RoGi
Beginnend Hobby'ist
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium
Rest van het verhaal is inderdaad duidelijk (brede overloop) etc...
En ik vind de bezetting nu al mooi...laat staan als ie dadelijk nog afgewerkt is.
Als je bedoelt dat je het opvoerwater meteen in de afvoer laat stromen (bij wijze van spreken) dan snap ik dat (en dat is ook niet slim). Maar zover ik er ooit iets van begrepen heb (hahahah en dat is niet veel...) bezinkt detritus....dus als je dat zou willen filteren dan ben je geholpen met een flinke stroming, daarom wordt er vaak 20x de bakcapaciteit geadviseerd. En daarbij helpt het idd als de pompen iets lager hangen OF als je rifstroming hebt..(Tip : ook de uitgang van de opvoer kun je naar de bodem van de bak brengen)...MarjanH zei:is dat als je met veel kracht opvoert en afvoert, het water zo snel doorloopt, dat je niet goed filtert (het levend steen kan dat niet alleen aan) en er bijv. te veel detritus in de bak ophoopt.
Door iets langzamer op te voeren en de pompen iets lager te hangen, stroomt er een betere laag (echt de bovenste laag van je wateroppervlak) door de overloop en maak je zo optimaal gebruik van het juiste laagje water te filteren.
Rest van het verhaal is inderdaad duidelijk (brede overloop) etc...
En ik vind de bezetting nu al mooi...laat staan als ie dadelijk nog afgewerkt is.