Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Verder heb ik wat vele forumleden zullen noemen twee ´foute´ aankopen gedaan. Namelijk porites met kokerwormen en een gele haarster.
Twee prachtige aankopen, die ik niet kon weerstaan en waarvan mij in eerste instantie ook helemaal niet duidelijk was dat beide bijna het stempel ´onhoudbaar´ zouden hebben.

Ik heb zowel de porites met gekleurde kokerwormpjes als de haarster gekocht, nadat de winkeliers (2 verschillende) hadden uitgelegd dat ´ze redelijk houdbaar zijn, maar wel bijgevoerd moeten worden met plankton en fijn stofvoer´...

Hieruit heb ik als beginneling niet opgemaakt, dat de haarster slechts bij veel geluk een leven van hooguit een half jaar tot jaar beschoren zal zijn (dat las ik pas een dag later in een gepost onderwerp over een gele haarster en o.a. het antwoord van Peter daarop en mijn eerste gedachte daarop was jiezz nee he, heb ik dat weer...)
Bij de porites met kokerwormen idem dito, prachtig om te zien (dus ja daar val ík natuurlijk weer voor, met de wetenschap ´redelijk´ houdbaar, wel bijvoeren) en dan op het forum te lezen, niet houdbaar, porites overlijd of kokerwormen sterven, gevolg beide overleven niet of je houd een kaal stuk porites over...

Echt dit heeft niets met mijn eigenwijze eigenwijsheid te maken, maar puur omdat ik blijkbaar de taal van de winkeliers nog niet goed versta. Ik ben niet het type wat naar een winkel gaat, iets ziet, terug naar huis gaat, dan alle info verzameld en dan later nog eens terug gaat voor aankoop of juist niet. Ik kom niet vaak bij de winkeliers, gebrek aan eentje in de buurt, gebrek aan vervoer etc, dus als ik dan eens ga wil ik graag ook iets mee terugnemen meestal, zie ik ter plekke iets moois, wil ik dat aankopen en dan ben ik afhankelijk van wat de verkoper mij verteld. Nu begrijp ik dat ik dus nog beter ook moet vragen naar de betekenis van ´redelijke´ houdbaarheid, de termijn, het bijvoeren en alle complexiteiten vandien.
Maar dat geeft niets, we leren al aardig bij inmiddels :p .

Bij deze wil ik dan toch de foto´s niet onthouden en ik beloof mijn uiterste zorg te besteden aan beide:

Bijlagen

• Afbeelding 227 (Small).jpg
    Afbeelding 227 (Small).jpg
    80,7 KB · Weergaven: 25
  • Afbeelding 206 (Small).jpg
    Afbeelding 206 (Small).jpg
    67,7 KB · Weergaven: 26
  • Afbeelding 208 (Small).jpg
    Afbeelding 208 (Small).jpg
    55,6 KB · Weergaven: 27

En om de update dan maar even helemaal compleet te maken, nog wat overzichtsfoto´s:

Bijlagen

• Afbeelding 201 (Small).jpg
    Afbeelding 201 (Small).jpg
    76,2 KB · Weergaven: 44
  • Afbeelding 202 (Small).jpg
    Afbeelding 202 (Small).jpg
    81,1 KB · Weergaven: 43
  • Afbeelding 234 (Small).jpg
    Afbeelding 234 (Small).jpg
    56,4 KB · Weergaven: 80

MarjanH zei:
is dat hij aan mijn koralen pikt! Diverse koralen (mijn mooiste grote paddestoelleder, sterpoliepen, kroepoek en kokerwormpjes) worden zo nu en dan door hem aardig aangepikt en dat had ik niet verwacht.
Pas maar op voor die mooie steen porites :p
Toen ik om 5uur weer in de winkel was en die steen er niet meer stond had ik al een groot vermoeden dat jij hem had meegenomen! :D

Ziet er goed uit hoor!

Gr Thijs.

Hoi Marjan nog bedankt voor berichtje in mn dagboek :goed: !! Mooie dieren gescoord hier wat namen ;) !! mvg Manuel!!

Foto1 Euphylia divisa
foto2 Caulastrea furcata
foto3 Rhodactis cf, indonsinensis
foto4 Scolymia sp.
foto5 Turbinaria reniformis
foto6 Euphhyllia glabrescens
foto7 gorgoontje???????
foto8 Erythropodium caribaeorum
foto9 Sarcophyton sp.

