Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TUNZE® ORCA MK2 ervaringen?

henknaert

Member
Heeft iemand deze al ergens gezien op een beurs of zo? Lijkt een nieuw product van Tunze te zijn, en ziet er wel interessant uit vind ik. maar nog vrij weinig info te vinden online, wel enkele video's...

TUNZE® ORCA MK2 is a high-quality oscillating unit for circulation pumps, developed through a collaboration between TUNZE® and the German start-up ReefHub. What began as an innovative idea is now being brought into series production: with sophisticated technology, high-quality materials, and our decades of experience in marine aquariums.
TUNZE® ORCA MK2 allows the circulation pump to be moved dynamically in the aquarium: precise and software-controlled by the extremely user-friendly Reef Assistant App. This allows changing flow conditions to be created that mimic the natural movement of the sea. In combination with the Reef Assistant app, not only the direction but also the flow strength can be precisely controlled depending on the angle of rotation. The result: less pumping, more movement, and maximum control over the flow.

tunze.jpg

Ik vind het een zeer interessant product. Op dit moment is het, zover ik weet, nog niet leverbaar. Ik overweeg de aanschaf voor één van mijn streamers.

Zeer onder de indruk van dit product. Was ook te zien op het Vivarium.
Concept is niet nieuw, maar deze uitwerking is wat mij betreft een paar niveaus beter.
Pomp en steppenmotor worden verbonden en "werken samen", wat je instaat stelt om de pomp instellingen in te stellen bij een bepaalde draaihoek.
Ze worden zeker al geleverd, maar er is enorm veel vraag waardoor ze constant uitverkopen.
Zowel in Nederlandse webshops als Europese kan je ze vinden indien je goed zoekt.

Is leverbaar in wit of zwart met keuze uit twee verschillende stromingpompen of zonder stromingspomp (werkt echter alleen met bepaalde Tunze pompen).
Deze staan voor mij bovenaan de wensenlijst :geek:

Ik heb ook al naar de orca mk2 gekeken
maar vermits ik de eco streams al heb zou ik 2 losse units moeten kopen .
En dan vind ik de prijs wel aan de stevige kant.
Silent wave heeft hetzelfde systeem in zijn assortiment.
Die kosten ongeveer de helft dacht ik.
Mvg Tony

Ik heb ook al naar de orca mk2 gekeken
maar vermits ik de eco streams al heb zou ik 2 losse units moeten kopen .
En dan vind ik de prijs wel aan de stevige kant.
Silent wave heeft hetzelfde systeem in zijn assortiment.
Die kosten ongeveer de helft dacht ik.
Mvg Tony
hoi bedankt voor de feedback, ja prijs is zeker wel stevig, vandaar ook es aan het horen of iemand deze producten wat beter kent 😅. langs de andere kant vind ik wel dat de tunze pompen toch echt wel lang blijven werken. 5j garantie ook mooi.

Slim van tunze om de instellingen van de pomp ook in dezelfde app te stoppen….
Moet je gelijk een heel nieuwe pomp er bij kopen.
Mijn huidige tunze kan ik dus in de kast gooien.
Ik vind de prijs ook wel erg hoog , hetzelfde systeem is elders voor de helft van de prijs te koop.

Slim van tunze om de instellingen van de pomp ook in dezelfde app te stoppen….
Moet je gelijk een heel nieuwe pomp er bij kopen.
Mijn huidige tunze kan ik dus in de kast gooien.
Ik vind de prijs ook wel erg hoog , hetzelfde systeem is elders voor de helft van de prijs te koop.
Daar zit inderdaad een beperking, alleen de nieuwe generatie pompen heeft volledige integratie (nieuwe controller!) en dus meer mogelijkheden. Dit zijn de Turbelle 6105 en de 6075, de nieuwe controller is een digitale versie in een wit kastje. Maar je kunt je oude pomp dus gewoon gebruiken, je kunt dan alleen niet bepalen hoe hard deze moet draaien onder een hoek omdat de ORCA niet met de pomp kan praten. Op Vivarium vertelde Tunze dat men de huidige blauwe langwerpige controllers gaat vervangen ten faveure van de nieuwe witte (die integreert met Tunze Cloud en ook volledig stand-alone kan functioneren), en dat men denkt aan een interessant upgrade-pakket om dit te bespoedigen dus er is nog hoop voor de eeuwig draaiende Tunze's die gewoon maar blijven weigeren te capituleren ;) .

