Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TIN Enorm hoog dringend hulp

Als het een nieuw aquarium is kan tin ook van het glas komen wat voortkomt uit het productieproces.

Had het hier ook verhoogde tin caribsea live rock 45kg eruit nieuw dood steen erin. Tijd laten draaien kleine waterwissel nieuwe test tin weg.

Eigenlijk weet je helemaal niets want je weet ook niet in welke vorm tin voorkomt in je bak en welke waarde überhaupt gevaarlijk is. Hoe staat de bak erbij? Problemen?
Elke montipora, Montipora forest fire, Montipora confusa zijn kapot gegaan.
Meerdere acros die kapot gegaan zijn.

PO4 Max 0.02
NO3 Max 2.5
KH 8

Waardes nooit hierboven gegaan.

Had het hier ook verhoogde tin caribsea live rock 45kg eruit nieuw dood steen erin. Tijd laten draaien kleine waterwissel nieuwe test tin weg.
Ik heb ook CaribSea Life Rock en géén verhoogd tin (inmiddels 3 testen verder sinds de opstart in september)

Dan heeft iedereen met een nieuwe bak dus problemen met tin?

Zitten we elkaar allemaal te papegaaien?

Pvc en glas worden altijd al gebruikt..

Bedankt voor je positieve bijdrage!
Dat alle producten altijd al gebruikt worden lijkt mij wetenschappelijk niet een hele betrouwbare uitleg en lijkt eerder op "papagaaien".

Bij de productie van veel soorten glas wordt tin gebruik en dat kan zeker achteraf in het water terecht komen. Dit is wel afhankelijk van het soort glas, welke kant van de glasplaat aan de binnenkant van het aquarium zit en mogelijk nog andere afhankelijkheden.

Dat alle producten altijd al gebruikt worden lijkt mij wetenschappelijk niet een hele betrouwbare uitleg en lijkt eerder op "papagaaien".

Bij de productie van veel soorten glas wordt tin gebruik en dat kan zeker achteraf in het water terecht komen. Dit is wel afhankelijk van het soort glas, welke kant van de glasplaat aan de binnenkant van het aquarium zit en mogelijk nog andere afhankelijkheden.
Heb ik inderdaad ook al gelezen als de aquarium bouwer de verkeerde kant aan de binnen kant zet dat je voor een periode verhoogde tin hebt.

Elke montipora, Montipora forest fire, Montipora confusa zijn kapot gegaan.
Meerdere acros die kapot gegaan zijn.

PO4 Max 0.02
NO3 Max 2.5
KH 8

Waardes nooit hierboven gegaan.
Je twijfelt nu of dit komt door de verhoogde tin waarde (althans dat neem ik aan), maar (en iemand moet mij maar corrigeren als ik het fout heb) volgens mij weet niemand exact wat tin doet en wanneer het schadelijk is en bij welke verhoogde waarde en zijn er aquarium waarin tin gemeten wordt die het gewoon goed doen zonder er nadelige gevolgen van te bemerken. Is het misschien mogelijk dat het kapot gaan van de koralen aan iets heel anders ligt zoals bijv een plaagdier? Veel montipora gaan bijv dood door naaktslakken die men niet ziet, totdat ze er eens op gewezen worden.

Het is maar een richting waarin ik denk, maar wie weet is tin er niet de oorzaak van. Neemt verder niet weg dat je daar natuurlijk ook gewoon de oorzaak van wilt achterhalen.

