Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Story Continues

Maaike 1977

Senior Forumlid
Twee jaar geleden ben ik na een pauze weer begonnen met zeewater. Ik wilde klein en simpel beginnen. Als ik het na een jaar nog steeds leuk vond en ik alles wat in leven kon houden, dan mocht ik groter. Dat was vorig jaar november. Inmiddels staat er een bak van 130-50-55 van aquaja. Ik mocht een keer groter van mijzelf, dus ik wilde het in een keer goed doen met de juiste maten en de juiste techniek. Natuurlijk is nog groter nog mooier, maar dit is het maximale wat voor mij haalbaar is.
Op het vivarium heb ik gekeken bij de verschillende soorten verlichting. Mijn oog was gevallen op de straton van ATI. Zoveel mogelijkheden en nog mooi om te zien ook. Zodra deze leverbaar waren, heb ik er 2 besteld.
Als afschuimer heb ik gekozen voor de BBK double cone 180 en als opvoerpomp de red dragon 3 mini. Er hangen 2 vortech mp40 qd pompen in voor de stroming en ik heb een reactor van Vertex. Over het steen heb ik best even getwijfeld. Uiteindelijk is het eporeef geworden. Ik zag nogal tegen het bouwen op en met deze voorgevormde stenen kon ik een mooie luchtige opbouw maken.
Als het nu niet lukt, dan ligt het in ieder geval niet aan de techniek.
Dit jaar heb ik heel veel geleerd over oorzaak en gevolg, maar daarover de volgende keer meer.20191106_134919.jpg20191222_091639.jpg

Ik ben opgestart met biodigest start up. Toen alle waardes goed waren heb ik alles overgezet van de legato 175 naar het nieuwe aquarium van aquaja.
Ik bleef een laag fosfaat houden. Dus kwam er een schooltje anthiassen bij. Die stonden al op het verlanglijstje. Het bakkie kreeg wat flap. Ik was enthousiast met het toevoegen van bacterien:. Tot ik rebiotic met een beetje coral snow tegelijk met een mengsel van ethanol en azijn, de koolstofbron, in de bak deed. Ik ben gaan slapen en de volgende dag was een deel van mijn vissen dood en het water melkachtig van kleur. Bacteriebloei. De koolstofbron heb ik stopgezet, de afschuimer op zijn hoogste stand gezet. Zoveel mogelijk zuurstof in het water. De bacteriebloei hield op na een aantal dagen. Uiteindelijk hebben 3 vissen het overleefd. Een anthias en 2 chromissen.
De koralen hebben het de periode daarna zwaar gehad. Door te lang met een lage fosfaat te draaien, gingen de acro's bleken. Ik ben begonnen met het doseren van fosfaat. De koralen die overgebleven waren, hebben dit duidelijk gewaardeerd. Ze kwamen weer mooi tot bloei. Net als de alg, die dit toch wel een erg fijn klimaat vond. Ik ben gestopt met het doseren van fosfaat, maar de alg had het steen al overgenomen. Er was een heel vachtje bovenop gaan groeien. Ook de cyano zag zijn kans schoon. De goede bacterien verloren de strijd van de cyano. Ze hadden immers wel nitraat en koolstofbron tot hun beschikking, maar geen fosfaat. Ik heb de keuze gemaakt eerst de alg aan te pakken. Daarna kwam de cyano aan de beurt.

