TheAnniekin
ZeewaterForum lid
Hallo allemaal!
Ik ben nu ongeveer 1 jaar de trotse eigenaresse van een nano reef tank van +- 40 L. Het gaat om de Waterbox Cube 10 met een Aquaknight V2 verlichting. Voor de rest heb ik het filtermateriaal wat bij de bak bijgeleverd was in gebruik.
In deze bak zit een watchman goby en een slakje die het raam poetst.
De laatste tijd heb ik last van een te hoog nitraatgehalte. Ik wissel elke week +- 5 liter water. De rest van de waardes blijven binnen de range die ik van mijn LFS gekregen heb.
Ligt het probleem aan verstopt filtermateriaal? Er zit een filtersok in en 2 zwarte schuimstukken. Deze heb ik tot op de dag van vandaag nog geen enkele keer schoongemaakt, omdat mijn LFS mij adviseerde dit niet te doen ivm de balans.
Ik vraag mij af of het toch tijd is om het filtermateriaal schoon te maken / te vervangen.
Verstoor ik de balans wanneer ik dit doe en,
wanneer ik het zou vervangen, wat raden jullie dan aan? Ik hoor verschillende geluiden over keramiek, maar ook over watten. Ik zou graag jullie mening willen
Thanks!
Ik ben nu ongeveer 1 jaar de trotse eigenaresse van een nano reef tank van +- 40 L. Het gaat om de Waterbox Cube 10 met een Aquaknight V2 verlichting. Voor de rest heb ik het filtermateriaal wat bij de bak bijgeleverd was in gebruik.
In deze bak zit een watchman goby en een slakje die het raam poetst.
De laatste tijd heb ik last van een te hoog nitraatgehalte. Ik wissel elke week +- 5 liter water. De rest van de waardes blijven binnen de range die ik van mijn LFS gekregen heb.
Ligt het probleem aan verstopt filtermateriaal? Er zit een filtersok in en 2 zwarte schuimstukken. Deze heb ik tot op de dag van vandaag nog geen enkele keer schoongemaakt, omdat mijn LFS mij adviseerde dit niet te doen ivm de balans.
Ik vraag mij af of het toch tijd is om het filtermateriaal schoon te maken / te vervangen.
Verstoor ik de balans wanneer ik dit doe en,
wanneer ik het zou vervangen, wat raden jullie dan aan? Ik hoor verschillende geluiden over keramiek, maar ook over watten. Ik zou graag jullie mening willen
Thanks!