Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium
Ik ben niet zo heel erg bezig geweest meer met het forum en mijn dagboek, dus het word weer tijd voor een update.
De kleine visjes blijken inderdaad geen visjes te zijn maar garnaaltjes

.
De xenia was op het oog allemaal verdwenen, maar stilletjes aan komt er weer iets terug sinds vorige week. Ik hoop dat dit een teken is, dat nu toch uiteindelijk ook bij mij de xenia wil groeien.
De blauwe achterwand is nog steeds blauw en word regelmatig schoongemaakt. Ik kan maar niet beslissen of ik het nu wel of niet begroeit wil hebben...Door de kleur valt wel de mooie Picassodokter helemaal in het niet met zijn mooie blauwe kleur
Goed nieuws is dat de stip echt niet meer is terug gekeerd. Latent aanwezig heet dat geloof ik toch?
Naast de vissen die er reeds waren is er nog een 3tal azuurjuffertjes bijgekomen.
De 4 grote dokters (gele zeilvin, gestreepte zeilvin, picasso en bahiadokter) die momenteel rondzwemmen doen het prima.
Ondanks de vele tegens en bezwaren zwemt er nu ook een Sohal (op ´leen´ basis) rond sinds 3 weken. Hij gedraagt zich nu nog voorbeeldig, is een cm of 18 groot en 2 jaar oud/jong. De Picasso en Bahia overheersen hem momenteel en lijken hem zo nu en dan terecht te wijzen.
De keuze om toch een Sohal toe te voegen is gebaseerd op een aantal punten; ondanks de vermelde aggressie in de database, kreeg ik niet de indruk dat er ook daadwerkelijk aquarianen (enkele uitzondering daar) waren die echt die negatieve ervaringen met de Sohal hadden. In verschillende naslagwerken (o.a. Arno K, en enkele engelstalige boeken uit de bibliotheek) werd meer gesproken over ´ietwat´ aggressie, dan over echte aggressie met schade en gevolg voor medebewoners. Verschillende sponsoren gaven ook aan, dat de Sohal in een aquarium van 2.25 met niet al te veel andere grotere vissen en een wat ruimere opzet aan zwemmogelijkheden een kans van slagen kon hebben. Ook was er geen respons over de uiteindelijke grootte van het dier en of deze inderdaad de 40 cm zou bereiken.
Toen ik de Sohal dan ook op ´leen´ basis kon krijgen en met de wetenschap hem terug te mogen brengen als het mis dreigt te gaan en ik gewoon helemaal weg ben van deze prachtige vis, heb ik besloten om de keus aan te gaan en hem als nieuwe bewoner erbij te plaatsen.
We zijn pas 3 weken verder, maar ik heb er nog geen spijt van.
Wat me wel tegenvalt, omdat daar helemaal niets over terug te vinden was, is dat hij aan mijn koralen pikt! Diverse koralen (mijn mooiste grote paddestoelleder, sterpoliepen, kroepoek en kokerwormpjes) worden zo nu en dan door hem aardig aangepikt en dat had ik niet verwacht. Als dat blijvend is, is het niet de aggressie waarom ik misschien besluit hem ooit weer eens weg te doen, maar het feit dat mijn Sohal gewoonweg mijn koraaltjes niet met rust wil laten.