Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

MarjanH zei:
is dat als je met veel kracht opvoert en afvoert, het water zo snel doorloopt, dat je niet goed filtert (het levend steen kan dat niet alleen aan) en er bijv. te veel detritus in de bak ophoopt.
Door iets langzamer op te voeren en de pompen iets lager te hangen, stroomt er een betere laag (echt de bovenste laag van je wateroppervlak) door de overloop en maak je zo optimaal gebruik van het juiste laagje water te filteren.
Als je bedoelt dat je het opvoerwater meteen in de afvoer laat stromen (bij wijze van spreken) dan snap ik dat (en dat is ook niet slim). Maar zover ik er ooit iets van begrepen heb (hahahah en dat is niet veel...) bezinkt detritus....dus als je dat zou willen filteren dan ben je geholpen met een flinke stroming, daarom wordt er vaak 20x de bakcapaciteit geadviseerd. En daarbij helpt het idd als de pompen iets lager hangen OF als je rifstroming hebt..(Tip : ook de uitgang van de opvoer kun je naar de bodem van de bak brengen)...

Rest van het verhaal is inderdaad duidelijk (brede overloop) etc...

En ik vind de bezetting nu al mooi...laat staan als ie dadelijk nog afgewerkt is.

Hoi Marjan,

Het ziet er al goed uit :D
Ik zou er ook niet meer teveel steen bij plaatsen, dan kan je een mooi open opbouw maken (dat vind ik dan weer het mooiste)
En je stroming kan overal goed tussendoor.

Het is inderdaad zo dat veel vuil bezinkt, en om dit weg te krijgen is er echt een goede stroming nodig.
Met het Berlin systeem is het ook niet zo dat je levend steen "alles" opruimd, maar is er zeker ook een goede afschuimer nodig, die zoveel mogelijk verwerkt, dus heb je daarbij weer veel water nodig dat via de overloop langs de afschuimer komt.
De meeste bakken draaien hier op het forum op deze manier.

Het andere systeem is mij niet bekend uit eigen ervaring, maar ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is.
Elke bak doet het anders en reageert anders.

Veel succes, Groetjes, Nathalie.

(Tip : ook de uitgang van de opvoer kun je naar de bodem van de bak brengen)...

EN nog een aanvulling : Als je dit doet, dan MOET je een gaatje in de opvoerleiding aanbrengen net onder het wateroppervlak..(anders stroomt je bak leeg, bij een stroomstoring) en dat gaatje spuit de filmlaag weer richting overloop, als je het goed doet...dus win x win x win situatie...

Suc6...Ron

Allereerst bedankt voor al jullie reacties (werd ook weleens tijd dat ik dat ging vermelden:) ), want zo leer ik maar bij.

Verder lees ik echt ook jullie eigen onderwerpen allemaal, maar kom ik er door onkunde en veel lezen nog niet aan toe om terug te reageren. Maar ik volg wel zoveel mogelijk dus, zoals de nemo kweek (voor mij nog heeeeeel ver weg), de dagboeken etc.

Verder ben ik helemaal mee met jullie opvattingen over stroming en detritus e.d., maar ben ik nog niet genoeg in staat te verwoorden wat ik bedoel.
Het komt er op neer dat ik hetzelfde bedoel, maar dat ik wilde aangeven dat als je je water door je techniek heen ´jenst´, dus met téveel kracht in de streamers en opvoer, dat je dan je techniek niet optimaal benut. En dat je wel veel water verplaatst, maar niet het juiste water. En dat je bij een goed afgestelde stroming/opvoer (nou komt dus inderdaad gewoon neer op de juiste stroming en juiste opvoer, ben lekker bezig he :D ) je dan de juiste waterhoeveelheid van het wateroppervlakte pakt met alle eiwitten en proteinen e.d. die je techniek dan dus optimaal benut.

Gaat goed he :) :) haha

Marjan: Geweldig mooi begint het al te worden!:D Ziet er goed uit :)

MarjanH zei:
Dank je wel JCB!:)

Waar vind ik foto´s van jouw aquarium??
Onder forum een paar. Maar eigenlijk nog niks hou alles geheim totdat het echt lekker draait (en geloof me het draait nu 3 maanden en ik merk echt dat is nog niks!) Maar zal er van de week wel is een paar neerzetten ;)

Ook wij zijn benieuwd naar de foto's van je nieuwe inrichting ;)

Kleine update met foto´s en kort verslagje; gister de allerlaatste lading levend steen (toch een slordige 50 kilo weer, waarmee het totaal nu op ongeveer 120 kilo komt) opgehaald bij SevenSeas en na thuiskomst zo´n 5 uur bezig geweest met ´decoreren´.

Jee wat moeilijk is dat :( . En als je dit samen met je partner doet, kan je twee kanten op: of je krijgt echtscheiding :D of je zegt gewoon op een gegeven moment én zo moet het en nú zitten op de bank en je mond houden of je zegt nú neerleggen daar waar ik vind dat het moet én je gaat zelf lekker zitten op de bank en instructies geven :D :D.

Maar dit is het eindresultaat (wederom slechte kwaliteit foto´s, koop binnenkort meteen een andere camera ook maar ;) ).

Bijlagen

• DSC04513.JPG
    DSC04513.JPG
    149,9 KB · Weergaven: 97
  • DSC04512.JPG
    DSC04512.JPG
    141,8 KB · Weergaven: 82
  • DSC04494.JPG
    DSC04494.JPG
    159,3 KB · Weergaven: 86

En dit zijn de waardes gemeten 24 uur later om 21.00 uur vandaag.

Ben er wel tevreden over.

Zoutgehalte 1025
PH 8
KH 14,4 (te hoog maar weet niet hoe dat kan?)
No2 0
No3 0
Po4 0
Mg 1440
Ca 460
Temperatuur 26,6 (is dat te hoog zo laat op de avond, of verklaarbaar omdat alle lampen nu al vele uren branden?)

En ik heb alle testen nu gedaan met Salifert.

Ziet er goed uit Marjan ga zo door:goed:
Wat is het rode (wiertje???) op de foto?

Groeten Peter

Het rode wier zit op 4 verschillende stenen en is als ik het goed heb een vorm van de soort Grateloupia doryphora.
Ik heb er nog niet al teveel over kunnen vinden en ben momenteel in een boek iets over verschillende rode wieren aan het lezen.

Hoi Marjan,

hahaha grappig dat verhaal over samen stenen schikken...

Zolang de temperatuur tussen de 24,5 en 28 graden blijft is er niets aan de hand...

Groet Ron,

P.S. Ik heb de temp van de zomer 1 keer op 30,5 graden gehad (wel kort) maar toch nog niets aan de hand (maar moet je natuurlijk wel voorkomen als het kan).

Ziet er goed uit hoor en weet je,

de komende weken ga je het nog 100x veranderen:D

Back
Bovenaan