Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Je hebt daar een goed evenwichtig tss balans opgemaakt.
Ik lees ook dat de narigheden bijna voorbij zijn.
Ik wens je een verdiend suc6vol 2007 voor jou en je zeeaquarium,MarjanH.

En zo is het maar net:goed: en je hebt het allemaal zelf gedaan :)
MarjanH zei:
Persoonlijke noot als laatste: toen ik vanmorgen wakker werd en na een verse bak koffie eens goed in het aquarium keek, dacht ik: zo slecht doe je het helemaal niet, het ziet er best leuk uit dat aquarium van je ;) .

:goed: dank jullie wel allemaal voor deze positievere posten :)

(ik had ze even heel hard nodig)

Via deze weg wil ik ook even iedereen bedanken voor alle bemoedigende emails die ik heb mogen ontvangen :goed: .

Ik heb 3x gedacht ik gooi het bijltje erbij neer, maar ik ben nu door het overwinnen van wat problemen en een aantal commentaren meer gedreven dan ooit en wil hier (ookal zal het geen steenkoralenaquarium worden) een mooi en gezond aquarium gaan realiseren, waarvan men over een jaar en over 3 en 5 jaar nog eens zegt, tsja het is haar toch gelukt ;) .

Doet me goed dat iemand me mist RoGi ;) ...

Maar het was inderdaad erg stil voor mijn doen.

Met het aquarium gaat het bijzonder goed. De stip is denk ik (nu durf ik het wel aan om het aan te nemen tenminste) geheel verdwenen en al enige weken niet meer zichtbaar.
Er zijn geen vissen meer verloren en de vissen die er nu nog zijn, lijken te blaken van gezondheid en zien er weldoorvoed en prima op kleur uit. Er is wel nog een grote blauwe heremietkreeft een tijdje geleden overleden, maar ik heb geen idee waarom.
De waardemetingen van het water zijn elke keer opnieuw goed en de lagere dieren staan er ook zeer goed bij.

Ik hoop dan ook weer binnen een niet al te lange tijd wat nieuwe dieren (zowel lagere dieren als vissen) te kunnen plaatsen, maar wacht voor de zekerheid toch nog even af.

Ik wilde altijd een wat exclusief visbestand (ontstaan vanuit de exclusieve cichliden die ik voorheen had en niet zo ´van gewoon´ hou), maar door de problemen die de bak heeft gehad zie ik hier voorlopig van af en kijk ik eerst maar eens wat een aantal doktersvissen e.d. doen. Ook wil ik voorlopig geen vissen meer uit een winkel, maar toch maar bij particulieren vandaan proberen.
Ik wil in ieder geval enkele groter wordende exemplaren (zoals de sohal bijvoorbeeld), maar ik moet me hier nog helemaal over gaan orienteren en wil dat dus de komende dagen/weken gaan doen.
De wens is zo´n 5 a 6 grote exemplaren en dan wat kleinere (scholen)visjes ´als opvulling´ erbij.
In ieder geval durf ik weer over nieuwe visjes na te denken ;) .

Laatst bewerkt:

Hoi Marjan,

Ten eerste heel veel sterkte je gezondheid en doe vooral rustig aan.

Verder gewoon veel van je aquarium genieten, daar heb je hem voor!
Ziet er gewoon heel mooi uit :goed: .

Groet, Peter

Nu zul je uw deel van de pech toch wel gehad hebben hoop ik.

Maar een doorbijter als jij is niet rap klein te krijgen.
Doe het nu eerst maar rustig aan en als het beter gaat wil ik opnieuw genieten van uw dagboek en recht voor de raapse commentaren.
Om de mooie fotos van uw aquarium niet te vergeten.
Lekker egoist van mij , niet.(grapje)

Even een heel klein updeetje:

Positief:
afgelopen maandag zijn aan het aquarium een prachtige Picasso doktersvis van zo´n 20 cm en een Bahia doktersvis (cm of 14) toegevoegd.

Ze zijn deze eerste paar dagen goed doorgekomen, geen stress kunnen bemerken, zwemmen heerlijk relaxed rond en ook géén stip (nog steeds niet pfjoei).

Voor wie geinteresseerd is in de herkomst: het zijn 2 vissen die al langere tijd bij SevenSeas (in het achterste aquarium) zwommen.

Negatief:
stukje druifjeskoraal verloren (stond op een geheel verkeerde plek)

Het mooie stuk steen met daarop het xenia wat ik tegen de achterwand wilde laten groeien en wat al redelijk lukte, was plots na 1 nacht kaal! Ik kan niet anders bedenken dan dat een zeeappel daar een nachtje ´overheen is geweest´. Als iemand een andere oorzaak zou weten waarbij xenia in één nachtje volledig kaal geplukt is, dan verneem ik dat graag.

