Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Story Continues

Ook ben ik gestopt met het toevoegen van bacterien. Zij nemen fosfaat en nitraat op
Wellicht heb ik het verkeerd maar volgens mij
gebruiken bacteriën fosfaat voor hun groei (dna aanmaken) en nitraat gaan ze niet opnemen.
Wel gaan ze de zuurstof gebruiken van het nitraat om te kunnen ademen in een zuurstofarme situatie (bijvoorbeeld binnen een dik wordende bacterielaag waar praktisch geen zuurstof in kan).
Van NO3 blijft dan N2 (stikstof, in gasvorm) en dit verlaat je water in de vorm van een belletje.
Als ik wat ik typ juist is dan kan beter gezegd worden dat bacteriën fosfaat wel opnemen en dat ze nitraat afbreken.

Wellicht heb ik het verkeerd maar volgens mij
gebruiken bacteriën fosfaat voor hun groei (dna aanmaken) en nitraat gaan ze niet opnemen.
Wel gaan ze de zuurstof gebruiken van het nitraat om te kunnen ademen in een zuurstofarme situatie (bijvoorbeeld binnen een dik wordende bacterielaag waar praktisch geen zuurstof in kan).
Van NO3 blijft dan N2 (stikstof, in gasvorm) en dit verlaat je water in de vorm van een belletje.
Als ik wat ik typ juist is dan kan beter gezegd worden dat bacteriën fosfaat wel opnemen en dat ze nitraat afbreken.
Nitraat nemen ze ook op. Anders kunnen ze nooit eiwitten vormen.

Interessant!

Zover gaat mij kennis niet.

Wat ik net heb geschreven heb ik van horen zeggen en waarschijnlijk ook slecht vertaald.
Dat maakte voor mij een plausibel verhaal.
Maar dat ga ik uitzoeken voor mezelf om er beter begrip van dat proces te krijgen.

Dankjewel!

Via kennissen de vraag gesteld aan een microbioloog.
Lang verhaal in het kort:
Hij zegt dat nitraat opnemen is niet de juiste woordenkeuze.
Nitraat nemen ze niet op, dat breken ze af om bij de zuurstof te komen.
Wat erover blijft is stikstof in gasvorm en dat verlaat het aquarium in een belvorm.
Het zou kunnen dat een deel van de stikstof gebruikt wordt voor hun groei, maar het is niet correct om te zeggen dat nitraat opgenomen wordt.
Dit is dus wat ik te horen heb gekregen.
Ik wilde dat laten weten, verder heb ik geen weet van wat die bacteriën allemaal doen.
Misschien kom ik te pietluttig over maar dat ben ik.
En ik laat het hierbij, het is niet mijn intentie om dit mooie dagboek te vervuilen met mijn berichten.

Via kennissen de vraag gesteld aan een microbioloog.
Lang verhaal in het kort:
Hij zegt dat nitraat opnemen is niet de juiste woordenkeuze.
Nitraat nemen ze niet op, dat breken ze af om bij de zuurstof te komen.
Wat erover blijft is stikstof in gasvorm en dat verlaat het aquarium in een belvorm.
Het zou kunnen dat een deel van de stikstof gebruikt wordt voor hun groei, maar het is niet correct om te zeggen dat nitraat opgenomen wordt.
Dit is dus wat ik te horen heb gekregen.
Ik wilde dat laten weten, verder heb ik geen weet van wat die bacteriën allemaal doen.
Misschien kom ik te pietluttig over maar dat ben ik.
En ik laat het hierbij, het is niet mijn intentie om dit mooie dagboek te vervuilen met mijn berichten.
Ik denk dat je het voor de meeste niet biologen/chemici hier op het forum de kern moet omschrijven met wat ze begrijpen en kunnen volgen zodat ze zaken kunnen beredeneren en waarnemen ..... hoe ingewikkelder je de info maakt, hoe meer mensen afhaken en de kern van de boodschap missen ..... zolang je vrienden blijft met Jip en Janneke help je meer mensen dan dat de info 100% correct word en maar 0,01 % het nog volgt ;)

Ik denk dat je het voor de meeste niet biologen/chemici hier op het forum de kern moet omschrijven met wat ze begrijpen en kunnen volgen zodat ze zaken kunnen beredeneren en waarnemen ..... hoe ingewikkelder je de info maakt, hoe meer mensen afhaken en de kern van de boodschap missen ..... zolang je vrienden blijft met Jip en Janneke help je meer mensen dan dat de info 100% correct word en maar 0,01 % het nog volgt ;)

Ik dacht niet dat zo een info veel ingewikkelder zou zijn dan de basis noties van zeewaterchemie die nodig zijn om een bak met koralen te onderhouden met alle uitdagingen die daarmee gepaard gaan.
Het ging tenslotte om de woordenkeuze (een werkwoord) tot betrekking met het opnemen of afbreken van nitraat.
Maar goed,
ik neem dat ten harte als goede tip!

Vandaag heb ik de filters van het osmose apparaat vervangen. Gewoon om alles uit te sluiten. Hij gaf nog geen rare waardes aan, maar ik had eerlijk gezegd ook geen idee meer hoe lang het ongeveer geleden was.
Fosfaat blijft verhoogd in het bakkie. Ik doe elke 3 weken 3 eetlepels rowa in de reactor. Hij zakt dan mooi terug en per week loopt hij weer op met 0.02/0.03. Dus ik ben nog een beetje zoekend. Vanmorgen gaf hanna 0.08 aan.
Ik voer de vissen 2 blokjes diepvries op een dag en de afschuimer staat nog nat afgesteld. Ik wil de vissen niet nog verder op dieet zetten. Dus ik denk dat ik de rowa wat sneller ga vervangen.
Nitraat blijft rond de 2,5-5 hangen.
Cyano verspreidt zich langzaam als ik niks doe. Ik haal het elke 2 a 3 weken zoveel mogelijk weg. Het is niet meer nodig om dit wekelijks te doen.
Ik heb zelf het idee dat heeeeeeel langzaam er iets van een klein beetje balans in het bakkie begint te komen. Kan het ook zijn dat ik dat gewoon graag wil zien :rolleyes:

En doe je de azijn in de sla nu of ook nog in de bak?

Binnenkort weer ene update, maar nu eerst even een genietmomentje. Ik vind de acro's een grote en mooie uitdaging, de kleuren, de poliepjes die tevoorschijn ploppen als ze het naar hun zin hebben en vooral ook het in leven proberen te houden, maar als ik dan naar de flower kijk, genietend in de zon, dansend in de stroming......

Back
Bovenaan