• Ik ben teruggegaan naar 1 blokje diepvriesvoer per dag, zodat er minder fosfaat in de bak kwam
  • De rode en groene led van de stratons heb ik uitgezet. Hier schijnt alg goed op te groeien
  • De opruiploeg is uitgebreid met heel veel heremietkreeften, slakken en een zeehaas
  • heel veel alg plukken
  • gestopt met wissels met natuurlijkzeewater. Hier zit ook vaak wat fosfaat in
De bak is nu op het punt dat de alg steeds minder wordt. De opruimploeg begint het onder controle te krijgen. Nu is de cyano aan de beurt.
  • de vissen krijgen nu weer 3 diepvriesblokjes op een dag, zodat er weer meer fosfaat in het water komt voor de bacterien en de koralen. Ik ben begonnen met 2 blokjes en zo is het langzaam opgebouwd
  • de azijn dosering heb ik verlaagd. Nitraat was erg laag. Ik meet wekelijks en pas zo nodig de dosering verder aan.
  • de bodem wordt elke dag doorgewoeld
  • elke dag gaan er bacterien in de bak. Eerst dit ik dit elke 3 dagen, maar toen nam de cyano teveel toe. Nu ik dagelijks bacterien in de bak doe, blijft het ongeveer gelijk. Straks met een iets hogere nitraat, hoop ik dat de goede bacterien de overmacht krijgen en de cyano zich weer terug gaat trekken.
Verder pluk ik ongeveer elke 3 dagen de lange plukken alg. Op deze manier hoop ik met een maand of 2 het bakkie weer redelijk op orde te hebben.

Ik heb dus heeeeel veel geleerd(lees fouten gemaakt) het afgelopen jaar. Het voornemen is om het aankomende jaar vooral heel veel te leren uit de theorie en wat minder uit de praktijk van mijn eigen bakkie.

20201016_192042.jpg

Het bakkie blijft wat hangen. De alg blijft wat terug komen. Nu net teveel om te plukken. Of ik moet er een dagtaak van gaan maken.
De bodem blijft verkleuren. Dat komt ook doordat ik weer met acropower ben begonnen. De cyano geniet daar ook van. Daarom was ik gestopt, maar de koralen gingen er steeds minder goed bijstaan. Dus ik bouw het weer langzaam op. De koralen vinden het heerlijk, maar ook de bodem verkleurt weer steeds meer. Dus ik ben nog zoekende naar een balans dat de koralen mooi uit staan en de bodem mooi wit blijft.
Op de alg verschijnt cyano. Wat op zich een goed teken is. Het sterft af.

Het bakkie gaat in golfbewegingen. Dan weer wat meer alg, dan weer wat meer cyano.
Fosfaat was vandaag niet meetbaar en nitraat heel laag. Ik maak er 0.2 van. Blijft moeilijk aflezen, die testsetjes.
Er gaan elke dag 3 blokjes diepvriesvoer in. Dus er komt fosfaat in de bak en zolang er nog alg is, is er fosfaat. Dus ik hou het eerst zo.
Ik heb de koolstofbron weer 1ml naar beneden gedaan. Ik hoop dat nitraat iets gaan stijgen.
Elke dag gaan er bacterien in de bak. als concurrentie voor de cyano.

Zo gaan we door, leer ik elke dag bij en hoop ik over een paar maanden wat meer balans in de bak te hebben.

Ik kreeg als tip, als de algen toch zo goed groeien bij jou, dan kun je er ook gebruik van maken. Een algenreactor, refugium of alg scrubber. Allemaal termen die ik wel eens heb gelezen, maar ik waar ik mij nooit echt in heb verdiept.
Dus daar ga ik de aankomende tijd eens induiken. Ik vind dat wel een heel mooi idee om op een natuurlijke manier de nutriënten op orde proberen te krijgen en te houden.

Bakkie gaat de goede kant weer op. Dat mag gevierd worden met nieuwe koralen....

Bijlagen

• 20201127_200529.jpg
    20201127_200529.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 55
  • 20201122_160528.jpg
    20201122_160528.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 54
  • 20201122_160600.jpg
    20201122_160600.jpg
    167,1 KB · Weergaven: 55
  • 20201126_190332.jpg
    20201126_190332.jpg
    117,6 KB · Weergaven: 55
  • 20201127_200720.jpg
    20201127_200720.jpg
    155,9 KB · Weergaven: 59
De bakopstart was eind 2019. Vanaf de opstart gaan er al regelmatig levende copepods in de bak. Ook al voor er vis in zat. Dus ze hebben mooi kunnen vermenigvuldigen. En nog steeds gaan er regelmatig levende copepods in. Deze doe ik erin als het licht uit is en de vissen slapen. Meerdere zakjes per keer, zodat de grootste kans is op overleven en dus vermenigvuldigen. De pitvisjes zijn de hele dag aan het scharrelen en ik zie ze regelmatig happen naar voer.

