Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verander ik mijn filtersysteem?

TheAnniekin

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal!

Ik ben nu ongeveer 1 jaar de trotse eigenaresse van een nano reef tank van +- 40 L. Het gaat om de Waterbox Cube 10 met een Aquaknight V2 verlichting. Voor de rest heb ik het filtermateriaal wat bij de bak bijgeleverd was in gebruik.
In deze bak zit een watchman goby en een slakje die het raam poetst.

De laatste tijd heb ik last van een te hoog nitraatgehalte. Ik wissel elke week +- 5 liter water. De rest van de waardes blijven binnen de range die ik van mijn LFS gekregen heb.

Ligt het probleem aan verstopt filtermateriaal? Er zit een filtersok in en 2 zwarte schuimstukken. Deze heb ik tot op de dag van vandaag nog geen enkele keer schoongemaakt, omdat mijn LFS mij adviseerde dit niet te doen ivm de balans.

Ik vraag mij af of het toch tijd is om het filtermateriaal schoon te maken / te vervangen.

Verstoor ik de balans wanneer ik dit doe en,
wanneer ik het zou vervangen, wat raden jullie dan aan? Ik hoor verschillende geluiden over keramiek, maar ook over watten. Ik zou graag jullie mening willen :)

Thanks!
 

Bijlagen

  • 6009A63D-5463-4F98-A86D-2235418997B4.jpeg
    6009A63D-5463-4F98-A86D-2235418997B4.jpeg
    130,5 KB · Weergaven: 147
Wat is volgens jou een te hoog nitraatgehalte en waarmee meet je dit?

Filtermateriaal zou ik wel degelijk uitspoelen, het oude water dat je bij een verversing uit je aquarium haalt is hiervoor uitstekend geschikt en zorgt ervoor dat de bacteriën op je filtermateriaal blijven leven (in tegenstelling tot uitspoelen onder kraanwater)
 
De koralen in je aquarium staan er in elk geval goed bij. 👍🏻
 
Filtersokken spoel je het beste gewoon geregeld uit. Het vangt allerlei afval zoals vispoep en ongebruikt eten. Dit wordt weer afgebroken en veranderd uiteindelijk in onder andere nitraat. Schoonmaken is eigenlijk altijd wel verstandig... Nou moet ik wel zeggen dat je bezetting niet heftig is, maar toch. Ik zou het zeer zeker wel eens schoonmaken.

Ik vervang van mijn 45 liter bak iedere 2 dagen de filterwatten.
 
Wat is volgens jou een te hoog nitraatgehalte en waarmee meet je dit?

Filtermateriaal zou ik wel degelijk uitspoelen, het oude water dat je bij een verversing uit je aquarium haalt is hiervoor uitstekend geschikt en zorgt ervoor dat de bacteriën op je filtermateriaal blijven leven (in tegenstelling tot uitspoelen onder kraanwater)
Wanneer ik de test laat lopen is het water vrijwel direct roze en volgens het kaartje moet het zo min mogelijk roze zijn (oeps)

Ik test mijn waterwaardes met de Colombo marine test kit :)
 
Filtersokken spoel je het beste gewoon geregeld uit. Het vangt allerlei afval zoals vispoep en ongebruikt eten. Dit wordt weer afgebroken en veranderd uiteindelijk in onder andere nitraat. Schoonmaken is eigenlijk altijd wel verstandig... Nou moet ik wel zeggen dat je bezetting niet heftig is, maar toch. Ik zou het zeer zeker wel eens schoonmaken.

Ik vervang van mijn 45 liter bak iedere 2 dagen de filterwatten.

Dus als ik het goed begrijp : de nitraatwaarde komt niet lager omdat de filtersok en schuimpjes te smerig zijn en dus voor een hoger nitraat zorgen?
 