De ORCA MK2 is inderdaad duurder dan equivalente modellen, als je nog niet bereid bent te investeren in een nieuwe generatie digitale pompen dan zijn er inderdaad goedkopere alternatieven. Ik zou daar echter wel mee oppassen, dit ding hangt vlak boven je water en is gevoelig voor vocht en Tunze is de enige die je 5 jaar garantie geeft. Dat zegt wel wat over het vertrouwen in het produkt van de leverancier. Of dat de prijs rechtvaardigt moet ieder zelf weten, maar de praktijk zal het de komende jaren uitwijzen. Tot nu toe zijn alle alternatieven en de Tunze zelf 3D-geprint een daarmee NIET waterdicht, de aandacht voor het binnenwerk is belangrijk.

Kleine toevoeging: de twee genoemde Turbelle modellen zijn de meest zuinige modellen per liter stroming op de markt (zegt men, ik ben goedgelovig maar Tunze is een betrouwbare partij met produkten), voor een paar Watt heb je een oplossing die vele stromingspompen en ingewikkelde schema's met meerdere pompen kan vervangen. Deze besparing op energie vloeit elke seconde terug in je portemonnaie, dus als je meerdere stromingspompen hebt heb je hier een hele mooie beparingsmogelijkheid (met of zonder MK2, gaat even over de twee Turbelles specifiek). Leg dat eens naast het verbruik van je oude pompen en bepaal je besparingspotentieel/terugverdienperiode.

Laatst bewerkt:
Op vivarium een tijdje naar dit systeem zitten kijken. Ik heb hier nu zelf een silentwave draaien. Dat is eigenlijk de "domme", minder gelikte variant van de Orca MK2. Deze werkt ook met een app, herkent de positie en je kan pauzes instellen. De Tunze is wat meer over nagedacht, de houder is makkelijk in hoogte te verstellen, elektronica is waterproof en de houder is 2 in 1. Als dat €220,= meer waard is t.o.v. de Silentwave moet je voor de Tunze gaan.

De USP van Tunze is dat je zowel de draai eenheid en pomp samen kan laten werken, dat heeft geen enkel ander systeem. Ik vind dit zelf weer een nadeel want ik kies graag zelf mijn pompen, op deze manier ben je echt gebonden aan een Tunze pomp. Tunze is niet slecht maar ik hou graag de keuze.

Is het de prijs waard? Dat moet ieder voor zich bepalen, ik vind het redelijk aan de prijs maar je krijgt een goede pomp, draai eenheid en lange garantie.

Ik heb nu 2 phanta rei ecm 42 pompjes liggen.
Deze ga ik weer gebruiken maar ik kan hier behalve de stroom snelheid niets op instellen.(zonder grote investering)
Ook heb ik nog een tunze 6095 welke ik ook wil gaan gebruiken , deze heeft een backup (ecoflow) en ik dacht om deze te laten roteren om wat turbulentie te veroorzaken.
Ik vind het tunze systeem behoorlijk aan de prijs als 3e pomp.(dat is mijn overweging)

Ik heb nu 2 phanta rei ecm 42 pompjes liggen.
Deze ga ik weer gebruiken maar ik kan hier behalve de stroom snelheid niets op instellen.(zonder grote investering)
Ook heb ik nog een tunze 6095 welke ik ook wil gaan gebruiken , deze heeft een backup (ecoflow) en ik dacht om deze te laten roteren om wat turbulentie te veroorzaken.
Ik vind het tunze systeem behoorlijk aan de prijs als 3e pomp.(dat is mijn overweging)
Ik vermoed dat we allemaal onze stromingspomp-plaatsingen en keuzes kunnen herzien. Deze Tunze-oplossing met Turbelle-pomp is geen additionele pomp, maar een vervanging van wat je hebt. Er zijn al verschillende YouTube-filmpjes waarbij aquaria van vele meters voorzien worden van slechts twee van deze dingen waarna alles staat te wapperen tot in de dode hoekjes toe. Erg indrukwekkend!

Dus niet zien en inzetten als derde pomp, maar als bezuiniging voor het niet hoeven in te zetten van additionele pompen. Je Phanta Rei bijvoorbeeld doet per stuk evenveel als een Turbelle 6105 Eco, maar dan 33 Watt tegen 11 Watt dus een factor 3 hoger verbruik! Even uitrekenen: dat is meer dan 50 euro besparen op stroom per pomp! Vasthouden aan wat je hebt leidt niet altijd tot verbetering.

Dus niet zien en inzetten als derde pomp, maar als bezuiniging voor het niet hoeven in te zetten van additionele pompen. Je Phanta Rei bijvoorbeeld doet per stuk evenveel als een Turbelle 6105 Eco, maar dan 33 Watt tegen 11 Watt dus een factor 3 hoger verbruik! Even uitrekenen: dat is meer dan 50 euro besparen op stroom per pomp! Vasthouden aan wat je hebt leidt niet altijd tot verbetering.

