamp en laatste vak me opvoer en thermostaat. Had er ook een automatische wisselaar op, maar die staat uit, bakje draait op 0 namelijk.
In principe doet je gafzak hetzelfde als mijn filterwatten. Als je echt een nitraat probleem hebt zou je een wierenfilter kunnen overwegen

Gister na een waterwissel van 5 L heb ik het filtersokje eruit gehaald en schoon geprobeerd te spoelen met het water wat uit de tank gehaald is. Het was een vies sokje zeg……. Hahah!
Alles ziet er nu heppie de peppie uit !

Bedankt voor alle tips !!

Ik heb voor volgend weekend op de planning staan de filterschuimpjes. Ik kreeg een suggestie om daar van die bioballs voor in de plaats te doen. Wat vinden jullie hiervan? Schuimpjes schoonmaken en behouden (volgens mij zit er ook nog een zakje actieve kool in) of overstappen op de bio balls?

Alvast bedankt

Bijlagen

• 9FCF1F0C-5C9D-4C2D-A343-E5C3098AB1FA.jpeg
    9FCF1F0C-5C9D-4C2D-A343-E5C3098AB1FA.jpeg
    113,6 KB · Weergaven: 34
Ik zou zelf gaan voor bijvoorbeeld matrix van seachem of bv sera syporax. Dat biedt aanzienlijk meer en betere oppervlaktes voor bacteriën dan schuimpjes of bioballs. Vooral voor anaerobe bacteriën. Is wat duurder maar ik denk het wel waard.

Wat bedoel je juist met bioballs?

Van die plastieke balletjes niet doen.
Zijn het van die poreuse van maxspec ofzo dan ja.

Wat bedoel je juist met bioballs?

Van die plastieke balletjes niet doen.
Je kan prima Kaldness (K1) filtermedium gebruiken. Wel goed laten wervelen.

Ik heb al een drie tal jaar net de zelfde waterbox staan maar heb wel na ook wat problemen met de water waarden de filter bollen vervangen door een netje met stukjes levende steen en dood steenkoraal en een zakje met ultra actief kool en heb achter mijn opstelling van levende steen in het aquarium een interne eiwitafschuimer ( blau marine 120 ) weg gewerkt enkele de opvang beker komt nog piepen en verder spoel ik de filter sok eens om de paar maanden door ze binnenste buiten te keren en er het water dat ik uit het aquarium haal bij een water wissel er door te gieten en dan haal ik de opvoerpomp er ook even uit zet alle stroom uit en haal met een grote voeder pipet al het water dat in de filter kamer en de plaats van de pomp staat er uit en vul dan gewoon opnieuw aan sinds ik dit doe heb ik geen enkel probleem meer met mijn water waarden en doe ik enkel om de twee a drie weken een water wissel van 5 liter 20250105_185851.jpg

Bij de filter kamer bedoel ik dat stukje waar dat de filter sok in hangt natuurlijk het middelste van de drie delen waar ik de sponsen en het netje met levende steen heb zitten doe ik niks aan

Back
Bovenaan