Ik ken de test persoonlijk niet, maar je Nitraat rond de 5 á 10 houden is het beste.
In je lfs kunnen ze het vast ook even voor je testen ter controle..
Zelf test ik dat altijd met een druppeltest van Salifert, en houd ik het No3 gehalte rond de 5mg/L (voor zover me dat lukt, het is bij mij snel te laag/lager)
Nogmaals: je koralen staan er keurig bij, ga dus niet ineens drastisch dat Nitraat laten zakken ‘omdat dat moet’
 
Precies wat macphisto zegt. Al die waarden zijn streefwaarden. En het is mooi als je die hebt maar geen absolute must. Koralen kunnen beter tegen scheve waarden, dan continu schommelende waarden. Stabiele verkeerde waarden kunnen ze zich tot op zekere hoogte aan aanpassen, plotse veranderingen te vaak absoluut niet. Koralen houden boven alles van stabiliteit. Wil je een parameter aanpassen doe dat dan over een aantal weken gespreid.

Dat gezegd hebbende, je filtersok een keer omspoelen is geen overbodige luxe want inderdaad. Die vuile rommel in je filtersok draagt zeker bij aan een hoger nitraat. Filtersokken kun je het best tenminste eens per week reinigen en afhankelijk van je bezetting nog vaker.
 
Niet alle filtermateriaal in eens schoonmaken b.v. eerst de filtersok de week nadien een spons enz.
 
Precies wat macphisto zegt. Al die waarden zijn streefwaarden. En het is mooi als je die hebt maar geen absolute must. Koralen kunnen beter tegen scheve waarden, dan continu schommelende waarden. Stabiele verkeerde waarden kunnen ze zich tot op zekere hoogte aan aanpassen, plotse veranderingen te vaak absoluut niet. Koralen houden boven alles van stabiliteit. Wil je een parameter aanpassen doe dat dan over een aantal weken gespreid.

Dat gezegd hebbende, je filtersok een keer omspoelen is geen overbodige luxe want inderdaad. Die vuile rommel in je filtersok draagt zeker bij aan een hoger nitraat. Filtersokken kun je het best tenminste eens per week reinigen en afhankelijk van je bezetting nog vaker.
Advies is een fleece filter, ben ja van alles af .
 
Heb je mss een foto van de filter/sump?
Heb je ook een afschuimer of enkel puur de filtersok en 2 schuimmatjes?

Persoonlijk zou ik dan kijken voor een klein skimmertje en inplaats van de schuimmatten wat biohome balletjes ofzo voor in de plek.

En een 2 de filtersok bijhalen kan je deze wekelijks wisselen en de vuile wassen.
 
Het gaat om een 40L nano. Die past misschien net in de display ;)
Ach … ja mn sump heeft meer .
Blijft lastig wellicht elke keer 40 liter verversen.
Is alles meteen op pijl 😂
 
Sorry dat we ondertussen wat offtopic gaan TheAnniekin.
Als je googled op "Drop in filterroller" kom je hele kleine rollers tegen die precies in zo een vakje passen.
Die zijn gemaakt als vervanger op de plaats van een 7 inch filtersok in een sump volgens mij?
De Waterbox Cube 10 heeft een filterkamer met mini filtersok 2.75 inch.
 
@JohandR Excuus je hebt gelijk. Het model wat ik linkte is te groot.

Wellicht iets meer in de richting van dit dan?
 
Je hebt gelijk, ze bestaan wel voor zo'n nano. Ik had ze nog nooit eerder gezien.
Maar als ik zo de vage website zie, en de (doe het zelf) kwaliteit van het product, dan is dit ook zo'n 1 maand gebruiken en daarna voor altijd ergens in een kast product.
 
Om te beginnen: Wat voeg je precies toe?
 
Heb je mss een foto van de filter/sump?
Heb je ook een afschuimer of enkel puur de filtersok en 2 schuimmatjes?

Persoonlijk zou ik dan kijken voor een klein skimmertje en inplaats van de schuimmatten wat biohome balletjes ofzo voor in de plek.

En een 2 de filtersok bijhalen kan je deze wekelijks wisselen en de vuile wassen.
Zie bijlage :)

Ik heb alleen een filtersok en 2 schuimpjes erin zitten.
 

Bijlagen

  • 1411DB27-AC38-4389-B5F1-D8BBA484F8FA.jpeg
    1411DB27-AC38-4389-B5F1-D8BBA484F8FA.jpeg
    174,1 KB · Weergaven: 51
Back
Bovenaan