MarjanH zei:
Nog enkelen. De mooie taklederstek (lila achtig) heb ik van Coos gekregen en de middelste foto laat de laatste aankoop van een leder zien, waarbij de steen ook wat orgelpijpkoraal en hier en daar wat aardbeikoraal bevat. Omdat dit op dezelfde steen zat als de leder die ik er graag nog bij wilde hebben, vond ik dit totaalplaatje op de steen wel uitdaging en kan ik eens op deze manier proberen of beide in dit aquarium kunnen overleven.

Hallo Marjan:)

Heb een tijdje geen dagboken gelezen. Nu heb ik de jouwe doorgespit.

Over je aquarium wil ik zeggen ik vind het er goed uit zien zeker naar de ellende die je heb gehad in de bak. Maar uiteindelijk heb je het toch in je eentje gered.
Er staan inderdaad mooie stukken in. En dat stuk met die koker wormen schittert, maar triest dat het maar zo kort zou leven.

Ik heb ook gelezen dat het nogsteeds niet gelukt is met je Xenia.;) Maar het is een goed teken als je het nu terug ziet komen. Mogelijk staat er binnenkort een bos pompende Xenia.

Wat je schrijft over je blauwe achterwand ook ik tob hiermee. Ik kan hem niet zo goed schoonhouden dus ik laat hem maar voor wat hij is. Maar is geen mooi gezicht.

Ik wens je sterkte en geniet van je mooie bak.

Ria.

Laatst bewerkt door een moderator:

Hoi Marjan,

Je bak staat er mooi bij :goed: ziet er allemaal heel verzorgt uit.

Groetjes, nathalie.

Welkom terug Marjan

Mooie beestjes heb je daar.Ziet er prima uit!!
Ik heb die haarster nog ergens gezien en daar stond bij dat het een van de beter houdbare haarsterren was.Hopelijk heb je er veel geluk mee.
ps. ik dacht dat Jawsee er ook zo een heeft.

Bedankt allemaal voor de reacties (en Manuel zéér bedankt voor alle namen, want daar heb ik behoorlijk wat moeite mee tijdens het zoeken naar de juiste).

Ik doe mijn best om alles in leven te houden, het systeem lekker te laten draaien en het milieu op peil te houden én ik ´begrijp´ inmiddels de regels van geduld en van rust reinheid en regelmatig als geen ander. Het heeft even geduurd, maar na alle problemen ben ik me er zeer van doordrongen ;) . Gelukkig ben ik er wel doorheen gerold en hopelijk blijft het zo goed gaan in toekomst.

Ik zit wel met een klein probleem mbt tot het magnesiumgehalte (blijft laag, nu vandaag rond 1080 na de waterverversing), maar dat zal ik even bij de waterwaardes gaan posten.

Wij hebben ook zo'n haarster gehad, hij heeft het niet gered ondanks veel bijvoeren met levende plankton :(

Maar goed, wij waren toen ook nog niet zo actief op het forum, als we het van te voren hadden geweten.....

Groetjes, Nathalie.

Graag gedaan Marjan ;) !1 Je bak staat er goed bij......maak je niet druk over je magnesiumgehalte kheb daar is wat testjes mee uitgevoerd,kheb hem maanden op 950 gehad 1050,1150,1250,1350,1450 en zelfs 1550!! Laat je nie gek maken als mensen roepen kheb mn magnesium opgevoerd en mn kleuren gaan met sprongen vooruit......maakt geen fu*k uit :) ;) !! En moeilijk juist te testen!! mvg Manuel
MarjanH zei:
Bedankt allemaal voor de reacties (en Manuel zéér bedankt voor alle namen, want daar heb ik behoorlijk wat moeite mee tijdens het zoeken naar de juiste).

Ik doe mijn best om alles in leven te houden, het systeem lekker te laten draaien en het milieu op peil te houden én ik ´begrijp´ inmiddels de regels van geduld en van rust reinheid en regelmatig als geen ander. Het heeft even geduurd, maar na alle problemen ben ik me er zeer van doordrongen ;) . Gelukkig ben ik er wel doorheen gerold en hopelijk blijft het zo goed gaan in toekomst.