Ik kan niet ontdekken hoeveel stroom het systeem zelf gebruikt , dat geeft tunze niet aan….

Ik vermoed dat we allemaal onze stromingspomp-plaatsingen en keuzes kunnen herzien. Deze Tunze-oplossing met Turbelle-pomp is geen additionele pomp, maar een vervanging van wat je hebt. Er zijn al verschillende YouTube-filmpjes waarbij aquaria van vele meters voorzien worden van slechts twee van deze dingen waarna alles staat te wapperen tot in de dode hoekjes toe. Erg indrukwekkend!

De 6105 en de PR zijn niet vergelijkbaar. Op papier wel, in de praktijk niet. Eén van mijn PR's begon een eigen leven te lijden en gezien mijn ervaring met de aftersales van PR (ik denk dat de aftersales van Temu en AliExpress beter zijn dan die van PR) heb ik deze pomp onlangs vervangen door een 6105. De 6105 op maximaal vermogen verplaatst best wat water, maar op grond van wat ik in de bak zie en op grond wat ik met mijn hand voel, zijn het compleet andere pompen.

Op papier:
PR ECM 42: 33 W, 11280 l/h
6105: 11 W, 12.000 l/h

In theorie ongeveer hetzelfde. In de praktijk zou ik willen dat deze Tunze op 200 of 300% kon draaien om het zelfde effect te veroorzaken als de PR. Helaas is de PR écht een veel krachtigere pomp dan de 6105.

De 6105 en de PR zijn niet vergelijkbaar. Op papier wel, in de praktijk niet. Eén van mijn PR's begon een eigen leven te lijden en gezien mijn ervaring met de aftersales van PR (ik denk dat de aftersales van Temu en AliExpress beter zijn dan die van PR) heb ik deze pomp onlangs vervangen door een 6105. De 6105 op maximaal vermogen verplaatst best wat water, maar op grond van wat ik in de bak zie en op grond wat ik met mijn hand voel, zijn het compleet andere pompen.

Op papier:

In theorie ongeveer hetzelfde. In de praktijk zou ik willen dat deze Tunze op 200 of 300% kon draaien om het zelfde effect te veroorzaken als de PR. Helaas is de PR écht een veel krachtigere pomp dan de 6105.

Serieus zo’n slechte ervaringen? Heb ze meermaals gemaild/gebeld en eigenlijk alleen goede ervaringen mee. Wel typisch Duits en misschien scheelt het als je Duits spreekt (maar misschien doe jij dat ook :)). Maar eigenlijk altijd alles netjes voor elkaar gekregen.

Op papier:

Maar hoe kan dat dan? Die metingen zijn niet in theorie en worden getoetst, maar in vrije loop. Kan het zijn dat de PR een andere spreiding heeft en daarmee verder komt en daardoor sterker aanvoelt? Dat betekent dan niet dat de specificaties niet kloppen maar dat een andere stroming creëert.

Vanaf februari zou Silent wave ook het pompvolume kunnen aanpassen naargelang de positie van de pomp.

Maar hoe kan dat dan? Die metingen zijn niet in theorie en worden getoetst, maar in vrije loop. Kan het zijn dat de PR een andere spreiding heeft en daarmee verder komt en daardoor sterker aanvoelt? Dat betekent dan niet dat de specificaties niet kloppen maar dat een andere stroming creëert.
Er zijn 2 verschillende stromingen in je bak mogelijk , de turbulente en de laminar.
Bovenste stroming is de panta rhei , de onderste de tunze.

IMG_6518.webp

Serieus zo’n slechte ervaringen? Heb ze meermaals gemaild/gebeld en eigenlijk alleen goede ervaringen mee. Wel typisch Duits en misschien scheelt het als je Duits spreekt (maar misschien doe jij dat ook :)). Maar eigenlijk altijd alles netjes voor elkaar gekregen.
Ik spreek en schrijf Duits op behoorlijk goed niveau, daar zal het niet aan liggen. Toezeggingen worden telefonisch gedaan, maar daadwerkelijk nakomen daarvan... Dat is iets anders. Software voor Apple Mac? Is al meer dan tien jaar geleden aangekondigd en telkens uitgesteld. PR Energy: niet leverbaar. Vervanging voor verkeerd geleverde magneten jaren geleden: toegezegd, niet nagekomen. Zolang het werkt zijn de producten top, maar als het kapot gaat... Dit kan echt niet voor een merk in die prijscategorie.

Ik ga het nog eens proberen, anders gebruik ik de oude pomp voor reserve-onderdelen voor de andere PR die ik heb.

Back
Bovenaan