Leuke bak, heel erg mooie techniek ook! Geen doseerpomp?

Leuke bak, heel erg mooie techniek ook! Geen doseerpomp?
Dank je wel :).
De doseerpomp, helemaal vergeten. Ik heb de H2Ocean P4 Pro. De bak draait op triton. a en b heb ik bij elkaar in gedaan en op de vierde pomp zit azijn.
De overige toevoegingen, mangaan, jodide, ijzer en acropower doe ik handmatig.

Dank je wel :).
De doseerpomp, helemaal vergeten. Ik heb de H2Ocean P4 Pro. De bak draait op triton. a en b heb ik bij elkaar in gedaan en op de vierde pomp zit azijn.
De overige toevoegingen, mangaan, jodide, ijzer en acropower doe ik handmatig.
Heel mooi! Qua techniek heeft jouw bak de potentie een top-aquarium te worden.

Het bakkie draait. De alg lijkt eindelijk af te nemen. Flap neemt toe. Er is duidelijk een onbalans tussen fosfaat en nitraat. De focus ligt nu op de alg. Daarna komt de cyano aan de beurt.
Ik ben gestopt met elke dag bacterien toe te voegen. Er kwam een witte wolkenlaag op het raam. Dus genoeg bacterien. Nitraat liep langzaam op en fosfaat bleef 0 op de hanna checker. Dus onbalans. Gevolg was flap. Nu voeg ik om de 3 dagen een cocktail van zeokbak, coral snow en zeozym toe. Het bakkie draait arm, zodat de algen niet toenemen, maar er wel voldoende fosfaat aanwezig is om de bacterien te voeden. Ze zullen nu nog niet de cyanobacterie verslaan, maar het voorkomt, hoop ik, wel dat de cyano erg gaat toenemen.
De grote plukken alg verdwijnen. Er komen steeds meer luchtbellen op de alg. Het lijkt dus af te sterven. Ik hou dit nog even zo vol, tot de algen allemaal weg zijn. Dan gaan fosfaat en nitraat vanzelf weer stijgen en kan ik de cyano actief gaan aan pakken.
Mijn handen jeuken om alle alg weg te boenen, maar ik blijf er nu heel bewust even uit. Kijken wat er gebeurt als ik mij er even niet mee bemoei. Het bakkie is duidelijk op zoek naar balans en als ik er steeds met een tandenborstel in ga lopen boenen brengt dat een hoop stress met zich mee. Voor de vissen, de koralen, maar ook voor mij. Doe altijd zo mijn best om om de koralen heen te boenen, maar voor ik het doorheb, ligt er zo weer een koraal in het zand.
Verder draait het bakkie best goed. De koralen staan er goed bij, op een chalice na. De vissen zwemmen lekker actief rond. Ik heb erg veel zin om weer op koralen jacht te gaan.

