Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Hoi Marjan,

Het ziet er al goed uit :goed:
Stel je nu eens voor dat de bak stikvol staat met koralen.......:cool:
Kan de stroming wel goed langs het steen aan de linkerkant van je bak?

Ind, waarschijnlijk ga je het nog 10x veranderen, maar ik vind het zo al mooi.

Groetjes, Nathalie.

Ik geloof inderdaad dat je ondanks een voornemen wat ik heb genomen om niet al te vaak in de bak te ´rommelen´ (maar zo´n voornemen hebben we allemaal denk ik in het begin) toch weer gaat herschikken.

Ik zit nu bijvoorbeeld tegen het middendeel aan te kijken door een tip van Thijs.
Ik wil het middendeel ´los gaan koppelen´ en als een op zich staan eilandje naar voren brengen.

Verder lijkt het alsof de stroming niet heel mooi langs het linkerdeel gaat, maar dat is een beetje gezichtsbedrog. De stroming komt alleen niet langs het deel steen wat echt bij het linkerzijraam is geplaatst, maar ik denk erover nog een klein streamertje bij te gaan hangen.

Leuk om te zien dat er weer een cichlidenliefhebber is overgestapt naar de zeewater-hobby. Je kan de titel van je dagboek nu wel veranderen in 'van beginnende zeeaquariaan naar gevorderde' ;)

Ik ga je dagboek volgen. Als je is inspiratie wilt opdoen (redelijk) in de buurt laat je het maar weten.

MarjanH zei:
Heb tevens de juiste benaming gevonden van het rode wier: Halymenia
Mocht je het eens uit gaan dunnen in de toekomst dan heb ik wel interesse in een stukje;)
Past mooi in mijn paardenbak:D

@Jazeker, als ik ooit weet hoe dit uit te dunnen is en verder kan groeien, ben je de eerste die een stukje krijgt (of als ik ergens een nieuw plukje zie groeien, mag je het ook als eerste hebben) ;)

Verder zomaar even wat foto´s. Van wat ik denk dat een borstelworm is...

Bijlagen

• zeeaquarium 028 (Medium).jpg
    zeeaquarium 028 (Medium).jpg
    63,3 KB · Weergaven: 56
  • zeeaquarium 029 (Medium).jpg
    zeeaquarium 029 (Medium).jpg
    72,3 KB · Weergaven: 61

En (helaas weer zo´n onscherpe foto), dit gele dingetje intrigeert mij enorm.
Het is een heel mooi fel geel dingetje.
Sorry voor ´dingetje´, maar ik weet nog niet hoe dit heet.

Bijlagen

• zeeaquarium 023 (Medium).jpg
    zeeaquarium 023 (Medium).jpg
    76,3 KB · Weergaven: 73

foto 65 zijn borstelwormen.Lekker laten zitten zijn goede vuil opruimers.

Ronald

MarjanH zei:
En (helaas weer zo´n onscherpe foto),

Wat ongevraagde tips ;) :
Fotografeer je loodrecht door het raam? Lens schuin t.o.v. raam resulteert in onscherpte.
Gebruik je statief/steun? Trillende handen of beweging van de camera door het afdrukken geven ook vaak onscherpte.

Ik druk mijn lens vaak tegen het raam; én loodrecht, én steun. Maar dat gaat alleen als je handmatige of interne scherpstelling hebt (lens gaat dan niet heen en weer bij automatisch scherpstellen).

Fotografeer je uit de hand, dan is een richtlijn dat de sluitertijd gelijk moet zijn aan 1/brandpuntsafstand. Dat getal is met digitale compactcamera's soms wat lastig te achterhalen. Heb je een 3 x zoom; ga dan uit van minimale sluitertij van 1/60 bij volledig uitgezoomd en 1/125 bij volledig ingezoomd.

... dit gele dingetje intrigeert mij enorm.
Het is een heel mooi fel geel dingetje.
Sorry voor ´dingetje´, maar ik weet nog niet hoe dit heet.

Tja, lastig te zien, zo onscherp :)

Dat word veel oefenen met foto´s nemen grrr...moeilijk hoor.

Hierbij 2 slakjes die ik ontdekte.

Bijlagen

• zeeaquarium 055 (Medium).jpg
    zeeaquarium 055 (Medium).jpg
    82,2 KB · Weergaven: 69
  • zeeaquarium 054 (Medium).jpg
    zeeaquarium 054 (Medium).jpg
    38,9 KB · Weergaven: 55

boevenste is een nerita soort, en die staat toch aardig op de foto?

Frode zei:
boevenste is een nerita soort, en die staat toch aardig op de foto?
Ziet er op de bovenste foto uit als een stomatella slak :) (of is dat hetzelfde als wat Frode zegt?:o )

MarjanH zei:
Ik geloof inderdaad dat je ondanks een voornemen wat ik heb genomen om niet al te vaak in de bak te ´rommelen´ (maar zo´n voornemen hebben we allemaal denk ik in het begin) toch weer gaat herschikken.

Ik zit nu bijvoorbeeld tegen het middendeel aan te kijken door een tip van Thijs.
Ik wil het middendeel ´los gaan koppelen´ en als een op zich staan eilandje naar voren brengen.