Vervelend:
een grote krab van zo´n 10cm, die sinds een paar dagen ´s avonds regelmatig opduikt en diverse kleinere steentjes met oortjes e.d. laat omkukelen. Al het omgevallene probeer ik per dag/om de dag met een plantentang terug te zetten, zonder de bak al teveel te laten stressen.

Geweldig:
ik vind nog steeds dat het hartstikke goed gaat, en kan dagelijks heerlijk genieten en uren turen in/naar het aquarium en alles wat daar gebeurt.

Hallo Marjan,

Goed om positief nieuws van je te lezen (ik volg jouw dagboek nog steeds stilletjes ;) ).

Er komen wel vaker berichten dat Xenia in één nacht spoorloos verdwijnt...waarom...??? Het schijnt gewoon op te lossen, geen vraat bekend.

Ik hoop nog steeds op de ochtend dat het bij mijn een weg is, het groeit me te hard :rolleyes:

Ik hoop dat ik op een dag ook eens kan zeggen dat de xenia te hard groeit :D .

Op de een of andere manier wil het hier niet lukken met xenia. Het xeniaprojectje (zo noem ik het maar even) om de achterwand wat te laten begroeien is gekomen door de blauwe achterwand. Hoewel ik de blauwe achterwand nog steeds erg mooi vind, merk ik nu dat je er zo weinig mee kunt (behalve schoonhouden). Ik heb bij de start niet echt over de achterwand nagedacht en vermoedde toen nog niet dat het weleens handig/mooi zou zijn om een begroeide achterwand te houden. Of gebruik te maken van platen waar je vervolgens iets in kan steken ter kweek e.d. Ik durf er nu niet meer aan te beginnen om er platen tegen aan te zetten, maar misschien kan ik nog eens iets met keramiekstukken doen.
Op dit moment zit ik in zo´n twijfelfase of ik de achterwand nog schoon zal houden of langzaam maar zeker de tijd zijn gang zal laten gang en hopen dat kalkalgen enzo de wand zullen vullen. Maar als ik dan 2 weken niets doe en de wand groen van alg zie worden weet ik het weer ff niet en denk ik ´yak wat een vies gezicht´...

Verder heb ik vanmorgen ontdekt dat op diverse plaatsen onder het gesteente wat op de bodem ligt, er hele jonge visjes zwemmen :) :) .
Hartstikke leuk om te zien, maar geen flauw idee van welke vissoort ze zijn!
Ik heb 3 koppels rondzwemmen, de anemoondriebandvisjes, de kardinaalbaarsjes en het koppel rifwachters, maar geen van allen verblijven in de buurt van de jonkies. Ook heb ik nergens een eiafzetting of iets opvallends gezien aan de 3 koppels.
Voorlopig geniet ik even van het aanzicht, maar ik vermoed dat er geen kans voor deze visjes is.
Ik heb geen enkele kennis nog van het opgroeien/opvoeden van kweek en kan niet anders dan nu de natuur zijn gang laten gaan.

Als je nog eens wat Xenia nodig hebt kom je maar langs.

Visjes?! Alleen van kardinaalbaarsjes zou zoiets kunnen, maar dan zou je ze nu toch wel moeten herkennen. Zijn het geen kleine garnaaltjes?

MarjanH zei:
Verder heb ik vanmorgen ontdekt dat op diverse plaatsen onder het gesteente wat op de bodem ligt, er hele jonge visjes zwemmen :) :) .
Hartstikke leuk om te zien, maar geen flauw idee van welke vissoort ze zijn!
Ik heb 3 koppels rondzwemmen, de anemoondriebandvisjes, de kardinaalbaarsjes en het koppel rifwachters, maar geen van allen verblijven in de buurt van de jonkies. Ook heb ik nergens een eiafzetting of iets opvallends gezien aan de 3 koppels.
Voorlopig geniet ik even van het aanzicht, maar ik vermoed dat er geen kans voor deze visjes is.
Ik heb geen enkele kennis nog van het opgroeien/opvoeden van kweek en kan niet anders dan nu de natuur zijn gang laten gaan.
Hoi Marjan,

Dit zijn (zeeeeer waarschijnlijk) geen visjes maar heel kleine garnaaltjes, ze krioelen op rustige plaatsen en bij de schemering langs de ramen. Ze groeien niet en doen verder niks kwaad.

Jonge visjes zou je niet zo kunnen houden...die gaan al na 12-24 uur dood als ze geen voedsel hebben.

Groet Ron,

Op dit moment zit ik in zo´n twijfelfase of ik de achterwand nog schoon zal houden of langzaam maar zeker de tijd zijn gang zal laten gang en hopen dat kalkalgen enzo de wand zullen vullen. Maar als ik dan 2 weken niets doe en de wand groen van alg zie worden weet ik het weer ff niet en denk ik ´yak wat een vies gezicht´....[/QUOTE]

heb precies hetzelfde probleem met mijn achterwand (en die mantis we hebben wat gemeen haha) dus ik twijfel ook of ik hier nu iets tegenaan moet laten groeien... En wat leuk...weer gezinsuitbreiding dus ;)

Hoi , MarjanH

Nog alles goed met je??
Heb je al beslist welke grotere vissen je gaat houden???