@lbakker het gaat hier zoals reeds gezegd om een 2dehands bak die sinds februari opnieuw draait met onlangs een 40% waterwissel.
De bak heeft een tingehalte van maar liefst 800microgram per liter.
Hier kan je toch niet meer spreken van tin die van het glas afkomt?
@JoeV is mijn buurman en naar mijn gevoel komt het van de RRR af.
Ik heb 3 jaar geleden ook het fantastische idee gehad om met RRR te starten gezien het grote gemak van scapen, na een jaar kon ik nog geen acro's in leven houden. Na vele waterwissels en gezoek uiteindelijk uit miserie volledig heropgestart met echt levend steen (en ik kan je zeggen dat dit geen lachertje was met de omvang van mijn bak) en per toeval floreren de acro's hier reeds 2 jaar.
Voor mij komt er hier geen RRR meer binnen, ook al lees je vaak positieve verhalen ben ik nog nooit een langdraaiende acro bak op RRR tegengekomen.
Nu gaat het hier natuurlijk niet om het wel of niet-gebruik van RRR maar wel om de oorzaak te zoeken van een bak die binnenkort een jaar draait en een steeds stijgend tingehalte heeft. Dan spreken we niet over kleine concentraties of een bak die goed draait. Alle overige waardes zijn volgens de ICP gewoon correct en de techniek top.

Nog iemand tips?

Grtz,
Matthijs

Blindelings Real Reef Rock vrij stellen van de oorzaak is zeker niet wetenschappelijk.
Het is de meest eenvoudige oorzaak om te testen en te verwijderen.

Als het door het glas en het pvc komt, zouden we allemaal met een veel te hoog tin zitten.
Ook een mogelijkheid, maar dan is een hoge tinwaarde blijkbaar geen probleem om een prachtige bak neer te zetten.

Even logisch nadenken..

Hobbyisten die al jaren hier op het forum zitten weten misschien wat ik bedoel, zelf kan ik het niet zo snel terug vinden: maar jaren geleden zijn er 2 prachtige aquarium inhouden volledig gecrashed door Real Reef Rock kan ik me herinneren en 1 persoon heeft eens van alles laten testen en gedaan. Was dat niet jacodg o.a. die tegen echt grote problemen aanliep door het RRR?

Hobbyisten die al jaren hier op het forum zitten weten misschien wat ik bedoel, zelf kan ik het niet zo snel terug vinden: maar jaren geleden zijn er 2 prachtige aquarium inhouden volledig gecrashed door Real Reef Rock kan ik me herinneren en 1 persoon heeft eens van alles laten testen en gedaan. Was dat niet jacodg o.a. die tegen echt grote problemen aanliep door het RRR?
Klopt, en daarna zijn er nog veel meer geweest die problemen hadden die voor de introductie van RRR niet voorkwamen.
Zelfs leveranciers hebben aangegeven dat in ieder geval in de eerste batch 'afwijkende waarden' vrij kwamen..

jaco had een verhoogde lood en kobalt gehalte van RRR.
Owja, idd! Dat lood weet ik nog. Kwam waarschijnlijk van de verf toch?
Later was er iets veranderd in het productieproces (althans, dat heb ik me laten vertellen) maar nu zie je elke keer die tin verhoogd...
Natuurlijk kan het van glas of pvc komen, maar dat lijk mij absoluut niet logisch. Dan zouden we dit allemaal al moeten meten.. En al jaren lang..

De constante factor die ik elke keer zie (let op mensen, dit is een mening) is dat er elke keer Real Reef Rock in de bak ligt.

Goed.
Aangezien mijn bak 2dehands is en reeds 1 jaar gedraaid had voor dat ik hem overnam en al mijn apparatuur buiten mijn skimmer nieuw aangekocht is en reeds meerdere malen onderhouden is en hier geen vreemde sporen op terug vind.
En het probleem te meten was vanaf mijn eerste test.
Ga ik er vanuit dat het aanwezig was bij mijn opstart.

Steen gaat er uit en ga opnieuw beginnen.
Alvast iedereen bedankt voor de input.

Indien toch iemand nog een nuttige tip hoor ik het graag.

Zo te horen wil je toch van dat RRR af dan liever nu dan binnen x jaar.

Goede avond iedereen.