Ik zit wel met een klein probleem mbt tot het magnesiumgehalte (blijft laag, nu vandaag rond 1080 na de waterverversing), maar dat zal ik even bij de waterwaardes gaan posten.

@Manuel: die testjes zijn inderdaad lastig. Alledrie wezen ze iets anders uit, maar ik heb die van Salifert maar aangehouden. Ik maak me nu (nog) niet druk om het magnesiumgehalte, omdat ik zie dat de bakinhoud er naar behoren uitziet. Wel zit ik me af te vragen hoe het nou komt en zou ik het toch graag op den duur weer naar een wat betere waarde krijgen. Vooral de vraag of ik wel een goed produkt zout gebruik komt dan in me op. Ik gebruik nu Tropic Marine Pro Reef.

Wel denk ik ook dat ik wat meer terug moet naar mijn eerste (karakter)instelling ;) , en dan niet zo zeer naar dat eigenwijze van me, maar meer naar het lezen van alle info en dan zelf er even tussenuit pikken wat wel en wat niet ermee te doen en me inderdaad niet moet gek laten maken door alles wat en hoe het ´zou moeten´.
Daar hebben o.a. jij en het dagboek van SeaCrab en wat hij daarin schreef me ook weer even aan herinnerd ;) .

@Nathalie: hoe zagen jullie de haarster uiteindelijk achteruitgaan?

Gaat dit plots of zie je de verschijnselen van het afsterven wel duidelijk?
Ik ga mijn stinkende best doen voor dit dier en hoop dan toch maar dat hij het langere tijd blijft volhouden. Het is wel een les, voortaan beter en meer info verzamelen dus. Inderdaad ook zo´n gevalletje ´had ik maar van tevoren geweten...´.

@ VaVa: ik zal eens vragen of Jawsee de haarster heeft en hoe het daar verloopt. Tnx voor de tip daarover.

@Bjelka: de xenia wil inderdaad niet, maar ik hoop dat het opnieuw opkomen ervan nu een goed teken is. Anders laat ik het idee voorlopig maar om een mooi begroeit veldje xenia te creeëren op de achterwand. Dan proberen we het over enige maanden nog maar eens met een nieuw stukje ofzo.
De achterwand is hier toch weer opnieuw schoongemaakt, want ik vond de aanslag ook een doorn in mijn oog. Het is wel superlastig, want ik sta op een trap, hang volledig in en over de bak en daags daarna heb ik 2 bont en blauwe, zere armen...je moet er wat voor over hebben zeggen ze dan ;) pfff.
De kinderen hebben van de week een foto gemaakt van mams hangend in de bak, ik zal eens kijken of het wat geworden is met hun fotokunsten en dan de foto plaatsen :D .

Laatst bewerkt:

Verder ben ik op vreemde wijze momenteel krabben aan t vangen (geleerd toen ik als kind eens mee ging om krabben te vangen): touwtje met mossel eraan.

Vangst tot nu toe 2 krabben (zitten nu in een emmertje en mogen zo mee als iemand er belangstelling voor heeft):

Bijlagen

• Afbeelding 239 (Small).jpg
    Afbeelding 239 (Small).jpg
    34,5 KB · Weergaven: 18
  • Afbeelding 252 (Small).jpg
    Afbeelding 252 (Small).jpg
    36 KB · Weergaven: 18
  • Afbeelding 251 (Small).jpg
    Afbeelding 251 (Small).jpg
    21,3 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

MarjanH zei:
@Nathalie: hoe zagen jullie de haarster uiteindelijk achteruitgaan?

Gaat dit plots of zie je de verschijnselen van het afsterven wel duidelijk?
Ik ga mijn stinkende best doen voor dit dier en hoop dan toch maar dat hij het langere tijd blijft volhouden. Het is wel een les, voortaan beter en meer info verzamelen dus. Inderdaad ook zo´n gevalletje ´had ik maar van tevoren geweten...´.
Sorry voor de late reactie ;) maar als hij achteruit gaat kun je dat in ieder geval duidelijk zien.
Bij ons was hij ook niet van de één op andere dag dood.
Hij gaat langzaam zijn pootjes afgooien, dat zijn de eerste tekenen dat het slecht gaat.
Goed blijven voeren is het enige wat je kunt doen.

Groetjes, nathalie.

Back
Bovenaan