Verder lijkt het alsof de stroming niet heel mooi langs het linkerdeel gaat, maar dat is een beetje gezichtsbedrog. De stroming komt alleen niet langs het deel steen wat echt bij het linkerzijraam is geplaatst, maar ik denk erover nog een klein streamertje bij te gaan hangen.
voor een tip ??;)
ook dit was een ciclidebak

Wat is het toch makkelijk als je de juiste naam aangeleverd krijgt ;) , want via het forum en wat googlen is het toch wel inderdaad een stomatella. Inmiddels heb ik er wat meer ontdekt. Vraagje: deze soort schijnt behalve algeneter ook buttons op te eten? Is dat waar, want ik heb op enkele nieuwe stenen hele jonge opgroeiende buttons ontdekt en zou het zonde vinden als deze worden opgegeten...of is dat een onvermijdbaar risico, want de slakjes verwijderen vind ook niet echt een optie, gezien het feit dat ze wat algen verorberen.

Interessant artikel trouwens Frode :) .

@Frankio, geweldig om te zien hoe een cichlidenbak omgetoverd kan worden zeg :goed: .

Laat die slakjes maar lekker hun gang gaan en geniet ervan zolang het kan ;)
Ze doen nuttig werk :goed:

Ik had er ook aardig wat in de opstartfase, nu geen één meer. Best jammer.
Bij mij vermoedelijk allemaal slachtoffer geworden van een bidsprinkhaankreeftje van het rammende soort - die vnl eten slakjes.

MarjanH zei:
Wat is het toch makkelijk als je de juiste naam aangeleverd krijgt ;) , want via het forum en wat googlen is het toch wel inderdaad een stomatella. Inmiddels heb ik er wat meer ontdekt. Vraagje: deze soort schijnt behalve algeneter ook buttons op te eten? Is dat waar, want ik heb op enkele nieuwe stenen hele jonge opgroeiende buttons ontdekt en zou het zonde vinden als deze worden opgegeten...of is dat een onvermijdbaar risico, want de slakjes verwijderen vind ook niet echt een optie, gezien het feit dat ze wat algen verorberen.

Interessant artikel trouwens Frode :) .

@Frankio, geweldig om te zien hoe een cichlidenbak omgetoverd kan worden zeg :goed: .

Hier blijven ze van mijn 3 soorten buttons af hoor ;) Er gaat wel regelmatig een slakje dood (zie sòchtends wel is een leeg huisje liggen) maar ondanks dat er geen kweekresultaten in aquaria bekend zijn kruipen er bij mij weer een stuk of 30 kleintjes rond die er 3 maanden lang niet waren. Dus euhhh waar komen die vandaan als ze niet te kweken zijn?

Maar iig van de buttons blijven ze hier af ;)

JCB zei:
Hier blijven ze van mijn 3 soorten buttons af hoor ;) Er gaat wel regelmatig een slakje dood (zie sòchtends wel is een leeg huisje liggen) maar ondanks dat er geen kweekresultaten in aquaria bekend zijn kruipen er bij mij weer een stuk of 30 kleintjes rond die er 3 maanden lang niet waren. Dus euhhh waar komen die vandaan als ze niet te kweken zijn?

Maar iig van de buttons blijven ze hier af ;)

Ik heb een keer mogen observeren dat een paar dieren tegelijk hun gameten afgaven aan het water, tenminste, daar leek het op. Ik neem aan dat het geen bevruchte eieren waren (het waren hele fijne stofwolken). Eén beestje ging op het puntje van zijn/haar staart zitten en stootte een wolkje uit. Vervolgens reageerde een ander aan de andere kant van de bak vrijwel onmiddelijk met het zelfde gedrag. Duurde enkele minuten. Ik heb daarvan bij mijn weten nooit kleintjes gezien...denk dat vrijwel al het nageslacht in de drap van de afschuimer is beland.

Bij mij vermoedelijk allemaal slachtoffer geworden van een bidsprinkhaankreeftje van het rammende soort
Om daar even op terug te komen: ik weet niet wát het voor een BEEST is in mijn aquarium, maar ik word er ´gek´ van. Echt enorme knallen en ondanks dat ik hem niet goed kan localiseren (ik zit echt uuuuren voor het aquarium), heb ik nu twee keer mogen aanschouwen dat er iets beige/bruins met grote vaart door mijn aquarium schiet (een gevaarte wat dun en lang is, cm of 10 schat ik en met echte snelheid ongekend en met heel veel harde ´klappen´ aan geluid) en bij 1 van die aanschouwingen ik zag dat mijn kleinste driebandanemoonvisje binnen enkele seconden leek lamgeslagen te zijn, vervolgens tussen het steen ´dwarrelde´en ik daarna nooit meer terug gezien heb :confused: .
Het visje was kerngezond, mankeerde niks en leek inderdaad zoals men beschrijft bij een pistoolgarnaal, wel versuft of iets dergelijks...
De andere aanwezige vissen lijken er verder totaal niet op te reageren gelukkig.

Back
Bovenaan