Ik ben niet zo heel erg bezig geweest meer met het forum en mijn dagboek, dus het word weer tijd voor een update.

De kleine visjes blijken inderdaad geen visjes te zijn maar garnaaltjes :o .

De xenia was op het oog allemaal verdwenen, maar stilletjes aan komt er weer iets terug sinds vorige week. Ik hoop dat dit een teken is, dat nu toch uiteindelijk ook bij mij de xenia wil groeien.

De blauwe achterwand is nog steeds blauw en word regelmatig schoongemaakt. Ik kan maar niet beslissen of ik het nu wel of niet begroeit wil hebben...Door de kleur valt wel de mooie Picassodokter helemaal in het niet met zijn mooie blauwe kleur :(

Goed nieuws is dat de stip echt niet meer is terug gekeerd. Latent aanwezig heet dat geloof ik toch?

Naast de vissen die er reeds waren is er nog een 3tal azuurjuffertjes bijgekomen.
De 4 grote dokters (gele zeilvin, gestreepte zeilvin, picasso en bahiadokter) die momenteel rondzwemmen doen het prima.
Ondanks de vele tegens en bezwaren zwemt er nu ook een Sohal (op ´leen´ basis) rond sinds 3 weken. Hij gedraagt zich nu nog voorbeeldig, is een cm of 18 groot en 2 jaar oud/jong. De Picasso en Bahia overheersen hem momenteel en lijken hem zo nu en dan terecht te wijzen.
De keuze om toch een Sohal toe te voegen is gebaseerd op een aantal punten; ondanks de vermelde aggressie in de database, kreeg ik niet de indruk dat er ook daadwerkelijk aquarianen (enkele uitzondering daar) waren die echt die negatieve ervaringen met de Sohal hadden. In verschillende naslagwerken (o.a. Arno K, en enkele engelstalige boeken uit de bibliotheek) werd meer gesproken over ´ietwat´ aggressie, dan over echte aggressie met schade en gevolg voor medebewoners. Verschillende sponsoren gaven ook aan, dat de Sohal in een aquarium van 2.25 met niet al te veel andere grotere vissen en een wat ruimere opzet aan zwemmogelijkheden een kans van slagen kon hebben. Ook was er geen respons over de uiteindelijke grootte van het dier en of deze inderdaad de 40 cm zou bereiken.
Toen ik de Sohal dan ook op ´leen´ basis kon krijgen en met de wetenschap hem terug te mogen brengen als het mis dreigt te gaan en ik gewoon helemaal weg ben van deze prachtige vis, heb ik besloten om de keus aan te gaan en hem als nieuwe bewoner erbij te plaatsen.
We zijn pas 3 weken verder, maar ik heb er nog geen spijt van.
Wat me wel tegenvalt, omdat daar helemaal niets over terug te vinden was, is dat hij aan mijn koralen pikt! Diverse koralen (mijn mooiste grote paddestoelleder, sterpoliepen, kroepoek en kokerwormpjes) worden zo nu en dan door hem aardig aangepikt en dat had ik niet verwacht. Als dat blijvend is, is het niet de aggressie waarom ik misschien besluit hem ooit weer eens weg te doen, maar het feit dat mijn Sohal gewoonweg mijn koraaltjes niet met rust wil laten.

Laatst bewerkt:

Ook zijn er enkele nieuwe koralen aangeschaft en omdat ik niet van alle namen nog op de hoogte breng zal ik wat foto´s plaatsen:

Bijlagen

• Afbeelding 210 (Small).jpg
    Afbeelding 210 (Small).jpg
    80,1 KB · Weergaven: 17
  • Afbeelding 211 (Small).jpg
    Afbeelding 211 (Small).jpg
    52,1 KB · Weergaven: 18
  • Afbeelding 219 (Small).jpg
    Afbeelding 219 (Small).jpg
    67,1 KB · Weergaven: 17

Nog enkelen. De mooie taklederstek (lila achtig) heb ik van Coos gekregen en de middelste foto laat de laatste aankoop van een leder zien, waarbij de steen ook wat orgelpijpkoraal en hier en daar wat aardbeikoraal bevat. Omdat dit op dezelfde steen zat als de leder die ik er graag nog bij wilde hebben, vond ik dit totaalplaatje op de steen wel uitdaging en kan ik eens op deze manier proberen of beide in dit aquarium kunnen overleven.

Bijlagen

• Afbeelding 225 (Small).jpg
    Afbeelding 225 (Small).jpg
    66,2 KB · Weergaven: 19
  • Afbeelding 212 (Small).jpg
    Afbeelding 212 (Small).jpg
    66,1 KB · Weergaven: 19
  • Afbeelding 223 (Small).jpg
    Afbeelding 223 (Small).jpg
    26,8 KB · Weergaven: 17
Back
Bovenaan