Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TWEEDE ZOUTWATERAQUARIUM, a story of ups and downs (Red Sea 525G2+)

Ik zal zeker niet zeggen dat ik het beter weet,
Maar dat doe je wel. Iedereen hier zegt dat die vissen niet kunnen in zo'n bak en jij zegt dat jij het beter weet en dat het wel kan.

Maar dat doe je wel. Iedereen hier zegt dat die vissen niet kunnen in zo'n bak en jij zegt dat jij het beter weet en dat het wel kan.
Simon, ik waardeer dat je je ervaring wilt delen, maar ik zou het wel fijn vinden als dat op een respectvolle toon kan.

Ik ben hier om te leren en sta open voor advies, maar niet om als onwetend behandeld te worden.
Ik houd al jaren aquaria (voordien ook zoetwater) en weet intussen goed dat vissen met stress niet lang gezond blijven — daarom let ik daar juist extra op.

Mijn vissen tonen geen tekenen van stress of agressie, eten goed en zwemmen rustig samen.
Ik blijf ze uiteraard opvolgen en plan tijdig herplaatsing als dat nodig wordt.

Feedback blijft welkom, maar een beetje respect in de manier waarop het gebracht wordt maakt het gesprek voor iedereen aangenamer.

M.a.w. je wacht tot het te laat is, en dan grijp je in. Dat verdient zeker respect!

M.a.w. je wacht tot het te laat is, en dan grijp je in. Dat verdient zeker respect!
JL92, ik begrijp wat je bedoelt, maar het is niet zo dat ik “wacht tot het misgaat”.
Ik observeer mijn dieren dagelijks en stuur bij zodra ik ook maar iets afwijkends merk.
Tot nu toe draait het systeem stabiel, zonder verliezen, en dat zegt voor mij meer dan aannames.

Ik apprecieer alle feedback, maar een respectvolle toon helpt altijd om het gesprek constructief te houden.
We delen tenslotte allemaal dezelfde passie voor het zeeaquarium — daar ligt voor mij de focus.

Met de beslissing om toch een doser te kopen, na alle maanden elke dag manueel te doseren en dan ook de nodige tijd te laten tussen de doseringen, mijn kabelmanagement van de tank eens onder handen genomen.
Het beetje plaats naast de sump lag volgestampt met alle kabels en dergelijke, schande als jaren elektricien geweest te zijn in het verleden.
Ging het wel eens doen maar kwam er niet van, nu wel van 'moetes' met zicht om daar de doseringsflacons te plaatsen.

Dit als resultaat

20251105_190519.jpg20251106_205752.jpg

Toch wel eventjes werk, en op het einde het besef dat ik direct een domme fout gemaakt heb, de voedingskabel van de skimmer bij de rest vastgebonden :cry: mag dus weer losgemaakt worden, zal wel zijn voor de volgende keer dat ik mijn skimmer een poetsbeurt geef.

Welke doser kunnen jullie aanraden naar 'prijs-kwaliteit' om volgende te dosen: Mg, Ca, KH en fosfaat (trace zit in de macro's)

Heb de laatste 5 dagen verkeerde flesje genomen om fosfaat te doseren, in plaats daarvan nitraat, voor nitraat niet erg want was verwaarloosbaar, maar fosfaat gezakt tot 0.01ppm met, denk ik, volgende resultaat bij mijn hammers:

20251106_205915.jpg

Kan dit komen door de daling van fosfaat? Torches en andere geen last van gehad

Ben dan gegaan voor mijn eerste doser voor de Chihiros 4 kanaal doser, wel met de Red Sea accessory kit (leidingen en houder) waar ik in de winkel de confirmatie kreeg dat deze 'zeker, zeker, zeker' compatibel zijn, niet dus :cautious:.
De doseerslangen van Red Sea zijn eigenlijk een maatje te groot voor de Chihiros, waardoor ik deze met kabelbinders heb moeten bevestigen aan de doser om niet te lekken, wel wat werk maar in orde nu.
For whom it may concern, als je een Chihiros Doser koopt: geen doseerslangen van Red Sea.
Gekozen voor de Chihiros ipv de Aquamedic is puur voor appgebruik, Chihiros had ik reeds voor mijn zoetwaterlampen, werkt fantastisch en gemakkelijk.
Aquamedic app 'trekt op geen hol' vind ik, skimmer en retourpomp willen niet linken, nu ook niet nodig, app lijkt ook of hij ontwikkeld is begin jaren 2000 en nooit meer geupdate is :cry:.

Enige nadelen van de chihiros, wat misschien ergens te verwachten is naar de prijs die je maar betaald, zijn dat zelfs na meerdere kalibraties het nog niet volledig in orde is naar verbruik volgens de app en realiteit, maar hier kan je naar werken, en ander nadeel is dat indien je je dosering wil aanpassen, wat ik in timer doe, je deze moet verwijderen en opnieuw ingeven. Dit kan je wel in andere opties waarschijnlijk, maar dan wordt het moeilijker om de dosering met uur verschil te kunnen plannen, het is dan ook een doser gemaakt voor zoetwater, maar voor de komende tijd zal deze wel voldoen, ben al super blij dat ik van het manuele werk vanaf ben!

Ik doseer voorlopig: kanaal 1 KH met minor metalen (AF strong Fe, MN en andere), kanaal 2 Calcium met strontium, borium, iodine en fluor, kanaal 3 Magnesium met Kalium, kanaal 4 met fosfaat (verdund 1 op 10); verbruik momenteel KH 0.3kH/150 liter/dag, Ca 4ppm/150liter/dag, Mg 4ppm/150l/dag en fosfaat 0.1ppm/150l/dag

Schermafbeelding 2025-11-28 222321.png

SUPER HAPPY, 525G2+ gisteren afgehaald, transport schitterend verlopen, tot bij thuiskomst, kameraad die mee was wou hem snel op het meubel zetten, met als resultaat:
thumbnail_1000022292.jpg
bummer, geen risico nemen en zijruit uitgesneden

thumbnail_1000022300.jpg
nu alle silicone verwijderen, degelijk ontvetten, rtv103 silicone bestellen, nieuw optiwhite zijruit bestellen, herkitten, twee weken laten drogen en testen met vullen, en kijken of alles OK is, indien niet OK nieuwe tank bestellen :(
Maar binnen een paar maand zitten mijn vissen toch in een groter bakske voor het komende jaar a 2 jaar voor ik de vrouw kan overtuigen om tank op maat te bestellen, maar van een 170 naar een 525 vind ik al een goede upgrade momenteel

Back
Bovenaan