Goede beslissing , ik lees ook al wat jaartjes mee op het forum , en wat opvalt dat er met onverklaarbare hoge tin waarde RRR in de bak zit .
Lijkt mij in ieder geval geen toeval.

het is misschien geen leuke beslissing, maar meer dan waarschijnlijk is jou RRR de bron van de verhoogde tin waardes... het nu vervangen lijkt idd de meest interessante oplossing, toch als je even kijkt op langere termijn...

en ineens ben je in een positie om uit te testten of het wel degelijk daar aan ligt.... aparte (oude) bak, RRR erin en stromingspompje erop... tin waardes checken, kijken wat er van komt...

dan kun je deze discussie (is trouwens niet de eerste keer dat RRR al dan niet als oorzaak word naar voor geschoven) misschien voorzien van een duidelijk antwoord.

het is misschien geen leuke beslissing, maar meer dan waarschijnlijk is jou RRR de bron van de verhoogde tin waardes... het nu vervangen lijkt idd de meest interessante oplossing, toch als je even kijkt op langere termijn...

en ineens ben je in een positie om uit te testten of het wel degelijk daar aan ligt.... aparte (oude) bak, RRR erin en stromingspompje erop... tin waardes checken, kijken wat er van komt...

dan kun je deze discussie (is trouwens niet de eerste keer dat RRR al dan niet als oorzaak word naar voor geschoven) misschien voorzien van een duidelijk antwoord.
Ik onderstreep dit bericht.
Als je dr kans hebt, doe een test zoals beschreven.
Een test na een maand nadat je met nieuw steen begonnen bent kan ook veel helpen (als je tenminste nieuw water gebruikt). Wanneer er dan weer tin gemeten wordt, is er iets anders aan de hand.

Al met al kan dit een interessant antwoord opleveren

Gewoon ter info van de fauna marin site (niets wetenschappelijks, denk echter wel dat ze weten waarover ze spreken en niet zomaar zaken gaan beweren)

TIN​

Tin occurs in seawater up to 3 µg/l (0,26 US.liq.gal.) and should be kept below 10 µg/l (0,26 US.liq.gal.) due to its harmful effect on SPS. Tin concentrations above the recommended values can lead to creeping tissue detachment and death in fast-growing SPS.

Possible sources of tin include natural seawater, aquarium glass from unclean production (when setting up a new aquarium), adhesives and cements that use a tin catalyst. Frozen food and some feeds that use algae, phytoplankton or plant raw materials as well as clam meat are also possible sources. Frozen food such as artemia in particular is a strong source of tin.

The tin concentration can be reduced with Ultraphos 0.04.

Grtz,
Matthijs

Even heel kort door de bocht voor mensen die hun RRR (of ieder ander materiaal) willen testen op aanwezigheid van zware metalen.
Hiervoor bestaan namelijk uitloogproeven.
Bij de uitloogproef (er zijn verschillende uitvoeringsmethoden) wordt onderzocht of een bouwmateriaal (heel breed begrip) onder blootstelling aan water (regen, halfnat, onder water) milieubelastende stoffen vrij laat.

Voor wie zijn/haar aquariumsteen wil beproeven zijn onderstaande twee opzetjes plausibel genoeg (bij gebrek aan complexe laboratorium apparatuur):
1. Het proefstuk 4 weken lang laten weken in water, dit water laten analyseren;
2. Het proefstuk verkleinen (granuleren tot <1 cm) en 4 weken laten weken in water, dit water laten analyseren.
(het spreekt voor zich dat #2 een duidelijker beeld zal opleveren dan #1)

Bewegend water is goed, maar om te voorkomen dat een stromingspomp de test negatief beïnvloed zou ik eerder kiezen het monster meermaal daags te schudden/omroeren. Voor een huis-, tuin- keuken uitvoering van deze proef is dat ruim voldoende. We streven immers geen precisie na. Eventueel plaats je een luchtpompje zonder bruissteen zodat het water heel zacht in beweging is.

Veel succes met testen...

Back
Bovenaan