Het bakkie draait. De alg lijkt eindelijk af te nemen. Flap neemt toe. Er is duidelijk een onbalans tussen fosfaat en nitraat. De focus ligt nu op de alg. Daarna komt de cyano aan de beurt.
Ik ben gestopt met elke dag bacterien toe te voegen. Er kwam een witte wolkenlaag op het raam. Dus genoeg bacterien. Nitraat liep langzaam op en fosfaat bleef 0 op de hanna checker. Dus onbalans. Gevolg was flap. Nu voeg ik om de 3 dagen een cocktail van zeokbak, coral snow en zeozym toe. Het bakkie draait arm, zodat de algen niet toenemen, maar er wel voldoende fosfaat aanwezig is om de bacterien te voeden. Ze zullen nu nog niet de cyanobacterie verslaan, maar het voorkomt, hoop ik, wel dat de cyano erg gaat toenemen.
De grote plukken alg verdwijnen. Er komen steeds meer luchtbellen op de alg. Het lijkt dus af te sterven. Ik hou dit nog even zo vol, tot de algen allemaal weg zijn. Dan gaan fosfaat en nitraat vanzelf weer stijgen en kan ik de cyano actief gaan aan pakken.
Mijn handen jeuken om alle alg weg te boenen, maar ik blijf er nu heel bewust even uit. Kijken wat er gebeurt als ik mij er even niet mee bemoei. Het bakkie is duidelijk op zoek naar balans en als ik er steeds met een tandenborstel in ga lopen boenen brengt dat een hoop stress met zich mee. Voor de vissen, de koralen, maar ook voor mij. Doe altijd zo mijn best om om de koralen heen te boenen, maar voor ik het doorheb, ligt er zo weer een koraal in het zand.
Verder draait het bakkie best goed. De koralen staan er goed bij, op een chalice na. De vissen zwemmen lekker actief rond. Ik heb erg veel zin om weer op koralen jacht te gaan.
Goed bezig! Mijn ervaring is ook dat stabiliteit 1000x belangrijker is dan welke poetsactie dan ook!

Vandaag heeft mijn bakkie na een hele tijd weer een waterwissel gehad.
Ik heb de alg en flap een week of 2 laten gaan. Wel elke 3 dgn bacterien toegevoegd en de koralen flap vrij gehouden. Ik zag de alg versmeren. De flap nam toe. Ik verheugde mij op de waterwissel. Ik droomde al over hele mooie schone stenen die tevoorschijn zouden komen. Mooie witte stenen met knallende koralen erop.
Ik heb mijn dochter bij de emmer neer gezet. Zij had de eer om in de gaten te houden dat deze niet ging overstromen. Een zeer belangrijke en verantwoordelijke taak. Vol goede moed stak ik de slang in de bak. Mmm het ging toch niet zo makkelijk als ik had gehoopt. De alg bleef voor een deel toch geplakt op het steen zitten. Dan maar met de tandenborstel erachteraan. Ik heb met grote moeite mijn handen al die tijd uit de bak gehouden, nou mocht ik eindelijk. Dan zal ik hem goed schoon poetsen ook. Dus na een klein uurtje goed poetsen en 40 liter vers water verder, was ik eindelijk klaar. Alleen nog even de hoesjes van de pompen schoon, nieuwe watten om het powerfilter, de vissen verwennen met wat heerlijke mysis, bacterien in de bak en....licht uit...ehhh maar ik wilde nog een foto maken...
Dan maar een kopje koffie en genieten van de ondergaande zon in de bak en de knalkleurtjes die daarbij tevoorschijn komen. De foto komt nog wel een keer.

Een week na de waterwissel en nadat ik het bakkie grondig heb gepoetst, zit er wel weer wat flap en alg in, maar het groeit lang niet meer zo hard. Fosfaat wordt weer wat meetbaar (0.02) en nitraat (0.5) stijgt licht. Reden: er is minder alg om het op te nemen? Ik heb niks verandert verder. Voordeel hiervan is dat de goede bacterien zo de strijd tegen de flap beter aan kunnen. De koralen zullen het zeker ook waarderen. Je zou verwachten dat de alg er ook hard van mee profiteert, maar dat valt dus reuze mee. Misschien is het voor de opruimploeg nu beter bij te houden. Er zitten behoorlijk wat slakken, heremietkreeften en 2 egels in.
Mij is ooit eens verteld: waar koralen zitten, kan geen alg groeien. Ook hier heb ik hard aan gewerkt de afgelopen weken. Er zijn heel wat mooi gekleurde stukkies bijgekomen.
Vandaag staat op het programma het beetje flap afzuigen en verder vooral eens lekker genieten van het bakkie.
20210129_170658 (2).jpg

Back
Bovenaan