Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Test kit

Dit is mijn nieuwe aquarium en omdat ik met mijn eerste aquarium veel geklooi heb gehad wil ik het nu beter doen. Vandaar alle vragen🙈

Oke, dan is het simpel en blijft mijn eerste advies over: haal het boekje van Tanne in huis, daarmee heb je een eenduidige bron voor al je vragen op dit moment.
Want je merkt hoe snel het hier al een wirwar wordt van vragen en verschillende antwoorden.

Laatst bewerkt:
Oke, dan is het simpel en blijft mijn eerste advies over: haal het boekje van Tanne in huis, daarmee heb je een eenduidige bron voor al je vragen op dit moment.
Want je merk hoe snel het hier al een wirwar wordt van vragen en verschillende antwoorden.
Oke bedankt, ik zal kijken waar ik het kan kopen!

Ik denk dat dit precies de basis is waarop dingen misgaan. Ik bedoel dit niet vervelend maar als je een vraag stelt wat zijn de optimale waterwaarden dan geeft dit al aan dat essentiële basiskennis ontbreekt. Lezen lezen en nog eens lezen is iets wat echt nodig is als je aan deze hobby begint

en geld besparen is iets wat bijna nooit opgaat in deze hobby. Ik heb helemaal in het begin direct 8 salifert testen gekocht natuurlijk was dat even slikken aan de toonbank toen ik 9 tientjes af moest tikken maar de wil om het goed te doen overwon het

Leuk aquarium, komt me bekend voor. Alles is al wel aangehaald. Zou de tips ten harte nemen en voor het seasalt eens navragen waarom hij dat een goed zout vindt. Voor een aquarium met koraal is dit niet geschikt...

Volgens de fabrikant is dit zout wel geschikt voor het houden van Soft koralen. Bij 35 ppt is de KH/ALK 8.3-8.9
https://aquaforest.eu/en/product/sea-salt/

Dus niet direct met SPS/LPS koralen beginnen (en dat is eigenlijk altijd aan te raden), en je waterwissels met een ander zout doen. Bijvoorbeeld Aquaforest reef salt. Dan is het voor nu prima te gebruiken.

Dit is mijn nieuwe aquarium en omdat ik met mijn eerste aquarium veel geklooi heb gehad wil ik het nu beter doen. Vandaar alle vragen🙈
Wat voor steen is dit? omdat het nu droog in je bak staat? (tenzij het even is om te aquascapen natuurlijk)
Het lijkt in ieder geval geen droge macro rock.

Ik gok steen wat ooit levend was als ik het zo zie. Dus oud/dood steen om te scapen. Althans… dat hoop ik. Want leven zal er niet meer in zitten…

Staat overal, ja ze wijken soms af, maar dit is mijn lijstje die ik er in het begin heb bijgehouden:

NH4 (ammonia): 0
NO2 (nitriet): <0,1 (moet in ver houding zijn met No3, nitraat 100=1 dus als nitraat 10 is, moet de nitriet rond de 0,1 zijn)
NO3 (nitraat): rond 10
PO4 (fosfaat): 0.03-0,1
Toch nog even inhakend op deze:
Het is geadviseerd om verhouding PO4 (fosfaat) t.o.v. NO3 (nitraat) 1:100 te houden. Dus niet nitriet t.o.v nitraat. Hoop (en denk eigenlijk) dat je dit niet altijd op deze manier gedaan hebt. ;)

Ik denk dat dit precies de basis is waarop dingen misgaan. Ik bedoel dit niet vervelend maar als je een vraag stelt wat zijn de optimale waterwaarden dan geeft dit al aan dat essentiële basiskennis ontbreekt. Lezen lezen en nog eens lezen is iets wat echt nodig is als je aan deze hobby begint

en geld besparen is iets wat bijna nooit opgaat in deze hobby. Ik heb helemaal in het begin direct 8 salifert testen gekocht natuurlijk was dat even slikken aan de toonbank toen ik 9 tientjes af moest tikken maar de wil om het goed te doen overwon het
Helaas is het houden en verzorgen van een zeeaquarium een dure, maar toch een prachtige hobby.
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, gaat hierbij niet op.
En een goed voorbereide opstart is vaak het halve werk.
Ik moet ook wel eens slikken als ik iets aanschaf voor mijn bak, net als jij Marcel.
Maar zowel jij als ik weten waar we het geld voor uitgeven.

Helaas is het houden en verzorgen van een zeeaquarium een dure, maar prachtige hobby.
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, gaat hierbij niet op.
Dat snap ik maar je hebt ook test kits die heel duur zijn maar toch eigenlijk hetzelfde meten. Het ging mij meer om de prijs kwaliteit verhouding en welke ik dan het beste kon kopen.

Back
Bovenaan